Nötter till kids?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Nötter till kids?

Inlägg av Nat »

Hello,

Vi har nu kommit igång ordentligt med den hemmagjorda vällingen vilket fungerar prima (stort tack för alla tips där i min andra tråd). Lillen älskar vällingen även om han tyckte mer om den köpta söta :shock: 8) Dock känns det väldigt bra att ge honom den hemmagjorda morgon och kväll då jag nu VET att han får en riktigt nyttig start på dagen.

Nu tänkte jag försöka mig på att göra lite nyttigare musli och gröt istället för att alltid köpa Axas färdiga och bara koka havregryn.

I och med att nötter är gott, nyttigt och mättande hade jag en tanke att kanske mala ner nötter och blanda ner i gröten så håller sig hela familjen mätta längre efter frukosten. Men hur bra är det att ge en 19-månaders nötter flera gånger i veckan. Då menar jag med nötallergi och så..?!?

I övrigt finns det andra trevliga saker att röra ner i hemmagjord musli och i gröt utöver nötter och havregryn, fibergryn och bär?

Har läst boken Råsmart familj och det gav verkligen en och annan tankeställare. Vi vill dock inte ta oss vatten över huvudet utan kör en grej i taget. Viktigare att vidmakthålla än att köra huvudet i väggen så att säga :shock:

Tack på förhand!
/Nat

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nötter till kids?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det som är farligt med nötter och små barn är att om de sätter en nötbit i halsen och får ner den i lungan måste den OPERERAS UT den förmultnar inte och kroppen kan inte bryta ner den som så mycket annat. Så det är den enda grej jag har emot nötter.

Och allergi om man nu har en massa allergi i familjen så klart. Men finns ingen allergi ser jag inte heller någon nackdel direkt.

Här hemma måste man sitta ner när man äter nötter så man inte sätter någon i halsen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Nötter till kids?

Inlägg av Nat »

Vi har en nötallergiker i familjen, lillens mormor .. är det tillräckligt för att vara försiktig med nötter? Känns trist att utesluta en sån bra och lättsam näringskälla lite i onödan (om du förstår hur jag menar)
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nötter till kids?

Inlägg av TorsMamma »

Jo, jag förstår. :(
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"