Trassel

Skriv svar
ebson-2010
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 27 dec 2010, 23:26
Ort: Örebro

Trassel

Inlägg av ebson-2010 »

Hej på er!!
Vet inte om detta inlägg hör hemma i den här tråden! Men om jag skriver fel får ni gärna flytta mig rätt!

Har nu snart gått ett år sen vi kurade våran då 9-månades tjej.
Allt har flytit på bra, hon har somnat klockrent och sovit som en stock! Hade dock några peioder i sommras då det strula lite.. även i oktober då våran tjej började på dagis. Hon började då sova oroligt på nätterna.. Hade redan hunnit glömt hur det kunde vara på nätterna. Vi började nog göra fel redan då, eftersom vi valde att gå in på en gång, utan att ramsa. Men hon nöjde sig med det. (förutom vissa nätter). Men kände ändå att det funka.

Men det är nu som det "riktiga" trasslet börjar! Hon blir tokig när hon ska sova. Så länge man är kvar i rummet är hon lugn men så fort man börjar ramsa blir hon tokig. Skulle vilja påstå att hon är arg. Men samtidigt känns det som att hon är både rädd och ledsen. Vi ramsar och ramsar... men hon bara vrålar.. (har suttit och läst lite nu och förstår att vi gjort fel) Så fort vi kommer in i rummet så slänger hon sig ner i sängen och blir tyst. Hon kan till och med skratta åt oss... Sådär håller vi på.. går in och pratar lite med henne och ramsar oss ut, tills hon somnar av ren utmattning! Nu när jag skriver inser jag själv hur galet jag beter mig! Men jag vet inte hur jag ska bryta det!

Till och ifrån vaknar hon även på nätterna.. "vågar" inte lita på ramsan, så därför går vi in till henne och stryker henne på ryggen tills hon somnat! (även det inser jag nu är helt galet) Vad håller vi på med!?? Var ju ganska bra att skriva lite, jag kommer på mig själv nu! Så har nåt redan nu att jobba på!
Hon har även en tendens att vakna tidigare än vad som är tänkt enligt vårt schema. Allt mellan 6-7, vanligast runt 6.30 Inte jätte tidigt men ändå.. Men är kanske dax för en schema ändring.

Vår dag har sett ut såhär:
Morgon.7.30 med vällning
Frukost ca.8-8.30
Fruktstund/mellis vid 10
Lunch.11.30
Sova.12.15-14-15
Mellis.15.00
Kvällsmat.18.00
Nattslurk.19.00
Sova natt.19.30

Hur länge ska man hålla på och ge vällning? Typ som till nattslurk? Hon äter bra vid alla måltider, förutom till frukost, då det inte känns som att hon hunnit bli hungrig efter vällingen. Men på kvällen slukar hon sin flaska på 150ml.

Läste lite här i forumet om förtrots.. Måste nog läsa lite mer om det! Min lilla Ebba är en väldigt bestämd tjej.. Kan mycket själv.. och testar allt och lite till. Säger man ifrån och tyvärr ibland även blir väldigt arg på henne. Skrattar hon oftast bara åt en.. Vad kan man göra åt det! Bara gilla läget och vänta på bättre tider? Eller finns det trix att ta till?

Hoppas nån har tid att svara mig!
Känner mig just nu som världens sämsta mamma utan tålamod!

Men vill vara den totala motsatsen för jag har världens bästa tjej, som har ett strålande busigt humör! Men som jag just nu inte vet hur jag ska vägleda!

Kram Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Trassel

Inlägg av Sagalinda »

Hej Maria!

Du kom ju till viktiga insikter när du skrev ditt eget inlägg, så jag behöver inte gräla och tala om var ni gjort fel :lol: :lol: :lol:

För att börja bakifrån; ni har lite väl mycket sömn på schemat och det är troligen därför som er tös vaknar för tidigt. Hela det andra levnadsåret rekommenderas 13½ timmar sömn per dyng, och jag får ihop det till 14 på ert schema. Så jag skulle korta ner dagsluren helt enkelt.

Sedan tycker jag också att ni har lite väl många måltider på ert schema - AW rekommenderar minst tre men helst fyra timmar mellan varje mål, och nu känns det lite som att tösen äter mest hela tiden :? Särskilt på förmiddagen. Men, det var ju inte det som var ert problem :D

Hur länge man vill ge välling är ju en smaksak - frågar du mig säger jag att man helst inte alls ska ge välling till barn :wink: Men det finns inget som säger att det måste vara just välling man ger - många ger smörgås istället, eller yogurt, eller frukt, eller mjölk. Hos oss dricker barnen en ansenlig portion opastöriserad komjölk, som ju är härligt fet och mättande.

Vad gäller nätterna vet jag inte hur mycket vägledning ni behöver nu efter dina egna insikter :D :wink: Regel nummer ett är ju att INTE gå in i rummet, annat än vid KRIS. Det är ju där ni gjort den stora tabben, vilket du själv insett. Jag skulle nog helt enkelt rekommendera en minikur - men se till att ni är pålästa från topp till tå så allt blir rätt. Ju fler gånger man kurar och sedan ändå gör tvärtom mot vad man borde, desto svårare och mer tidskrävande blir kuren att genomföra!

Natt 1: In vid första pip och lugna, ramsa ut. Bekräfta.
Natt 2: Ramsa vid första pip. Bekräfta.
Natt 3: Avvakta en stund. Ramsa om det behövs.
Natt 4. Samma som natt 3 men avvakta lite längre.

Vad gäller förtrotsen så hänvisar jag dig till följande:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18665
Scrolla ner till förtrots!

Kram och lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
ebson-2010
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 27 dec 2010, 23:26
Ort: Örebro

Re: Trassel

Inlägg av ebson-2010 »

Tack snälla för svaret!

Kom som sagt fram till lite saker själv när jag skrev! :)

Vi kämpar på här hemma, läggningarna går något bättre.. Ska ändra hennes schema nästa vecka.. Alltså korta ner dagsluren med 30 min. Har nog haft på känn att den varit för lång men då det strulat så vid läggning och hon somnat ibland 1h senare och vaknat allt från ca.30-1h tidigare har vi låtit henne sova på dagen.. Vilket är fel.. jag vet det nu.. igen! Kan ju inte tvinga henne att sova! :)

Men som sagt schema ändring är på gång.. kommer bli ändrad natt mellan 19-7 istället. Blir för stressigt på morgonen annars, att hinna i tid till jobb och dagis. Ska nog även ta bort vällingen på morgonen och "bara" låte henne äta frukost.. Hon har fått den så att två trötta föräldrar kan ligga kvar i sängen en stund till. Så det är skärpning för mamma och pappa som gäller! :wink:

Tack även för länken om förtrots, kände igen mig massor! Hitta då även bra lösningar på att komma runt vissa "utbrott". Men mycket handlar ju om dagsformen hos både barn och föräldrar. Och bristen börjar ju (får man säga alltid?) hos föräldern!
Vi har haft underbara lediga dagar här hemma, fyllda med bus och skratt!
Och allt tack vare att jag läst och läst och kommit till insikt! Detta forum är GULD värt! Tack tack tack för att det finns!

Kram Maria :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
ebson-2010
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 27 dec 2010, 23:26
Ort: Örebro

Re: Trassel

Inlägg av ebson-2010 »

Hej på er!

Då var det dax igen.. vi håller på att bli tokiga här hemma! Så vi behöver HJÄLP!!

Våran tjej blev två i april och vi har haft det bra med våran sömn större delen av tiden.. Men nu har vi tappat helt!

Allt började för ca. 1 1/2 månad sen då hon lärde sig att klättra ur spjälsängen.. Vi hade väl hoppats på att det skulle "gå över" men det har snarare blivit värre! En kväll la min sambo tillbaka henne 23gånger.

Tycker vi har testat det mesta.. under ca. 1v har vi lagt som vanligt med allt vad det innebär, suttit utanför hennes rum och avvaktat. När hon gått upp har vi bara gått in och lagt ner henne och sen bara gått ut igen... alltså inte sagt något.
En annan period testa vi att ramsa varje gång vi lämna rummet, men det känns ju totalt onödigt! Hon vet ju att hon ska sova!

Nu har det gått så långt att vi båda börjar tappa tålamodet både med oss själva och henne. Att ha läggningar som tar ca.1-2h/kväll börjar slita på oss alla.....

Vi har så mörkt som det går att få i rummet.. Persienn, folie och mörkläggande rullgardin.. Kommer in lite ljus vid två dörrar men försöker täcka så gott det går med handdukar..
Hon vet ju om att vi sitter utanför hennes rum för hon går ju inte ut ur rummet utan sitter och trycker i sitt rum eller börjar leka med nåt. Samma visa på morgonen om hon vaknar innan väckning. Då kan vi väckas av en duns eller smäll, utan att veta hur länge hon har varit vaken.

Vi har ett schema där hon ska sova natt 19.30-7 och hon får sova 1h på dan. Men som det ser ut nu somnar hon inte förens vid ca.20.20-21!!! Vi båda upplever att hon är trött och hon kan själv komma och säga att hon vill sova. Men när det väl är dax så drar det igång. Känns som att hon tycker det är roligt, för hon skrattar mest åt en när man kommer in i rummet. Såvida man inte blir arg på henne, vilket känns så tråkigt och man får så dåligt samvete, men jag vet inte längre hur jag ska reagera!

Sen underlättar det väl inte att vi har en släng av härlig trots!

Vad ska vi göra????
Snälla behöver alla råd jag kan få!

Trevlig Midsommar till er!

Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Trassel

Inlägg av videunge »

Hej

Jag tänker att kan man klättra ur själv så kan man också klättra I sängen själv. Tycker inte att ni skall lägga henne, det blir så lätt underhållning av det. SÅ tråkigt som det bara går skall det vara :wink: . När ungen är i sängen går man bara med ramsan. Sen kan man också i perioder av strulighet sikta på att lägga en halvtimme tidigare. Då har man lite tid på sig och känser sig själv lugnare plus att liten ofta är trött när det strular och det blir ju värre ju längre på kvällen man väntar. Att lägga en trött unge tidigare brukar inte inverka negativt på tidiga mornar, snarare tvärt om.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Trassel

Inlägg av Tin »

Hej,
först vad härligt med en liten 2 åring, jag har en själv, och nog får man veta att man lever ibland. Det testas och testas och varje gång ska man vara alert som förälder och ge liten vad liten behöver. Raka tydliga besked, så att världen är som vanligt. Svajar det hos liten är det min uppgift som förälder att motverka det, så liten får fast mark under fötterna igen. :)

Jag håller fullt och fast med videunge, bjussa inte på underhållning bara för att hon har kommit på ett nytt tricks att testa mamma med. Kan man klättra ur kan man klättra i. Får man ingen respons är det inge roligt. En liten kurad en gillar ju att sova det vet vi ju. Och jag vet att det är nära till hands att lyfta i igen när sovminuterna tickar bort, men det motverkar syftet.

Själv hade jag tagit bort momentet urklättring genom att sänka golvet på spjälsängen (borra nya hål) och/eller sätta en växa sängbräda på toppen. Då behöver inte liten fundera mer på detta utan kan fokusera på att somna. En liten 2 åring ska inte behöva fundera på urklättring tänker jag utan tar man bort den möjligheten sänker sig lugnet (efter viss ilska). ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Trassel

Inlägg av Mian71 »

Hej!
Kilar in med en kort kommentar bara.

Testa inte!! GÖR. Bestäm er för en linje och håll på den.
Visa vad som gäller. Var enig med din partner och kör.
och glöm inte attetyden. Hon vill bara testa er för att verkligen se om ni har koll. Då kan ni inte testa. Bara visa hur det förhåller sig i stora vida världen.

:heart:
mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"