Två små bröder

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Två små bröder

Inlägg av annawahlgren »

Mammamail:

"Världens sötaste hände häromkvällen.

Pojkarna, Theo, 5,5 och Isse, 2,5 lägger sig samtidigt, och Theo är helt inne i sin nya rutin nu, att somna i sin egen säng. En liten nattlampa skall vara på, annars inga problem. Isse däremot, han vet också vad som gäller, men kommer med: 'Sitta lite, gunga lite (tassarna är kvar på hans säng), har bajsat, VATTEN!!, glömde en sak'(oklart vilken). Tack och lov svarar jag: 'Godnatt små sötnosar, sov så gott!' på alltihopa och går ut.

Så en kväll blev han sur. Jag gick ut och lyssnade efter illvrålet. Suckar från Isse är allt som hörs. Så hör man Theo: 'Vill du att jag skall sjunga en vaggvisa för dej?' 'JAAAAAAAA!' Och sedan sjunger Theo Vargasången ur Ronja rövardotter, Ronjas mammas vaggsång. Svårt att inte låta bli att gråta! Sedan var det tyst. Så nu sjunger Theo för Isse lite var och varannan kväll, när det behövs.

Vem sa att det blir jobbigare med flera barn? Man har ju en fantastisk draghjälp av de större, som, ibland tycks det, sköter hela jobbet!"
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:heart: Å, nu längtar jag tills bebisen i magen kommer... Vilken berättelse, man blir alldeles varm... :D
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Kan bara skriva under på att det är så där det blir bara man tar tag i det! Vi hade Gustav i föräldrasovrummet och Axel i sitt eget rum. Axel trasslade varje kväll mer eller mindre. Kunde inte somna själv, MÅNGA sagor och prat och mamma eller pappa bredvid sig... Med hjälp av Annas stöd på gamla forumet fick vi fason på Axels nattning samtidigt som Gustav flyttade in i Axels rum. Numer stoppar vi lillebror i säng kl. 19.00 och Axel en timma senare. Det händer då att Gustav vaknar men det blir bara en stunds återseendes glädje sen lägger de sig båda tillrätta och somnar. Axel kan förtjust säga: "Nämen HEJ! Är du vaken???" och pussa på lillebror en liten stund men sen är det nattinatti igen. Vi kör inte med någon ramsa, men vaggvisor på kassett. De slocknar per automatik så fort vi trycker på play... Axel talar nöjt om att det är Carola som nattar honom och Gustav! :lol:

Vilken förändring! Har fortfarande nästan svårt att tro på det och blir det en trasselkväll, vilket händer, så hamnar jag nästan i chock! :shock:

Suveränt helt enkelt!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Underbart och stärkande att läsa :D vi planerar att låta våra små flytta ihop snart i det nya rummet (i vårt nya lilla radhus med alldeles egen gäsmatta, en kommentar från en som hatade att bo på tredje våningen). Nu känns det jättespännande! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"