Önskar tips om tygblöjor.

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Alma »

Jo, och så de med avföring då. De skrapades av i toaletten och lades sedan om de var kleggiga under vattenkranen, medan man stökade med annat. Sen ner i hinken, och så in i maskinen...

Tycker fortfarande att vi hade mindre stink än det ger med pappersblöjor som man lagrar i rumsvärme och luft innan man får ut dem.

Vatten är faktiskt en himla bra uppfinning! :D
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Alma »

Pottperioden tyckte jag var värre. I nästa liv med barn ska jag ha en porslinpotta. Jag tycker inte man helt fick bort lukten och känslan av bajs i pottan.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Irmasmamma »

Har kommit på en bra lösning....vi har ju "allt-i-ett-blöjor", där inläggen är fastsydda i yttertyget, så jag fyller helt enkelt på blöjan med kallvatten tills den är full, och sen lägger jag ner den i hinken. På så sätt slipper jag en massa vatten RUNT blöjorna, men kisset blir uppblött. Bajset har hittills bara idag varit sådan konsistens att jag behövt skölja blöjan....(tror hon är lite magsjuk). Annars har det bara varit att skaka av blöjan ovanför toaletten. Smidigt!

Bra tips med porslinspotta! Det ska jag ha i åtanke när vi kommer så långt....

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av emu »

Vi har torkat blöjsen innan de åkte ner i hinken. Praktiskt om man inte tvättar så regelbundet. Hängt upp över badkarskanten bara. Då blir det ingen lukt alls heller och jag har inte märkt några problem med själva blöjorna.
Nelly f. 28 maj 2011
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Manfred10 »

Detta kanske har avhandlats tidigare i tråden... men pocket eller AIO??!! Vad är egentligen skillnaden och vad är bäst?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Sarisparis »

Pocket: blöjan har en ficka där man stoppar i lösa inlägg
AIO: All In One, alltsâ hela blöjan sitter ihop i ett stycke

Jag har testat bâda och har nu gâtt över till bara pocket. Fördelarna för mig var att torktiden radikalt förkortades. :wink: Jag har bara testat märket bumgenius, men det verkar ju vara en favorit även hos andra om man läser tidigare i den här trâden. :wink:

Pâ den här (franska :roll: ) sidan har du bilder av bâda modellerna, först pocket (grön) och sen AIO (blâ). Jag tycker att pocket känns bättre vad gäller bajsblöjor eftersom bajset helt stannar utanpâ blöjan. Just pocketmodellen har ett sorts fleecetyg direkt mot bebisrumpan och är det "riktigt bajs" ( :lol: ) sâ är det bara att vända ut och in pâ blöjan ovanför toaletten sâ "släpper" bajset helt och hâllet. Är det en kladdigare variant sâ brukar jag ta ta ur inläggen och sen borsta under rinnande vatten med en gammal avlagd nagelborste (sen gâr jag över till engângsblöjor tills det blivit ordning pâ magen :mrgreen: )

Jag är alltsâ pocketföresprâkare, men min kompis som ledde mig in i tygblöjevärlden kan bara tänka sig AIO (dâ kan man ha ekologisk bomull direkt mot bebisrumpan) även om de tar ett par dagar att torka. Smaken är som baken :mrgreen: :lol:

:heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Manfred10 »

Tack för svar! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"