Ledsen vi läggning

Skriv svar
Ansopanso
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 21:22
Ort: Stockholm

Ledsen vi läggning

Inlägg av Ansopanso »

Hej!
Kurade lilla Saga, 7 månader för 6 veckor sen. Det har gått rätt bra, men hon blir ledsen vid läggning. Dels så börjar hon gråta när hon ska läggas och närmar sig sängen. Skrattet till gonattet blir till gråt när hon förstår att hon ska läggas i sängen. Hon läggs ned, lampan släcks, tillrättaläggning, täcke på, en snabb solfjädring, då lugnar hon sig, ibland efter nån sekund, ibland solfjädrar vi i typ en minut, tills hon lugnar sig, man ramsar sig ut, och i slutet av ramsan eller när den är klar börjar hon skrika igen. Jag vill såklart att hon ska somna utan skrik, och blir osäker på en del saker. Storebror funkar det toppenbra med, vi lägger honom i sängen och ramsar oss ut, och då kör vi fyra "vanliga" ramsor och två bekräftelseramsor, ihopbakade. Så med honom kör vi på så. Men, ska man egentligen lägga på två bekräftelser sen, när man inte är inne i kurens början så att säga? Om Saga inte börjar skrika i ramsan lägger jag på två bekräftelser, om hon börjar skrika i ramsan gör jag det inte. Gör jag rätt?

Eftersom hon uppenbarligen inte är trygg vid och efter läggningen så tänker jag att jag ska bekräfta när hon slutat skrika, för att hon ska upphöra med "insomningsgråten". Ska man göra det nu, 7 veckor efter man startade eller gör man bara det i kurens början? Är det sättet att få henne somna utan att gråta eller vad ska vi göra?

Att hon gråter när hon inser att hon ska läggas i sängen, hur få bort det?

Synpunkter och tips angående detta??

Hälsningar
Ann Sofi
Mamma till Elis född 19 november 2009, kurad december 2010 och Saga, född 5 oktober 2011, kurad april 2012.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Ledsen vi läggning

Inlägg av Tin »

Hej,
och välkommen kära du. Och vad underbart att ni har hjälpt liten att hitta den sköna sömnen.

Först och främst, jag tror att du egentligen ska ligga på en annan tråd då du kurade så nyligen. Jag ska se be att någon admin flyttar tråden om den ligger lite fel. Har du en kurtråd?

Men jag kilar in lite lugnande svar ändå.
Storebror funkar det toppenbra med, vi lägger honom i sängen och ramsar oss ut, och då kör vi fyra "vanliga" ramsor och två bekräftelseramsor, ihopbakade. Så med honom kör vi på så. Men, ska man egentligen lägga på två bekräftelser sen, när man inte är inne i kurens början så att säga?
När man är helt säker på att ramsan tar, kan man ta bort bekräftelsen helt. Dvs ramsa x4 räcker. Budskapet hat gått fram, du har fått sista ordet, liten fattar.
Under en kurning kör man bekräftelsen dels för att skicka med liten budskapet in i sömnen och dels för att kust få sista ordet och liten har frågor på ramsan.

Egentligen finns det ju inge strikta regler mer än att du som mamma svarar på litens skrik dvs frågor med ramsan. Viktigare än antal gånger är att man verkligen lägger ner sin skäl i budskapet, varierar tonläget, varierar tempot - precis som man hade en litet förtroligt prat mellan mamma och liten. Variation i rösten gav hos oss bättre reaktion hos liten än att bara ramsa på nytt. Så jag ramsade innerligt, frågade liten nåt ramsade jag igen tills liten var tyst. Och sen lade jag på bekräftelsen, mjukt mjukt. Var liten fortfarande tyst, var det klart, frågade hon mera fick jag börja om och svara med ramsor. :)
Eftersom hon uppenbarligen inte är trygg vid och efter läggningen så tänker jag att jag ska bekräfta när hon slutat skrika, för att hon ska upphöra med "insomningsgråten". Ska man göra det nu, 7 veckor efter man startade eller gör man bara det i kurens början? Är det sättet att få henne somna utan att gråta eller vad ska vi göra?
Att liten gråter vid läggning behöver inte alls betyda att hon är otrygg, det kan betyda: mamma jag är astrött, vad arg jag blir som inte kan somna på en gång etc.
Så bestäm er inte för tolkningen otrygg, då blir ni bara oroliga och det känner liten. Gå istället igenom checklistan: full dag med 5 mål mat, utevistelse, social aktivitet, schema med sov, torr blöja etc ja då har liten alla förutsättningar.
Många små har en period när de bara ska uuuuuut med dagens intryck innan de kan knoppa in. Om du lyssnar på litens gråt är hon ledsen eller arg?
Och du, inget är för sent, allt går att med varsam hand hjälp liten med men det kan ta lite tid bara. :)

Så efter lång utläggning:
- fortsätt med skrattet till gonattet, det är avgörande, är man helt bubblig av skratt har man inte plats för något gråt helt enkelt
- var trygg själv och liten känner det, ni hjälper henne med tillrättaläggandet, solfjädern, ramsan - samma rutiner var dag
- hon är ganska nykurad, innan allt sitter i litens kropp kan det svaja lite, då gäller det bara att vara konsekvent
- jobba med ramsan, tonläge, tempo - konversera
- husljud är magisk också, de få gången min stora lilla tjej får nåt utbrott vid läggning (ja, det kan hända även en 2 åring) drar jag på duchen i rummet bredvid, då andas hon lyckligt ut och lägger ner huvudet på kudden igen

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ansopanso
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 21:22
Ort: Stockholm

Re: Ledsen vi läggning

Inlägg av Ansopanso »

Hej!
Tack så jättemycket för ditt utförliga svar! :)
Vi har kört på, med dina råd i bakhuvudet, och det är som att det har blivit mycket bättre bara senaste dagarna, även om det varierar mellan olika gånger. Men det är ett klart trendbrott! Som om poletten trillat ända ner. :)

Tack igen! :) :)
Kram
Ann Sofi
Mamma till Elis född 19 november 2009, kurad december 2010 och Saga, född 5 oktober 2011, kurad april 2012.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Ledsen vi läggning

Inlägg av Tin »

Du ser Ansopanso,
tillslut trillar poletten ner. :) Hurra för dig som är så konsekvent åt liten.

Nu har liten gjort sitt jobb som ifrågasätter, och du har gjort ditt jobb som ger tydliga svar. Lugnet lägger sig och ni kan tuffa vidare och njuuuuta av livet.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"