Syskon och lek med kompisar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mammaT
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 23 aug 2005, 13:03
Ort: Lerum

Syskon och lek med kompisar

Inlägg av mammaT »

Hej!

Vår storbror blir snart 7 år. Lillasyster är 2,5 år och lillebror är snart 8 månader. De äldre barnen har verkligen börjat leka mycket och bra tillsammans även om det inte alltid är lätt med den ålderskillanden. De har roligt ihop och sedan lillebror behövde eget rum att trassla i på nätterna så har lillasyster sin säng under storebrors loftsäng.

Storebror går i förskoleklass och har några timmar fritids i veckan, men är självklart mycket hemma nu när vi är föräldralediga. Han har ibland med sig kompisar hem från skolan och det är då som det blir jobbigt.

Lillasyster, som är van att leka med storebror, vill vara med och leka. När hon var mindre gick det bra att locka henne att hitta på något med mig när de stora ville vara ifred, men nu accepterar hon inte det.
Hur ska jag tänka här? Ska det vara självklart att hon alltid får vara med? Ibland? Vem avgör i så fall det? Jag eller storebror?

Som det är nu får hon oftast vara med, men det är ibland motvilligt från storebror. Hon har väldigt bra språk och fantasi och är bra på att leka rollek.
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Syskon och lek med kompisar

Inlägg av Ewa »

Hej!
Det är förstås härligt att de har varandra - och det har de hela livet! Men från 7-årsåldern blir det också viktigt med kompisar. Det är en fin grundregel att ha. Att alla ska få vara med. Men ibland måste de då leka tillsammans ifred, storebror och hans kompis(ar), också. Lillasyster kommer så småningom vilja kunna göra detsamma, med sina nyvunna kompisar. Locka lillasyster med lite eget mys, pyssel, läs eller vad hon nu gillar, när storebror uttrycker önskemål om att få vara ifred. Det är mycket i relationerna som byggs upp som ska läras och testas och det är inte alltid så lätt för de där små stora, så bjudas på den tiden ifred, när så önskas, är mitt råd. :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Syskon och lek med kompisar

Inlägg av Tetz »

Hej :D Det är fem år mellan mig och min storasyster, och jag minns mycket väl hur det var när hon tog hem kompisar och jag inte fick vara med. Mamma har berättat att vissa av syrrans kompisar absolut inte ville ha med mig, så då sprang de upp för trappen och låste in sig i hennes rum. Såklart med följden att jag stod utanför att gallskrek :roll:

Men så fanns det de kompisar som inte brydde sig om jag var med. Då följde jag med upp i rummet och konstaterade rätt snabbt att de inte lekte nåt som jag ville leka. Och gick ner igen och de fick vara ifred... :wink:

Mest tror jag att det handlade om nyfikenhet och spänning med att vi hade gäster, så när nyfikenheten var stillad återgick jag till mitt. Bara en tanke, och kanske en strategi att pröva :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"