Älskar detta forum!
Hoppas nån orkar läsa denna alltför långa text… Jag vill ha alla tips jag kan få..framför allt vagningstips, hoppa till de frågorna längre ned ifall du inte orkar läsa hela texten..
Jag lovar att skriva kortare i fortsättningen, men vill liksom förklara hur allt är från början för en helhetsbild..
Jag har en underbar liten dotter som heter Siri som fyller 9 veckor imorgon.
Hon har inte följt någon standardmodell än, hon är ett barn som legat mycket vid bröstet och ätit/snuttat och aldrig sovit mer än ca 12 timmar per dygn.
Jag tillägger här att hon använder amningsnapp som vi tyvärr inte lyckats ta bort.
Ev är det delvis därför hon äter så lång tid. (har hört att mjölken inte kommer ut lika effektivt med napp.)
Jag har efter att ha läst AW under julen förstått att vi måste få till så att hon får sova 16 timmar/dygn och jag vill att hon ska börja följa standardmodellen.
Hon sover med oss i sängen, det funkade OK i början, hon vaknade en gång per natt och somnade om för gott efter ca 2 timmar.
Vi var rätt nöjda med det och jag tänkte detta är ok. Då somnade hon även i famnen framför tv:n på kvällen, eller i bärsjal. På dagen brukade hon vara vaken ca 3 h på morgonen, sen sov hon ofta ca 4 timmar i sträck i vagnen – då kunde man gå en liten promenad och sen sov hon kvar i vagnen i timmar.
MEN
Nu har allt ändrats! Hon sover dåligt med oss i sängen, är frustrerad vid bröstet vaknar av minsta rörelse/ljud. Hon somnar inte längre några timmar i min famn på kvällen. Hon sover inte längre gott i vagnen när den står stilla. Min strävan att få till mer sömn har lett till många promenader de senaste dagarna. Jag försöker även få till att hon somnar med genom att ’’vagna’’ som jag läst om i ’’Sova hela natten’’ samt här. Eftersom hon är för ung för ’’sova hela natten’’-metoden så skulle jag vilja ha råd och hjälp om hur jag ’’kurera’’ henne lite genom vagning innan 4 mån.
Min målsättning är att Siri kan få börja få all sin sömn, även nattsömnen i vagnen de följande veckorna. ( för att sen från ca 12-15 veckors ålder kan flyttas över och börja sova i sin spjälsäng som hon inte har sovit i hitintills.)
Jag har lite frågor om hur jag ska göra, framför allt ang ''vagningsteknik''
Jag har läst om SM och jag försöker eftersträva 2 timmar sömn - 2 timmar vaken under dagen. Det funkar ok på dagen då jag kan promenera = veta att hon somnar och får sömn. Men blir svårt på kvällen, eftersom vi inte orkar gå ut och gå hela kvällen + att hon fortfarande sover med oss i sängen och det tar tid för henne att komma till ro. Så ofta blir det att hon är vaken alltför många timmar innan hon kan komma till ro och somna.
VAGNINGSFRÅGOR:
Jag har börjat testa vagningstekniken på dagen, igår somnade hon så i vagnen två gånger innan jag ens kommit ut, och idag somnade hon också så.
I morse somnade hon efter ca 5 minuters vagnande i vagnen och sov sen i två timmar. hemma = succé
Nu vid lunch somnade hon också men det var svårare, fick vagna henne en eller flera gånger var femte minut i typ 45minuter → är detta normalt?
→Hur länge ska man vagna innan man ger upp?
→Vagnar man liksom ’non stop’ fram och tillbaka tills barnet är helt tyst, skakar handtaget och går därifrån?
→Om hon knappt hinner vara tyst, är det ok att stå kvar vid vagnen för att snabbare kunna svara på nästa skrik/fråga?
→Hur vet jag om hon kanske vaknar hela tiden för att hon är hungrig?
Igår kväll gick vi en sen promenad och tänkte låta henne sova kvar i vagnen, men hon vaknade och vägrade somna om trots ca 20 min vagnande. Till slut tog jag upp henne (trots skrik) för tänkte hon kanske var hungrig, trots att hon ätit för inte så länge sen
(senaste amningspasset avslutat för ca 1,5h sen). När hon fick amma så klunkade hon i sig, så hon var nog hungrig. (Jag tänker att jag kanske är i den där fasen i amningen att min produktion måste öka och hon måste äta oftare än vad jag är van vid just nu + att hon inte får i sig mjölken så bra pga. av nappen)
→Är det OK att ta upp henne när hon skriker om de är hungers skrik? Eller förstör man då också genom att ’’vargen bekräftas’’, och man bör därför vänta tills hon är lugn?
→Hur hör man skillnad på ’’hungersskrik’’ och ’’trötthetsskrik’’?
→Ska jag vagna hårdare/snabbare ju högre skrik?
→Ska man svara med att vagna så fort hon börjar låta lite lite (gny)? Eller ska man vänta tills att det växer och blir mer som ett skrik/klagande
Oj, nu vaknade hon i skrivande stund med ett skrik, försöker vagna typ 6 min men skriken avtog inte, tog upp henne och tänkte hon kanske är hungrig, trots att senaste amningspasset avslutades för bara 1,5h sen.
Lite senare…
Hon är jättetrött och behöver verkligen sova, hon har varit vaken i nästan 3 timmar. Hon somnar under promenad 16.20, vi går hem och hoppas hon kan sova kvar i vagnen men hon vaknar redan vid 17.00.
Jag försöker vagna henne men ger snabbt upp, tänker hon kanske är hungrig igen (senaste matpasset avslutades kl 15.45) så jag ammar 17-18.
Försöker därefter vagna henne till sömns. Ger upp efter 50 minuter, då har hon vagnats i princip nonstop. Pauserna har bara varat max i nån minut.
Vi tar upp henne ( i ett lugnt ögonblick), efter lite kramar så är hon glad, skrattar, verkar inte superhungrig alls. Så tycks mest ha bestämt sig för att inte sova. Hon vägrar vagnings tricket liksom.
→Kan man vagna för mycket? Efter 50 minuter känner man sig rätt dum och taskig..
→Kan det bli motsatt effekt om man försöker vagna för länge? Med det menar jag att hon kanske börjar hata att vagnas om jag låter henne skrika för länge under vagningsförsöken?
Jag testar att amma henne igen, men hon är trött, äter inte så mycket, verkar inte särskilt hungrig. Min sambo går sen ut med henne på promenad och hon somnar efter 5 minuters intensivt skrikande.
→Kan det vara så att hon känner av att det är konstigt att sova i vagnen på kvällen? Vanligtvis går vi inte ut med vagnen så sent och hon kanske tycker det är konstigt att sova så sent i vagnen.
ojoj, detta blev långt, hoppas nån snäll orkar läsa och tipsa ändå..