Resa utomlands

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Resa utomlands

Inlägg av susanne med O »

Hej

Nu ska vi ut på äventyr :lol:
Vi ska åka till Dubai och vara borta i 2mån så nu behöver jag tips på viktiga saker vi måste packa med oss. Då tänker jag mest på tex saker från apoteket m.m. Mycket går nog att hitta där men läkemedel etc känns säkrast att ta med sig härifrån.
På min lista står det:

Alvedon (både flytande och suppar)
Nezeril näsdroppar
Solkräm
Lactulos (barnen får lätt förstoppning)

Fyll gärna på med era tisp :P

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Resa utomlands

Inlägg av Irmasmamma »

Koksaltlösning
Snorsug

:D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Resa utomlands

Inlägg av TorsMamma »

:arrow: Sunmates solkläder, hellre solkläder än solkräm tänker jag. (diggar inte solkräm med solfilter) :evil:

:arrow: Lactiplus, goda baciller för magen. flera burkar för hela familjen, även den minsta. Blanda i ljummen välling eller så.

:arrow: Resesäng med myggnät kanske kan vara något?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Resa utomlands

Inlägg av Tetz »

Dubai är en cool stad där nästan allt finns. Det bor så många bleka utlänningar där så de har stort utbud av solskyddsfaktor etc. :lol:

:D Zylocain (receptfri lokalbedövning som är ruggigt bra vid myggbett). Något motsvarande hittade jag inte när jag var i Dubai och höll på att klia ihjäl mig.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Resa utomlands

Inlägg av Alma »

Resorb, vätskeersättning som är hyfsat naturlig.

Aktivt kol - om diarrén skulle sätta in och man vill börja med att testa utan andra medikamenter.

Barntvål, t ex Weledas. Kan vara så mycket parfymer i barntvålar. Samma med barnschampoo.

Sedan skulle jag ta med lite av Weledas bul- och svullnadsmedikamenter, den i flytande form som är bra både om man stukar fot och får ett getingstick.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Resa utomlands

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Va skoj med långresa!

* Pincett
* Nål (att ta bort stickor med)
* Välling (smidigt att ge när barnet är på väg att bli bra från magsjuka och dissar all mat i det främmande landets matkultur)
* Minst två set långa solkläder (långa ärmar och ben)
* Solhatt som går att knyta och har brett hätte
* Solskyddskräm för småttingar att smörja in händer och fötter
* Badsandaler (om det finns såna där läskiga maskar i sanden där?!?)
* Aktivt kol
* Alvedon
* Febertermometer
* Olja (kan bli torr av mycket sol och bad)
* Kepsar eller solglasögon
* Tunna one peace med långa ärmar och ben
* Tunna pyjamasar
* Resesäng
* Sele (till flygresan)
* Leklådor i miniformat till flygresan
* Minimatlådor till flygresan (havregryn, russin etc som liten kan pilla med själv)
* Leksaker i snöre (köp såna där gummiband och borra hål i leksaker, fäst leksakerna i varsitt gummiband och sätt fast dom på ett långt snöre. Fäst slutligen snöret från ena stolsryggen till en andra föräldersn stolsrygg). Vips har du en lång tvättlina med roliga grejer som inte kan rulla iväg in till first class som blir jätte irriterade när det händer för 20.e gången och ber er att vänligen slänga era leksaker eller så gör dom det åt er.... :shock:
* Mysa sovkläder, filtar och snutte till flygresan. Mössa är perfekt för det tar bort lite ljud och det kan bli riktigt kallt på flyget
* Massa plastpåsar till flygresan
* Ta nässpray innan flyget oavsett om barnet är förkylt eller ej. Vi gör alltid det efter att lillen fick panik ont en landning utan att vara förkyld. Det hjälper super..
* Gameboy, spel till telefon eller minivideo med nedladdade filmer. Finns en massa bra apps till I phone som är gratis. Typ bondgården och baby baloons och sånt


Hoppas ni får en riktigt fin resa!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Resa utomlands

Inlägg av Nat »

lägger till semper magdroppar till listan.. tycker dom är urbra när magen är satt ur spel
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"