Långsam övergång till SM, napp eller inte?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
anna1982

Långsam övergång till SM, napp eller inte?

Inlägg av anna1982 »

Min dotter är nu 2,5 mån gammal. Vi har inte följt SM från början. De första veckorna sov hon ganska bra både dag och natt.

Sedan vid ca tre veckors ålder blev det ofta svårt att få henne att somna och att komma över 40 minutersskarven. Jag ammade henne före hon skulle sova, men hon vaknade oftast då jag la henne. En del dagar kändes det som om jag hela dagen antingen ammade eller höll på med att försöka få henne att soma. Jag har vagnat och buffat för att försöka få henne att komma över skarvarna, men det har ändå varit svårt att få henne att sova längre stunder i ett sträck. Det blev ofta många korta lurar på 40 minuter eller mindre uder förmiddagen och dagen. Sen slutade det ofta med att hon i något skede kom över 40 minutersskarven och sov gott i fyra timmar i sträck. Men då var klockan redan åtta på kvällen när hon vaknade och sen blev det ofta midnatt innan jag fick henne att somna till natten. I sängen har jag oftast haft henne att sova på mage (med andningsalarm) och i vagnen på sidan.

Vid ca två månaders ålder blev det inte heller något längre sömnpass på eftermiddagen/kvällen utan bara korta lurar hela dagen. Då hon vaknade och jag buffade eller vagnade grät hon och förde nåstan alltid den knutna handen mot munnen. Även om hon hela tiden vuxit bra (3,9 kg vid födseln och 6,2 kg vid 2 mån) tänkte jag att hon kanske var hungrig då hon bara vaknade och förde handen mot munnen. Jag hade försökt med napp några gånger, men hon ville inte ha den. Till saken hör att hon nästan från början spytt väldigt mycket, både ofta och stora mängder och då har jag ibland tänkt att det kommit upp så mycket att magen inte längre varit full. Jag bestämde mig för att pröva ge henne mat alltid då hon vaknade upp och inte kunde somna om vilket resulterade i att hon i fyra dagar dagtid var vid bröstet nästan hela tiden och gick upp 500 gr på fyra dygn!!! Alltså från 6,2 kg till 6,7 kg!!!

Jag tänkte att vi inte kan fortsätta på samma sätt och för tio dagar sen läste jag in mig på SM och bestämde mig för att få bättre rutiner och att småningom övergå till SM. Numera ser schemat ut enligt följande

21.30-8.15 natt (nattmål ca 05.00)
8.30 mat inom 1 h
9.30-11.30 sova
12.00 mat inom 1 h
13.30-15.30 sova
15.45 mat inom 1 h
17.30-19.00 sova
19.30 mat
21.00 nattslurk

För tio dagar sen började jag amma ungefär enligt schemat. Det kändes genast mycket bättre. Amningarna blev kortare än tidigare då det kom mera mjölk på en gång då brösten han fyllas mellan amningarna. I början grät hon jätte mycket då hon skulle somna utan att få bröstet. De tre första dagarna lät jag henne somna i min famn och flyttade sedan henne sovade till sängen där hon sov 30-40 min. Sen tog jag henne ganska ofta i bärsjal om hon vaknade och jag inte lyckades få henne att somna om. Jag såg ändå till att lugna henne i sängen innan jag tog henne i bärsjalen. På detta sätt fick vi ihop två timmars sömnpass.

Tidigare hade hon sovit sex timmar på natten före nattamningen. Redan efter första dagen då jag ändrade amningsrutinerna sov hon av sig själv åtta timmar i ett stäck innan hon vaknade för nattamning!!!

Nu har jag inte använt bärsjal på fem dygn och jag har också börjat lägga henne vaken. Hon är dock oftast mycket ledsen då jag lägger henne. Då jag håller henne i famnen och går mot sängen är hon nöjd, men genast jag lägger ner henne i sängen börjar hon gråta och för handen mot munnen och jag får oftast buffa henne för att få henne att lugna sig. Det känns dock som att det går lättare att få henne att somna nu än för några dagar sen. Hon gråter inte lika kraftigt och det går lite snabbare än tidigare.

Jag har försökt med napp i en vecka nu. Ibland vill hon ha den och ibland inte. Ofta är det också så att hon först blir arg då hon ligger och gråter och jag försöker ge den, men sen efter en stund då jag försöker igen vill hon ha den. Hon kan suga en stund och somna, tappa den och sen igen vakna och börja gråta tills jag stoppar in den igen. Oftast behöver hon den för att kunna somna. Jag undrar om det att hon för handen mot munnen då hon ska somna och då hon vaknar är ett sugbehov eller är det bara det att hon skulle vela ha bröstet? Det går inte så bra att ha henne att sova på mage då hon har napp, för då tappar hon den hela tiden. Så nu har hon varit mera på sidan och jag har haft trasa framför nappen så att hon inte ska tappa den så lätt. Jag vet inte hur bra det är att vänja henne med nappen för mycket. Nu har jag i alla fall lyckats få henne att somna om vid 40-minutersskarvarna på dagarna med hjälp av napp, men det kan behövas att sätta in den tio gånger eller mera. På natten behöver hon inte napp, endast då hon somnar på kvällen.

Detta inlägg blev ganska långt och råddigt och jag försöker här sammanfatta mina funderingar med några frågor.

Kan barnet ha ett stort sugbehov fastän hon ofta har lite svårt att ta emot nappen och att hålla kvar den i munnen?

Är det dumt att nu vänja henne för mycket med nappen?

Hur märker man sen att sugbehovet avtar vid 4 mån?

Hon är ledsen då hon ska somna, men lugn på natten då hon vaknar. Är det nödvändigt att väcka henne för nattmål och att hålla det samma tid varje natt? Jag tycker att det fungerar bra nu så att hon väcker mig då hon aldrig skriker då hon vaknar.
Född 12.04.2012
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Långsam övergång till SM, napp eller inte?

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till nykomlingen.

Så bra att ni tagit till er rutinerna, snart kommer saker och ting falla på plats och då kommer vardagen flyta på och livet blir lättare och trevligare.

Jag svarar lite snabbt på dina frågor:
Visst kan barnet ha ett stort sugbehov fastän det är svårt att suga på nappen. Vi har inte haft napp till något av våra barn, de har snuttat på sina händer när det har behövts och ingen av dem har blivit tumsugare av det. Jag har tyckt att det skulle vara meckigt att hålla reda på nappar som alltid är på fel plats.

Här hemma har barnen snuttat mindre på sina händer, inte precis vid fyra månaders ålder men där omkring. Nappen och för all del tummen med kan övergå i en vana att suga på och därför vill de inte ge upp den, det blir en trygghet. Men de flesta barnen glömmer sin napp på någon dag, det är oftast föräldrarna som saknar den när barnet är gnälligt och trött.

Valet att använda napp eller inte är helt upp till er föräldrar. Vi har aldrig tyckt att barnen har haft något behov av det medan andra tycker att de har det.

Vad det gäller att väcka eller inte vid nattmålen är också upp till er föräldrar att bestämma. En del ställer klockan och matar och lägger sen tillbaka barnet i sin säng, andra låter barnet hålla reda på nattmålet själv. Vilket är att föredra? Tja där får ni också välja, själv har jag nog aldrig ställt klockan, är lite för lat för det och sen har våra barn så småningom sovit över sina nattmål själva.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till nykomlingen.

Så bra att ni tagit till er rutinerna, snart kommer saker och ting falla på plats och då kommer vardagen flyta på och livet blir lättare och trevligare.

Jag svarar lite snabbt på dina frågor:
Visst kan barnet ha ett stort sugbehov fastän det är svårt att suga på nappen. Vi har inte haft napp till något av våra barn, de har snuttat på sina händer när det har behövts och ingen av dem har blivit tumsugare av det. Jag har tyckt att det skulle vara meckigt att hålla reda på nappar som alltid är på fel plats.

Här hemma har barnen snuttat mindre på sina händer, inte precis vid fyra månaders ålder men där omkring. Nappen och för all del tummen med kan övergå i en vana att suga på och därför vill de inte ge upp den, det blir en trygghet. Men de flesta barnen glömmer sin napp på någon dag, det är oftast föräldrarna som saknar den när barnet är gnälligt och trött.

Valet att använda napp eller inte är helt upp till er föräldrar. Vi har aldrig tyckt att barnen har haft något behov av det medan andra tycker att de har det.

Vad det gäller att väcka eller inte vid nattmålen är också upp till er föräldrar att bestämma. En del ställer klockan och matar och lägger sen tillbaka barnet i sin säng, andra låter barnet hålla reda på nattmålet själv. Vilket är att föredra? Tja där får ni också välja, själv har jag nog aldrig ställt klockan, är lite för lat för det och sen har våra barn så småningom sovit över sina nattmål själva.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Stort grattis till nykomlingen, säger jag också! :heart:

Vad skönt att ni börjar hitta in i vardagsrutinerna, det är den finaste gåvan man kan ge de små......

Jag kan bara instämma med föregående talare, kloka SusanD :heart: när det gäller nappen. Den blir snabbt en jobbig sömnstörare (som du redan märkt). 
Fingrarna kan liten styra över själv och har man bara tillräckligt med spännande saker i händerna under vakentiden så blir det snart enbart en vana förknippad med sömn. 

Vår lilla snuttade alltid på fingrarna när hon skulle sova, och vi såg det enbart som positivt och valde att aldrig ge någon napp. 
Runt 4-5 mån slutade hon tvärt och sen var det inget mer med det! :wink:

Schemat ser fint ut, men om jag ska vara supersuperpetig så innehåller det 15 min för mkt sömn om jag räknat rätt :wink: Funkar det så spelar det såklart ingen roll, men jag antar att du räknat nattamningen som vakentid? Det behövs inte, men gör du med schemat som funkar bäst för er :D
Hade det varit jag hade jag tagit upp 08 och gett mat direkt, för att sprida ännu lite mer på måltiderna och därmed äts det mer och minskar skarvarna under sovpassen. 

Ang nattamningen så är det precis som Susan säger, här finns det olika "skolor". Själv provade jag olika varianter men kom till slut fram till att det passade bäst för oss att JAG bestämde tiden för nattmålet. Inte för tidigt - då orkade inte liten sova fram till morgonen sen, inte för sent - då var hon inte hungrig till frukost. 
Jag satte väckarklockan och alla andra gånger liten vaknade fick hon lov att somna om. Detta upplevde jag snart gjorde att hon slapp vakna och undra om hon skulle få mat eller ej, utan kunde lita på att mamma hade koll! :D
Men som sagt, här kan flera varianter funka! Jag vet nog fler som låtit de små bestämma tid för nattmål själva, och det har ju i högsta grad blivit folk av dem också! :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

PS. När det gäller att avhjälpa skarvar och ledsna/arga läggningar så vill jag (förutom mer mat som är det allra viktigaste för skarvar) slå ett slag för HUSLJUD! 
För oss var husljud vägen ur vagnings- och buffträsk. Dammsugare, musik och telefonprat. Glatt och starkt! :wink: 
Vi släppte överkoncentrationen och minskade trafiken i sovrummet och resultatet blev att liten kände sig trygg och säker på att vi gjorde vårt jobb och VAKTADE. Läs gärna denna fina länk:
Sova Hela Natten på safari

anna1982

Inlägg av anna1982 »

Tack så mycket för era snabba svar!

Jo, de 15 extra minuterna hade jag räknat för nattamning, men då kan vi börja redan kl. 8.00 om man inte behöver räkna vakentid för nattmål.

Jag tror också att mera mat kunde vara ett sätt att komma över problemet med skarvarna, men problemet är att hon spyr så mycket att jag tror att hon inte är proppmätt då hon somnar.

Då hon är vaken och ligger i ryggläge efter en måltid kommer det alltid några ggr upp små mängder mjölk och då verkar det mest som att det skulle vara överloppsmjölk som hon inte behöver. Det är magläget som är det problematiska. Hon trivs på mage och lyfter huvudet högt och har även snurrat över till rygg några gånger. Dock kommer det nästan alltid upp stora mängder mjölk då hon ligger på mage. Det är svårt att uppskatta mängden, men som mest kan det komma ca fyra stora pölar som är nästan 10 cm i diametern och då tänker jag att det inte bara är överloppsmjölk som kommer upp eftersom det inte kommer upp lika stora mängder då man undviker magläget. Dessutom brukar den mjölken se fet och slemmig ut, alltså den näringsrika mjölken som kommer upp.

Hon brukar dock inte vara jätte hungrig genast då hon vaknar. Därför brukar jag ofta hålla henne på mage en liten stund före jag ammar efter att hon vaknat. Sen blir det mycket magläge efter blöjbytet före påfyllningen. Jag har nu ammat inom en timme, men om det kommer upp mycket mjölk även efter påfyllningen, borde jag då också amma lite före hon ska somna? Ett alternativ kunde ju vara att ge lite mjölk också före hon somnar, men att dra ut bröstet ur munnen om hon somnar för att sedan kunna lägga henne vaken?
Född 12.04.2012
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!
Jag förstår att det är frustrerande med en liten kräkis när man vet hur viktigt det är med maten, men om jag får råda så är det extra viktigt för små kräkmagar att få vila ordentligt mellan målen, så någon extraslurk skulle jag avråda ifrån. 
Oftast brukar det se mer ut än det verkligen är när det kommer upp! Ett vanligt mål består ju av ca 1,5-2 dl, prova att hälla ut den mängden vatten på golvet vettja, blir mer än tre små pölar! :wink:

Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej anna1982! :D

Jisses vad fint du och din lilla jobbar på! =D> Jättebra framsteg har ni gjort trots att ni SM:at under ganska kort tid :D

Mina barn har båda kräkts väldigt mycket. Ibland mycket åt gången och ibland "bara" mindre men ofta. Det blev betydligt bättre när vi började med fast föda runt 3-4 månaders ålder, men försvann inte förrän runt 10 månader. Det som hjälpt bäst är noggrannhet med att få liten bebis att rapa ordentligt, flera gånger under alla måltider. Ju färre rapar, desto mer spyor :?

Jag har bäddat med s.k. draglakan i både sängen och vagnen. Dvs. först bäddat med lakan men kompletterat med flera små lakan/handdukar uppe vid huvudändan, så man fort kan rycka bort det nedspydda utan att behöva ta upp bebis. Se bara till att ha draglakanet ordentligt sträckt så det inte finns en massa löst tyg som kan hamna i ansiktet. Det blir en jäkla massa tvätt, men det har man glömt så fort ungen fyller ett år :wink: 8)

Om det kommer en spya precis efter att "mattimmen" gått, prova att mata på lite till. Bättre att dra över med några minuter än att liten är hungrig.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"