Det är inte så lätt att bara köra med matten, eller läsningen eller BITs. Det erfarer alla som har börjat, och när man har kört en dag eller tre, då dyker frågorna upp, nästen som ett brev på posten, skulle jag vilja säga. Men hur ska jag göra NUUU?
Läser man boken först, och gärna två gånger, och sedan gör material, testar kort-visning på partneren och mentalt förbereder sig på att börja guida i det fantastiska språket matte, då går det mycket lättare. Då är man beredd, man vet inte bara HUR, men VARFÖR man ska göra på i och så vis.
Det är därför mitt mantra är "Läs boken!!"
(Dels är det också för att jag inte har tid att svara på alla frågor, några av dem är på det helt elementära stadiet och en rask plöjning genom första kapitel hade gett svar på frågan)
Mitt "Läs boken!!" mantra är också av respekt för barnet. Han eller hon ger av sin dyrbara tid för att titta på de korten vi viser dem, och då bör det inte vara varken för sakta eller för tråkigt eller fel på något vis. Det är små genier vi har med att göra, och de förtjäner att vi har ansträngt oss.
Men jag vet också att det tryter med tålamod, och man vill börja "på en gång!" när man har fattat att små barn kan lära matte. Jag har själv varit där, och börjat ett läsprogram innan jag riktigt hade fått med mig hur det hela fungerade, och gjorde precias alla börjar-fel.
Turligt nog för oss klantiga vuxna, så är barnen av ett tålmodigt och förlåtande släkte.

Man kan göra fruktansvärt mycket fel, utan att vi rör till det för dem. De upptäcker vilka fel vi gör, och har överseede med det. Vi "lagrar" inga fel siffror hos dem om vi råkar visa fel. De är smartare än som så.
Men ger vi oss på att upprepa felen gång på gång och i åratal, då kan det nog hände att felen fastnar.
Vi behöver inte gå längre än till ett löjligt exempel, och här måste ni svara det första som kommer till er på den här frågan. OK?
Vad är månen gjord av?
Även om jag är över 40, och har gått härrans många år i skolan, så kommer ost upp, innan hjärnan har fått tänkt till.
Och jag är inte ensam om att ha blivit ljugit till när jag var barn om just detta.
Men att visa fel kort en session eller två, det fastnar inte.
Har boken kommit nu?