Lilla Freddy 111028

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av Irmasmamma »

Mjälloms Tunnpaltbröd innehåller inte mjölk! :D Kollade extra eftersom jag visste att din lille är mjölkallergisk!

Det där med fytinsyran i havregryn vet jag tyvärr inget om, men jag tycker att det låter som att du ska starta en tråd inne på "Mat, mage och barnakropp"! Där får man alltid kunniga svar! :heart:

Min erfarenhet säger att BVC inte alltid har den bästa kollen tyvärr... T.ex. rekommenderar de ju flytande margarin i bebismaten?!?! Vad är det för fel på smör och nyttiga oljor? Nej, äkta kemiskt framställt margarin ska det vara! #-o :-& Så det där med att processade köpegrötar till varje pris skulle vara bättre än hemlagat...hrm...det tror jag så mycket jag vill på...!

Skönt att vändningscirkusen verkar avta! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Kampen mot morgonsolen

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Hej igen!

De senaste veckorna har flutit på bra.
Visst kan vi behöva gå in någon natt och vända rätt men det blir inte ofta. Med ordentlig varm pyjamas på vaknar han heller inte när han sparkar av sig täcket utan lyckas för det mesta somna om själv.

Men självklart är det alltid något :-)

Freddy har börjat vakna tidigt på morgonen. Redan vid sexsnåret.
Inte alla dagar, men någon gång då och då.
Jag vet att det är mörkläggningen som strular för det är väldigt ljust där inne redan vid fyra på morgonen.

Vi har persienner, mörkläggningsrullgardin med kardborre och en skena med tjockt mörkläggningstyg.
Dessvärre räcker det inte till. Vi har även provat att addera folie på fönstret utan resultat.

Rummet är dåligt planerat med fönster från golv till tak inklämt mellan två garderober. Morgonsol på det :-)

Nu vet vi inte vad mer vi kan göra.

Visst kan han somna om på morgonen, men det tar sin lilla tid och det blir flera uppvak för han tror ju att det är morgon.

Vi bor i hyresrätt och kan tyvärr inte göra hur mycket ändringar som helst.
Att byta sovrum har vi provat med men då gick inte vår säng in i hans rum som är långsmalt. Plus att vårat fönster är minst dubbelt så stort så även där slinker ljuset in. Kanske tom mer än i hans rum.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kampen mot morgonsolen

Inlägg av Tin »

tjugohundraelvabebis skrev: De senaste veckorna har flutit på bra.
Visst kan vi behöva gå in någon natt och vända rätt men det blir inte ofta. Med ordentlig varm pyjamas på vaknar han heller inte när han sparkar av sig täcket utan lyckas för det mesta somna om själv.
Jippe jippe bra jobbat - :lol:
tjugohundraelvabebis skrev:
Freddy har börjat vakna tidigt på morgonen. Redan vid sexsnåret.
Inte alla dagar, men någon gång då och då.
Jag vet att det är mörkläggningen som strular för det är väldigt ljust där inne redan vid fyra på morgonen..
Det finns inga genvägar här, det måste bli bäckvart.
tjugohundraelvabebis skrev: Vi har persienner, mörkläggningsrullgardin med kardborre och en skena med tjockt mörkläggningstyg.
Dessvärre räcker det inte till. Vi har även provat att addera folie på fönstret utan resultat.
Jag sprayar vatten på fönstret med en blomspruta och lägger varsamt ark med folie på rutan, så oknycklad som möjligt. Sen om det blir någon liten springa sätter jag lite häftmassa där som håller ihop glipan. Ibland funkar det att sätta foliet precis mot fönster listen och ibland kör jag lite extra folie och viker över fönsterlisten med, och klämmer till allt med häftmassa. Då blir det bäcksvart.
Så gör ett nytt försök, är mitt råd. :D Tidiga uppvak fixar sig inte utan att det är bäcksvart.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!

Härligt att ni har det så bra! :D

Precis som Tin :heart: säger så kommer tyvärr inte de tidiga morgnarna ordna till sig utan beckmörker....
Här har vi också problem med envis morgonsol trots ihärdig mörkläggning. Jag löste det genom att sy draperier av lite luftigare mörkläggningstyg och sätta upp runt litens säng. Nu har hon alltså ett becksvart litet rum av tyg där hon sover! :sleep:
Om ni vill prova så se bara till att det finns lite genomdrag så att det inte blir kvavt därinne!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Vi slog upp en spånskiva från utsidan och nu är det nog så svart i hans rum. Men han fortsätter att vakna under den tidiga morgonen. Inga svårigheter att somna om med lite buffhjälp dock.

Hur gör ni när era små är kinkiga under dagen och inget duger?
Sover bra och äter mängder men mellan måltider och sömn är det ett evigt gnäll.

Utomhus- buhu och gallskrik.
Inomhus- buhu och gallskrik så fort han läggs eller sätts ner när jag behöver göra något.

Jag har inget emot att han protesterar lite, men när det väldigt snabbt går över i gallskrik och han snart kippar efter luft känner jag att det går för långt.

Morgontimmarna är det bara glada miner och bus. Allra helst om han får sitta i gåstolen men efter första luren är det mardrömslikt.

Utevistelse ca 4-5 timmar om dagen inklusive sömn, proppmätt och massor att göra med "upptagen" mamma så borde man väl vara lite nöjd åtminstonde?!
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av Irmasmamma »

tjugohundraelvabebis skrev:Vi slog upp en spånskiva från utsidan och nu är det nog så svart i hans rum.
Den var ny!! :lol: Underbart. 8)
tjugohundraelvabebis skrev:Hur gör ni när era små är kinkiga under dagen och inget duger?
Sover bra och äter mängder men mellan måltider och sömn är det ett evigt gnäll.

Utomhus- buhu och gallskrik.
Inomhus- buhu och gallskrik så fort han läggs eller sätts ner när jag behöver göra något.

Jag har inget emot att han protesterar lite, men när det väldigt snabbt går över i gallskrik och han snart kippar efter luft känner jag att det går för långt.

Morgontimmarna är det bara glada miner och bus. Allra helst om han får sitta i gåstolen men efter första luren är det mardrömslikt.

Utevistelse ca 4-5 timmar om dagen inklusive sömn, proppmätt och massor att göra med "upptagen" mamma så borde man väl vara lite nöjd åtminstonde?!
Vi hade också en hel del gnöl och ibland skrik på golvet här för några veckor sen, då hjälpte den här roliga tråden jättemycket:

Utvecklingssamtal med Edvard Vällingson sex månader

:heart:

Ps. Jag vill också varna er för gåstol.....det hämmar barnets fysiska och neurologiska utveckling på ett skrämmande vis (läs mer under IAHP-forumet om du är intresserad av hur). Korta, korta stunder möjligen, men helst inte alls enligt min mening.....:shock: Men då gäller det att lilleman lär sig att roa sig på egen hand på mage på golvet istället! :P
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Gåstolen använder vi inte mycket. Ca 5 minuter varje dag när min rygg behöver avlastning.

Det största problemet är väl att han inte är nöjd med att ligga på mage. Troligen för att han tror att han missar så mycket annat.
Helst vill han sitta upp och se sig omkring men är inte så pass stadig att han kan sitta själv med kuddar på golvet för då rasar han både framåt, bakåt och åt sidorna.
När han tröttnar på att sitta ställer han sig upp och det är på håret att det är roligare än att sitta. Helst ska jag sitta på golvet vid matsalsbordet så att han får ställa sig upp mot bordsbenet. Där kan han stå länge helt själv bara jag finns alldeles bakom för att ta emot om han skulle tappa taget.

När jag diskar i köket kan han inte vara med på diskbänken då det är så lågt mellan skåpen. Alternativet är då golvet eftersom att han inte heller vill sitta bredvid i sin matstol (ser inte upp till diskbänken i den). Han läggs på mage och har diverse saker att leka med. Någon sil, någon slev, en sked osv men de byts ut från gång till gång. Han är nöjd med det under den tiden det tar att diska en nappflaska. Sedan är han rosenrasande. Då har han tröttnat på filten och ålat ut på golvet men där tar det stopp. Den hårda ytan kanske gör ont på hans eksem?
Om jag fortsätter att diska då tar det bara några sekunder innan han skriker förtvivlat. Ingen teater då utan är det verkligen panik.
Lägger tillbaka honom på filten och då blir han glad igen men jag hinner knappt börja först han sätter igång med protester.
Inte så allvarligt då och jag hör att det mest är för att få min uppmärksamhet. Sjunger på hans favoritlåtar och då brister han ut i skratt. Efter skratt kommer gråt. Förtvivlad gråt.
Bara att avbryta för att trösta. Lyckas sällan trösta på plats för det har redan hunnit gå för långt. Måste lämna köket för att han ska lugna ner sig. Lite bus i stora sängen får honom på bättre humör men så snart jag rör mig mot köket igen är det klippt.


Har försökt att ta ner balja och diska på golvet men ryggen klarar inte det.
Så här är det när det gäller det mesta.
Tvätt, dusch, diska, laga mat, städa osv.

Absolut att jag koncentrerar mig på honom för mycket. Men det är svårt att göra annat när han skriker hysteriskt så att han blir svettig, tappar andan och blir blåaktig när jag inte gör det.

Vill gärna komma ifrån det här då det är ett trökigt träsk att stampa i.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av Irmasmamma »

Har du testat AW:s två tips från Vällingsson-tråden jag länkade till? Båda funkar för oss om man är riktigt ihärdig.

Dammsugaren är också en hit här. Liten kan vara hur arg och ledsen som helst (gallskrika ner i golvet) - jag får för mig att hon kanske är trött i ryggen, men när jag drar igång dammsugaren är "tröttheten" som bortblåst och hon orkar ligga och kolla in den hur länge som helst. :P

I värsta fall kanske en Bumbo-stol på diskbänken kan vara nåt? Inte så bra för den motoriska utvecklingen men kanske kan vara en tillfällig grej att bryta det missnöjda mönstret med......?

Andra som har några tips?!?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Jorå det har testats friskt men jag upplever inte att det blir någon skillnad. Dammsugaren går också varm men när jag sätter på den skriker han bara högre.

Känns som att han är uttråkad och tycker att vi har trista dagar här hemma. Mest nöjd är han när vi är bland folk och när det är mycket liv och rörelse omkring honom och då inte bara jag och dammsugaren :wink:
Men de flesta jag känner har barn i förskoleålder och det innebär massor av baciller. Vill gärna hålla honom från fler förkylningar ett bra tag framöver så att han får växa ikapp lite för varje förkylning har inneburit stora problem med både det ena och det andra.
Då får vi nog stå ut med att vara lite isolerade.

Försöker dock att göra våra dagar roliga och intressanta i den mån det går. Utomhus är vi givetvis också. Både för att undersöka naturen men han följer också med när jag rastar hund och försöker få till något lydnadspass.
Att enbart sitta i vagnen är dock ingen hit så alla svängar vi är utomhus är inte tillfredsställande. Enbart de då han får komma ur vagnen. Vill dock inte hamna i något träsk där han ogillar vagnen och räddas från den i tid och otid så ibland får man vackert sitta där och skälla lite :-)
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

När min tjej var i kring 5-6 månader satt jag ganska mycket bredvid henne på golvet. Jag surfade på bärbara datorn, läste tidningen, virkade, etc. Ligga på rygg och titta i taket funkar också. ;) Jag fanns i närheten, men hon fick lära sig att roa sig själv och kunde vara med och hjälpa mig i vad jag gjorde när hon blev mer mobil. Självklart var det inget som fungerade på stört, utan det krävdes rätt mycket "golvtid", men sedan dess leker hon väldigt självständigt och kommer krypandes när hon vill ha närhet/vill vara med/är trött.

Att ligga på mage är JÄTTEJOBBIGT! Hela lilla kroppen får jobba. Kör korta magpass ofta, men låt honom vila mellan. Bäst är golv utan mattor och ålvänliga kläder (förmodligen långa ärmar/ben om han har exem?) med bara fötter så får han ta sig runt på egen hand och upptäcka världen. :D

:heart:
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Från en dag till en annan var magläge en storhit. Han är hur nöjd som helst med att vara på golvet och han KRYPER sedan 6 dagar!
Det var som att han väntade in det.
På bvc blev de väldigt förvånade. Så små barn (de räknade han korrigerade ålder, så minus 6 veckor) ska inte kunna krypa sa de.

Men visst kryper han, och han gör det med bravur =D>
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av Irmasmamma »

Fantastiskt!!! =D> Heja Freddy! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Nu är det dags att göra ett nytt schema men jag får inte riktigt ihop det.
Vi vill gärna ha 12 h natt mellan kl 19-07.
Han behöver också en längre vila mitt på dagen. 1,5 h har visat sig otillräckligt så 2 h där känns mer rätt.
Redan vid 08.30 på morgonen är han trött igen och behöver sova. Troligen för att han vaknar redan vid 5-6 på morgonen och tjoar trots att det är kolsvart i rummet. Men vi har hållit hårt på att inte göra morgon först kl 07 så han har fått ligga kvar och småslumrar väl mellan varven.

På eftermiddagen behöver han också vila för att orka med, men inte allt för sent. 5 minuter och 20 minuter har vi provat men han blir väldigt ledsen om man väcker honom efter så kort tid.

Har kört 45-2-45 fram tills för ett tag sedan och bytte ut eftermiddagens 45 mot 20 som sedan kortades till 5 för att se om han skulle sova längre på morgonen. Det har inte hjälpt.

Så hur får man ihop något som passar?
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av Tetz »

Hej :D

När du skriver att du testat och att det inte hjälpt, hur länge har du testat :?: Många gånger tar det ca tre dagar innan bebis accepterar de nya tiderna. Speciellt om man haft trubbel med för tidiga morgnar, så tar det sin lilla tid att vända på steken.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Jag har testat under minst 3 dagar. Nu har det blivit iaf en vecka på vardera för att kolla vad som kan passa bäst.

Vi har dragit ut på den tidiga luren efter frukost och lagt den senare så att han sover från kl 10.00-12.00 och så har vi lagt en lur på 20 minuter kl 14.30-14.50
Det verkar passa bäst men det sitter fortfarande inte riktigt.
De tidiga uppvaken på morgonen verkar hålla sig borta sedan vi slopade vällingen och serverar ett stort mål gröt på kvällen istället.

Misstänker att det tar lite längre tid för ett nytt schema att sätta sig när det är lite kinkigt med maten från en dag till en annan.
Vissa dagar äter han väldigt bra av maten som bjuds.
Andra dagar är det enbart frukt som lockar så jag misstänker att han har fått smak för det söta genom frukten :-(
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"