Söker en tråd att läsa eller tips att få då 4 åringens insomning på kvällen börjar mer och mer dra ut på tiden
Båda barnen läggs runt halv 7 och lillebror somnar som en stock direkt. Storasyster har svårare att komma till ro och vill att jag gärna stannar en stund.
Detta har jag kompromissat med:
För det mesta vill hon alltid att jag ska vara kvar i rummet när vi sagt godnatt (med lite ritualer).
För det mesta lyckas jag alltid kunna lämna rummet utan någon vidare diskussion men det är oftast en stund senare som problemen börjar.
Hon ropar att jag ska komma upp, springer på toa, ligger och skriker om jag inte kommer upp, väcker lillebror m.m.
Hon vill att jag ska trösta (krokodiltårar), ligga hos henne, stanna, tända i hallen.
Och jag har pratat med henne om en massa varför men hon säger bara att hon inte vill vara själv, inte sova. Därför har jag gått med på ovanstående kompromisser för att få lite rätsida på det hela.
Kan inte direkt avgöra om det har hjälpt men det är inte lika mycket gap och skrik vid insomningen som tidigare.
Nu somnar hon sällan före kl 8 på kvällen och är ju då trött varje morgon när dom väcks kl halv 7 och ska till dagis.
På något sätt känns det som att hon vill ha mig nära hela tiden och jag försöker ge henne det så gott jag kan.
Dock behöver det noteras att barnens pappa och jag separerade för 8-9 månader sedan men det har varit en bra seperation och barnen är hos sin pappa 2 dygn i veckan och det går bra.
Däremot fungerar hennes läggningar där prima (till mitt stora förtret....
Har en aning om att separationen kan ligga och påverka henne men samtidigt tror jag inte det.
Värst är att hon ligger och skriker och springer upp och ut genom dörren och står där uppe och skriker. Jag blir bara arg av allt skrikande och säger att skrika får man göra i sitt rum och förvisar henne dit.
Det fungerar ju inte att leda henne tillbaka som en trotsig 2-3 åring längre....
Det kan ta en bra stund innan vi "hittar lättnaden" och då har tiden sprungit iväg en hel del.
Det är svårt att sätta ord på detta då det är nya situationer och händelser som sker varje dag.
Huvudproblemet är att hon inte kommer till ro och sen somnar sent. Visst, jag kan inte tvinga henne att sova, bara ge henne förutsättningen men nu kommer jag inte vidare längre och kan inte hjälpa henne själv.
Därför ber jag om hjälp [-o< .
Tack för att ni finns