2-3 timmars nattgnällande som stör hela familjen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Pluppismamma
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 feb 2012, 03:51

2-3 timmars nattgnällande som stör hela familjen

Inlägg av Pluppismamma »

Hej!
Har kurat våra två 14- mån barn för ca en månad sedan och det funkar super på tjejen! Hon sover oftast hela natten 19-0630/0700, men det gjorde hon även innan kuren men eftersom vi har två barn i samma rum drog vi båda över en kam. Dock har vi nu stött på vissa problem med killen- han vaknar flera ggr per natt och gnäller/gnyr högt och tydligt och ihållande så att ingen får sova. Vi har provat allt från att inte ramsa så ofta till att ramsa oftare, med olika tonlägen till ordentligt punktsättande osv. När han är igång kan han hålla på av och till i 2-3 timmar. ( väldigt envis krabat) Han låter inte direkt ledsen Utan mer som" jag är vaken och det är skittråkigt " tror nästan att han är frustrerad själv för att han inte kan somna om. Tips någon? Innan vi kurade honom höll det där gnället på vid läggningen upp till en timme - det är dock mycket som har blivit så mycket bättre efter kurstart för själva nattläggningen tar ofta mellan 2-6 min mot tidigare 20-60 min och även dagsluren funkar super - här somnar han på 2 min. :D I början av förra veckan sov BÅDA barnen hela natten 3 ggr, för första ggr sedan kurstart, men sedan slutet av förra veckan började av någon anledning gnället att komma långa perioder mitt i natten. Vad göra?
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: 2-3 timmars nattgnällande som stör hela familjen

Inlägg av miar70 »

:D Hej pluppismamma och välkommen hit till forumet :!:

Vad härligt att kuren gått bra och att ni hjälpt båda barnen, bra jobbat =D>

Ja, nattgnäll... Vi brukar säga att vi inte kan tvinga barnen att sova, utan ge dem förutsättningarna till det. I ett långt perspektiv är det inte så länge sen ni kurade, och med tanke på att gossen är över året får man bespetsa sig med lite mer tålamod än med mindre barn.

Jag tycker ni har skött er bra vad gäller nattgnället men nu får ni överlåta sovandet till unge herrn. Ramsa inte förrän (om) han ber om det, avvakta och se om han själv kommer till ro. Att somna om utan hjälp är en viktig del av SHN och här gäller det att man som förälder inte hjälper till för mycket och för snabbt :wink:

Det du kan fundera på är helheten: är det svalt och KOLsvart i rummet? Har det skrattats ordentligt innan nattning? Utevistelse och social delaktighet, funkar de två bitarna? Maten? Dag och natt hänger ihop, så det gäller att få till alltihopa :D .

Underbart med tvåminutersläggningar, både dag och natt! Försök fokusera på det positiva - och det är mycket - så kommer ni snart att vara över den här puckeln också!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Pluppismamma
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 feb 2012, 03:51

Re: 2-3 timmars nattgnällande som stör hela familjen

Inlägg av Pluppismamma »

Hej igen och stort tack för snabbt svar :D
Förstår verkligen att vi endast kan skapa förutsättningar för god sömn, känns ju bara lite galet att flickan då drabbas av sin brors sovtrubbel eftersom hon ligger i samma rum och med endast en vikvägg mellan sängarna. (platsbrist) Tror att trots att hon verkar sova igenom det mesta så blir hennes sömn ändå lite störd. Han låter som sagt väldigt högt och väldigt länge! Hon får ju inte de bästa förutsättningarna kan man lugnt påstå. Hon ligger alltid med kudden över huvudet men när hon vaknar till gör hon det tyst och somnar om av sig själv utan att göra väsen av sig. Eftersom flickan somnar gott efter sin flaska så har vi inte ändrat det, men efter ditt inlägg testar vi nu i kväll att ge dem båda flaskan innan skrattet till godnatt så att det absolut sista som händer innan man lägger är gott skratt. Vi har testat att låta pojken gny ända upp till 30 min utan att ramsa för att se om han kommer till ro och vi har testat att ramsa allt mellan efter endast någon minut till 30 min för att se om han kommer till ro själv. Oftast tar det ca 25 min och så somnar han, men så vaknar han efter 10 - 20 min för att upprepa proceduren ett antal gånger....
Vi är alltid ute och leker, upptäcker etc ca 1 timme på förmiddagen och ca 1-2 timmar på eftermiddagen. Tack - vi tar även till oss att vi kan förbättra skrattet till Godnatt och visst kan vi alltid bli ännu bättre på social delaktighet. I kväll tog läggningen 12 min, då med de ändrade rutinerna, så vi hoppas hitta tillbaka till 2 min igen samt slippa nattgnället framöver. Pojken hade svårt att komma till ro och äta sin välling när den intogs i Saccon istället för i sängen så vi hoppas han vänjer sig. Ja nog är det tydligt att det äts mycket bättre när de sovits bättre och visst har vi märkt att det hänger ihop :) Nu tar vi nya positiva tag med dina fina tips - tack för din hjälp :D. Nu ska här sovas så in i Norden :D
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: 2-3 timmars nattgnällande som stör hela familjen

Inlägg av miar70 »

Är så nyfiken över hur det går för er, berätta gärna om du vill :wink:

:heart: Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Pluppismamma
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 feb 2012, 03:51

Re: 2-3 timmars nattgnällande som stör hela familjen

Inlägg av Pluppismamma »

Hej igen!
Det går rätt bra- nattslurk i Saccon har de nu vant sig vid och vi har satsat ännu mer på skrattet till godnatt. Den unge herrn blir lite ilsken just när han läggs ( han hade ju så kul...) sedan gnölas det i ca 12 min och sen blir det tyst och då får de bekräftelseramsa x2. De två första nätterna sedan vi ändrade rutinerna funkade det toppen- han vaknade endast 1-2 ggr/ natt och gnällde i bara någon minut för att sedan somna om själv. Inatt blev det dock lite fnurra på tråden. Han vaknade och gnällde och var först lite ilsken och sedan ledsen. Jag hörde när han gick från arg till ledsen och både min man och jag tyckte att det inte var som det brukar så vi kände att det var dags för en tillrättaläggning ( 1a ggr sedan kurdag 2 som jag har gjort och känt behov att göra det) hann inte in innan han kräktes lite, men det gick bra ändå, han fick en solfjäder ( han lugnade sig och tystnade omedelbart) stod i ca 20 sekunder och sen ramsade jag mig ut och inte ett ljud hördes från honom förrän på morgonen 06.40. Upptäckte dock att han hade feber på morgonen så kanske kan det ha varit orsaken till att han inte mådde så bra under natten. Han kräktes även lite vid förmiddagsmelliset ( han kräks ganska lätt och ännu lättare när han är snorig och förkyld som han är just nu) Han hade lite svårt att somna på förmiddagsvilan samt vaknade en gång och gnällde ca 15 min. Gårdagen bestod av en massa bus med flera nya barn som de inte är vana vid, så båda barnen har haft gott med nya intryck - Nu hoppas vi att han kryar på sig fort och att kommande natt blir lugnare :) Vi har en bit kvar till SHN sitter helt, men vi är otroligt glada för den positiva förändring som den hittills visat. Det är enormt stor skillnad sedan tidigare. Tack snälla för er hjälp och omtanke som visas både föräldrar och barn !
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: 2-3 timmars nattgnällande som stör hela familjen

Inlägg av Susanne G »

Vad härligt att höra att det går bra. Grattis till ett bra jobb. :D

Vår stora tjej kräktes också lätt när hon var snorig i unga år. Ibland kräktes hon upp all välling precis när hon tömt flaskan. Inte helt ovanligt.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "