Komjölksallerigi och nutramigen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Karin Svedberg

Komjölksallerigi och nutramigen

Inlägg av Karin Svedberg »

Hej!

Vår son har haft besvär med eksem i ansiktet i över en månad. För 1 ½ vecka sedan fick han böjveckseksem och nu senast för några dagar sedan utslag i form av prickar över heeeeeela kroppen. Vi har hela tiden trott att det måste vara något han äter, men inte kunnat utröna vad. Läkarna tror numer att det kan vara komjölksallergi (proteinet inte laktosen) och vi har blivit satta på att ta bort alla mjölkprodukter och ersätta med nutramigen. Problemet är bara att han vägrar äta detta. Det står att man ska kunna ha i socker, men det bara vägrar jag!!!!!!! Finns det någon som lyckats få i sitt barn nutramigen och hur gjorde ni då? Albin har flasjkmatats från start och äter numera mosad mat och gröt/välling. Min oro är hur i helskotta han ska få i sig tillräckligt med näring om vi inte kan göra välling på nutramigenet? Vad kan man göra istället?

mvh
Karin
Mamma till Albin född 050415
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Min lille flaskmatade minste hade problem med kräkningar och utslag från första början. Jag är själv komjölkallergiker så läkarna trodde att det kunde vara likadant med sonen. Vi försökte med nutramigen- men det funkade inte ens med socker. Nu kör vi på profylac istället och det går ner alldeles utmärkt...luktar inte lika mycket träsk heller. Det går lika bra att göra välling på den. Kanske värt att testa.
Karin Svedberg

Inlägg av Karin Svedberg »

tack för ditt svar :D

Ska genast störta och köpa profylac. No more nutramigen! (Förstår inte hur någon enda varelse kan tänkas få i sig denna produkt, smakar och luktar mycket illa!)

MVH
Karin
Mamma till Albin född 050415
majaersa

Inlägg av majaersa »

Har en gaphals till dotter,född 050525 och läkaren tror hon är mjölkproteinallergiker..har testat nutramigenen, och liksom för er, ratar hon den! Håller fullständigt med om att det är en fruktansvärd smak på den!! Eftersom jag ammade henne tills för en vecka sedan har även jag varit total mjölkfri sedan i oktober-05. Hon har blivit lite bättre i sitt kolikliknande skrik, men är fortfarande väldigt skrikig och gnällig...Sover nästan inte alls på natten och är gnällig på dagarna! Var får ni tag på profylac?? Vad är det?
Jag började göra egen välling av solhavre och den dricker hon på kvällarna numera,men hon vill inte ha nåt på natten när hon vaknar. När jag ammade, åt hon på mig flera gånger på natten..
Jag tror hon får i sig de vitaminer osv utav maten och gröten hon äter på dagarna.Hon verkar ju må bra annars, går upp i vikt som hon ska osv.
Ska ringa Anna Wahlgren i morgon, måste göra nåt åt de sömnlösa nätterna!! Det har ju pågått i över 7 månader nu, och bvc är till INGEN hjälp!! För snart går vi under!!!!!!!!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Vår knodd äter Nutramigen (är det enfamil i Sverige också?) (visste inte att det såldes i Sverige!! Gud vad glad jag blev! Behöver alltså inte släpa med mig hundratals väskor med det härifrån). Luktar illa gör det dock, och urinen luktar precis lika pyton.. Socker? What? Sedan när ger man socker åt bebisar? Nåja... Hoppas ni hittar någonting som passar era småttingar.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"