Bebis skriker mellan bröst 1 och 2

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
herrochfru

Bebis skriker mellan bröst 1 och 2

Inlägg av herrochfru »

Min bebis är två veckor och har senaste dagarna haft ont i magen. Men jag tycker det blivit lite bättre idag när jag blivit noggrannare med att rapa.

Bebis äter 21, 12, 02, 04, 06, 08 på natten. Alltså intensivt på natten (även på dagen), plus att han nu har kramper/magknip på kvällarna och skriker mycket.

Han äter mer eller mindre en timme åt gången, och suger bra. Dock får jag väcka honom några gånger. Någon gång under dagen kan han sova 2 timmar, men oftast är det 1-1,5 mellan.

Jag har börjat med standardmodellen idag, men efter jag ammat bröst ett 30 minuter vill han gå direkt på bröst två. Dvs ingen vakentid. Däremot har han varit vaken efter 1,5 timme av matning och då har han ändå ätit minst 30 minuter på varje bröst. Jag skulle även vilja ha tips på vad jag ska göra med magknipet.

Tips?
Pojke född 13 mars
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Bebis skriker mellan bröst 1 och 2

Inlägg av Sarisparis »

God kväll herrrochfru och varmt välkomna till forumet! :D

Grattis till lille sonen :heart:
herrochfru skrev:Men jag tycker det blivit lite bättre idag när jag blivit noggrannare med att rapa.
Ja, var uppmärksam pâ rapar och tveka inte att hjälpa bebisen om det är svârt att fâ till den. En rap pâ tvär kan vara besvärligt.
herrochfru skrev:Bebis äter 21, 12, 02, 04, 06, 08 på natten. Alltså intensivt på natten (även på dagen), plus att han nu har kramper/magknip på kvällarna och skriker mycket.
Det är en väldigt liten bebis ni har :heart: och ni befinner er pâ smekmânad (en mycket viktig del av standardmodellen, inte att förglömma :wink: ). Alltsâ, mat vid minsta pip. Nâgon överlevandsângest ska inte fâ chansen att fästa sig här inte. [-X :wink:
herrochfru skrev:Jag har börjat med standardmodellen idag, men efter jag ammat bröst ett 30 minuter vill han gå direkt på bröst två. Dvs ingen vakentid. Däremot har han varit vaken efter 1,5 timme av matning och då har han ändå ätit minst 30 minuter på varje bröst.
Standardmodellen är just det, en modell, inte en strikt bruksanvisning. Om din lille kille hellre äter alla rätterna i ett svep, so be it. Hâller han sig vaken hela 1,5 timme efter det sâ har ni ju fâtt till ett finfint vakenpass. Det lâter lite mycket dock, tycker jag, men kanske för att jag mest har haft att göra med smâ tröttisar som inte fixat tvâ timmars vakentid förrän efter nâgon mânad. Sikta pâ 2 tim vaken följt av 2 tim sov. Alltsâ sikta pâ, inte tvinga fram. Lite i taget kommer ni att komma in SM-rytmen, men ingen brâdska.
Har du läst SM-kompendiet?
herrochfru skrev:Jag skulle även vilja ha tips på vad jag ska göra med magknipet.
Att rapa noggrant efter varje mâl är en bra start. Mina bebisar har blivit hjälpta av att ligga pâ rygg och cykla med benen, dâ kan det komma imponerande pruttar. :lol: Men framför allt, Mycket Mat.

Hur sover liten? Pâ mage med larm? Det brukar vara det bästa för skön sömn. :D

Det lâter pâ dig som att du har Barnaboken? Annars râder jag dig att införskaffa den snarast, den kommer att hâlla för läsning i mânga âr framöver. :thumbsup:

:heart:

PS Skulle du vilja vara sâ vänlig och gâ in under Kontrollpanelen och skriva i din signatur när Sonen är född? Det blir lättare för oss som svarar att hâlla reda pâ âldern dâ. Tack! :D
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Tack för snabbt svar. :) Kruxet är att jag inte får lägga ifrån mig honom utan att han skriker så han sover på mig eller vid armhålan.
Idag har jag kört enligt standardmetoden med start 8.30. Det har fungerat bra. Men ibland sommar efter sitt mat och gos pass och ibland som nu, är han vaken efter sitt 1,5 timmes matsning och gos pass.

Nu har han varit vaken i 4 timmar. Dock ska sägas att han verkar ha ont i magen. Men svårt att säga om han har ont i magen eller hungrig. ibland är det solklart men inte alltid. Ville ha mat 30 minuter efter det senaste avslutade mat och gos pass. Om man har kommit "ur rytm" Dvs jag gav honom mat 1 timme efter 1,5 timmes mat och gos pass, ska jag göra ett likadant pass eller bara amma till han är nöjd? Det känns som om han får välja skulle han amma oavbrutet.
Pojke född 13 mars
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen säger jag också! :D
herrochfru skrev:Det känns som om han får välja skulle han amma oavbrutet.
Då tycker jag han ska få det! :D Som Sarisparis :heart: skrev, ni har ju smekmånad och då är det mat vid minsta pip som gäller! Fyra små rätter och kaffe och kaka och lite till :P Efter det får man somna vid bröstet om man vill, när man fortfarande är i unge herrns ålder!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Låter klokt, då ammar jag så ofta han vill - trots att brösten känns väldigt slitna. på bvc sa dom att jag bör vänta en timme mellan för att han inte ska få mer magknip, stämmer det? Det är frestande att trösta stackarn med bröst eftersom det är det som gör han lugn.
Pojke född 13 mars
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Hittar fö inte signatur i kontrollpanel :)
Pojke född 13 mars
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

herrochfru skrev:Låter klokt, då ammar jag så ofta han vill - trots att brösten känns väldigt slitna. på bvc sa dom att jag bör vänta en timme mellan för att han inte ska få mer magknip, stämmer det? Det är frestande att trösta stackarn med bröst eftersom det är det som gör han lugn.
Hrm.....BVC säger mycket som iaf inte jag håller med om... :roll:
Jag tror precis tvärtom att magontet blir hjälpt av massor av mat. Självklart är det bra att få isär måltiderna på sikt, och det görs genom att hålla liten vaken vid bröstet och truga, truga, truga. Sen brukar de ju sova som små stenar i 2-2,5 tim, men vill liten äta mer ändå så måste han få göra det! :D
Mot slitna bröst kan att fylla på med ersättning kanske hjälpa? Eller urpumpad morgonmjölk på flaska till kvällen?
herrochfru skrev:Hittar fö inte signatur i kontrollpanel :)
Kontrollpanel - Profil - Ändra signatur :D

herrochfru

Inlägg av herrochfru »

De få gånger jag har gett honom ersättning sover han bra. Efter att ha ammat 1 tim, vaken 15 minuter ville han ha mat efter 40 minuter - då gav jag honom ersättning, sov en timme - ammade en timme - nu vaken vill han ha mat igen efter 20 minuter.

Är det bara att ge honom då?
Pojke född 13 mars
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Det tycker jag absolut att du ska! Smekmånad = mat vid minsta pip! Och efterjaga gärna med flaskan om liten verkar mer hungrig efter amningen... :D

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej herrochfru!

Varmt välkommen hit och stort grattis till lillklimpen! :heart:

Mycket av det du skriver kan jag känna igen från första tiden med vår lilla tjej. Även om det inte är så att ni är i samma situation vill jag ändå lite kort berätta hur vi hade det (för det är ingen jag önskar att någon annan ska behöva gå igenom!).

Jag hade inte tillräckligt med mjölk. Det tog ett tag innan jag förstod det och ännu längre innan jag kunde försonas med tanken. Vi hade nog vad många skulle kalla ett kolikbarn, hon skrek en hel del, lilla kraken. Vi trodde att hon hade ont i magen och provade olika droppar, magmassage och allt vad det var. Sov gjorde hon korta stunder och på nätterna ammades det en hel del. De enda gånger hon var riktigt lugn var de gånger då hon fick tömma en flaska ersättning, men vi förstod inte det viktiga sambandet mellan mat, sömn och välbefinnande. Hon hade såklart inte ont i magen, hon var hungrig och/eller övertrött. Efter 2,5 månaders kämpande med amningen gav jag upp och hittade till forumet. Liten fick ordentligt med mat och blev äntligen Nöjd och vi hittade Njutningen.

En såhär liten person kan inte få för mycket mat! Det kommer ut i endera änden. ;) Mitt bästa råd är att inte vara rädd för att efterjaga med ersättning så att liten får bli ordentligt mätt. Jag vet flera här inne som flaskat lite i början för att sen gå över till att helamma. Jag lyckades till min stora sorg aldrig få ordning på amningen, men såhär i efterhand så känns källan till maten verkligen oviktig. En nöjd och glad bebis slår allt!

herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Tack, otroligt värdefullt att få höra. Jag har varit lite rädd för ersättning då jag tänker att brösten inte lär sig att producera mer om man ersätter med annat. Jag ska försöka att pumpa ur men allt som sliter på bröstvåtorna vill man gärna undvika :)

Men då vet jag, mat mat, mat
Pojke född 13 mars
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

herrochfru skrev:
Men då vet jag, mat mat, mat
:thumbsup: Exakt! Mat är grejen :D
Och som SaraMilana :heart: skriver, egentligen är ju huvudsaken ATT liten blir mätt och inte på VAD..... Tänkvärt!

Om du vill mjölka ur utan slitage på bröstvårtorna är handmjölkning ett hett tips. Kanske inte riktigt lika effektivt som pump, men man kanske kan varva?

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag var också rädd för ersättningen, varje gång jag gav en flaska blev jag stressad, för det innebar ju att mjölkproduktionen hämmades lite grann. Som förstagångsförälder utsätts man för så mycket amningspropaganda; "alla kan amma", "fri amning är bäst för barnet", "det är normalt att barnet skriker på kvällen", etc etc. Visst kan alla säkert amma, men jag hade aldrig fått höra att långt ifrån alla faktiskt har tillräckligt med mjölk!

En mätt unge är en nöjd unge. En unge som får en slatt här och en slatt där är inte en nöjd unge. Jag ångrar bittert att jag kämpade med amningen så länge. De första månaderna handlade bara om amning, amning, amning och det blev aldrig sådär mysigt som jag föreställt mig. Dessa första månader kommer jag aldrig att få tillbaka! Blir det fler barn kommer jag absolut vara frikostig med ersättning från start om det behövs, då ska det bannemej njutas. :)

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och den bästa tuttsalvan av alla är Lansinoh Lanolin. Tack vare den har jag kunnat amma fyra barn utan att få ont i bröstvårtorna. Googla och så köper du den på nätet. De levererar blixtsnabbt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Tack för alla svar, väldigt kluven med magläge, maken är helt bestämt inne på ryggläge eftersom alla vi frågat strängt säger ryggläge(bwc läkare med mera). Nu sover han på mage för det mesta eftersom han sover på mig...

Om jag ammar en timme, och jag väcker honom ca 3-4 gånger, försöker rapa honom på axel, läger honom på bordet. Utöver detta byter jag honom en gång mellan bröst ett och två. är detta rätt taktik?
Pojke född 13 mars
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"