Fråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
frk Carlsson

Re: Fråga

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Heuren,

det finns ju sk diplomerade kurare som arbetar med att kura barn. De kan antingen komma hem till en och arbeta i ngn/ngr nätter och sen fortsätter de stötta via mejl och tfn. Det finns oxå dem som stöttar enbart via tfn och mejl. Gå in här och kolla upp dem som finns i ditt närområde:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=27

Kanske kan du hitta en deal med ngn av dem.

Får du inget napp så hör av dig igen, vi kan flagga på vårt interna forum oxå och se om det är ngn som vill ställa upp antingen på plats el via telefon.

/Sanna
heuren

Inlägg av heuren »

Vad brukar det kosta? Mvh
2011-05-16
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ingen aning? Det får du nog fråga dem du hör av dig till.

:D
heuren

Inlägg av heuren »

Hej igen ;)

Tänkte höra vilket kapitel jag ska läsa i barnaboken om jag vill vänja av min killa att bli buren hela tiden. Vet att det finns en slags mini kur. kram caroline
2011-05-16
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag kan inte komma på var det kan stå i Barnaboken, men jag kan rekommendera den här tråden: Utvecklingssamtal med herr Vällingson, där Anna ger bra svar tycker jag!

:heart:
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Några snabba tips:
1. Minska ner successivt dag för dag, för dagbok över varje minut du bär honom

2. Sätt dig på golvet och kramas och pussas varje gång han vill upp

3. bär inte utan uppmana barnet att förflytta sig själv, glada hejarrop när han så gör

4. om barnet kryper kan du krypa bredvid (låter lite löjligt men det fungerar) :D

5. MYCKET social delaktighet så barnet blir glad och känner sig behövd, får således mindre tid att kräva att bli buren

6. gör det bra för honom på golvet, pall att stå på (om han kan stå), rolig kryptunnel att öva krypning i, varmt och skönt golv att krypa eller åla på...

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
heuren

Inlägg av heuren »

Hej jag har en fråga angående åttamånaders ångesten. Min lilla kille har sen några veckor blivit ledsen när vi försunnit ur synhåll och det förstår jag hör samman med åtta månaders ångesten. Men nu har han börjat visa mer frustration. Han vet inte riktigt vad han vill utan gråter och vill upp i famnen men sen vill han ner lika snabbt. Men när man setter ner honom så gråter han igen. Han har även börjat slänga sig bakåt i gåstolen. Han slår också rytmiskt med handen mot bordet eller mot oss. Han är ledsen vid påklädning. Känns som han aldrig är riktigt nöjd längre. Kan detta också höra samman med åttamånaders ångesten?
Mvh Caroline
2011-05-16
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja men detta låter absolut som 8-mån ångest. Försök att behålla ditt cool och inte tro en massa saker är fel. Uppträd precis som innan och att allt är ok.

Mitt hetaste tips för när man tror de vill upp... Lägg dig ner på golvet på rygg, låt honom komma till dig och få närhet m.m. när han är klar kryper han bort, eller så sysselsätter du med någon trevlig aktivitet på golvet. Typ vika tvätt, skala potatis m.m. på golvet. Det är lätt att man börjar bära här och då är man snart fast i ett bära träsk, att bli buren är en transport grej, inte en närhets grej tycker jag. Utan närhet kan du tanka på golvet tills han är klar.

Läs på om 8-mån ångesten bland "vanliga frågor" och i barnaboken, Anna skriver mycket klokt om denna tid.

även läggningarn och sömnen kan påverkas, men förmedla lugn och trygghet så går det över fortare.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
heuren

Inlägg av heuren »

Hej igen! Tänkte fråga en grej om sömn. Min son är snart 9 mån och ska dra ner en halvtimma på sömnen. nu sover han en halvtimma kl 9, enm timme kl 12 och en halvtimme kl 15.30. sen sover han 19-07.

Hur ska jag lägga upp sömnen nu? han behöver sova både morgon och kväll annars blir han kinkig. Nu sover han sina pass perfekt. vilket av passen ska jag dra ner på? mvh
2011-05-16
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej heuren :D

Vad härligt att ni fâtt sâ fin ordning pâ hela alltet. Bra jobbat! :thumbsup:

Förstâr jag dig rätt om han sover alla sina pass + natten perfekt? Isâfall finns det ju ingen anledning att dra ner pâ sömnen alls. Bara för att han blir nio mânader sâ behöver du inte kapa 30 min exakt pâ dagen.

Den dagen det blir aktuellt (han börjar krângla pâ nâgon lur, vakna för tidigt...) sâ skulle jag ha minskat pâ sista luren, eller tagit bort den helt. Vâr mellanbror behöll sin fm-lur tills han var dryga femton mânader vill jag minnas, lite längre än vad man "ska". :wink:

Sâ här skriver Anna i SHN-boken om schemaändringar:

"Lilla Laura blir snart nio månader, och sömnbehovet har då minskat med en halvtimme. Det signalerar hon genom att plötsligt börja vakna alldeles för tidigt på morgnarna. Hon hade också kunnat tala om att tiderna förändrats genom att ifrågasätta den 1,5 tim långa middagssömnen – det vill säga vakna efter 45 min och inte somna om. Små barn ”talar om” när det är dags att justera schemat. Och eftersom Lauras ömma föräldrar vet att allt hänger samman, kortar de inte natten. Tolvtimmarsnatten ju ska behållas i flera år. Var det middagsluren Laura ifrågasatte, lyssnar de inte på det örat heller. Den ska behållas som den är. I stället skär de ner på förmiddagsluren, från 45 min till 20 min, vilket gör Laura svårt sur de första dagarna – då vaknade hon minsann aldrig för tidigt! Men på tre-fyra dygn lär hon sig den nya ordningen, och efter det vaknar hon inte mera för tidigt på morgnarna."

heuren

Inlägg av heuren »

Ok tack för svar! Han vaknar 2.3 gånger på natten när vi får stoppa om honom. Sen vaknar han ibland tidigare på morgonen och ligger och babblar för sig själv. Men dagarna funkar bra. Ska jag skippa på att dra ner på sovtiden då också? mvh
2011-05-16
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! Utifrån det du beskriver så skulle jag dra ner på dagsömnen ca en halvtimme, precis så som Sarisparis beskriver :D

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
heuren

Inlägg av heuren »

Hej nu har jag en fråga igen :-)

Vår lilla kille på snart 10 månader är så gnällig på kvällarna mellan 16-19. Ser ni något på schemat som behöver ändras så han inte blir så tjurig på kvällarna?
Sovpassen på dagen fungerar bra.

Vårt schema ser ut så här.

07.00 Vakna mat
09.00 sova en halvtimme
12.00 sova 1 h
13.00 Mat
1530 sova en halvtimme
16.00 mat
18.20 Natt slurk
19.00 Sova natt

Mvh Caroline
2011-05-16
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Spontant tänker jag att det verkar fattas ett mål mat? :-k Sikta på 4 rejäla mål mat. Nattslurken är UTÖVER dessa och kan gärna komma rätt tätt inpå kvällsmaten. Sen får han ju aldrig sova ut ordentligt på dagen och då kan man ju så klart bli trött och gnällig. en timme är aldeldes för lite middagssov tycker jag. 1,5h skulle jag säga och så en 45 min på antingen fm eller em.
Sen är det ju en stor kille. Får han hjälpa till hemma? käna sig behövd?
Är ni ute och röjer? Utevistelse är fenomenalt mot gnäll.
Vad äter han för mat?

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
heuren

Inlägg av heuren »

Oj jag missade att skriva att han äter gröt efter kl 09.00 också.
Han äter Välling på morgonen , gröt kl 09.30, välling kl 13, burkmat eller mat som vi äter kl 16 och gröt kl 18

Han vaknar oftast strax innan han sovit en timma på middags sömnen så vi bestämde att vi skulle köra en timma för det har varit så svårt att söva om honom på dagarna. Mvh
2011-05-16
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"