Träning 2012!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av SusanD »

Hej alla,

jag hoppas att sjuklingarna kryar på sig och återigen får njuta av sin träning.

Sen rapport om föregående vecka:
Tis: Löparkursen första träffen, joggning
Fre: Löpläxa; 800 m rask gång, stretch, 1 min joggning och fyra minuter rask gång x 5, 2 min joggning och 3 min rask gång x 3 - totalt blev det 6,21 km
Lör: 1 tim karateträning och sen Löpläxa; 800 m rask gång, stretch, 1 min joggning och 4 min rask gång x 6, 2 min joggning och 3 min rask gång x4 - totalt blev det 6,96 km.

Är nöjd med veckans insats, det känns som om kroppen äntligen bekämpat de sista bacillerna och avgått med segern. Krafterna, energin och glädjen börjar återvända, härligt är det.

Idag har jag varit på Löpkursträff nr 2 och det var otroligt roligt. Vi joggade mycket mer denna gången, i olika tempon och både på asfalt och i terrängen. Sen körde vi sista paret ut där vi fick ta i ordentligt och springa riktigt fort och sen var det lite slalomspring också. Det blev ganska mycket joggning och jag orkade och kände att jag kunde ha sprungit mer. Vi gick igenom lite teknik och pratade om hur man ska andas när man springer.

Tänk om, tänk om jag kan lära mig springa och njuta av det?!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Hej alla träningskompisar! :D
Kom hem från Fuerteventura för ett par timmar sedan och här kommer min rapport från förra veckan:

Mån: Poweryoga 45 min
Ons: Pilates vid poolen 30 min + 35 min jogging vid havet
Tors: Yoga vid poolen men det var av lugnare slag, så den räknar jag inte som direkt träning, utan plussade på med 45 min cirkelträning
Fre: cirkelträning 45 min
Sön: Joggade 50 min.

Som ni ser fick jag moderera mina pass jag fått i läxa - allt kunde ju inte göras som planlagt, men 5 pass blev det! :D

Men OJ vad jag fick ont i höfterna av att jogga så länge! :shock: Kunde knappt gå! Är ju van vid 30-35 min jogg, så 50 (eller 47 om vi ska vara exakta :wink: ) var inte min kropp van vid! Höfter är ju svårt att stretcha också...

Imorgon bitti ska jag med skräck ställa mig på vågen...En vecka med all inclusive är inte bra...Mellanmålen var ju lätta att hålla hyfsat sunda, men efterrättsbufféer och drinkar var svåra att motstå... :oops:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Träning 2012!

Inlägg av LilloppansMamma »

Hejsan alla glada motionärer! :lol:

anna: hoppas ni hade det riktigt härligt! Svårt avis är jag. :wink: Men låter inte kul med höfterna? Annat och ovant material du sprang på?

Sedan måste jag bara berätta. De där riktigt fjantiga övningarna jag skulle göra enligt sjukgymnasten var visst inte så fjantiga! Jag känner knappt av vaden. Ren och skär magi! Nu värmer jag upp vaderna ordentligt innan varje träningspass och då känner jag knappt av vaden alls.

MEN, nu så i veckan så har jag känt mig jättekonstig. Så sjukt trött och yr. Antagligen järnbrist har jag kommit fram till- Har ni kloka några bra tips? Jag äter järntablatter nu och känner mig verkligen mycket bättre, men vill inte käka sådana jämt.

Tog ner nikes träningsapp och har kört några pass därifrån i veckan.
Träning i veckan:
  • Må- magpass (nike) 15min x2+ spinning medelpass 55 min+ 15 min crosstrainer
  • Ons- 10 km löpning+10 min crosstrainer
  • Fre- magpass (nike) 15min x2+ armar och ben 15 min+ spinning medelpass 55 min
  • Lö- gympa 55 min+ 5 km löpning
Vågen ner= -7 kg. Så visst ger träning och kost resultat.

Kramar!
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Lilloppans mamma: Det var ju någon slags hyfsat hårt packad jord jag sprang på i Fuerteventura, ingen jätteskillnad mot skogen hemma (lite lösare bara). Jag fortsätter så får vi se vad som händer... Så skönt för dig med ditt tennis-leg :D (det var verkligen ett konstigt ord :D ) Och så härligt med kilona!! Du kör verkligen hårt du, och lååånga pass! :thumbsup:
Järntabletter blir man väl lite förstoppad av... :shock: ? Jag vet ingenting om järnbrist, hoppas någon annan vet. :?

Själv hade jag gått upp 2 kilo på all-incusivemat och dryck... :? Mycket var nog vätska, för de är redan borta. Men 3 till ska bort har jag tänkt, men framförallt få fason på mått och figur! :evil:
Tilda: Hur gick det med hotellets gym...? Kunde du låta bli det... :wink:


Denna vecka:
ons cirkelpass 45 min
tors. stavgång i slalombacken 1 tim
fre. cirkelpass 45 min
lör. poweryogga 45 min
sön. Jag har inte gjort det än... :oops: men det finns ju bara 1 pass kvar att välja på och det är jogging 45-60 min...Känner inte ett DUGG för det idag, men jag skriver in det för det måste ju göras!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Träning 2012!

Inlägg av Fauve »

Hej!
Jag fick sån träningslust förra söndagen vid halv tio-tiden på kvällen så jag körde ett pass. Hade redan rapporterat så jag smyger med det här. :wink:

Har ändrat inriktning på min träning. Har varit förkyld rätt mycket sista tiden och nu börjar jag känna av pollen :-x så fokus kommer vara mer på att stärka immunförsvaret och bli piggare. Kommer träna mycket Inner Power (IP), liknande Tai Chi, och min rehab för ryggen. Hårdare träning får vänta.

sön: rygg rehab
mån: IP
tis: IP+rehab
ons: cykling
tors: IP
fre: IP+stav
lör: IP

Järnbrist har jag haft nästan konstant sen puberteten så har provat en hel del. Jag gillar inte att ta järntabletter utan försöker äta järnrik mat, mkt svarta/röda bönor och inälvsmat som lever och hjärta. Ät c-vitaminrik mat tillsammans med järnet och drick inte kaffe eller te i samband med järnintag, vänta ett par timmar.
Annat som ska vara bra är blodpudding eller annan mat med blod :) , torkade aprikoser, russin, mörka gröna grönsaker.
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Härligt att du fick till träningen även på semestern, anna :) Ja, jag kunde låta bli hotellets gym. Väldigt lite träning för mig denna vecka. Eller tre pass är ju egentligen bra, men för mig som är van att träna 5-6 pass i veckan känns det lite. Har varit ensam med barnen i en vecka då mannen var på jobbresa. Och då blir nog jag tröttare än vanligt. Jag tycket inte att det är jobbigt med barnen, de är ju härliga, men att ha ansvar för allt själv när man inte är van, är tröttsamt. Så lite oplanerad vila denna vecka, inte så tokigt det heller.

3 pass

Ti : cirkelpass ( typ bodyrock) +mage 30 min
Ons: kettlebellpass+ mage 30 min
Sö: cirkelpass ( typ bodyrock) +mage 40 min

Vi var i Stockholm över helgen, utan barn. Promenerade massor på lördag, minst 7 km. Har ätit gott, mera kolhydrater än vanligt. Så känner mig svullen nu. Men inget som jag stör mig på. Ny vecka, nya tag och mera träning :D
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Fauve: Oj vad mycket du tränade förra veckan! :D
Ville även tipsa din om att äta Probion för immunsförsvaret! Finns i pillerform i Hälsokostbutiker!

Tilda: Det var inte dåligt att du kunde hålla dig ifrån hotell-gymet! :wink: Så skönt at komma bort själva! Man borde göra sådant oftare!

Jag gjorde joggingpasset igår e.m, och joggade 50 min. Riktigt stolt! Det var SÅÅÅ motigt att ta sig ut, men när jag väl började var det trots regn en härlig luft och det gick bra! Det ÄR en stor skillnad på att jogga längre pass! Innan joggade jag ju bara c:a 30 min-pass, men nu sa ju PT:n att det passet skulle förlängas, så då är det bara att lyssna.

Jag plussade även på med ett bonus-pass på kvällen, rask promenad med syrran 1 tim, så då kan man säga att det blev 6 pass.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av SusanD »

Lite sen rapport från förra veckans träning:

Mån: Boxpass med styrka FoS 75 min
Tis: Löpkurs del två - denna gång var det en annan ledare så det blev väldigt mycket mer jogg men jag orkade och det riktigt, riktigt roligt.
Tors: Kettlebell pass hemma, ett rejält pass om generade grym träningsvärk i lårmusklerna, pust.
Lör: Löpningsläxa; 800 m rask promenad, stretch, 1,5 min jobb och 3,5 min rask gång x 4, sen blev det 2, 5 min jogg och 2,5 min rask gång x 2. Kort runda pga tidsbrist och träningsvärk.
Söndag: Blev jag magsjuk!

Så denna vecka inleder jag på toaletten, trist, trist men övergående.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sofies mor »

Hej alla!
Sen rapport. Hu, jag är så veckovill, vissa veckor jobbar jag inget alls, och vissa veckor jobbar jag massor. Nu känns det som helg när jag är ledig efter att ha jobbat sen i söndags. Samtidigt känns det som början på veckan eftersom jag fortfarande inte hunnit planera veckan.. :roll: Än mindre träna nått. :x Idag hann jag äntligen packa upp väskan sen jag jobbade natt i söndags.. Längtar efter sommaren när jag ska få schema! Tills dess har jag faktiskt tänkt sänka mina ambitioner till två pass per vecka. Blir det mer är det förstås toppen, men jag blir så stressad varje vecka när det närmar sig helg och jag har flera pass "kvar".
Förra veckan blev det två promenader!
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sarisparis »

:oops: när skrev jag sist? :roll:

Veckan som gick var relativt träningsfattig, ett löppass idag (sâ skönt) + lite armövningar (3 x 15) pâ en bänk. Nâgon dag sen jag skrev sist har jag även kört lite plankor, men det var sâ länge sen att jag glömt när och hur mycket. #-o

Skärpning. :shock:

:heart:
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sofies mor »

Oj, söndag igen!
Åh, vad skönt Sarisparis att det inte bara är jag.. :oops:

Idag har jag vart på långpromenad! En och en halv timme skulle jag tro, ganska högt tempo bitvis (när alla barn var i vagn/bärryggsäck) . Här om dagen vart det även en kort promenad, men med högt tempo.

Jag har visst fastnat i promenad-träning.. :lol:
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Hej! :D
Här går det fint! :D

TIS: stavgång i slalombacken 1 tim
ONS: Cirkelpass 45 min
TORS: poweryoga 45 min
FRE: Joggade 1 timme utan paus!!! Mäkta stolt är jag! :D
SÖN: Cirkelträning 45 min. Var även på promenad i skogen med familjen och vi gick 5 km i bra tempo.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Grattis till joggingen anna, härligt :)
Det har igen blivit en lugnare vecka. Har haft en axel och en höft som bråkat en tid och för en vecka sedan blev axeln sämre. Inte jättesjuk., men lite värk och så.

3 pass :
Ti: powerwalk 1 timme+ rörlighetsövningar, mage 20 min
Ons : pw 45 min +rörl.övn, mage 15 min
To: pw 1 timme

I helgen var vi på landet och där blev det flera timmar utejobb. Städa bort vass och tång från stranden, bära kvistar, rada ved. Älskar sånt när an gör nytta, får vara ute och får lite träning på köpet :)
Men nu ska jag träna igen :) Kommer att köra bodyrock och Zuzanas Zwow pass. Ett helkroppspass på gymmet i veckan då när jag har möjlighet.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Men vad är detta nu Tilda? :shock: Har du kört på för hårt med träningen så du fått ont? Ta det lugnt och vila lite!

Utejobb är skönt! :D

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av SusanD »

Mycket träning blev det inte förra veckan, kämpade på med magsjuka och jag vann. Vill man gå ner i vikt kan jag varmt rekomendera influensa, lunginflammation och magsjuka!

Fre; joggade 2 min och gick i rask takt 2 min upprepade detta i 3 km
Sön: joggade 2,5 km utan att gå ett endaste steg. Världsrekord för min del så jag är grymt nöjd även om det inte gick så fort.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"