Osmält mat

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Osmält mat

Inlägg av Fauve »

Hej!
Lillan är nu snart sex mån och har ätit puré i två mån. I en mån har hon haft "vuxen"bajs, dvs fast normalt bajs.
De sista två veckorna har hon haft diarré, hon bajsar 10-15 ggr/dag och det luktar väldigt syrligt och fränt. Sista dagarna är det osmält mat som kommer ut, redan ett par timmar efter hon äter. Hon är jätteröd i stjärten stackaren. :(
Trodde först att det berodde på att vi började med kött och fisk men det har vi inte provat mer och det fortsätter ju. Nästa teori var tänder, eftersom de verkar vara på gång. Hon fick en tand vid två mån och hade då liknande diarré, men bara i två dagar... Vi bytte till kallpressad rapsolja vid den här tiden så ska prova med den gamla oljan igen.
Nån med mer erfarenhet som har några råd?

/Lisa
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Osmält mat

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ledsen du inte fått svar... :oops: :cry:

Har ni fortfarande problem? Hittade ni orsaken själva?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Osmält mat

Inlägg av Fauve »

Hej!
Ingen fara. :)
Magen är bra nu, men vi tar det lite lugnt med att introducera ny mat. Får lite bakslag ibland.. Hon hade kraftig diarré i fem veckor, till slut fick vi gå tillbaka till bara bröstmjölk några dagar och sen hemmagjord majsgröt. Det började när hon fick fisk första gången, har faktiskt gett henne fisk för andra gången idag, hoppas det går bättre den här gången. [-o<
BVC tror inte att det är allergi men kanske dålig fisk eller infektion..
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Osmält mat

Inlägg av TorsMamma »

Det är ju inte ovanligt att små barn får "virus förkylning" fast i magen. med just slem, diaree och andra symptom. Det kan ta några veckor innan det frösvinner.

Håller tummarna att det funkar för er nu! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Osmält mat

Inlägg av Fauve »

Hej igen!
Fortsätter på min gamla tråd. Lillan är nu ett år. :D
Vi har haft småproblem med magen sen i somras. Hon är alltid lös i magen, inte diarré, men för lös för att det ska vara "normalt". Fortfarande matbitar i. Har introducerat mat långsamt, hon fick ofta ont i magen. När hon var drygt 10 mån "lossnade" det, magen klarade av mer och mer. Stekt kött, viss rå frukt och råa grönsaker. Skönt med variation, innan var det 5-10 säkra kort som hon åt hela tiden. Magen har dock varit lös hela tiden.
På 10-månkollen så hade hon inte ökat så mkt i vikt och längd men läkaren tyckte inte det var någon fara. Mer fett på maten och sluta var så feg med ny mat, barn får ont i magen.
På ettårskollen så hade hon inte vuxit mkt alls och nu blev sköterskan orolig. Jag också. Lillan har från 6 till 12 mån bara vuxit ca 4 cm och 1 kg. Detta trots att jag matar som man "ska" (fast mer) enligt bvc. Två mål lagad mat, två mål gröt med frukt. Lillan äter som en häst, mer än dubbelt så mkt som andra i hennes ålder så hon får inte för lite mat. Jag lagar all mat själv, hon får kolhydrater, kött, fett, grönt och frukt. Bvc har hakat upp sig på att jag inte ger smörgås och köpegröt/välling och tjatar bara om att jag ska mata mer. Att hon får lagad mat på morgonen tyckte de var konstigt, ska hon inte ha smörgås ist? :roll: Jag förstår att de måste ifrågasätta men de lyssnar inte på svaren de får, säger bara att så här brukar man göra. De tyckte jag var elak också som inte lät lillan smaka tårta på sin ettårsdag.
Nåt måste jag ju förändra. Har gått över till tre mål lagad mat nu. Och provar smörgås, yoghurt men det gör magen sämre.. Känner att jag måste få ordning på hennes mage, kroppen tar väl inte upp näring lika bra när maten går så snabbt igenom. Äter själv mat liknande den i "råsmart familj" och har tänkt att lillan ska äta så också men det verkar ju inte räcka.
Har börjat med morotsavkok eftersom det ska vara bra mot lös mage. Lillan får ont i magen av morötter men ska prova iaf.

Några bra tips om hur jag kan hjälpa magen? Bra mattips mottages också tacksamt. :)
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Osmält mat

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Bara så där spontant så låter det nästan som celiaki, har du läst om det? Det enda sättet att diagnostisera det på är via biopsi i tarmen, inte skoj. Men som du berättar låter det lite som det.

Kan du inte utesluta ALLT spannmål från kosten i en längre tid?

Ang. lös mage, är det inte diaree och hon blir röd i stjärten brukar man inte kommentera. Det skall inte ligga "korvar, eller kluttar" i blöjan då anser jag att man är förstoppad på gränsen till.

Det låter ju som om du redan i dag inte ger så mycket spannmål så att utesluta detta kanske är bra? Man måste utesluta det i låååååånga perioder innan man märker skillnad. Men just det starkaste signalen på just celiaki är att de inte växer som de skall.

Mycket fett smörjer ju tarmen så att man kan bli lite lös. Hur många gånger/ dag bajsar hon?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Osmält mat

Inlägg av emu »

Har ni kollat om det kan vara mjölkproteinallergi? Ang gluten kan det vara bra att ha gjort tester hos en läkare innan man tar bort det, om man har uteslutit det på egen hand syns det inte på provsvaren sen och då får man inga läkarintyg som kan vara bra att ha. Alt får man gå tillbaka till glutenmat ett par månader och om man då har sett en förbättring är det ganska hemskt.
Nelly f. 28 maj 2011
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Osmält mat

Inlägg av Fauve »

Tack för svar
Jo jag har läst lite om celiaki, ska läsa på mer. Jag har också tänkt i de banorna så jag har försökt undvika spannmål. Bvc tyckte att jag var mer eller mindre hysteriskt rädd för allergier och att jag måste ge spannmål.. Så havregrynsgröt äter hon varje dag och vetemjöl har jag gett ibland. Men så tycker jag magen blir sämre av vetemjöl och slutar och sen när den är lite bättre så provar jag igen.. :(

Hon bajsar oftast 3 ggr/dag. Nån gång ibland en eller ingen gång. I stort sett alltid under eller efter maten.

Jag helammade i fyra mån, sen började vi med rotfrukter. Då blev bajset hårdare. Sen började vi med fisk, spannmål mm och antagligen fick hon en kraftig infektion samtidigt men då började problemen. Magen blev aldrig riktigt bra och hon började dala i kurvorna. Från att ha varit stor för sin ålder så är hon nu rätt liten. :(

Vi har inte kollat om det är mjölkproteinallergi. Ska läsa på om det också. Jag äter inte så mkt mjölkprodukter så hon har knappt fått det genom amningen. Tyckte att hon reagerade de få gånger jag åt mjölkprodukter så jag undviker det. Hon har fått smör sista månaden och har inte fått någon kraftig reaktion. Gav henne lite yoghurt häromdagen och bajset blev fränare men hon visade inga andra tecken på att må dåligt.

Eftersom både jag och pappan har en del allergier så har vi varit mkt försiktiga med vad och när vi ger olika saker. Det har gjort att bvc inte lyssnar när vi talar om att hon faktiskt inte mår bra. De vill inte ens prata om allergier. De försöker bara lugna mig, den lätt hysteriska mamma, genom att tala om att Thea mår sååå bra så, inga problem. Ska dit på tis igen så ska ta med en lista på vad lillan äter på en dag och se om det hjälper.
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Osmält mat

Inlägg av TorsMamma »

Se då till att listan inte är reviderad eller ändra inte kosten innan dess. De behöver faktiskt göra en riktig utredning också.

jag vet en mamma som fick vänta i över 1 år för celiaki kollen. Så det kan vara värt att stå på sig. Det kan ju vara massa olika allergier ihop också. Då blir det genast svårare. :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Osmält mat

Inlägg av emu »

Usch då det låter som att ni borde kolla allergier ja. Mjölk och andra proteiner kan ju tydligen ge utslag för löjligt små mängder. En bekants son fick hudutslag om nån tog i honom efter att ha hållit en skiva ost... :shock:

Hoppas ni kan komma till en bra barnläkare då som kan allergier och kan hjälpa!
Nelly f. 28 maj 2011
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Osmält mat

Inlägg av Fauve »

Tack för er engagemang! Känns skönt att få era tankar om saken.

Skulle gått till bvc i tisdags men lillan är sjuk så vi sköt på det eftersom det var dags för vaccination.
Pratade med dem på telefon idag och de vill att jag matar på med mer riktig mat i en månad. Går hon inte upp i vikt då så bokar vi läkartid. Så det känns rätt bra. :)

Blir bara så trött av att prata med dem ibland :roll:
-Två mål riktig mat varje dag. säger bvc.
-Det får hon redan men jag kan öka till tre.
-Jamen lite mat på morgonen räknas ju inte. Och bättre mellis, typ gröt. Inte bara lite frukt.
-Hon äter inte bara lite mat på morgonen, hon äter en hel måltid. Massor faktist. Och hon får gröt till mellis redan + frukt och majskrokar o avocado o rån ibland mm
-mmm men öka till två mål så blir det nog bra.
:shock:
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Osmält mat

Inlägg av Fauve »

Hej igen!
Vi var på bvc igen vid 13 mån och då hade lillan gått upp 300 g på en månad. :D Det tyckte de var bra, hon följer sin nya kurva. Hon hade vuxit en cm till också, kanske, hon blir nämligen hysterisk så fort hon läggs på mätbordet så det är lite svårt att mäta.

Jag och min sambo bestämde att vi behövde få ordning på diarréerna så med lite mattips från alternativ medicin så tog vi bort sånt som irriterar magen. På en vecka blev avföringen normal. :D
Vi tror att det är därför hon går upp i vikt, bvc tycker att vi absolut inte får ta bort mat. Försökte förklara att det är tillfälligt och att vi ska testa allt igen i långsam takt.
Det som togs bort var tomat, paprika, sura frukter, banan och böner. Inget av det här åt hon mkt av. Mjölkprodukter gav vi knappt innan, det skulle bort också, ger smör dock. Ist får hon äpple, vindruvor och mkt avokado.

Lillan får nu rån/bröd med smör varje dag och magen klarar det bra. Så mjölkprotein tål hon och gluten också antar jag. Gav yoghurt och då fick hon diarré igen men ska testa igen om ett tag.

Tyvärr så äter hon penicillin nu och magen har pajat av det.. :( Har Lactiplus hemma, har läst att en del ger det till småttingar. Kan jag ge nu, hur mkt isf?
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Osmält mat

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag gav min son lactiplus. Kanske en kapsel/dag. Om den är mycket illa kanske 1 kapsel morgon och en kväll under några få dagar.

Vad jag förstår så är det inte skadligt. Men allt med måtta tänker jag. En vuxen kan ju liksom äta 8 kapslar eller mer /dag i akuta situationer.

Jag tror ändå på att ni skall ta det lungt med mjölkprodukter. Vissa tål lite smör men inte hela mjölkprodukter. Introducera annat istället så länge som typ banan.

Skönt att ni hittade att magen blev bättre!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"