Det funkar!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mrs tall

Det funkar!!!!

Inlägg av mrs tall »

Helt otroligt! :D Vår 8 veckors lilla knodd sov fjärde natten i rad nästan 10 h nattsömn! Vi backade och lät killen själv "ta över", med slutresultatet att han fixade sina 6 h (med råge!!!) på nolltid. Vi har låtit honom sova som han velat, och då verkar han ha valt att sova riktigt rejält! Vi bara tackar och tar emot! Wow! Klipsk liten kille! Har inte gjort någon slutvärdering ännu (väntar veckan ut), men trenden ser bra ut! :wink:

Men som alltid har jag en fråga... :?: Om jag förstår BB rätt så är han ännu för liten för att klara sig på 4 matningar, vilket det nu blir med en så lång natt.. Hur skall jag åtgärda det på bästa sätt? Han schema ser nu ut som följande (Följt detta dagsschema i ca 2 veckor nu)

7.45 väckning, mat i omgångar under den första vakentimmen, ensamlek
9.30 sömn(2h)
11.30 väckning, mat och hela köret
13.30 sömn(2,5h)
16.00 väckning, mat osv.
18.00 sömn(2 h)
20.00 väckning, mat, bad eller träffa kompisar med mamma
22.00 sova natt (9 3/4h)

Det blir lite mer än 16 h sömn allt som allt. Låter det bra?

Några ideer? Dagen funkar bra för honom. Han kan vara lite gnällig under den sista luren på kvällen, men har velat ha den som den är pga att vi ofta träffar kompisar före han sover natt. (Vi går ett par ggr i veckan på ett evenemang som vår familj är delaktig i, och det är oftast vid 8 på kvällen. Perfekt passiv social delaktighet, för det är något vi skulle göra även utan honom. Han älskar att sitta i olika famnar och titta på när de andra barnen springer runt! Under dessa kvällar somnar han i bilstolen, men det har funkat bra att lyfta över honom till sängen.) Jag har tänkt som så att han behöver vilan för att orka med stojet.

Hoppas på att kunna spika ett schema nu när veckan lider mot sitt slut och sedan hålla stenhårt på det (Även nätter). Resan hem närmar sig, och om jag skall kunna börja ändra tidsskillnaden så måste jag ju ha ett exakt schema att utgå ifrån! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad roligt att det funkar :D

Min store valde också att sova tio timmar när han var åtta veckor. Jag tror ju att dom skulle vakna om inte fyra måltider var tillräckliga. Ibland gav jag honom lite påfyllning utan att väcka honom innan jag själv lade mig om han hade ätit dåligt under dagen. Och för att jag skulle slippa oroa mig...

Men jag skulle ha nöjt mig med fyra matningar så länge ungen själv var nöjd.
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Halloj,
när jag skippade nattamningen, så körde jag helt enkelt 5 mål på dagtid.
lite klurit med schema, men det går efter lite pusslande.
bra för att veta med all säkerhet att de får nog med mat.
Elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Vad jätteroligt att det funkar så bra nu! Känns verkligen hoppingivande, nästan tio timmar verkar ju helt otroligt bra :D . Uthållighet ger uppenbart resultat! :P

Ska också ta nya tag och kanske snart satsa på åtta timmars natt på en gång. Har fortfarande problem med sex timmar... men snart blir vår lilla skrutt två månader och förstår säkert själv att det är skönt att sova. :wink:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Det är nog dom där berömda poletterna som trillar ner, killen blev ju precis 9 veckor nu. Läste i en amerikansk bok (The infant way, av Ezzo & Ezzo) , som har lite samma budskap som BB (förutom att metoderna är helt grymma mot barnet...) att man kan vänta sig att barnet av sig självt sover över natten vid ca 9-10 veckors ålder om man har följt ett ordentligt schema dagstid. Så vete katten vad det var som gjort att han nu sover som en stock på nätterna. Vi bara tackar och tar emot! :lol: :lol:

Måntro AW har ideer för sömnskola åt oss föräldrar också, då det verkar vara svårare för oss att skippa nattvaken? :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Slippa nattvak :?: Här är processen:

1. Man genomför Sova hela natten-kuren.
2. Man inser, efter väl förrättat värv, att man kanske möjligen - herregud :!: - ska få sova på nätterna i fortsättningen. Barnet sover ju som en liten pålitlig gris.
3. Man kan inte sova alls.
4. Man inträder i zopmbie-stadet, som varar minst en vecka, i regel tio dar eller fjorton.
5. Man blir smått sinnessjukförklarad av omgivningen som inte fattar varför man är så trött. "Du får ju sova nu!"
6. Man lär sig svara, i den mån man orkar prata alls: "Just därför."
7. Man börjar sova. Som en dröm.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Ha ha! :lol: :lol: :lol:

Zombiestadiet var det ja... Nu efter ca 1 vecka börjar det lätta för oss också!
MarieH

Inlägg av MarieH »

Grattis! Till hela familjen :D.
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"