Hur lång kan en natt vara??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
solon

Hur lång kan en natt vara??

Inlägg av solon »

Hej!

Utnyttjar nu detta utmärkta forum en gång till. Det är verkligen en lättnad att ha er alla att vända sig till när frågorna hopar sig!

Vi har kurat vår snart 9-månaders pojke med stora framgångar, även om allt inte sitter perfekt. Tänker dock ändra på schemat och undrar nu:
1. Hur länge kan natten vara? Kan den vara mer än 12 timmar? Vad är max?
2. Undrar också om dagslurarna som numer tenderar bli 60 snarare än 90 minuter respektive 30 snarare än 45 min. Är det OK (om vi ändå får ihop det till 14,5 h/dygn) eller sabbar vi nånting då.
3. Tänkte också bjuda hit lite folk på lördag för lite samvaro. Några tips inför detta? Är lite orolig (inte bra känsla...) - inte för själva insomnandet men för att vi kommer att väcka honom med prat och skratt. Det känns trist att bjuda hit folk och be dem viska... Och det förstår jag är helt fel väg. Har planerat att ökat volymen på TV:n undan för undan varje kväll till lördag...
4. Efter hur länge kan man sova borta? Prövade hos mormor och morfar i helgen och det var inte bra. Det blev sena kvällar innan lillpojken slutligen sov.
5. Ett citat ur SHN-boken har bränt sig fast: "För mig får inga barn gråta" (eller ngt liknande, ursäkta om det blev fel). Och då undrar jag; HUR kan man undgå detta? Jag ramsar (tex i helgen) ihärdigt men det tar ju ca5-7 minuter innan beskedet går in och skrik-gråten övergår till gnöl.
6. Det sista som kommer ur lillen är också - just det - gnöl. Och är det det sista så blir det det första, eller hur? Hur ändrar jag det?

Vore mycket tacksam för svar eller synpunkter på detta!!!
lillan

Inlägg av lillan »

hEJ!!
Jag kan inte svara på alla frågor men jag kan delge lite av min erfarenhet...*ler*

Lite tipps på fråga 3:
Nyårsafton så var vi 4 vuxna och 4 barn...min lillan tjej skulle som vanligt i säng där vid halvåtta tiden...
Hade faktiskt inte tänkt så där långt som att "träna" henne vid högre ljud...

Resultatet var att insomnandet gick jättebra + att hon somnade till skratt och stoj gjorde att vi inte heller behövde viska.

MITT största problem blev när det blev knäpptyst i huset, då vaknade hon till...en pangramsa på det och sen sov hon sött till åtta på morgonen..
( lite sovmorgon där :oops: )

Jag vet inte, men jag tror det kan fungera på det sättet du har tänkt med att höjja ljudet på tv succesivt, fast tv är ett form av ljud och "vanligt" ljud från oss har en annan klang...

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, lillan :D :wink: :lol:

:D Tack för dina varma ord, solon :lol:

1. Tolv timmar är lagom.

2. Gå efter det sammanlagda sömnbehovet/dygn och fixa schemat efter det.

3. Dunder och brak går alldeles utmärkt, bara han inte ser någonting om och när han vaknar till.

4. Så fort nätterna sitter kan han sova var som helst och läggas av vem som helst. Det är tiderna som gäller. Dem för man alltså inte rucka på.

5. Citatet lyder: "För mig får inga små barn skrika alls. Det gör de ändå, som bekant." Jag betraktar varje barns skrik som en fråga, som ska ha sitt omedelbara svar. Däremot varken ska man eller bör förbjuda ett litet barn att reagera. Se Lathunden. Att lugna betyder inte att till varje pris få tyst på barnet utan att verkligen lyssna av och ingripa när det behövs, dvs när lilla barnet ber om hjälp. Det gäller hela vägen, också när barnet blivit större och det gäller att var sitt lilla barns bästa vän i världen.

6. Med en mjuk, fin bekräftelseramsa.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"