Gallskrik vid tidigt morgon/nattmål!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
aso

Re: Gallskrik vid tidigt morgon/nattmål!

Inlägg av aso »

Hej lillaEP :D !

Min erfarenhet är att det kan vara två steg fram och ett tillbaka, du skriver själv så fint om de framsteg ni gör, var noga med att glädjas över dem :D . Det är inte alltid lätt när man har siktet inställt på ett "perfekt resultat" :oops: , man vill liksom så gärna komma i mål fort fort fort...men för min del har det varit viktigt att inse att det är en process, en spännande resa. AW skriver fint om att Rom inte byggdes på en dag men att det blev ståtligt och stod stadigt när det väl var klart, så Rom är alltid min målsättning :wink: .
lillaEP skrev:Vad händer Läste att det kan ta 2-3 veckor (!) att bli av med vargtimmen.
Ja, vargtimmen kan vara seg. Vi har själva kämpat på med vargtimmen i 4 veckor (idag) och ibland är det jobbigt MEN vi ser tydliga framsteg och får emellanåt en hel 12 timmars natt som morot =D> . Då får man målbilden klar för sig och vet att det är bäst för hela lilla familjen att vi jobbar vidare tills vi är helt i mål med härliga 12 timmars nätter.
Jag satsar allt mitt krut på att få till fantastiska (läs FANTASTISKA :heart: \:D/ :D ) dagar, massa frisk luft, åla utomhus, känna på löven, brottas med pappa, är jättenoga med social delaktighet (vi rensar ogräs, städar skafferiet, gör en färgglad sallad) och så massa mat. Vet ju bara med mig själv att jag sover som bäst när jag haft en härlig och varierad dag. På så vis tar jag också bort lite fokus ifrån uppvak och vargtimmen :wink: , man får liksom annat att tänka på och blir inte sådär jobbigt överfokuserad som jag annars kan bli.
Ta gärna en ordentlig funderare på vilken taktik ni ska ha för att hantera uppvaken, så att ni alltid gör detsamma. Då blir både ni och lillan tryggare.
Vi läste "Tidiga morgnar och olika strategier"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
och bestämmde oss för en variant som vi sedan har hållt oss till. Det har hjälpt oss mycket :) .

För oss tog det ett par veckor innan vår lille verkligen började blomma :heart: , men efter att han väl fattat galoppen har det bara blivit allt mer ljuvligt att vara mamma. Aptiten kom krypande, så ha tålamod och tänk på Attityden när ni matar "MAT ÄR GOTT :D ". För oss hjälpte det att en av oss satt och åt samtidigt som den andre matade lillen, då hade han något att titta på och inspireras av samtidigt som fokus på maten försvann. Ger ni henne något att pilla med när hon får mat? Vi kör med majskrokar och skorpor som han tacksamt grejar med medan vi skedar in mat.
Vi har alltså fortfarande uppvak på mornarna men de avtar allt mer och lillen är så ljuvligt nöjd på dagarna att det är en fröjd, hoppas detta kan vara till lite uppmuntran för dig :D .

Detta kommer ni att fixa fint :heart: !!!

Kram aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Så var det då äntligen vår tur!
I natt sov Lillla E 18.50 till 6.15! :D
(Peppar, peppar.... [-o< )

Vaknade till 2.35. Jag gick in och stoppade i nappen. Lilla fröken såg nöjd ut, låg och höll i sina fötter. Jag gick snabbt ut igen med oerhörd snabb och munter ramsa som om inget hade hänt. Och rätt som det var, så var det morgon!

Ska tillägga att bara för att lillan sov sina timmar, så gjorde så klart inte mamma det :wink: Vaknade ju till då och då och väntade mig att hon skulle vakna. Men vilken lycka när man ligger vaken från 5.30 och inte hör ett knyst förrän nöjt joller 6.15! =D> :D

Räknar såklart med bakslag, men håller tummarna att det håller i sig! [-o<

Back on track in life!
(Hm...så här i efterhand kan det konstateras att mycket är nog självförtroende och attityd! :oops: )
Lilla E 2011-03-13
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Härligt!
Och så sant - självförtroende och attityd och Tillit. Till barnet då. :D
Mitt bästa råd nu är att
:arrow: köp öronpluppar (du kommer ändå höra om liten vaknar) så du inte ligger och lyssnar på pust och prassel :D

:arrow: ta det lugnt. Det kommer vara ett steg fram och två små tillbaka vissa dagar. Men nu vet du vart ni ska!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
aso

Inlägg av aso »

Å så härligt att höra :) med ett fint framsteg får man en massa ny kraft :D och attityden brukar falla på plats där den ska vara :wink: !

/aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

I förrgår fyllde Lila E 1 år!

Har än så länge 2 lurar. 9.30-10.45 och ca 13.30-14.15.
Hon har alltid tyckt om att sova länge på fm.
Problemet nu är att få henne att somna i tid på em. Den luren cerkar bli senare och senare. Igår, efter några försök somnade hon inte förrän ca kl 15.
Nätterna består ofta av 2 uppvak. Ett vid midnatt och ett vid ca 5 (somnar om) eller 6 (somnar inte om).

Vad göra? 1 lur?
Hon är dock dödstrött vid 10-tiden!
Hon har också varit sjuk, magsjuka och förkyld och vi är nu fast i nattvälling-matande!!! :oops:
Provar alltid först att bara stoppa i nappen, efter nån timme ger jag välling då gosar hon nöjt med snutten och somnar om.

Skulle gärna vilja ha natt 19-7, men det har aldrig riktigt funkat med så lång natt. Nu har jag sänkt kraven och skulle vara jättenöjd med natt 19.30-6.30.

Hjälp!
Lilla E 2011-03-13
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Det är ju ganska kort vakentid mellan lurarna, så mitt förslag är att skjuta fram em-luren. Blir den för nära natten är det kanske lämpligt att korta ner den till 20 minuter.

För att få bukt med uppvaken och bli av med nattamaten (samt ta bort nappen?) är det kanske läge att kura dottern? Ta alla förändringar på ett bräde och införa den goda sömnen för alla. :sleep:

lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Hej och tack för bollplank!
Vill bara förtydliga lite. Hon sover ju 45 min på em (somnar vid två-tre), vilket verkar bidra till att hon sedan inte vill sova natt förrän ca kl 20. Sista vaken passet behöver vara minst 5 tim för att hon ska vilja sova natt. På dagen är det lagom med ca 3,5 tim vakentid.

Japp, ska absolut prova en 20-minutare på em.

Vill också tillägga ett annat problem vi ALLTID har haft. Störande rapar! Alltså jag hör ju hur löjligt det låter, men vi har ALLTID gått in och rapat lilltjejen dvs tagit upp! Oftast blir hon så nöjd och gosar in sig på sidan och somnar om. Ibland vaknar hon ca 3 tim efter läggning, då är det utan undantag ALLTID en rap.

Men ibland när hon vaknar hittar jag ingen rap. Då har jag ju gått in i onödan, tagit upp och stört henne!! Hjälp! Hur ska jag resonera här?? Vad göra med uppvaken? Vid midnatt och på morgonkvisten vaknar hon ju till och smågnäller. Hon kanske undrar om det är morgon? (Hm...man funderar samtidit som man skriver:-)

Just nu är jag inte laddad för att kura, vad kan jag tänka på istället för att förbättra nätterna? Schema? Ramsa? (Nu ramsar vi oss ut bara vid läggning, dottern somnar på 3-10 min ofta utan ett pip, men har inte provat på natten).
Lilla E 2011-03-13
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen! :D
lillaEP skrev:Vill också tillägga ett annat problem vi ALLTID har haft. Störande rapar! Alltså jag hör ju hur löjligt det låter, men vi har ALLTID gått in och rapat lilltjejen dvs tagit upp! Oftast blir hon så nöjd och gosar in sig på sidan och somnar om. Ibland vaknar hon ca 3 tim efter läggning, då är det utan undantag ALLTID en rap.
Där tror jag vi är nånting på spåren. ;) Eftersom ni ALLTID går in och hjälper henne rapa när hon vaknar, vet hon ju inte hur man somnar om själv utan er! Envisa rapar kommer upp lättare om man höjer upp huvudändan. SLUTA att gå in och rapa! Ramsa utanför dörren om det behövs istället.

lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Läser runt lite här på forumet och vad jag kan förstå så är det dags för någon typ av schema ändring för oss.

Nuläge
vaknar för tidigt, 5-6! får välling
8 frukost m mamma
9.30-10.45 fm vila (hon har själv valt sömnperioden 1 tim och 15 min)
11.30 lunch
13.15-14 em vila (men förstår ju att hon inte är trött här)
14.30 mellis
somnar em vila alldeles för sent dvs vid 15-tiden och sover gärna 45 min.
NATT 19-6.30 MEN somnar inte för natten förrän ca kl 20 efter minst 5 tim vakentid. Vaknar oftast 2 ggr på natten, en gång vid midnatt och en gång i vargtimmen.

Dottern var 1 år för 4 dagar sedan. Hon visar ju tydligt att något måste ändras. Hon sover ofta bra på fm. Är riktigt trött vid 10-tiden (men sover ju inte heller helt på nätterna).

Vad betyder hennes reaktioner? Schema-förslag mottages gärna :-)
Lilla E 2011-03-13
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Hm... nu tänker jag högt här...
Hittade detta, verkar ju kunna funka :-)

MAMMUTS SCHEMA FÖRSLAG

Exempel vid dryga 12 månader:
Morgon 07
Sova 11-12.30
Sova 16-16.20
Natt 19

Exempel vid 15månader:
Morgon 07
Sova 12-13.30
Natt 19
Lilla E 2011-03-13
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Har nu knåpat fram följande 1 års schema :-)

Natt 19-7 
7 välling och 8 extrafrukost m mamma
Vila 10-11.30 
12 lunch m mamma
14.30 Mellis m mamma
Vila 15-15.20
17 middag 
18.45 välling
Lilla E 2011-03-13
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

lillaEP skrev:Har nu knåpat fram följande 1 års schema :-)

Natt 19-7 
7 välling och 8 extrafrukost m mamma
Vila 10-11.30 
12 lunch m mamma
14.30 Mellis m mamma
Vila 15-15.20
17 middag 
18.45 välling
:thumbsup: Möjligen kan jag tycka att det är rätt långt mellan frukost och lunch och lite väl tätt mellan lunch, mellis och middag. Men det där vet du bäst vad som passar henne!

lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Du har helt rätt, jag brukar faktiskt ge henne en macka på fm :-)
Lilla E 2011-03-13
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Här har det hänt mycket...skriver av mig lite.

20 mars bestämde vi oss! Inget schema i världen kunde trolla bort uppvaken på natten samt nattvällingen. Maken läste på om kuren och vi bara körde.

Natt 1
Hon undrade verkligen varför vi inte kom in och tog upp henne! Ramsade några ggr. Hon var vaken totalt 45 min på natten. Var inne 1 gång och stoppade om.

Natt 2
Ramsade några ggr. E var vaken totalt 1,5 tim.

Natt 3
Hojtade till i sömnen, sedan tyst. Vi ramsade lugnt och bekräftande, men antagligen sov hon.

Sedan dess sover hon på nätterna, men nu några nätter ca 7-10 dgr efter vaknar hon till någon gång och stönar lite. Vi ramsar och hon tystnar och somnar om.

Men alltså vilken skillnad! Det är helt ok för oss om vi bara behöver ramsa på natten!

Här är vårt schema
(Funderade ju på andra ovanstående scheman, men faller alltid tillbaka till vårt "vanliga" schema)

6.30 Morgonvälling
8 Extrafrukost
VILA 9.30-11
11.30 lunch
14.30 mellis
VILA 15-15.20
17.30 middag
18.45 välling
NATT 19.00-6.30

Problemet nu är att hon inte är trött kl 19. Men det kanske kommer? Blir ju orolig att hon missar mycket sömn när nätterna blir korta, nån gång 20-6!

Igår povade vi 1 vila 10.30-12. Då blir hon såå trött vid 16-17 tiden.
Lilla E 2011-03-13
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lillaEP :D
lillaEP skrev:Men alltså vilken skillnad! Det är helt ok för oss om vi bara behöver ramsa på natten!
=D> Sâ ska en kur genomföras - man läser pâ och sen bara kör man! =D> Fantastiskt bra jobbat. :thumbsup: (och gladast är nog E som fâr sova sâ skönt om natten :wink: )

E är dryga âret? (dâ är man egentligen lite för stor för Späda och Smâ :shock: :lol: ) Jag tror att ni skulle vinna pâ ett schema av den här typen

:arrow: kort fm-lur
:arrow: rejäl em-lur
:arrow: lâng natt

Kanske sâ här:

6.30 God morgon - morgonvälling
8 Extrafrukost
9.30 Vila 20 el 45 min (beroende pâ om ni har en piggis eller en tröttis)
11.30 Lunch
12.30 Vila 2 timmar
14.30 Mellis
17.30 Middag
18.45 Välling
19 God natt

Pâ sâ vis blir sömnfördelningen över dygnets 24 timmar lite mer jämnt fördelad. Som det ser ut nu sâ har ni fâr E bara en liten sömnslurk mellan kl 11 och klockan 19. Er aktuella tjugominutare (15-15.20) är inte tillräckligt för att komma i djupsömn och verkligen ladda om batterierna, men den ligger tillräckligt sent för att "störa" nattsömnen, tror jag. En sân liten buslur tycker jag passar bättre pâ förmiddagen, dâ klarar barnet sig fram till den "riktiga" luren - lângluren, som ger krafter att orka med hela eftermiddagen. Lângluren kan ju dessutom hänga med där efter lunch de närmaste âren, bara bra att ha den pâ plats frân start sâ att säga.

Vad tror du?

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"