Behöver hjälp att bestämma antal lurar vid 7

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Behöver hjälp att bestämma antal lurar vid 7

Inlägg av Tessan »

Provar en gång till med en ny rubrik för att se om jag får några svar :-)

Emma är ju 7 månader undrar jag om det i samband med nerdragning av dagsömn även dags att dra ner till 2 lurar? Jag och Nancydrew hade en tråd om detta innan jul och då tänkte jag byta schema i julveckan men skippade det och nu har jag letat lite och läst på för att ändra schema men har ändå lite funderingar kring detta :?:
Som det är nu så sover hon på alla 3 lurar hon har men det tar ett bra tag att somna in, dock aldrig arg eller ledsen. Hon ligger och pratar med sig själv så jag ser det inte som ett problem. Dock har hon nu tre nätter på raken vaknat till vid 6 och pratat och somnat om efter ca 30 minuter..Känner att det är för mycket sömn :sleep: inlagd på schemat :P

Vad tror ni om ett schema som detta?

7-Välling, allt emellan 250-330 ml
7.30-8.30 Ensamlek
9.30 Halv banan, lite fruktpuré
10-12 Sova
12 Lunch, Gröt på 1 dl gryn och fruktpuré
14.45 Mellis, en stor burk fruktpuré eller "hemgjord" puré
15-15.45 Sova
17 Middag, stor burk mat och fruktpuré
18.30 Nattslurk, allt emellan 150-330 ml

Jag undrar också om ni fyller på med ersättning efter varje måltid? Jag gjorde det fram till att hon var dryga 6 månader då aptiten verkligen kom, jättekul.. Nu äter hon som en häst så jag slutade med det :mrgreen:

Min undran är helt enkelt, hur ser era dagar ut nu förtiden när det är dags för 14,5 timmars sömn osv...

Kramar till er

Ohhh, glömde nästan. Är det bra/dåligt med smörgåsrån? Jag har fullkornsvarianten och Emma älskar dom. Jag ger henne emellan målen då och då som ett litet snack :-)
Vad kan man ge annars som en liten "muta" emellan målen? Om jag fikar till exempel...Vad ger ni?
Senast redigerad av Tessan den mån 02 jan 2006, 23:55, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Lottanen

Inlägg av Lottanen »

hej!
tänkte bara svara på det där med "mutan".
jag gav min lille kille änd-biten på en gurka idag (ca 5 cm, skalas ej) som han fick gnaga på. det var första gången, men definitvt inte den sista! succé!
:) lotta
ps. såg på "du är vad du äter" (den engelska varianten) och där sa dem att gurka är jättenyttigt och innehåller mycket vitaminer och mineraler, dvs i motsats till vad man trott tidigare (att gurka i princip bara innehåller vatten).
Bild
Kurning p?b?rjades 20 december -05.
K?pte Sova hela natten av Anna Wahlgren senh?sten -05, vilket var min f?rsta kontakt med henne.
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Hade tänkt ställa en liknande fråga när jag loggade in här. Sonen blir 7 månader den 6/1 och kurades för ca 2veckor sedan efter att jag varit in här och läst till och från och plockat åt mig delar, så kändes det rätt att köra hela alltet och ge det en chans. Fick hjälp av Nancy Drew med shema mm. och vi har verkligen fått en ny bebis :D För varje natt som går sover Widar bättre och bättre och han är lättare och lättare att söva om och från att ha vagnat mig mer eller mindre fördärvad så somnar han på ramsa mestadels!
.. men...

Idag ser shemat ut så här

8- morgon
8.30 frukost
10.30-12 - sova
12.30 lunch
15-15.45 sova
16.00 mat
17.40-18 sova
18.30 bad
19- Gröt
20 - sova

Tog ungefär en vecka så satt schemat perfekt, gick lätt att lägga mm.. men sedan har det blivit allt svårare att få honom att somna på sista luren, ofta somnar han inte förrän 17.55-18 för att inte tala om nattningen som tagit 20-30 min :cry: De två tidigare lurarna somnar han oftast i vagnen som jag ställer ut på trappen medan jag tar på mig och hunden - dvs på mindre än en minut

Både jag och maken har på varsit håll funderat på om det inte vore bättre att plocka bort sista luren och länga på någon av de andra. Mitt nya schemaförslag var nästintill identiskt med ditt, förutom att jag har natt 20-08.

Men så hittade jag detta som Anna svarade lottanen angående hennes 8 månader Eller behöver en 8-månaders bebis mer sömn på dagarna?

"Det är lite för tidigt för två lurar. När du inför det, senare, kan du lättare få till en längre mitt på dagen".

Idag somnade han först vid 18... provade att låta han sova bara en 5min med resultatet att han nu vid 20 somnade på 5 min.

* Vad tror ni? Är det värt att prova eller blir det bara risk för masssa strul?
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

*** Puffar upp***

Tyckte den andra rubriken "Alla vi och ni med 7 månaders" eller hur den nu var... Skulle vara intressant att se hurandra med jämgamla barn har det... För det verkar vara många runt den åldern här inne...

/ Annelie
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"