Hej!
Hos oss hade vi nog ingen riktigt genomtänkt ensamlekstrategi längre när de blivit så stora... men det funkade ändå, kanske kan inspirera:

Storasyster slutade ensamleka i sin säng vid typ 2 år. Ett litet tag lekte hon i sitt rum istället, då satsade jag på pennor och papper, pussel, snurra och en leksakstrumpet om jag minns rätt. Men sedan blev det mer och mer så att hon störde Lillebror som lekte/sov i sin säng, så då fick hon sitta vid köksbordet med pärlor (finns stora som man kan klara vid 2 år om man inte är alltför pigg på att stoppa saker i munnen), modellera, vattenfärger etc. (Välja en per dag istället för att riva fram allt.

) Då blev det kanske inte strictly ENSAM-lek, ibland satt jag med eller gick åtminstone förbi och tittade till med jämna mellanrum, men hon brukade få lyssna på musik och fick en egen utmaning. Av logiska skäl som också gäller hos er

(lillasyskon som inte bör få tillgång till den typen av material) ransonerades ju tillgången till de här sakerna vilket gjorde att det blev lite ensamlek av det ändå.

Lillebror är en pilligare och klättrigare sort, och med honom har jag slarvat lite med ensamleken.

Å andra sidan har jag kunnat göra det just för att han är så duktig på att sysselsätta sig själv!

Så när han var 2 brukade vi lämna Storasyrran (som du hunnit börja på dagis några timmar i veckan), och gå nåt ärende, och sedan komma hem med känslan av att ha gjort ett gott jobb. Och då sa jag "nu får vi vila oss en stund" och satte mig i soffan med datorn - och Lillebror satte sig på golvet och bygde duplo. Och så gjorde vi det tills det blev dags att laga lunch. 8)