Äta, sova...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Livans mamma

Äta, sova...

Inlägg av Livans mamma »

Hej alla :!:
Jag får inte till det!! :cry:
Nu är tösen tre månader. Jag har slutat amma helt och hållet, hon får ersättning (nan). Vi har fått lägga henne i spjälsängen nu, eftersom hon börjat häva sig upp och jag är rädd att hon kan ramla ur vagnen. Hon ligger där och sover och det verkar okej, men hon vaknar på nätterna och jag är sååå himla trött! :sleep:
Jag vet inte hur jag ska orka med att få henne att sova hela nätterna. Ibland kan hon sova från 23 till 5 - 6, det är en bra natt!

Men nu har hon börjat äta lite dåligt. Det är precis som att hon tappar intresset efter en stund. Hur mycket mat ska hon få i sig, per mål, per dag? Ska hon äta lika mycket mat vid varje mål?

Hon verkar glad och nöjd för övrigt, men när hon är trött så kan hon bli väldigt ledsen och skrika otröstligt en lång stund tills hon slutligen somnar. Då är det svårt att inte hålla henne i famnen...

Vad jag har förstått så ska jag enligt AW:s metod förekomma henne, men jag har väl kanske pluggat på för dåligt, för jag kan inte få till det. Jag försöker att hon ska äta var tredje timma, men ibland så är hon inte alls intresserad och ibland så äter hon väldigt mycket. Hur mycket bör hon äta innan rapen.

och hur gör man de dagar som inte ser ut som vanligt? När hon är hos farmor t.ex. eller när man är och handlar och man inte får tiderna att stämma??

Jag skulle hemskt gärna vilja ha lite hjälp på traven. Hur ska jag komma dit :arrow: till målet = en glad, pigg, mätt, välmående tjej med en glad, pigg, mätt, välmående mamma!! :D

:heart: Ingrid :heart:
Mamma till Livan som kom till jorden i oktober 2005 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Raskt in med Standardmodellen :wink: Det vill jag verkligen rekommendera :!: (Barnaboken, nyutgåva 2004.) Där har du också en hel del om sömntrubbel och vad man kan göra för att hjälpa små barn utan att köra kur i stor stil. Hon behöver "bara" styras upp lite, om man säger :wink:

Tycker du det är lättare att vagna än att buffa kan du ju alltid ha en löst sittande sele på henne :!:

Hon sover väl på mage med larm :?:

Välkommen också till Kurbarnens hjälpforum :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Livans mamma

Inlägg av Livans mamma »

Hej Anna och alla andra som läser!

Tusen tack för ditt svar :heart:
Jag tänker göra slag i saken, jag har läst boken men då var den lånad så jag har den inte att läsa i igen. Gick in och skulle beställa den, kan inte hitta den här hos dig och hos andra bokhandlar är den SLUT!!!
Populär :!:
Jag hoppas att den kommer in snart, men tills dess så får jag försöka så gott jag kan.
Det känns som att det alltid finns något som hindrar. Först var det jul som tog tid och ork, sen blev jag sjuk och orkade inte, sen hade jag en stor skoluppgift som tog min tid, sen var det dopet och nu är tösen förkyld. Hela tiden ursäkter, ursäkter!!
En sak som jag funderat kring är hur ni andra har det med er man/sambo. Är han oxå inställd på detta, hur det fungerar osv. Eller är det så att han inte bryr sig så mycket? Hur går det när han har hand om barnet :?:
Varför jag undrar är för jag har pratat och berättat om AW för min sambo och han är inte alls särskilt imponerad. "hokus pokus" tycker han om alla liknande ting. MEN, han har lovat att absolut inte motarbeta mig när jag vill försöka och han kommer även göra sitt bästa för att göra samma som jag. Han vill/orkar dock inte läsa boken så det blir jag som får återberätta. #-o
Nu är det så att de tre första veckorna i februari ska han vara hemma och vara pappaledig, eftersom jag studerar och då ska ut på praktik. Jag fasar lite för hur det kommer gå då 8-[

Inatt sov tösen för övrigt från strax innan 23 tills klockan var 7.30. Det längsta hittills tror jag! 8½ timme, men så sa jag till min sambo då i morse att "Tänk, hon skulle kunna sova kanske från 9 och ändå inte vakna förrän nu, vore inte det bra?" Jo, det höll han ju med om.

Jag vill gärna ha ett 'schema', så jag vet när hon ska äta och sova, samt hur mycket och hur länge.

Vänliga hälsningar Ingrid \:D/
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Så här ser Joels schema ut just nu, han är tre månader.
03.00 mat (jag väcker honom)
07.00 mat & umgänge
09.00 sova (helst ute i vagnen)
11.00 mat & umgänge
13.00 sova (helst ute i vagnen)
15.15 mat & umgänge
17.00 sova
18.00 mat
18.30 bad & umgänge
18.50 mat (godnattslurk)
19.15 God natt

Jag har använt standardmodellen mer eller mindre från start och i början kämpade jag med hålla honom vaken. :)
När jag införde schemat såg jag noga till att hålla tiderna och att ha så lite som störde som möjligt, dvs inga besök, utflykter eller annat. Vi var visserligen borta över jul när jag införde detta schemat, så därför tog det längre tid än om vi bara hållt oss hemma.
Då jag har MS är det NÖDVÄNDIGT för mig att få sova på em, annars orkar jag inte ta hand om Joel. Det argumentet har fungerat bra på min man som på så vis ställt upp på mina villkor.

Vagningen fungerar inte så bra på Joel utan jag buffar istället och det har fungerat fint. Han sover i spjälsängen på natten. Innan jag kunde lägga honom utan att han somnat vid bröstet lät jag honom aldrig somna helt innan jag flyttade honom. Han var alltid vid medvetande om att han somnade i sin säng. Gradvis flyttade jag honom tidigare och tidigare till spjälsängen så till sist var han helt vaken när han hamnade där.
En dag bestämde jag att han skulle somna där utan att ha dåsat till vid bröstet. Jag buffade honom till sömns, på rygg, och det tog ung. 45 minuter första kvällen, kväll 2 20 minuter och kväll 3 10 minuter. Efter träget kämpande i ung. två veckor somnade han på ca 5 minuter av sig själv. På nätterna vaknade han några ggr men jag bara buffade tills han somnade.
Nu, ung. en månad senare, är läggningen en fröjd. :D Han sover för det mesta 8 tim. på raken, vaknar han till får han nappen om han vill ha den, vår sömn är viktigare än att han är napplös, och är det kris buffar jag honom lite.

För mig har det fungerat att se det hela som ett projekt som SKA genomföras och som ska bli roligt. :D Har jobbat hårt på attityden att det är för Joels och familjens bästa när det känts tungt.
Jag tränar hund oxå, vilket gör att jag ser det hela som en inlärningsprocess och utmaning. Kan jag lära hunden plocka ur tvätt ur maskinen kan jag lära min son att sova.
Det duger tyvärr inte att "försöka. Antingen gör man det eller inte, men belöningen är stoor för väl genomfört arbete.
:!:

Ge inte upp :!: Du kan klara av det:):!:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, ramlösa :D Vilken fantastisk hund, som plockar ut tvätt ur maskinen :lol: Då är det väl inga problem att lära små barn (våga) sova så gott :!: :lol:

:D Livans mamma - vill du ha Barnaboken så skriv en rad på anna.wmp@gmail.com så skickar jag. Har köpt upp en massa själv. Eftersom den är slut tydligen mest överallt. Smickrande men irriterande :!:

Karlar brukar behöva ställas inför faktum. Ska han vara hemma med lilla äsklingen måste han själv ta itu med saker och ting, och då brukar intresset vakna. Då letar man bruksanvisning :roll: :lol: Män har svårt (och det har vi väl alla) att ta till sig det andra talar om för dem. Motvilligt kan de ta till sig ett och annat förslag, men själva grejen vill de komma på själva... :shock: :lol: och leverera som en av Einsteins upptäckter, ungefär, och få pris och beröm :lol: :lol:

Så oroa dig inte, tycker jag :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Livans mamma

Inlägg av Livans mamma »

Hej Ramlösa!

Läste ditt svar på ännu ett av mina inlägg!
Visst är det ett bra forum här!?

Jag har suttit och funderat lite på hur jag vill att det ska vara, sen är jag såklart beredd på att rucka. Det är inte superviktigt att hon somnar tidigt på kvällen, jag är ingen morgonmänniska så jag sover gärna länge! :sleep:

Är det 8 timmar man kan 'kräva' att de sover vid tre månader? Jag fick för mig 10 timmar...
Om hon vaknar och får mat vid ca 7 så vore det idealiskt. Då ska hon alltså somna för kvällen klockan 23 eller 21, beroende på timmarna. Vilket som känns okej för mig, 21 vore ju såklart att föredra. :wink:

Vi har varit i badhuset ett par gånger när det är uppvärmt för babysar, det är klockan 9 på morgonen, detta måste ju beaktas i schemaläggningen :!:
Klockan 18 en kväll i veckan ska vi även gå på babysim. :oops:

Kan jag få tips på hur jag ska lägga upp ett shema för att komma igång [-o<

När man säger att hon äter var tredje timma, menar man då att om hon börjar äta klockan 11, är det klockan 14 det är dags då, eller räknar man tre timmar mellan varje måltid?
Hur länge pågår egentligen en måltid?

:?: Många undringar :?:
Ingrid \:D/
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Enligt AW kan man kräva 10 timmar natt av en tre-månaders bebis, men för oss fungerar livet fint på "bara" åtta timmar. Genom min åtta-timmarsnatt får jag sova på em när jag måste och så länge Joel är nöjd med arrangemanget fortsätter jag.
Personligen tänker jag behålla nattmålet så länge Joel vill ha det. Det stör inte sömnen, han äter på 25 minuter och somnar om på ett kick i sin egen säng. Jag tänker vänta med att ändra schemat tills att Joel inte äter på natten längre och därmed kan sova 11-12 timmar i sträck.

När det gäller babysim och liknande så har jag valt tider som passar Joels schema. När jag gjorde schemat funderade jag noga på vilka tider jag måste sova på och när jag vill ha kväll. En annan tanke var också att schemat ska lätt gå att anpassa vartefter Joel växer och behöver kortare och färre daglurar. Dessutom ska det gå att anpassa tills att Joel börjar på dagis om drygt ett år.

Om du studerar mitt schema så sover Joel 8 timmar natt mellan 19.00 och 03.00 då han får sitt nattmål. Sedan somnar han om och sover till 07.00. I praktiken blir det 11.5 timma nattsömn för honom.
Nu när schemat börjar sitta så är Joel lätt att ha med sig och det går att planera dagarna, men ännu så är livet enklast när vi håller oss hemmavid.

Innan jag gjorde schemat skrev jag upp under någon vecka hur Joels dagar såg ut och sedan utgick jag från det. Schemat är alltså anpassat efter både familjen och Joel.

Joel äter var fjärde timma dagtid räknat från när han började äta. Har provat att ge oftare men han vill inte ha utan äter ett skrovmål varje gång. Han äter klart på mellan 20-30 minuter. Tiden därefter ägnar vi oss åt att leka tillsammans och ensam, stimulera Joels motorik, "hjälpas åt" med disk, matlagning osv och åt att vara med när jag antingen tränar hund, läser tidningen eller något annat viktigt för mig.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"