Ester kan sedan några månader inte sova på dagen längre - eller vill inte rättare sagt.
Hon sover sina 12 timmar på nätterna, men vägrar att sova på dagen. Sängen är mer som en klätterleksak, dansbana, sångscen, bikt/klagomur, hoppborg.
Det är kolmörkt, vi har haft tyst vila i drygt 1 timma. För att få bukt med hoppandet och stojandet införde jag förra veckan saga att ligga och lyssna på. I en naiv förhoppning om att Sessan då skulle ligga hyfsat stilla och lyssna, och det gör hon bitvis - men när sagan är slut efter 30-45 min är det full sula igen... Tills jag "väcker"...bah...
Jag har sagt till ett par gånger att "man ligger i sin säng och vilar" - men det är ingen idé alls, så det har jag lagt ner för länge sen.
Åtgärd. att ta bort ena långväggen på spjälsängen och sätta ribbor där istället, lägre så att hon inte kan ramla ur när hon sover, men tillräcligt låga för att hon inte skall kunna använda den sidan av sängen till att klättra och hålla sig i när hon hoppar som värst.
Vet att jag bör behålla sängen osm den är tills trotsen är över, men sängen far snart illa av allt stojande på vilorna... och dessutom blir hon trött framåt eftermiddagen för att hon just inte sovit när hon haft chansen....
Vad göra?
Behöver verkligen tips - för den här fnurran går inte över trots konsekventa svar och samma tillvägagångssätt som alltid.