Trög mage

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Trög mage

Inlägg av susanne med O »

Hej

Mina 2 tjejer (5½år och snart 2år) blir lätt tröga i magen.
Jag tror det beror på yoghurten, banan och mjölk (?). Stora tjejen brukar äta mannagrynsgröt till frukost och lilltjejen dricker 8mån fullkornsvälling.
Båda två älskar yoghurt och musli så nu behöver jag tips på andra alternativ.
Jag försöker ge kiwi och päron för att få fart på tarmarna, och dom får bara dricka vatten till maten. Vi undviker också vitt bröd.
Lilltjejen vill vi börja ta bort blöjan på snart, men som det är nu så har hon liksom lite panik när hon känner att bajset är på väg...
Båda tjejerna får Lactulos dagligen.

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Trög mage

Inlägg av Tetz »

Oj oj, vad länge du fått vänta på svar :oops:

Det finns ju lite knep för att "smörja" tarmen. Ha gärna i fett i maten (smör, osaltat till de minsta) eller någon trevlig olja. Sedan kan du tillsätta krossat linfrö i müslin, det ger bra fart :D

Jag märker på min treåring att hon blir hård i magen när hon ätit mycket bröd eller mjuka kakor (fika hos mormor... :wink: ).
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Trög mage

Inlägg av Tetz »

Just det ja, håll koll på hur mycket/lite vatten de dricker också. För lite vatten kan också ge trög mage.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"