Är vi för tråkiga för vårt barn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Breen
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 22:26

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Breen »

Hur kan man undvika att desarmera ramsan?

Inatt blev det två uppvaknanden. Det senare som inträffade kl 3:30 krävde till slut ett ingripande. Jag hade ramsat mig hes och när lilla R slutade ställa arga frågor blev hon jätteledsen :( Eftersom jag ändå inte ville gå in direkt efter ramsandet gjorde jag husljud under en kort stund. När jag sedan gick in så blev lilla R direkt tyst men stod upp i sängen. Jag lade henne tillrätta och gav en kort solfjäder tills hon slappnat av i kroppen för att sedan gå ut och bekräfta innan hon somnat helt. Så jag är nöjd med den biten, men orolig över att ramsan blir förstörd. Tips på hur man kan göra om man bara måste gå in när barnet är ledset och ramsor inte bitit?

Första dagluren idag krånglade också :( Det blev till slut en kort, bestämd vagning efter en rätt hård solfjäder. Det tog tio minuter innan bekräftelsen fick sista ordet... Hon sover inte riktigt utan jag hör hur hon bökar runt i vagnen. Brukar ni som använder vagnen för tupplurar spänna fast barnet? Lilla R är väldigt envis och snabb på att klättra ur så fort tillfälle ges (därav "fasthållningen" vid läggningen tidigare). Varför vi valt att tupplura henne i vagnen är för att vi ville skilja på natt och dag tydligt så här i början. Hon har ju inte innan sovit i egen säng, så hela den biten är ny för henne.

I övrigt så är jag fortfarande glad över hur bra det funkar :) Det var en trött liten R som vi fick väcka i morse kl 7. Hon hade till och med bajsat utan att säga till (det hördes nämligen ingenting från rummet efter det där sena ingripandet jag berättade om). Och fram till första luren nyss så var det en skrattig liten unge som först ammade massor för att sedan ändå smälla i sig en stor kopp med yoghurt och fruktmos, följt av en smakbit av pappas morgonvåffla :)
Mamma till lilla R som föddes i januari 2011

Kurstart: 110917
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Anna09 »

Hej,

Gällande desarmering av ramsan - en gång ingen gång... Bra dock att du gjorde paus mellan att du slutade ramsa och sedan gick in. Då är du medveten om det och kommer inte desarmera den. :wink:

Kan ni inte ha lur i sängen? Vi har alltid haft det, inte lika mörkt som på natten för att skilja, samt en dagramsa för att också skilja på saker och ting. :)

härligt jobbat annars! Ni är superduktiga! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Breen
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 22:26

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Breen »

Tack Anna09! :) Jo vi borde nog ha daglurarna i sängen istället. Jag och min man sa att vi börjar med det imorgon eftersom vi ville vara konsekventa med vagnen åtminstone genom hela dagen idag. Vet inte ur bra det är att ändra sovplats så här mitt i kuren, men jag hade inte riktigt räknat med exakt hur vild lilla R skulle vara i vagnen :shock: Nät vi spände fast henne så lyckades hon ändå tjorva sig ur så att hon istället för säkert fastspänd var insnärjd runt hela benen och halva kroppen hann glida ur vagnen...

Tror du (/ni) att vi kan fortsätta från just dag 4 som det är i morgon, eller bör vi ta det från dag 2 eftersom det är ny sovplats?

Läggningen ikväll tog tyvärr 10 minuter istället för de 2 som man borde vara nere i enligt boken och det blev två omgångar ramsa innan bekräftelsen tog. Sen hörde jag nåt knorr men då ville jag inte påminna och/eller bekräfta igen eftersom hon ju inte var ledsen eller alltför högljudd. Jag har annars svårt att avgöra när man ska sätta in ramsa. Är inte så där värst bra på att avläsa min lilla älsklings tonlägen än tyvärr :oops: Musik funkar inte bra på henne, men andra husljud däremot. Har koppar och fat bredvid mig i soffan utanför sovrummet som jag ska skramla med vid behov under ev vargtimmetjafs :wink:

Inatt ska jag iaf vara lite crazy och försöka sova en stund själv :D Så natti natt med er alla! :sleep:
Mamma till lilla R som föddes i januari 2011

Kurstart: 110917
Breen
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 22:26

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Breen »

Det är nu 4 månader sedan vi kurade vår lilla R. Det mesta har gått bra och vi har hållit hårt på rutinerna vilket hon gillar. Vid de tillfällen det blivit nåt avsteg av en eller annan anledning så har hon snabbt blivit förvirrad och arg. Vi undviker med andra ord avsteg ;)

Men nu, skit också, börjar nästan gråta när jag skriver det, har det börjat gå dåligt igen! Lilla R har börjat med sina hemska utbrott. De som försvann mer eller mindre efter att vi fått kuren att sätta sig. Hon dunkar huvudet i golvet, river sig själv och oss, drar i håret kastar saker omkring sig och på oss. Samtidigt som hon skriker sig blå. Hon skriker ibland tills hon kräks och vid flera tillfällen har hon tappat andan helt och bara gapat med skräck i blicken :(

Nätterna är fortfarande bra förutom några tidiga morgnar ibland, men daglurarna är helt åt skogen. Hon somnar inte alls. Idag tog jag till slut upp henne efter en timmas skrikande när hon började kasta sig mot spjälorna i sängen eftersom jag blev så rädd att hon skulle göra illa sig.

Hennes schema ser ut som följer:

[natt 19:00-07:00, men egentligen 06:40]
07:00 frukost
08:00 frukost 2 (nödvändig har vi märkt)
09:00-09:45 lur
11:00 lunch
12:00-13:30 lur
14:00 mat
17:00 middag
18:00 dusch
-19:00 umgänge, mys och nattslurk

Nattningen är som sagt fortfarande bra och nätterna likaså, men är det något med hennes ålder som gör att vi borde justera dagschemat? Hon är nu drygt 11 månader.

Vi testade från början att ha mat med 4 timmars mellanrum, men det står hon sig inte på. Vi är alltid ute minst en timma på dagarna oavsett väder, med aktivt umgänge.

Hon sover alla lurar i sängen. Vagnen funkade aldrig, inte ens med sele. Vi har helt mörklagt med täckta fönster plus mörkläggningsdraperier kring hennes säng.

Om nån har råd att komma med så är jag tacksam!
Mamma till lilla R som föddes i januari 2011

Kurstart: 110917
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Sömnbehovet för en 1 åring och hela andra levnadsåret är ju sagt att det är 13,5 tim. Min son sov visserligen sin fm lur till 15 mån men det är långt ifrån alla som gör det.

Det ni skulle kunna göra nu är att dels dra ner fm luren till 20 min eller utvärdera om ni kanske måste ta bort den helt.

Sen får ni ju vaddera sängen så hon inte kan slå sig själv, det är ju jätteviktigt. Till KRIS får man solfjädra dem lugna under någon gång. Men inte göra det till vana.

Många brukar ju börja gå vid denna ålder och då kan det blir en del frustation. Läs gärna om 1 åringen i Barnaboken så ni vet hur man paktar och på olika sätt kan bemöta ett barn som har kris. Vill även minnas mig att det på barnafostran ligger någon tråd om barn som slår sig själva, sök gärna där och starta en tråd där med kan vara ett råd.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Breen
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 22:26

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Breen »

Tack TorsMamma :)
Ja det blir nog till att dra ner på fm-luren. Ska testa redan imorgon.

Lilla R började gå redan när hon var 8 månader, så det har varit full fräs ett tag nu :D

Ska absolut kolla in det andra forumet! Men har du möjlighet att utveckla vad det innebär att vaddera sängen? Finns det grejer för det? Vi har ett ganska högt spjälskydd, men om det finns bättre doningar så ska vi naturligtvis skaffa det!
Mamma till lilla R som föddes i januari 2011

Kurstart: 110917
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av videunge »

Hej :D

vi har använt två vanliga liggunderlag omlott som "spjälskydd". :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Breen
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 22:26

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Breen »

Tack för tipset, Videunge! Mycket smart! :)
Mamma till lilla R som föddes i januari 2011

Kurstart: 110917
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Ser att du har fått finfina tips redan från både Torsmamma och Videunge!

Fyller på med lite egen information för jag blev så inspirerad när jag läste hur bra din kurning hade gått.

Först och främst jätte bra jobbat, så härligt att läsa att kuren gått bra och att hennes tantrum försvann mer eller mindre efter kuren. :D

Nu är hon kring året och har börjat protestera om jag förstår det rätt, sömnen krånglar och utbrotten är tillbaka..

Sömnen

Jag tänker så här, sömnen kan du lätt fixa, har den suttit förut gör den det lätt igen. Du har två dagslurar i ditt schema vilket är den stora boven. Ta bara enkelt bort förmiddagsluren och behåll lunchluren. Förläng lunchluren till 2 timmar och efter några veckor drar du återigen ner den till 11/2 timme.

Ångest

Ångest och oro kring året är vanligt, de har nämligen en utvecklingsfas där vilket gör att hjärnan växer väldigt mycket under kort tid vilket är obehagligt och ångestframkallande hos barnet. Hur gör vi då detta lättare för barnet att hantera?

Nedan följer en enkel checklista:
* Mycket sammanhängande sömn vilket du får genom att hon är kurad

* Massa kärlek pussar och kramar, ge dom helst sittandes på golvet istället för att bära runt, lägg er på en madrass och mys flera gånger på dagen. Låt hon släppa dig istället för att du avbryter stunden. När hon fått nog kommer hon att gå iväg..

* var ute, i ur och skur oavsett regn och rusk. Ta på er mycket kläder och var ute och kika på naturen. TA me en termos till er var, lite varm nyponsoppa eller varm mjölk till barnet och lite kaffe till dig kan vara gott när det är kallt ute :D

* 2 riktigt långa pass av social delaktighet, barnet får hjälpa till med matlagning, städning, tvätt, torka golv, dammsuga.. ja allt som behövs i ett hem. Mellan dessa pass får hon hjälpa till när hon så önskar. Tända och släcka lampor, hämta tidningen, ställa fram dina skor "oj oj va snällt, tack så mycket säger du". Lägga fram besticken vid måltiderna åt er all etc.

* Förläng skrattet till gonattet från 10 min till 15 min. :D

* Ett långt härligt bus i badet kan få den mest ilskna unge att bli gladare. Lite babyskum i vattnet kanske och ni kan blåsa bubblor på varandra? :D

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Breen
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 22:26

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Breen »

Tack för svar och råd, Nat! :)
Mamma till lilla R som föddes i januari 2011

Kurstart: 110917
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Nat »

Of course!
:D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Nat »

hejsan,

Ville bara höra hur det går för er, mår dottern bättre? hjälpte det att ändra schemat och utöka passen av social delaktighet?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Breen
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 22:26

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Breen »

Hej Nat,
Sociala delaktigheten och det där hade vi redan sen innan, vilket funkar bra. Jag försöker mysa med henne men hon är inte så "mysig" av sig :( Klängig dock... Det blir tyvärr en del bärande. Men sen hon lärde sig gå för några månader sen har det blivit lite bättre iom att jag låter henne gå själv så mycket som möjligt när vi är ute. Är ju annars tungt med en vinterklädd unge plus pulka och matsäck och allt :D Vet dock inte hur vi ska komma tillrätta med klängigheten. Hon blir så förtvivlad när hon inte får bli upplyft. Det är oftast då hon kan sätta igång med sina tantrums, när man inte har möjlighet att ta upp utan kanske håller på med nåt som hon inte kan vara med på. I övrigt sitter hon till exempel på diskbänken när jag är i köket (hon är så fin och har ansvar för disktrasan och att sätta på locken på diskade barnmatsburkar, vilket hon älskar :heart: ) , så det är lugnt, det är just när man behöver röra sig i lägenheten som är problem. Hoppas verkligen att det är en fas som snart går över.

Jag tog bort första luren helt, direkt. Det har gått jättebra! Ser till att vara ute och busa under den tid hon annars skulle ha sovit, för att stävja eventuell trötthetsgrinighet och det känns som att det är ett lyckat koncept. Lunchluren är fortfarande bara en och en halv timma, hon sover helt enkelt inte längre, men jag tror hon klarar sig. Hon har varit lite grinig på eftermiddagarna, men jag har gett ett extra mellanmål vid 15:30, vilket har hjälpt. Sen efter badet/duschen är hon som ny och världens charmigaste :heart: Skrattet till gonattet har vi dock aldrig fått till utan det var efter att vi slutade försöka med det och istället varva ner lite, som vi började få riktigt fina nattningar. Läggningen inför natten är i övrigt också bra, det var mest de där daglurarna som spökade. Men känns som att vi är på rätt spår nu igen :)

Tack för att du frågade! Hoppas att allt är väl på er front också :) Kramar!
Mamma till lilla R som föddes i januari 2011

Kurstart: 110917
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Nat »

hejsan,
Jag försöker mysa med henne men hon är inte så "mysig" av sig :( Klängig dock... Det blir tyvärr en del bärande. Men sen hon lärde sig gå för några månader sen har det blivit lite bättre iom att jag låter henne gå själv så mycket som möjligt när vi är ute.
Va skönt att hon lärt sig gå bättre, ju mer de får öva på att gå desto bättre brukar de ju bli. Kan vara tungt att öva ute med tjocka skor och snö och allt så man får hjälpa till så att det blir lite lättare i början och sedan öka på stunderna. Man kan ju exempelvis bära till själva lekplatsen och sedan låta barnet röra sig fritt där utan att själv ingripa allt för mycket.

Börja smått gällande hur mycket tid hon behöver gå själv, vara själv, leka själv och öka upp successivt utifrån barnets tydliga signaler.
I övrigt sitter hon till exempel på diskbänken när jag är i köket (hon är så fin och har ansvar för disktrasan och att sätta på locken på diskade barnmatsburkar, vilket hon älskar :heart: ) , så det är lugnt, det är just när man behöver röra sig i lägenheten som är problem. Hoppas verkligen att det är en fas som snart går över.
Härligt att du får henne att hjälpa till, utöka gärna passen ändå mer. alltså om du fortfarande uppelver gnäll och protester så utökar du helt enkelt den sociala delaktigheten till ytterligare en timme. Hacka grönsaker med trubbig matkniv, skölja och skala, smaka av såklart, mosa, röra i grytan, salta och peppra. Laga mat är nog en av de bästa sakerna man kan göra för sitt barn. Det blir otroligt stökigt men oj så skoj de har, de känner att de gör nytta för hela familjen och det är en ganska kreativ övning. Nyttja hennes kunskaper så mycket som möjligt, tänk hela tiden ett steg längre i hur du kan få med henne i olika uppgifter.
Jag tog bort första luren helt, direkt. Det har gått jättebra! Ser till att vara ute och busa under den tid hon annars skulle ha sovit, för att stävja eventuell trötthetsgrinighet och det känns som att det är ett lyckat koncept. Lunchluren är fortfarande bara en och en halv timma, hon sover helt enkelt inte längre, men jag tror hon klarar sig.
=D>
Sen efter badet/duschen är hon som ny och världens charmigaste :heart: Skrattet till gonattet har vi dock aldrig fått till utan det var efter att vi slutade försöka med det och istället varva ner lite, som vi började få riktigt fina nattningar.
Skönt att ni hittat en rutin som fungerar för er men jag kan inte nog betona hur viktigt skrattet ändå är. Kanske kan ni hitta ett sätt?!? har du provat att busa i badet? kanske lite bubblor i vattnet som du blåser på henne? en lek min son älskar och har älskat i månader är när man samlar hans gosedjur och gör små dockteatrar där några av djuren sedan "anfaller" honom och kittlar honom på magen. Sedan skall gosedjuren gömma sig under täcket och kan dyka upp på mystiska platser :D
Läggningen inför natten är i övrigt också bra, det var mest de där daglurarna som spökade. Men känns som att vi är på rätt spår nu igen
Underbart!!!
Tack för att du frågade! Hoppas att allt är väl på er front också :) Kramar!
Några nya tänder som spökar vilket stör honom en aning men i övrigt en väldigt glad kille som lärt sig ganska många nya klätterkonster vilket han är överlycklig för :D Tackar som frågar!!

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"