Tyvarr går det inte framåt här. Han äter nu 4-5 ggr mellan 19-07
Hur får jag lillebror att sova hele natten nu?
Re: Hur får jag lillebror att sova hele natten nu?
Takk for ditt svar
Om det inte snart blir bättre kommer jag börja ge flaska på dagtid, jag undrar om jag kanske har mindre mjölk än jag tror..? Han äter en massa skedmat, BVC har aldrig sett en større 5 månaders baby 
Norsk mamma, storebror 01.08.2009 och lillebror 15.10.2011
Hej på er!
Hur mycket skedmat äter han vid varje mål

Hur mycket skedmat äter han vid varje mål
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Lunch var 1,5 dl grønsakspuré (mais, potatis, morot, ersättning, smør, olja), 5 skedar fruktpuré, och 80 ml ersättning. Jag skriver ner allt han äter idag, så ska jag komma med et exakt svar ikväll 
-
SaraMilana
Hej! 
Får han skedmat till varje mål? Hur ser dagens matintag ut, på ett ungefär? Stora barn brukar ofta vara ännu hungrigare och vilja ha ännu mer mat. Min tjej är stor och vår BVC-tant satt med hakan i knät när jag berättade hur mycket hon äter...

Får han skedmat till varje mål? Hur ser dagens matintag ut, på ett ungefär? Stora barn brukar ofta vara ännu hungrigare och vilja ha ännu mer mat. Min tjej är stor och vår BVC-tant satt med hakan i knät när jag berättade hur mycket hon äter...
Okey. Jag forsökte flaske idag, men han är inte så interesserad av ersättning... Nu sover lilla skatten, och det här är vad han ätit idag:
00.10: amning
04.10: amning
07.00: amning
07.20: gröt + 30 ml ersättning (jag vet dock inte hur mycket gröt han åt, jag fikk sovmorgon)
11.00: 150 ml grønsakspuré (mais, potatis, morot, ersättning, mycket smør, olja), 5 skedar fruktpuré, vatten och 80 ml ersättning.
15.00: bananmos (1/2 (stor) banan, ersattning, olja, lite rismjöl) + 50 gr [ur=http://www.hipp.no/index.php?id=23&cat=3&item=258l]fruktmos[/url] + 30 ml ersattning
18.00: 150 ml grønsaksgröt (mais, potatis, smør, rismjöl, hirse, olja) + vatten
18.30 amning
Vad tänker ni, är det här lagom for en 5 månaders älskling?
00.10: amning
04.10: amning
07.00: amning
07.20: gröt + 30 ml ersättning (jag vet dock inte hur mycket gröt han åt, jag fikk sovmorgon)
11.00: 150 ml grønsakspuré (mais, potatis, morot, ersättning, mycket smør, olja), 5 skedar fruktpuré, vatten och 80 ml ersättning.
15.00: bananmos (1/2 (stor) banan, ersattning, olja, lite rismjöl) + 50 gr [ur=http://www.hipp.no/index.php?id=23&cat=3&item=258l]fruktmos[/url] + 30 ml ersattning
18.00: 150 ml grønsaksgröt (mais, potatis, smør, rismjöl, hirse, olja) + vatten
18.30 amning
Vad tänker ni, är det här lagom for en 5 månaders älskling?
-
SaraMilana
Hej igen!
Det ser ut som att ni jobbat på bra med maten! Men jag skulle ändå försöka öka på mängden om det går, just för att han är en liten kille av den större modellen. Stoppa en majskrok i handen på honom och erbjud så mycket skedmat han vill ha, låt honom styra över mängden. Kanske skulle välling smaka bättre istället för ersättning?

Det ser ut som att ni jobbat på bra med maten! Men jag skulle ändå försöka öka på mängden om det går, just för att han är en liten kille av den större modellen. Stoppa en majskrok i handen på honom och erbjud så mycket skedmat han vill ha, låt honom styra över mängden. Kanske skulle välling smaka bättre istället för ersättning?
Jag matar på tills han nästan kraks. Så tar vi en liten paus - och så forsøker jag få ner lite till
Men han skulle vel äta annu mer om han bare hadde slutat med den sabla nattmaten
Hur lagar ni välling? Aldrig hørt om välling her i Norge

Hur lagar ni välling? Aldrig hørt om välling her i Norge
-
SaraMilana
Just ja, tänkte inte på att välling är en svensk företeelse.
Välling dricks ur flaska och är mer mättande än ersättning, nog i stort sett samma sak som gröt fast rinnigare konsistens. Det går också att dricka utspädd gröt i tex pipmugg.
Vad händer om lillkillen inte får mat när han vaknar på natten? Jag tänker att han kanske vaknar av gammal vana och är van vid att få mat för att somna om, men kanske egentligen inte är så hungrig. Han äter ju jättebra på dagarna, så han borde inte direkt vara superhungrig. Om du exempelvis siktar in dig på endast ett nattmål, kan du buffa/vagna bort övriga uppvak. Läs om tredagarskuren i Barnaboken!

Vad händer om lillkillen inte får mat när han vaknar på natten? Jag tänker att han kanske vaknar av gammal vana och är van vid att få mat för att somna om, men kanske egentligen inte är så hungrig. Han äter ju jättebra på dagarna, så han borde inte direkt vara superhungrig. Om du exempelvis siktar in dig på endast ett nattmål, kan du buffa/vagna bort övriga uppvak. Läs om tredagarskuren i Barnaboken!
Ja, jag har undrat på trenetterkuren, men han verkar genuint hungrig
Har forsøkt buffa, men han blir oftast galen, bortsett från vid uppvakningen i 05-tiden, den kan jag ibland "buffa bort". På dagtid funkar buffning toppen.
MEN, inatt åt han bara 1 gång!!!
Han sov 19-07 och åt 03. Enda som var annorlunda igår var at jag hadde mer smør och olja i maten
Finns det nån begrensning på hur mycket fett dom ska ha?
MEN, inatt åt han bara 1 gång!!!
-
Irmasmamma
Hurra! \:D/ Härligt jobbat!mynte skrev:Ja, jag har undrat på trenetterkuren, men han verkar genuint hungrig![]()
MEN, inatt åt han bara 1 gång!!!Han sov 19-07 och åt 03. Enda som var annorlunda igår var at jag hadde mer smør och olja i maten
Finns det nån begrensning på hur mycket fett dom ska ha?
Jag skulle inte säga att det finns nån begränsning, den första året kan man inte "övergöda" ett barn och efter ett år sen så minskar aptiten. Dessutom tycker jag att nattens sömn var ett väldigt fint mått på att liten behövde mer mättande (fet) mat!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hej igjen
Älsklingen sover fortfarande bra, han somnar om med et lyckligt smil om munnen kl 19, sen är han oftast hungrig kl 04 (och han är verklegen hungrig, så vi jobbar på med maten), somnar om och vaknar vid 07. Dom dagarna vi har varit mycket ute, t.ex på besøk hos vänner vaknar han också kl 02, han äter inte like mycket når vi inte är hemma
En sak jag markt mig är at lillen äter mycket til frukost, sen SJUKT mycket til dom två nesta måltidene, men inte like mycket til middag och nattslurk. Darfor har jag nu firat lite på tidene og satt opp et nytt schema, kan ni se om dette ser OK ut, før jag kör?
07.00: godmorgen! amma
07.30: MAT: grøt
08.45: Sove 45 min.
10.30: MAT: grønsakspuré, vatten och amma
11.30: Sove 1,5 tim
13.30: MAT: banan + mos på ris, smør och frukt.
15.30: Sove 45 min
17.00: MAT: grønsakspuré + frukt
18.30: MAT: grøt
18.40: Nattslurk
19.00: godnatt!
Sen en fråga om barnaboken. Ibland ser jag dere rekommanderer att lesa på om LUGNET i BB, men jag finner inte det i den norska.... I hvilket kapittel står det om lugnet? Jag letar efter safarin också
Älsklingen sover fortfarande bra, han somnar om med et lyckligt smil om munnen kl 19, sen är han oftast hungrig kl 04 (och han är verklegen hungrig, så vi jobbar på med maten), somnar om och vaknar vid 07. Dom dagarna vi har varit mycket ute, t.ex på besøk hos vänner vaknar han också kl 02, han äter inte like mycket når vi inte är hemma
En sak jag markt mig är at lillen äter mycket til frukost, sen SJUKT mycket til dom två nesta måltidene, men inte like mycket til middag och nattslurk. Darfor har jag nu firat lite på tidene og satt opp et nytt schema, kan ni se om dette ser OK ut, før jag kör?
Sen en fråga om barnaboken. Ibland ser jag dere rekommanderer att lesa på om LUGNET i BB, men jag finner inte det i den norska.... I hvilket kapittel står det om lugnet? Jag letar efter safarin också
En fråga till, även om jag borde ha koll på detta nu...
Men ramsan... Når jag lägger lillen i vagn på dagtid så är det ofta så att han måste skrika lite argt ett minutt eller två. Jag lager en massa husljud, han skriker, sen hører jag hur han lyssnar och blir lugn, jag tar disken färdigt, och går sen och njuter min musik og tidning
Men skulle jag här ge honom en ramsa precis når han somnar? Det känns valdigt bra så det är nu, jag gjør mitt og han gjør sitt 
-
Irmasmamma
:thumbsup: Kör så det ryker!!mynte skrev:
Lugnet och Safarin hittar du i SHN! Safarin finns även här.mynte skrev:Sen en fråga om barnaboken. Ibland ser jag dere rekommanderer att lesa på om LUGNET i BB, men jag finner inte det i den norska.... I hvilket kapittel står det om lugnet? Jag letar efter safarin också
SHN som e-bok (dock på svenska) finns att beställa här
Om du upplever att ramsan har satt sig och "tar" när du använder den som verktyg, då tycker jag inte att du behöver bekräfta en gång till när han tystnat. Han kan gott få syssla med sin lilla sovritual och du får göra ditt!mynte skrev:En fråga till, även om jag borde ha koll på detta nu...Men ramsan... Når jag lägger lillen i vagn på dagtid så är det ofta så att han måste skrika lite argt ett minutt eller två. Jag lager en massa husljud, han skriker, sen hører jag hur han lyssnar och blir lugn, jag tar disken färdigt, och går sen och njuter min musik og tidning
Men skulle jag här ge honom en ramsa precis når han somnar? Det känns valdigt bra så det är nu, jag gjør mitt og han gjør sitt
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Mynte
Vad härligt att din lille grabb fâr sâ rejält med mat, jag tycker att ditt matschema ser bra ut.
Jag tycker inte att du ska oroa dig för att han äter mindre vissa mâl. Barn är lite olika, hos oss har vi Storebror som äter typ tre frukostar och sen inget till lunch. Mellanbror äter typ ingen frukost men lassar i sig massor till lunch. Bâde mâr bra.
Hur länge har du kört med det här matschemat? Vad gäller nattsömnen sâ var inte för snabb att utvärdera. Lât det gâ en vecka med rejält med mat innan du funderar pâ om du vill göra nâgot aktivt ât nattmâlet (det kan mycket väl hända att det faller bort av sig själv).
Annars kan du läsa krönikan:SHN pâ Safari
Jag rekommenderar ocksâ dessa krönikor (särskilt, det finns massor av läsvärt om du tittar här)
Säkerhet är trygghet
Synd om lilla barnet?

PS ser nu att Irmasmamma
ocksâ svarat. The more the merrier 
Vad härligt att din lille grabb fâr sâ rejält med mat, jag tycker att ditt matschema ser bra ut.
Jag tycker inte att du ska oroa dig för att han äter mindre vissa mâl. Barn är lite olika, hos oss har vi Storebror som äter typ tre frukostar och sen inget till lunch. Mellanbror äter typ ingen frukost men lassar i sig massor till lunch. Bâde mâr bra.
Hur länge har du kört med det här matschemat? Vad gäller nattsömnen sâ var inte för snabb att utvärdera. Lât det gâ en vecka med rejält med mat innan du funderar pâ om du vill göra nâgot aktivt ât nattmâlet (det kan mycket väl hända att det faller bort av sig själv).
Lugnet och Safarin är delar av SHN-kuren. Finns i SHN-boken om du har den. Jag vet inte vilket âr den norska utgâvan av BB kom ut, men i den senaste svenska (2008) finns det ett kapitel som heter Sova hela natten-kuren: en introduktion där Safarin är med.Mynte skrev: I hvilket kapittel står det om lugnet? Jag letar efter safarin också![]()
Annars kan du läsa krönikan:SHN pâ Safari
Jag rekommenderar ocksâ dessa krönikor (särskilt, det finns massor av läsvärt om du tittar här)
Säkerhet är trygghet
Synd om lilla barnet?
Jag tycker att ni verkar ha hittat ett sätt som passar er bâda väldigt bra. För att ändâ fâ med ramsan pâ ett hörn sâ skulle jag ha dragit den högt och glatt och betryggande när jag lämnar rummet. Lâta barnet fâ ur sig allt han vill ha sagt innan han är klar att somna skönt, och gâ till mitt, precis som du gör nu. Men dâ har du bekräftat ditt besked i handling (du lägger honom) med ramsan och ramsan fâr bättre fasta.Mynte skrev:En fråga till, även om jag borde ha koll på detta nu...Men ramsan... Når jag lägger lillen i vagn på dagtid så är det ofta så att han måste skrika lite argt ett minutt eller två. Jag lager en massa husljud, han skriker, sen hører jag hur han lyssnar och blir lugn, jag tar disken färdigt, och går sen och njuter min musik og tidning
![]()
PS ser nu att Irmasmamma
Takk, takk takk
Hurra, det blir bra!
Takk också for underbara länkar!
For nogra veckor sedagn kända jag lite sådär "usch, aaaalla andra bebiser i världen sover hele natten även om dom inte har schema eller nåt", och jag undrade et liiiite sekund om det var värdt all den jobb jag lagt ner senaste månedene. Buhu, stackars mig
Men nu känner jag en helt otrolig lugn och självfortroande, och jag tror så stenhårdt på allt jag kan och läser om SHN. Nu ska vi fortsatte jobba for 12-timmers natten, och jag vet det kommer gå så fint, oavsett om nattmålen faller bort av sig själv eller om vi kör en minikur.
Så takksam for hjälp här, allt ni skriver känns helt rätt for oss
Nu kööör vi!!!Kör så det ryker!!
Vi startar imorgon, frem till nu har han ätit 07, 11, 14.30, 17.30 och 18.30. Men han brukar lång tid på att äta och jag skulle gärne få ner lite grøt innan läggning, så nu har vi lite nytt på schematHur länge har du kört med det här matschemat?
Takk också for underbara länkar!
For nogra veckor sedagn kända jag lite sådär "usch, aaaalla andra bebiser i världen sover hele natten även om dom inte har schema eller nåt", och jag undrade et liiiite sekund om det var värdt all den jobb jag lagt ner senaste månedene. Buhu, stackars mig
Men nu känner jag en helt otrolig lugn och självfortroande, och jag tror så stenhårdt på allt jag kan och läser om SHN. Nu ska vi fortsatte jobba for 12-timmers natten, och jag vet det kommer gå så fint, oavsett om nattmålen faller bort av sig själv eller om vi kör en minikur.
Så takksam for hjälp här, allt ni skriver känns helt rätt for oss