ska ju kura i stor stil?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellen05

ska ju kura i stor stil?

Inlägg av ellen05 »

Hej!

Igen har jag lite frågor om tjejens sömn. Jag har använt verktygen och standardmodellen sen hon var ca 6 veckor. Nätterna är nu relativt bra men ändå inte helt ok. Ibland sover hon hela natten (20.30-8.00) Men ibland kan hon ligga och smågråta i en timme på natten. Ibland kan hon också vara riktigt arg länge och ibland är hon ledsen.

Vi ramsar då hon är ledsen eller då hon jobbat upp skriket så att hon inte själv kan komma ner. Sällan buffar vi eftersom hon oftast är lugn i kroppen.

Nu til mina frågor
:?: 1. Skall vi köra en regelrätt kur (Hon är ju aldrig kurad på riktigt eftersom vi använt verktygen från att hon var 6veckor.)
:?: 2. Hur göra när hon ligger och smågnäller under natten? Låta henne vara?? Oberoende om vi ramsar eller inte så tar det ibland upp till en timme innan hon somnar om. Hon är helt mjuk i kroppen, huvudet är ner på madrassen men hon ligger och gnäller. Hon tystnar i korta stunder men tar snabbt sats igen och gråter. Vad göra?
:?: 3. På dagarna har vi sedan en tid promenerat med vagnen och då har hon somnat på ca 5 min. Nu har vi inte längre möjlighet att promenera så skall vi vagna då hon skall somna eller skall vi ramsa? Ofta gråter hon innan hon somnar och ibland skriker hon upp sig riktigt ordentligt! Då har det varit bra att promenera eftersom hon inte skrikit upp sig då! Men nu??

Tjejen är sån att hon kan ha fast ögonen - eftersom hon är trött, men ändå gråter hon och svänger och vrider sig. De verkar som om hon har så svårt att komma till ro. Finns det något vi kan göra för att underlätta??

Hoppas att någon kan svara på mina frågor!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du kan ju se det som att du styr upp det hela. Gör ett schema, håller det (med marginalkvart), "spikar" rutinerna - inklusive barnvagnspromenad ute vid viss(a) lur(ar).

:D Då bestämmer du också om du vill låta henne sova i vagnen så du kan vagna inomhus vid kris. Man kan ha en särskild vagn för innebruk (finns billiga begagnade).

:D Lite mer mat kanske går ner? Hon ska klara hel natt utan problem men det blir lättare för henne att sova sammanhängande om hon verkligen blir mätt varje gång under dagarna. Får hon (riktig) gröt ett mål?

Och hon ligger väl på mage med larm :?:

Svalare i rummet på natten är ett bra tips. Man fattar inte hur faktiskt KALLT de små barnen egentligen vill ha det för att sova riktigt skönt. Klä henne lätt under varmt täcke - inte med sovoverall i stor stil utan med ben och fötter nakna :wink:

Du får återkomma med närmare problembeskrivning :shock: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ellen05

Inlägg av ellen05 »

Du kan ju se det som att du styr upp det hela. Gör ett schema, håller det (med marginalkvart), "spikar" rutinerna - inklusive barnvagnspromenad ute vid viss(a) lur(ar).
Jag har gjort ett schema vilket ger tjejen total 16h sömn/dygn (11,5 h natt och tre dagslurar som är 1,5h/lur) Hon är ju en trött liten filur så hon verkar behöva 16h/dygn.
Lite mer mat kanske går ner? Hon ska klara hel natt utan problem men det blir lättare för henne att sova sammanhängande om hon verkligen blir mätt varje gång under dagarna. Får hon (riktig) gröt ett mål?
Ett mål består av grönsaker (morot och potatis), men trots att jag kört med detta i ca en månad går det inte ner mera än ca 1 matsked. Borde jag ge gröt istället eller gröt också?? Skall jag "truga" ner grönsakerna, likasom jag gör med mjölken?? Hon äter nog grönsakerna men hon spottar ut nästan allt, hon har inte riktigt fattat att man ska svälja. Jag har varierat i tjockhet, värme osv, och attityden finns alltid på plats.
Och hon ligger väl på mage med larm
jo.

Du får återkomma med närmare problembeskrivning
Problemet är väl det att jag så gärna vill att hon skall sova hela natten utan att alls vakna upp och gråta. Hon är definitivt trött eftersom hon ligger still men hon gråter. Så vad skall jag göra? Ramsa direkt, solfjädra?? Eller skall jag bara bekräfta henne då hon tystnar. Borde jag alltid bekräfta henne..

På kvällen när jag lägger henne för natten tar det också tid innan hon somnar. Hon ligger där och pratar för sig själv. Borde jag göra nåt för att hon skall somna snabbare eller e de ok att hon ligger och håller låda för sig själv?

Eftersom det inte är en självklarhet att hon sover hela natten undrar jag om jag borde kura och om det isf gör susen. Men ifall jag kurar kan ju första kurnatten vara en natt då hon sover hela natten.. Men vad skall jag alltså göra dom nätter hon vaknar upp och gråter. Bör jag backa så mycket som möjligt och ramsa enbart då hon är ledsen. Eller bör jag alltid bekräfta henne?
Hon är ju inte en stor sömntrasslare men hon sover ju inte heller hela natten, så därför undrar jag hur jag skall göra.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Morot och potatis är inte alltid en höjdare; jag tycker det låter som om hon tycker det smakar mindre gott :evil: Vänta med det till senare och ge henne riktig gröt, tycker jag, med en halv banan mosad i eller med fruktpuré längst fram på skeden. Och dra inte ut på matningen - snabbt ska det gå :wink:

Du kan också "fylla på" ett till av målen med banan/puré före mjölken.

Och du kan möjligen överväga att skära ner en av lurarna trots allt. Vi vll ju att hon ska sova hel natt, och då kan mer mat och en liten aning mindre sömn på dagarna göra susen och jag vågar nästan lova det :wink:

Gör läggningen till natten kort (med distinkt tillrättaläggande) efter mycket skratt och skoj utanför rummet. Ge henne en glad ramsa medan du går ut. Sätt sedan på musik. Du upptäcker snart vad hon gillar, så kör det som liten kvällsrutin. Det signalerar natt.

Vid uppvaknanden i natten, ge direkt en ramsa x4 eller x6 som ska vara betydligt högre än du kanske tror, glad för att inte säga hurtig, och verkligen tala om för henne att allt är underbart bra :!: Behövs det, sätter du på musiken igen, hög nog för att hon ska höra (och lyssna på den i stället för efter dig eller till sig själv).

Men allra först ska du bara jaga ut dina egna små vargar. Du sköter henne strålande :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"