Heshet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Heshet

Inlägg av Emma80 »

Hej kära forum, long time no see :) Känns fräckt att bara kasta ut en fråga utan att själv bidra men just nu är livet sådant.
Nu undrar jag om någon vänlig själ har en tanke att skänka mig. Bakgrunden lite kort: Stora E är fem år fyllda, klok som en bok och väldigt uppmärksam på allt och alla. Det jag funderar över är att han fortfarande dreglar en del, det har blivit mindre och mindre men fortfarande händer det. En morgon kom han upp som vanligt och jag lade märke till att han pratade med huvudet vänt upp mot taket, jag funderade och frågade honom om han gör så för att dreglet inte ska rinna ut vilket han sa stämde. Det var över en månad sedan och han fortsätter prata så hela dagarna, han har blivit jättehes! Det ser väldigt ansträngt ut och jag önskar honom en annan lösning som inte förstör rösten på kuppen. Någon som har en idé?

Jag har satt mig ner i stunder han känns mottaglig och verkligen berömt hans uppfinningsrikedom, men att han måste komma på ett annat sätt. Att svälja mer, svarar han då men det händer liksom inget... Jag har sjungit påhittade roliga sånger om pojken som pratade med träden och fåglarna och han tycker det är jättekul, men samma där - hesa rösten är kvar :) Vi har pratat om missade femkronor på marken som man inte ser om man inte tittar dit, ja vi har provat mycket!

Nu är mina idéer slut och jag försöker rannsaka mig själv, tror att det i grund och botten finns en oro att han ska sticka ut, han ska börja på dagis i höst (byter från dagmamma) och jag önskar honom den bästa av starter.

Stort tack om du läst ända hit :)
Hälsningar
Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Heshet

Inlägg av inger »

Inget bra svar men det verkar ha blivit en ide om att dreglet inte ska rinna ut. Är han förkyld för annars har man inte så mycket dregel?

Jag tror inte på att uppmärksamma beteenet i form av att sjunga roliga sånger med mera. Det verkar snarare förstärka beteendet.
När jag var liten och hade vårtor som jag kliade på irriterade det vuxna mycket. Det gick över först när min mormor sa, Inger jag har ett knep. Sen la hon margarin på mina vårtor och jag fick gå ut bakom huset och lägga händerna på husväggen.
-Nu kommer huset att ta hand om dina vårtor, sa hon.
Det fina var att mina vårtor faktiskt försvann efter det. Efter någon vecka eller så.

Kanske skulle ni prova en liknande ritual av något slag.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Heshet

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Emma! :D

Fin idé av inger där! :heart:

Jag har också en - rätt långsökt - tanke som jag vill slänga ut: kan det vara så att han pratar lite genom näsan, andas mycket med munnen och går mycket med öppen mun? Snarkar, kanske? Min 5-åring har nämligen en rejäl polyp bakom näsan och ska opereras för detta, och hon andas ju bara genom munnen. Nu har hon inget problem med dräggel, precis (däremot har hon ju problem varje gång hon blir förkyld eftersom hon inte klarar att fräsa ut snoret) men jag tänker att om man har svårt att andas med näsan kan det förstärka ett dräggelproblem.

Kanske stämmer detta inte alls på din son, men jag ville föreslå det i alla fall. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Heshet

Inlägg av Emma80 »

Hej och tack så jättemycket för era svar! Han är inte förkyld, sover alldeles ljudlöst, har tänkt på polyper men just därför avskivit just den orsaken :) Han har bara en hel massa dregel, men det blir bättre och bättre. Idag var första dagen på flera månader han inte var hes så jag håller tummarna för att han knäckt koden till hur han kan bli både torr om hakan och slippa vara hes.

Hälsningar Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"