Hjälp, vet inte om jag vågar genomföra kuren!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Nattiru
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 14 feb 2012, 22:45

Hjälp, vet inte om jag vågar genomföra kuren!

Inlägg av Nattiru »

Hej!

Jag har en liten gosse på 19 månader som sover och har alltid sen han föddes sovit väldigt dåligt.
Han vaknar flera ggr varje natt, är det en bra natt vaknar han kanske 3-4 ggr men det kan bli upp till 10 ggr.

Tar jag över honom till våran säng så sover han bättre men vaknar ändå och skriker och kastar sig ibland, jag drar honom till mig flera ggr
och till slut lugnar han ner sig och somnar.
Problemet är ju att vi vant honom att somna i min famn sen när han vaknar vill han ju vara kvar där, vet att det är jättedumt och jag har gjort det av ren okunskap och sen inte haft orken att förändra men nu känner jag att det måste få ett slut, han sover lite och dåligt, jag mår riktigt dåligt och
är sååå trött, irriterad och totalt slutkörd och stressad över hela situationen.

Har tänkt att det måste ju vända nån gång om jag ger han trygghet och alltid finns där.

Vi försöker nu med att vi sitter bredvid och lägger ner honom gång på gång till hans ger sig blir lugn och somnar, men funderar på kuren men vågar
inte riktigt, vet inte om jag kommer klara det, känner mig för trött och sliten, min man vill hjälpa mig men han jobbar och
blir otroligt trött om han går upp flera ggr på natten.
Sen när man läser om sådana där det inte funkar bra, är så rädd att det på något sett ska skada honom, han är en väldigt känslig liten kille
som är väääldigt mammig, jag kan inte ens gå på toaletten ensam utan att han blir helt förstörd.
Han är väldigt klängig och grinig vissa dagar och vill vara uppe i min famn väldigt mkt.
Vad ska jag göra?

Har läst boken flera ggr men blir ändå osäker.

Tacksam för svar och hjälp!

En sliten mamma..
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Hjälp, vet inte om jag vågar genomföra kuren!

Inlägg av Sofias mamma »

:D Hej Nattiru och välkommen hit!

Jag känner igen din situation, när man är slutkörd och väntar och väntar på att det ska vända, men det gör inte det.. :cry: . De flesta som genomför kuren är jättetrötta (minst sagt), så där är ni inte ensamma. Man måste trots detta läsa boken flera gånger, vi brukar rekommendera att man läser de inledande kapitlen (safarin, lugnet säkerheten o njutningen) speciellt, så att man förstår vad man ska göra och varför.

Om man läser på ordentligt och har förstått kuren och därmed har rätt attityd så finns det inget som säger att ni inte ska kunna genomföra en lyckad kur. Det gäller som sagt att ha rätt inställning, ni ska inte försöka med kuren, ni ska genomföra kuren. Jag hade nog lite samma inställning som dig vid min första kurning, men inte andra, eftersom jag vet att det funkar 8) .

Om ni ska genomföra kuren så måste du vara helt på det klara med hur den genomförs, upprätta schema innan du startar osv. Sen är det bara o tuta o köra och vi finns här hela tiden för stöttning :!: :D .

I det fallet du vill genomföra kuren men känner att du behöver hjälp på plats finns det diplomerade kurare som kanske kan hjälpa dig, beroende på var du bor http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =27&t=7921 . Men jag tror nog ni klarar det här galant, bara ni själva vill det så och har attityden på plats :lol: .

Lycka till :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "