Va NU?

Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Hej vänner! Mian is back ](*,)
Lilla E sov som en prinsessa efter förra fnurran som var för drygt en månad sedan. .Allt frid och fröjd :-)
Sen så vaknar hon i natt 23:40 av en mardröm. Jag går in - det måste ha varit en otäck mardröm. Klappar om berättar att det är över och nu kan hon sova lungt igen. Jag tänkter att nu är jag inne så då solfjädrar jag henne till sömn. Räknar til 700 och när jag trippar ut med mjukramsa är det tyst. - i 10 min.
MammanMian får psykbryt #-o och tänker som man INTE ska tänka
" jag har ett viktigt möte kl 8:00 i morgon bitti. jag KAN inte ramsa 2 timmar igen.. jag tar madrass och lägger mig i hennes Rum - DET borde funka. " Jag tänker vidare att om det nu är så att jag får sova i hennes rum tills att hon är 15 år - så gör jag det. Nu ORKAR jag inte.
I bland är man så j-vla korkad.
Det här blev underhållning av största kaliber. Mamma sover i rummet!!! :D Lycka! Hon låg och sjöng, ropade tyst på mig " mamma.. maaamma.. är du vaken?" Och jag svara med ett TYST! och så där håller vi på till FYRA!
ja, och nu när jag tittar tillbaka på natten hade jag HELLRE ramsat i 2 timmar utanför hennes rum. Med vattenflaska, sportdryck och snusdosa.
](*,)
Man lär så länge man kan... YTTERLIGARE ett misstag.

Dock kan jag tycka det är konstigt att jag inte ska kunna sova en natt tillsammans i samma rum. Faktiskt. Men jag kan någonstans också förstå henne.
Hon sover ff 45 min på dagis. Jag vet inte om den bara ska tas bort. Vi var hemma 5 dagar från dagis då hon var sjuk här i feber för ett tag sedan. Sov inte en blund dagtid. Men hade vila.
I natt var hon ju som piggis liksom. Hade jag sagt " vi går upp och dansar lite" hade hon hakat på - helt klart.! Kan det ha med dagssömnen - undrar jag igen.

Nu är mammaMian ambivalent igen. Och lite sorgsen på sig själv. Sonen kommer ikväll och igen kommer mamman vara trött. :-(
Har sovit dåligt i natt - såklart.
Jag vet jag måste ta ramsdiskussion igen - med sista ordet igen.
Eller hur?
Åhh. jag hoppas ni tar del av det här ni med fnurror. jag gör alla misstag åt er. :-)

Kramar
:heart:
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Men va konstigt inlägget hamnade.. ska det inte hamna sist?? lägger sig först?? / Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

ja du det där med att sova tillsammans... :roll:

Vi har åkt varje år till Romme för att åka skidor en vecka. Och det slutar alltid med att jag får göra rummet kolsvart kl. 19 och själv somna då för att sonen skall somna han också. Annars ligger han och fnular och pratar i all evighet. Det är SÅÅÅÅÅ spännande med mamma och pappa i samma hotellrum. :roll: :^o

Så nej, för vissa är det för mycket underhållning, för mammor och pappor i rommer är natten 12 timmar lång, det bara måste vara kolsvart för att sonen skall somna. 8)

Så in med ramsdiskussionen här du kan detta. Stå på dig, var inte "flexibel" i tron att det funkar nog denna gången. Min son lugnar sig om jag blir genuint arg, det är hans svar på sina frågor. Jag bara måste tappa humöret (inte riktigt helt men tillräckligt) för att han skall ha fått svar på sina frågor.
Jag tänker TYDLIGHET och FÖRUTSÄGBAR.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Ska då villigt erkänna att jag med stora bokstäver förklarade ett och annat för lilla fröken vid 3 rycket. Att nu får det vara NOG.
tror det lugnade sig eller så brände jag bara av där en stund efter.

Ja, jag ska ta diskussionen i natt. ( är ju bara att man är så arma trött)
Hon sa dock i morse att hon inte skulle " göra så där igen". Men den gubben går jag inte på igen.
:shock:

Återkommer med rapport!
Kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Mitt förslag är att du nämner INGET om vad hon har lovat och inte. Utan presentera den nya natten som om det är hur självklart som helst. Ingen diskussion. Argumentera inte mot hennes löften osv... Utan säg innan kvällen att från och med nu kommer hon sova själv i sin säng, det är sååååå skönt.

Du kan ta ett råd från AW om du vill. Avsluta kvällen med att hon får berätta om 3 roliga saker som hänt under dagen. Lite som skratt till gonatt för större barn. då lägger man sig med goda tankar i huvudet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Vi skrattar alltid gott innan läggis.. :-)
Det har jag också lärt mig att vara URNOGA med.
Nåväl, ska ta tag i detta . - igen

Kram
ps( du tror inte det kan ha med att dagsluren ska tas bort? 45min)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det är så himla olika. Min son behövde lurar till över 3,5 års ålder men slutade sova på dagis. :roll:

Jag är ju av den filosofin att man kan egentligen ha hur mycket sömn på schemat som helst. Barnet bör kunna ligga och fnula lite som det själv vill.

Min son har i över 6 mån nu haft 12,5 tim natt, men sovit max 11-11,5 av dessa. Resten av tiden får han fnula och snacka bäst han vill. Det är hans privata tid att göra vad han vill med. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Efter en hemsk eftermiddag med trött mamma och flicka så la jag henne 18:30.
Hon sov- hela natten. Vaknade 7 och ropade snällt.
Hörde henne vid fem men avaktade faktiskt och deg var säkert i drömmen.

:-)
Dock är jag inte säker för hon var så arma trött igår. Det förstår jag när man haft
Nattklubb som hon hade i 4 timmar.
Så.. Jag vågar inte hoppas för mycket..

I varje fall fick jag sova gott och om det sker ngt i natt där en diskusion
behövs med sista ordet så har jag mer energi!!! ;-)

Många kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Kram och skönt att ni alla fick sova i natt! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Hej!
Den befarade fnurran uteblev ( tvi tvi tvi - åsså lite salt över axeln.peppar peppar ta i trä).
:D
I dag har jag i varje fall diskuterat med dagis - igen. Jag vet inte men jag tror mig ändå tycka att dagsluren ska tas bort och ersättas med vila.
Tänker på att hon inte sov 5 dagar hemma sen kommer till dagis och får sova 45 minuter där och sen blir det hallabaluba på natten.
Klart det blir en omställning i sömnmönstret där med om det inte finns en konsekvens i detta. Inte sova på 5 dagar på dagen och sen helt plötsligt gör det på dagis. På dagis går ju allt på rutin och hon vet ju inget annat än att man sover där och då gör hon det.

Idag har jag sagt till dagis att jag vill att hon bara har vila i stället för 45 min sova och om hon sluter sina ögon får hon sova i 20 minuter.
De köpte det. Diskussionen med personalen är dryg då de anser att alla barn ska sova en stund på dagen. Och jag får stå och försvara detta.

På återhörande.
kramar
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, hoppas att allt funkar. Du kan ju göra som jag, ha 12,5 tim natt en tid om det skulle behövas. Det hade jag ända fram till sommartiden nu. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Heeeej igeeeen!

Vi hade fnurra i natt igen. Hon vaknade 1:30 av en, vad jag tror, hemsk mardröm. Jag gick in och lugnade. Satt en stund och pratade med mig själv i huvudet. " ramsa eller lägga mig här inne" ... Tänkte på tidigare erfarenheter och fick styrka. Jag ramsar!

Så .. ramsar tryggt ut.. sätter mig utanför rummet med målet om att få sista ordet. men döm om min förvåning när lilla fröken hoppar ur spjälis och kommer UT. Skrikandes, gormandes, gråtandes. "jaaaag viiiiiillll innnnntttteeeee".. :shock: Hon har alltid varit lite " feg" av sig så hon har aldrig vågat hoppa ur sängen.
Det är HÄR jag vill ha feedback.
Det jag gjorde va att lyfta henne ner i sängen igen. Hon vart UUUUUURARG. jag ramsade ut ( för här gick det inte lugna).
Jag ut - hon efter- jag lyfter tillbaka- ut ramsar- hon efter- jag lyfter i.. och TILL SLUT ger hon upp springandet i alla fall.
Är det så jag ska göra???
Sen ramsade jag henne i mantra med sista ordet 04:50.!!!
Och jag var såååå nära ge upp.. men erfarenheten av tidigare missar fanns där hela tiden. =D> beröm till mg själv faktiskt. :-)

Pust!

Hon har vägrat sova på dagis på lunchen ( haft 30 minuter). Hon KLARAR en hel dag ( blir 3 i maj). I onsdags sov hon inte alls och i går när jag hämtar henne säger fröken att hon var så svårsövd men att hon envist fått henne somna. FAST - jag har påtalat att om hon inte VILL så SKA hon inte. Idag har jag med bestämdhet sagt att hon bara ska ha VILA på dagis.. inte sova från måndag.

Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Va NU?

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mian! :D

Vi hade nåt liknande med Storasyster när hon var i trotsåldern, vad jag minns. Det är ju inte så konstigt att det blir mardrömmar i en förändrande fas - det brukar ju komma sömnfnurror under 8-månångesten och förtrotsen också. :wink:

Jag tycker att det låter som att du gjorde helt rätt: du bekräftade inte hennes ifrågasättande ("är det farligt att sova i min säng på natten?") utan svarade tryggt med att visa tillbaka henne till sängen och ramsa ("du kan sova tryggt här och jag vaktar"). Bra jobbat! :thumbsup:

Min teori är att hon köper det och inte trasslar särskilt många fler nätter. :D Håll fast vid din linje bara och fortsätt ge samma trygga svar; precis som en liten kurunge vill hon ju inget hellre än att bli övertygad om att hon kan sova lugnt i sin egen sköna säng! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vi hade också en del urhopp i trotsen. Frestast inte med att skaffa ny säng eller stanna kvar i rummet. [-X

Stå på dig, stå kvar utanför rummet och led tillbaka, helst skall hon klättra i själv. Det skall vara JOBBIGT att hoppa ur sängen. :D

Se också till att sovrummet verkligen lär KOLSVART då drar man sig också för att hoppa ur, då ser man ju inget. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Tack!!!
Ja, det kändes som det var det enda jag kunde göra. Men attans va arg
Hon var!!!! ASFÖRBANNAD!!!!
Det var där jag blev så osäker när hon i detta var så lessen..
Men - det löste sig ju.
Av tidigare misstag så kommer jag traggla mig ur det här också.
Jag har liksom inga andra alternativ...
Ny säng blir det INTE . Först ska hon få bort lunchsovet på dagis - bli bekväm
I det och jag ska se hon sover gott.
I höst kanske. För när vet man egentligen när trotsen är över??
Spjälka är för liten egentligen men jag bryr mig inte om det nu.

Å ramsa till sista ordet är väl rätt?
( vet ju svaret- vill bara få bekräftat )

Nått i mig säger det bara var i natt faksiskt. Men om inte så.. tackar jag för
Att det inalla fall kommer en helg här.

Mången kram

( skriver från iphone ... Pillrigt...)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"