Hur få Siri 9v. att somna och sova själv? Vagning?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sickan79

Hur få Siri 9v. att somna och sova själv? Vagning?

Inlägg av Sickan79 »

Hej!
Älskar detta forum! :)

Hoppas nån orkar läsa denna alltför långa text… Jag vill ha alla tips jag kan få..framför allt vagningstips, hoppa till de frågorna längre ned ifall du inte orkar läsa hela texten..
Jag lovar att skriva kortare i fortsättningen, men vill liksom förklara hur allt är från början för en helhetsbild..

Jag har en underbar liten dotter som heter Siri som fyller 9 veckor imorgon.
Hon har inte följt någon standardmodell än, hon är ett barn som legat mycket vid bröstet och ätit/snuttat och aldrig sovit mer än ca 12 timmar per dygn.
Jag tillägger här att hon använder amningsnapp som vi tyvärr inte lyckats ta bort.
Ev är det delvis därför hon äter så lång tid. (har hört att mjölken inte kommer ut lika effektivt med napp.)
Jag har efter att ha läst AW under julen förstått att vi måste få till så att hon får sova 16 timmar/dygn och jag vill att hon ska börja följa standardmodellen.
Hon sover med oss i sängen, det funkade OK i början, hon vaknade en gång per natt och somnade om för gott efter ca 2 timmar.
Vi var rätt nöjda med det och jag tänkte detta är ok. Då somnade hon även i famnen framför tv:n på kvällen, eller i bärsjal. På dagen brukade hon vara vaken ca 3 h på morgonen, sen sov hon ofta ca 4 timmar i sträck i vagnen – då kunde man gå en liten promenad och sen sov hon kvar i vagnen i timmar.
MEN
Nu har allt ändrats! Hon sover dåligt med oss i sängen, är frustrerad vid bröstet vaknar av minsta rörelse/ljud. Hon somnar inte längre några timmar i min famn på kvällen. Hon sover inte längre gott i vagnen när den står stilla. Min strävan att få till mer sömn har lett till många promenader de senaste dagarna. Jag försöker även få till att hon somnar med genom att ’’vagna’’ som jag läst om i ’’Sova hela natten’’ samt här. Eftersom hon är för ung för ’’sova hela natten’’-metoden så skulle jag vilja ha råd och hjälp om hur jag ’’kurera’’ henne lite genom vagning innan 4 mån.

Min målsättning är att Siri kan få börja få all sin sömn, även nattsömnen i vagnen de följande veckorna. ( för att sen från ca 12-15 veckors ålder kan flyttas över och börja sova i sin spjälsäng som hon inte har sovit i hitintills.)

Jag har lite frågor om hur jag ska göra, framför allt ang ''vagningsteknik''
Jag har läst om SM och jag försöker eftersträva 2 timmar sömn - 2 timmar vaken under dagen. Det funkar ok på dagen då jag kan promenera = veta att hon somnar och får sömn. Men blir svårt på kvällen, eftersom vi inte orkar gå ut och gå hela kvällen + att hon fortfarande sover med oss i sängen och det tar tid för henne att komma till ro. Så ofta blir det att hon är vaken alltför många timmar innan hon kan komma till ro och somna.

VAGNINGSFRÅGOR:
Jag har börjat testa vagningstekniken på dagen, igår somnade hon så i vagnen två gånger innan jag ens kommit ut, och idag somnade hon också så.
I morse somnade hon efter ca 5 minuters vagnande i vagnen och sov sen i två timmar. hemma = succé :)
Nu vid lunch somnade hon också men det var svårare, fick vagna henne en eller flera gånger var femte minut i typ 45minuter → är detta normalt?
→Hur länge ska man vagna innan man ger upp?
→Vagnar man liksom ’non stop’ fram och tillbaka tills barnet är helt tyst, skakar handtaget och går därifrån?
→Om hon knappt hinner vara tyst, är det ok att stå kvar vid vagnen för att snabbare kunna svara på nästa skrik/fråga?
→Hur vet jag om hon kanske vaknar hela tiden för att hon är hungrig?
Igår kväll gick vi en sen promenad och tänkte låta henne sova kvar i vagnen, men hon vaknade och vägrade somna om trots ca 20 min vagnande. Till slut tog jag upp henne (trots skrik) för tänkte hon kanske var hungrig, trots att hon ätit för inte så länge sen
(senaste amningspasset avslutat för ca 1,5h sen). När hon fick amma så klunkade hon i sig, så hon var nog hungrig. (Jag tänker att jag kanske är i den där fasen i amningen att min produktion måste öka och hon måste äta oftare än vad jag är van vid just nu + att hon inte får i sig mjölken så bra pga. av nappen)
→Är det OK att ta upp henne när hon skriker om de är hungers skrik? Eller förstör man då också genom att ’’vargen bekräftas’’, och man bör därför vänta tills hon är lugn?
→Hur hör man skillnad på ’’hungersskrik’’ och ’’trötthetsskrik’’?
→Ska jag vagna hårdare/snabbare ju högre skrik?
→Ska man svara med att vagna så fort hon börjar låta lite lite (gny)? Eller ska man vänta tills att det växer och blir mer som ett skrik/klagande

Oj, nu vaknade hon i skrivande stund med ett skrik, försöker vagna typ 6 min men skriken avtog inte, tog upp henne och tänkte hon kanske är hungrig, trots att senaste amningspasset avslutades för bara 1,5h sen.
Lite senare…
Hon är jättetrött och behöver verkligen sova, hon har varit vaken i nästan 3 timmar. Hon somnar under promenad 16.20, vi går hem och hoppas hon kan sova kvar i vagnen men hon vaknar redan vid 17.00.
Jag försöker vagna henne men ger snabbt upp, tänker hon kanske är hungrig igen (senaste matpasset avslutades kl 15.45) så jag ammar 17-18.
Försöker därefter vagna henne till sömns. Ger upp efter 50 minuter, då har hon vagnats i princip nonstop. Pauserna har bara varat max i nån minut.
Vi tar upp henne ( i ett lugnt ögonblick), efter lite kramar så är hon glad, skrattar, verkar inte superhungrig alls. Så tycks mest ha bestämt sig för att inte sova. Hon vägrar vagnings tricket liksom.
→Kan man vagna för mycket? Efter 50 minuter känner man sig rätt dum och taskig..
→Kan det bli motsatt effekt om man försöker vagna för länge? Med det menar jag att hon kanske börjar hata att vagnas om jag låter henne skrika för länge under vagningsförsöken?

Jag testar att amma henne igen, men hon är trött, äter inte så mycket, verkar inte särskilt hungrig. Min sambo går sen ut med henne på promenad och hon somnar efter 5 minuters intensivt skrikande.
→Kan det vara så att hon känner av att det är konstigt att sova i vagnen på kvällen? Vanligtvis går vi inte ut med vagnen så sent och hon kanske tycker det är konstigt att sova så sent i vagnen.

ojoj, detta blev långt, hoppas nån snäll orkar läsa och tipsa ändå..
Mamma till
Siri född 2011-10-27
Alva född 2014-07-28
SaraMilana

Re: Hur få Siri 9v. att somna och sova själv? Vagning?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Varmt välkommen hit och stort grattis till dottern! :heart:

Jag såg att du har Sova Hela Natten-boken, men det är ju för tidigt att kura. Istället kan man införa standardmodellen lite i raketfart och sedan slippa kurandet. Har du Barnaboken? Om inte, skaffa bums! :D
Sickan79 skrev:Jag tillägger här att hon använder amningsnapp som vi tyvärr inte lyckats ta bort.
Ev är det delvis därför hon äter så lång tid. (har hört att mjölken inte kommer ut lika effektivt med napp.)
Jag har själv ingen erfarenhet av amningsnapp, men det verkar vara lite av ett otyg. Sugtagen blir inte lika effektiva med den. Om ni bestämmer er för att ta bort den kommer liten ställa en hel rad med frågor om det verkligen ska vara så här. Men det går att ta bort den, det tar någon dag eller två, sedan är den glömd!
Sickan79 skrev:Min målsättning är att Siri kan få börja få all sin sömn, även nattsömnen i vagnen de följande veckorna. ( för att sen från ca 12-15 veckors ålder kan flyttas över och börja sova i sin spjälsäng som hon inte har sovit i hitintills.)
Det går utmärkt att sova i vagnen så länge den inte är för liten. Min lilla sov enbart i vagn tills hon satte hela nätter, då flyttade vi över till spjälsängen.
Sickan79 skrev:Jag har läst om SM och jag försöker eftersträva 2 timmar sömn - 2 timmar vaken under dagen.
:thumbsup:
Sickan79 skrev:Det funkar ok på dagen då jag kan promenera = veta att hon somnar och får sömn. Men blir svårt på kvällen, eftersom vi inte orkar gå ut och gå hela kvällen + att hon fortfarande sover med oss i sängen och det tar tid för henne att komma till ro. Så ofta blir det att hon är vaken alltför många timmar innan hon kan komma till ro och somna.
Det är ju inte alls meningen att ni ska promenera varje gång liten ska sova! Även om det är hälsosamt med motion förståss... ;) Liten behöver lära sig somna själv, i stillastående vagn.
Sickan79 skrev:I morse somnade hon efter ca 5 minuters vagnande i vagnen och sov sen i två timmar. hemma = succé :)
=D>
Sickan79 skrev:Nu vid lunch somnade hon också men det var svårare, fick vagna henne en eller flera gånger var femte minut i typ 45minuter → är detta normalt?
När man aldrig somnat själv förut så kommer det dyka upp en hel hög med frågor som ni svarar på genom vagningen. Korta svar på frågorna ska det vara! Hellre många korta svar än några få långa tänker jag, för att undvika att hamna i det berömda vagningsträsket. Se till att lilla magen är mätt så har hon de bästa förutsättniningarna för god sömn.
Sickan79 skrev:Hur länge ska man vagna innan man ger upp?
Har inget bra svar på det tyvärr... Det är bra att ge raka besked och inte avbryta något man påbörjat. Men det får ju inte gå överstyr heller tycker jag.
Sickan79 skrev:Vagnar man liksom ’non stop’ fram och tillbaka tills barnet är helt tyst, skakar handtaget och går därifrån?
Ja, fast sluta långt tidigare än vad du tror! Vagna till lugn men inte till sömntung. Det är så lätt att vagna för länge, men i långa loppet lönar det sig att våga lita på att barnet faktiskt både vill och kan sova.
Sickan79 skrev:Om hon knappt hinner vara tyst, är det ok att stå kvar vid vagnen för att snabbare kunna svara på nästa skrik/fråga?
Jag tror det är bättre att gå därifrån och göra en massa husljud! Så att hon hör att ni finns där och håller vakt. Sätt på tvättmaskinen, gå en sväng med dammsugaren eller ta hand om morgondisken.
Sickan79 skrev:Hur vet jag om hon kanske vaknar hela tiden för att hon är hungrig?
Det är ju svårt att veta såklart! Som du skriver så är det en ökningsperiod där kring 8 v, så då får man vara beredd på att amma mer. Fundera på att ta bort amningsnappen eller kanske erbjuda en flaska som efterrätt så har hon alla förutsättningar för att bli riktigt mätt!
Sickan79 skrev:Är det OK att ta upp henne när hon skriker om de är hungers skrik? Eller förstör man då också genom att ’’vargen bekräftas’’, och man bör därför vänta tills hon är lugn?
Ta aldrig upp henne när hon skriker, utan vänta till ett lugnt ögonblick.
Sickan79 skrev:Hur hör man skillnad på ’’hungersskrik’’ och ’’trötthetsskrik’’?
Det är jättesvårt att höra skillnaden när de är så små tycker jag och det skiljer sig ju såklart mellan olika barn! Ibland kan det vara både och samtidigt... ;)
Sickan79 skrev:Ska jag vagna hårdare/snabbare ju högre skrik?
Njae, jag tror att det kan stressa upp ännu mer. Behåll ditt eget lugn så smittar det av sig på dottern.
Sickan79 skrev:Ska man svara med att vagna så fort hon börjar låta lite lite (gny)?
Gny, böka och gruffa får man göra i fred, det tillhör privatlivet! :D
Sickan79 skrev:Kan man vagna för mycket? Efter 50 minuter känner man sig rätt dum och taskig..
Kan det bli motsatt effekt om man försöker vagna för länge? Med det menar jag att hon kanske börjar hata att vagnas om jag låter henne skrika för länge under vagningsförsöken?
Det är väldigt lätt att hamna i vagningsträsket (been there, done that), läs gärna i tråden vanliga frågor under rubriken barnet skriker vid läggdags, där finns många bra tankar och tips

:heart:
Sickan79

Inlägg av Sickan79 »

Hej SaraMilana

Tusen tack för snabbt svar och lyckönskningar!! :)
Siri tackar dig också via mig :)
Som sagt detta forum är verkligen fantastiskt! Alla ni som svarar är fantastiska!!

Yes, jag har barnaboken, men har inte hunnit läsa så mycket än, (skaffade den nyss)

Amningsnappen är ett gissel och tar nog lite tid att ta bort, men idag accepterade hon att amma höger bröst ’the natural way’ 2 gånger, så jag är hoppfull! :)

OK grymt! Ingen stress från vagn till säng alltså. Kommer ha frågor om hur flytten till säng går till sen men det är ju ett tag kvar. Just nu så är utmaningen att få henne att sova i vagnen även på natten! Det är nästa stora steg. Men tänker att jag nog ska vänta tills att jag veta att mjölk-produktions-ökningen skett i brösten så jag vet att hon får tillräckligt med mat och kan sova länge. Annars kan hon nog inte klara så långa sovpass som det är tänkt nu. (mitt mål är att införa sov schema kl 22-04-07)
I natt somnade hon inte förrän 23.30, sov till 2.30, somnade om 3.30, vaknade 6.30 igen. Så just nu sover hon 3 timmarspass på nätterna.

Men idag har det funkat så bra med vagning att det känns närmre än nånsin att hon ska kunna sova där om natten. Hon har vagnats till sömns fyra sömnpass! Vaknat då och då men vagnats till sömns igen. :)
Så nu har jag mer självförtroende och känner mer lugn i vagningen när hon svarar så här bra, en positiv spiral! Och bäst av allt - min sambo tror nu också att denna metod kan funka – och det underlättar ju att han är med på metoden nu, vi två måste ju visa samma väg för Siri.

Tack för alla svar på vagningen!! Du är grym! :)

Några nya undringar, det dyker upp nya frågor upp hela tiden för mig..:
→Vagnen står i hallen – så man passerar den ofta för att komma mellan sovrum och kök. Är det ok att passera vagnen, eller ska man undvika går för nära? (vargen kanske känns nära om vi stryker förbi vagnen tänker jag?)
→Det är mörkt i hallen, är det dumt att alltid låta henne sova i dunkel/mörker? Det kanske blir problem sen under vår/sommar menar jag?
→Igår vaknade hon i den klassiska 45-min skarven, vi försökte få henna att somna om men det var fruktlöst, till slut plockade vi upp henne - i en lugnt ögonblick. Det är väl OK att göra det även om vi bara lyckats lugna henne, inte fått henne att somna om?
→Håller på att vagna nu, (hållt på ca 50 min, minst en gång var femte minut) ska jag sen räkna hennes sömn från den sista gången hon skriker innan hon somnar in för ett längre pass? Eller ska jag räkna sömnen från att det var tyst några minuter första gången?
→om ett sovpass ser ut som så att hon vagnas i två timmar av och till – kan hon då verkligen klara att vara uppe 2 timmar efter det? Eller är det ok att lägga henne tidigare om hon ser trött ut?
→Hur kan man se att hon trött förutom gäspningar, några klassiska tecken?
→Hur kan man se att hon hungrig? finns det några klassiska tecken? Att händerna rör sig är väl inte längre säkert att det betyder hunger som när hon var nyfödd, eller?
→Om vagningen inte funkar och man bestämmer sig till slut för att gå ut på en promenad istället för att hon ska få sova till slut. (har märkt att om hon är övertrött är det svårt att få henne att somna med vagning)
Är det då ok att gå in med handen i ett lugnt ögonblick för att sätta på vantar och mössa. Eller ska man ta upp henne när man gör det för att vagnen liksom ska vara hennes trygga hamn och man inte ska störa henne där?

Tack för tips om tråden ’’vanliga frågor’’, helt perfekt med alla vanliga frågor samlade!! :) hade missat det.

och just det, en sista fråga, när jag klipper in smileys ser det ut som en länk istf en smiley, ska det vara så? (jag har en mac)

Gott nytt år och önskar allt gott till dig!!!
tack igen!!!
http://www.annawahlgren.com/forum/posti ... ilies&f=24#
Mamma till
Siri född 2011-10-27
Alva född 2014-07-28
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Sickan79 och varmt välkommen hit! :D

Vad härligt att du redan känner att ni är inne pâ rätt väg! =D>

Jag gâr direkt pâ dina frâgor. :P
Sickan79 skrev:→Vagnen står i hallen – så man passerar den ofta för att komma mellan sovrum och kök. Är det ok att passera vagnen, eller ska man undvika går för nära? (vargen kanske känns nära om vi stryker förbi vagnen tänker jag?)
Att det rör sig i närheten av vagnen behöver inte vara ett problem. Det är snarare ett plus att Siri känner att livet pâgâr precis som vanligt när hon ligger i vagnen. Men undvik att TA pâ vagnen, även om det bara är att ni nuddar den när ni gâr förbi.
Sickan79 skrev:→Det är mörkt i hallen, är det dumt att alltid låta henne sova i dunkel/mörker? Det kanske blir problem sen under vår/sommar menar jag?
Jag tror pâ dunkel för alla lurar, även vâr och sommar. Hos oss minskades skarvarna när jag drog för gardinerna för min lille Nils, ungefär vid tre mânader. Innan dess upplevde jag honom inte som ljuskänslig när det kom till dagssömnen. Det gâr ju att skärma av genom att hänga ett mörkt skynke över vagnen om ni är ute i sommar, sâ oroa dig inte för det. Och när vi ändâ är inne pâ ämnet, kolla att ni verkligen har BECKmörkt där hon ska sova pâ natten. Innan du vet ordet av sâ börjar det ljusna tidigare pâ morgnarna och dâ kan det vara svârt för de smâ liven att tro pâ att det faktiskt fortfarande är natt.
Sickan79 skrev:→Igår vaknade hon i den klassiska 45-min skarven, vi försökte få henna att somna om men det var fruktlöst, till slut plockade vi upp henne - i en lugnt ögonblick. Det är väl OK att göra det även om vi bara lyckats lugna henne, inte fått henne att somna om?
Gâ inte in i den berömda fällan att vilja göra precis allt alldeles perfekt frân första början. Satsa pâ att fâ in bra rytm (börja mâlen ungefär var fjärde timme och satsa pâ 2-2).
Sickan79 skrev:→Håller på att vagna nu, (hållt på ca 50 min, minst en gång var femte minut) ska jag sen räkna hennes sömn från den sista gången hon skriker innan hon somnar in för ett längre pass? Eller ska jag räkna sömnen från att det var tyst några minuter första gången?
Eftersom ni inte riktigt kommit in i den sköna SM-rytmen än (men ni är pâ god väg =D> ), sâ skulle jag ha haft mattiderna som rättesnöre sâ här i början. Alltsâ att börja mâlen ungefär var fjärde timme (inte tidigare än var tredje) och sen hâlla uppe sâ länge liten orkar innan det är dags att sova fram till nästa mâl. Satsa pâ att fâ in fyra riktiga SM-mâl per dag (+nattslurk) sâ växer rytmen fram i lugn och ro.
Sickan79 skrev:→om ett sovpass ser ut som så att hon vagnas i två timmar av och till – kan hon då verkligen klara att vara uppe 2 timmar efter det? Eller är det ok att lägga henne tidigare om hon ser trött ut?
Antagligen inte. Var lite mjuk pâ handen och pressa inte för hârt, dâ blir det bara jobbig övertrötthet av det hela och sâ är det vips ännu svârare att sova. Min lille Nils klarade bara en timme och tjugo minuter fram till tre mânader. :shock:
Sickan79 skrev:→Hur kan man se att hon trött förutom gäspningar, några klassiska tecken?
→Hur kan man se att hon hungrig? finns det några klassiska tecken? Att händerna rör sig är väl inte längre säkert att det betyder hunger som när hon var nyfödd, eller?
Det fina med standardmodellen och hela Annas filosofi är att man som förälder TAR LEDNINGEN. Man väntar inte pâ tecken pâ att barnet är hungrigt eller trött, utan man ger barnet förutsättningarna till mat och sömn i en rytm som man vet är det barnet behöver. Om man väntar pâ att barnet faktiskt verkar hungrigt sâ kan det redan vara sâ hungrigt att det blir svârare att äta, samma med sömnen - att lägga ett övertrött barn är inte det lättaste och roligaste man gör. :wink:
Sickan79 skrev:Är det då ok att gå in med handen i ett lugnt ögonblick för att sätta på vantar och mössa. Eller ska man ta upp henne när man gör det för att vagnen liksom ska vara hennes trygga hamn och man inte ska störa henne där?
Gör som det känns enklast och smidigast. Ställer du tusen frâgor till tösen (stör jag dig nu? gâr det bra sâ här? är du säker? ska jag göra annorlunda? hur dâ? osv) sâ blir hon bara förvirrad och protesterar. Ta pâ henne det som behövs med lugna stadiga handtag.
Sickan79 skrev:och just det, en sista fråga, när jag klipper in smileys ser det ut som en länk istf en smiley, ska det vara så? (jag har en mac)
När du skriver ditt inlägg sâ har du en hel hög med smileys till vänster om textrutan. Under de smileys som syns har du en länk som heter "Visa fler smileys". Det räcker att du klickar pâ den smiley du vill ha för att den ska komma med. Dâ ser du ocksâ hur du kan skriva koden för smileyn, :heart: till exempel skrivs ":heart:" (men utan citattecken förstâs :wink: ). Jag har ocksâ mac by the way.

Avslutar med SusanDs fantastiska beskrivning av hur man kan vagna vid läggning:
SusanD skrev:Det här är ett sätt att gå för att få lilla barnet att verkligen lita på att du finns där och håller vakt.

Då gäller det att få till en dialog/kommunikation med vagningen och jag ska försöka förklara hur jag då går tillväga. Du får hojta till om något är oklart så förklarar jag igen.

Lägg lilla barnet tillrätta i vagnen, sätt på filten, skaka i handtaget och så dunkar en gång i handtaget. Både skaket och dunket ska vara rejäla och bestämda, ingen plats för någon tvekan här inte.

Vänta och låt lilla barnet reagera, blir det gråt så är du bums där och svarar med antingen några vagningsdrag som du avslutar med skak och dunk i handtaget. Vagningen ska du sluta med bums barnet tystnar, inte vänta på att han andas lugnt eller är totalt avslappnad i kroppen.

Drar han igång igen är du bums där med kort vagning, skak och dunk.

Om han drar igång igen med med lite lägre intensitet kan det räcka med ett skak och ett dunk i handtaget för att med bestämdhet förklara att du håller vakt, du har koll, och han kan sova gott.

Även om detta kan kännas som att du inte backar så är det precis det du gör. Du finns där bums för att tala om att allt är lugnt och slutar med dina insatser så fort han tystnar. Räkna med att du får hålla på med denna form av kommunikation vid några läggningar innan han verkligen litar på dig.

Att backa och låta lilla barnet skrika är ingen bra väg att gå, då föds bara mer oro hos alla inblandade parter.
Och en sista grej, nu när du har Barnaboken, läs pâ om tvâ mânaders barnet (s 234) men ocksâ ABC för smâfolk (S 264). Läs sâ mycket du kan, och läs sedan en gâng till när du är mitt uppe i en ny âlder. Barnaboken är otrolig pâ det sättet att man alltid ser nâgot nytt när man läser en gâng till i ett annat skede. Hos oss ligger den alltid framme. :lol:

Sickan79

Inlägg av Sickan79 »

Hej!

Sarisparis - stort tack för ditt snabba svar!! :D :heart:
Saramilana - stort tack för ditt svar igen och jag har läst din länk om ''gör om gör rätt..'' Den hjälper mig mycket ska du veta! Siri skriker också och tycks hata vagnen, men jag kämpar på, och det är så betryggande när jag gör det att veta att din lilla tjej gjorde så också, men lärde sig sova snabbt ändå. :heart:

oj fick inte citat funktionen att funka på rätt sätt, så markerar citaten själv

Sarisparis:
Vad härligt att du redan känner att ni är inne pâ rätt väg! =D>

:D yes, och idag är vi det igen, inte igår men nu är vi på rätt spår igen..

igår kändes allt som en ond cirkel - amningsnappen gör att amningen tar låååång tid - samt att hon inte får ut så mycket som om hon skulle amma utan napp, så när hon ammat klart vet jag inte hur mätt hon är egentligen, och jag vet inte om det finns tillräckligt med mjölk i brösten.
dessutom - det tar så lång tid att vagna henne till sömns, så jag valde att promenera - och då finns det ju ingen tid till att pumpa brösten = stimulera produktionen.
så efter lååång amning och promenad, alt. lång vagnings-insomning har ju plötsligt tre timmar gått och när hon vaknar o skriker tänker jag hon är nog hungrig igen - i alla fall känns det så när skriken är extra höga och jag är osäker på hur mycket mjölk hon fått i sig. så börjar det om.
så på dan igår sov hon inte mer än 40-60 min här och där.

men - så kom ljuset i tunneln!
på kvällen kom min sambo hem och var lite lugn, bara det hjälpte. vi kom överrens om att ge ersättning så vi var säkra på att hon var mätt och sen vagna för en tidig natt. han sa att han kunde vagna och jag få ledigt.

jag sa att hon i alla fall skulle få amma det lilla som fanns innan vi gav ersättning, så att produktionen stimuleras så mycket det går - och då accepterade hon att amma HELA PASSET utan napp!! :D lilla puppan, hon är så duktig så duktig.
precis som om hon känt på sig att jag inte orkade mer. :heart:
vi gav henne lite ersättning på slutet tills hon sa nej, sen vagnade vi henne - tog 45 min innan hon somnade för gott 19.45.
hon vaknade och skrek högt efter 45 min och jag var orolig hon var hungrig, men hon somnade om efter lite vagning och sov sen till 00.35!
ammade då, 20 min bara! (utan napp :D)
hon sov till 4.35, ammade då bara 10 min, (utan napp igen :D)
sov till 6.45
rekord natt!!! siri har aldrig sovit så mycket en natt!
och så korta, snabba amningspass har vi aldrig haft på natten! :D
så nu är jag fylld av kraft.
ammade så mycket jag kunde i morse, la henne 8.00 och vagnade sistan gången 8.30 då hon somnade för gott. nu har hon sovit i över en timme!! :sleep:
klarat skarven utan problem alltså. :D
så jag tänker jag kanske har tillräckligt med mjölk ändå, och hon blir bättre mätt nu utan nappen

Sarisparis: Att det rör sig i närheten av vagnen behöver inte vara ett problem. Det är snarare ett plus att Siri känner att livet pâgâr precis som vanligt när hon ligger i vagnen. Men undvik att TA pâ vagnen, även om det bara är att ni nuddar den när ni gâr förbi.

OK tack då gör vi så!

Sarisparis: Jag tror pâ dunkel för alla lurar, även vâr och sommar..Och när vi ändâ är inne pâ ämnet, kolla att ni verkligen har BECKmörkt där hon ska sova pâ natten. Innan du vet ordet av sâ börjar det ljusna tidigare pâ morgnarna och dâ kan det vara svârt för de smâ liven att tro pâ att det faktiskt fortfarande är natt.

OK tack då fortsätter vi som nu. Och ordnar med mörker till våren!! :D

Sarisparis: Gâ inte in i den berömda fällan att vilja göra precis allt alldeles perfekt frân första början. Satsa pâ att fâ in bra rytm (börja mâlen ungefär var fjärde timme och satsa pâ 2-2).

Tack, bra råd till en ''duktig flicka'' som mig! Vi försöker det, och måste vi plocka upp henne i värsta fall skrikande så gör vi det.

Sarisparis: Eftersom ni inte riktigt kommit in i den sköna SM-rytmen än (men ni är pâ god väg =D> ), sâ skulle jag ha haft mattiderna som rättesnöre sâ här i början. Alltsâ att börja mâlen ungefär var fjärde timme (inte tidigare än var tredje) och sen hâlla uppe sâ länge liten orkar innan det är dags att sova fram till nästa mâl. Satsa pâ att fâ in fyra riktiga SM-mâl per dag (+nattslurk) sâ växer rytmen fram i lugn och ro.

ok, bra, jag ska tänka så istället! :D tror vi kanske kan få 4 h mellan målen nu när amningen sker utan napp :D :D

Sarisparis: Antagligen inte. Var lite mjuk pâ handen och pressa inte för hârt, dâ blir det bara jobbig övertrötthet av det hela och sâ är det vips ännu svârare att sova. Min lille Nils klarade bara en timme och tjugo minuter fram till tre mânader. :shock:

Oki, låter bra, vi ska skynda långsamt.
Men en till fråga - hur såg du att han var trött efter 1h20min. gäspade han eller lyckades du lägga honom innan han ens gäspade? läste nånstans att man ska inte vänta tills de uppenbara trötthetstecken som gäspningar och ögongnuggningar kommer, utan märka av tröttheten innan för att undvika övertrötthet, men hur märker man det?

Sarisparis: Det fina med standardmodellen och hela Annas filosofi är att man som förälder TAR LEDNINGEN. Man väntar inte pâ tecken pâ att barnet är hungrigt eller trött, utan man ger barnet förutsättningarna till mat och sömn i en rytm som man vet är det barnet behöver. Om man väntar pâ att barnet faktiskt verkar hungrigt sâ kan det redan vara sâ hungrigt att det blir svârare att äta, samma med sömnen - att lägga ett övertrött barn är inte det lättaste och roligaste man gör. :wink:

hehe, ja just det, vi kämpar mot 2-2 helt enkelt. och jag tar ledningen. jag tycker bara att det är en svår avvägning om hon verkar trött - hur länge man ska hålla henne uppe i så fall för att undvika övertrötthet etc.
men som sagt - 2-2 som kändes omöljigt igår, känns plötsligt kanske möjlig idag när hon ammar utan napp :D tjoho!!! är så lycklig över det :D
nu känns det plötsligt möjligt att tex våga gå på kafé och amma lite smidigt offentligt utan massa tjafs, livet blir så mycket lättare!!!

Sarisparis: Gör som det känns enklast och smidigast. Ställer du tusen frâgor till tösen (stör jag dig nu? gâr det bra sâ här? är du säker? ska jag göra annorlunda? hur dâ? osv) sâ blir hon bara förvirrad och protesterar. Ta pâ henne det som behövs med lugna stadiga handtag.

bra, tack då gör jag så!
nu när man följer en metod vill man ju göra allt rätt, så det blir lite som att jag inte kan tänka själv. (100% duktig flicka syndromet - jomen javisst har jag det, hehe :wink: )
men när du säger det så klokt som ovan så tänker jag - såklart, det borde jag fattat själv - med lite med sunt förnuft och metoden i bakhuvudet..
well det kanske kommer med tiden det här med att tänka själv. :wink:
tills dess är jag så fantastiskt glad att ni kloka på forumet finns!!

Sarisparis: När du skriver ditt inlägg sâ har du en hel hög med smileys till vänster om textrutan. Under de smileys som syns har du en länk som heter "Visa fler smileys". Det räcker att du klickar pâ den smiley du vill ha för att den ska komma med.

great, nu funkar det. :D jag försökte göra ''drag and drop'' förra gången men det funkade ju inte.

tack för SusanD's vagnings beskrivning, mycket utförlig och exakt, stor hjälp!! :D

Sarisparis: Och en sista grej, nu när du har Barnaboken, läs pâ om tvâ mânaders barnet (s 234) men ocksâ ABC för smâfolk (S 264). Läs sâ mycket du kan, och läs sedan en gâng till när du är mitt uppe i en ny âlder. Barnaboken är otrolig pâ det sättet att man alltid ser nâgot nytt när man läser en gâng till i ett annat skede. Hos oss ligger den alltid framme. :lol:

OK perfekt, ska genast sätta mig och läsa

Liten ny fråga - ''ta upp för påfyllning''
betyder det att ta upp och ge mer mat?
jag gjorde precis det nu . Siri hade endat sovit i en timme och jag kunde inte vagna henne till sömns igen, det hade gått 3 timmar sen senaste amning.
Så jag tog upp för ett vaken pass, men hon verkade väldigt trött, så hon fick vara uppe ca 25 min och få mer mat, sen la jag henne igen, sen tog det ca 45 min att få henne att somna om helt. det blir ju inga 2-2 pass av detta men det gör kanske inget såhär i början??

TUSEN TACK Sarisparis!!!
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Mamma till
Siri född 2011-10-27
Alva född 2014-07-28
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad skönt att ni är påväg bort från amningsnappen! Bra jobbat! =D>
Sickan79 skrev: jag har läst din länk om ''gör om gör rätt..'' Den hjälper mig mycket ska du veta! Siri skriker också och tycks hata vagnen, men jag kämpar på, och det är så betryggande när jag gör det att veta att din lilla tjej gjorde så också, men lärde sig sova snabbt ändå.
Ja, en dag trillade liksom poletten ner (alltså hos mig, jag lärde mig att lita på att hon faktiskt vill och kan sova)! Men tänk inte att hon hatar vagnen, utan mer att hon är arg för att hon inte kan somna på en gång.
Sickan79 skrev:Men en till fråga - hur såg du att han var trött efter 1h20min. gäspade han eller lyckades du lägga honom innan han ens gäspade? läste nånstans att man ska inte vänta tills de uppenbara trötthetstecken som gäspningar och ögongnuggningar kommer, utan märka av tröttheten innan för att undvika övertrötthet, men hur märker man det?
Typiska trötthetstecken är ju gäspningar och ögongnuggningar. Men när man får in en bra rytm så kan man ligga steget före och lägga innan så riskerar man inte övertröttheten.
Sickan79 skrev:Liten ny fråga - ''ta upp för påfyllning''
betyder det att ta upp och ge mer mat?
Nu vet jag inte i vilket sammanhang du menar, men påfyllning betyder oftast på det här forumet mer mat! :D
Sickan79 skrev:det blir ju inga 2-2 pass av detta men det gör kanske inget såhär i början??
Nej. Sträva efter 2-2, men går det inte så går det inte. Försök dock att hålla på mattiderna, så är det lättare att inte hamna i småätande och småsovande.

Kram från en annan "duktig flicka" ;) :heart:
Sickan79

Inlägg av Sickan79 »

Hej SaraMilana

hehe, känns som att forumet kryllar av oss duktiga flickor :wink:
underbart att kunna få hjälp av en likasinnad :D

nu har vi i alla fall haft en väldigt bra gårdag och morgon,
så jag känner mig starkare och säkrare än nånsin!! :D
la precis en trött siri som somnade på bara 5 minuter i vagnen. :sleep: :heart:

efter en bra dag på dan igår, så var vi så modiga att vi gick bort på middag, efter 2 timmars vaken tid hos våra vänner så la vi en trött och gnällig siri, som somnade i vagnen efter bara ca 15 min vagnande! :heart: :thumbsup:
men det är så konstigt, hon gnäller snabbt nuförtiden, trots att jag ser till att hon får mer sömn än nånsin i hennes lilla liv..
jaja, hur som, sen sov hon som en stock från 20.40 tills 01 när vi rullat hem från middagen. vi ''fuskade'' lite genom att ge amma och sen ge henne ersättning där på kvällen, men det funkade ju väldigt fint :D
vi kommer nog fastan lite i det här med ersättning känns det som.

ja jag kämpar på att inte ge henne mat för ofta, i alla fall inte oftare än 3h emellan, hon verkar klarar maximalt 3,5 h emellan, men då kan det krisa och vara helt omöjligt att att upp en lugn siri ur vagnen. (det är ju inte alltid jag är hemma och hinner ta upp innan hon kommer till skriken liksom)
kanske är det så att det inte finns tillräckligt med mat i brösten och hon måste äta oftare just nu för att stimulera produktionen, jag vet inte riktigt.
men det är underbart att kunna amma utan napp! :D
så nu har det såklart dykt upp några frågar för mig om amning utan napp:

:?: hur lång tid tar det att amma utan napp?
jag är van att amma typ non stop när hon är vaken,
(men lite pauser och lek och blöjbyten förstås)
men nu tror jag hon får i sig mat mycket snabbare utan nappen,
fattar inte riktigt hur snabbt bara? hon har börjat gnälla på ett nytt sätt!

nu ser amningsppassen ut såhär:
hon äter tills hon börjar klaga, gnälla och låta frustrerad -
jag bryter vi gör nåt annat.
provar att ge mat igen, hon kanske äter lite till, låter sen frustrerad och vill inte äta.
vi gör nåt annat, typ magläge, lek, blöjbyte, passiv delaktighet.
jag provar ge mat igen, det kanske går en stund tills hon blir frustrerad igen.
denna frustration - är det nåt ni känner igen?
är hon mätt och nöjd och vill inte ha mer?
eller är hon arg på att inte maten kommer tillräckligt snabbt?
eller kommer maten för snabbt?

upplevde aldrig denna frustration hos henne med nappen.
denna frustration kan komma efter bara 15-20 min vaken tid och därav bara 10 min vid bröstet, så tycker inte att det borde vara trötthet redan då??

sömnen..
känns långt bort att hon ska klara sex el åtta timmars natt när hon inte klarar ens sex timmar sammanhängande sömn ens med ersättnings hjälp.
men det är ingen stress, första målet är ju att hon ska sova själv hela natten i vagnen, får jag mata två gånger är det ok. vi ska testa hel vagnnatt i helgen för första gången, det ska bli spännande. :-D
tycker det borde funka ok för hon är ju så van vid att sova i vagnen nu på dan och har två nätter i rad sovit ca 20-01 i vagnen. så borde funka ok att lägga tillbaka henne efter natt amningen.

tusen tack för svar och stöd!!! :D
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

kramar!!!
Mamma till
Siri född 2011-10-27
Alva född 2014-07-28
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Sickan79 :D

Det lâter som att ni är pâ väg ât helt rätt hâll, bra jobbat! :thumbsup:
Sickan79 skrev:hehe, känns som att forumet kryllar av oss duktiga flickor :wink:
Om du bara visste! 8) SaraMilana :heart: startade en riktigt intressant trâd inne pâ Kackel för ett tag sen, kanske känner du igen dig? Finns det nâgn typisk SM-mamma?

Vad härligt med trevlig middag hos vänner! Lâter som att lille Siri tyckte det med. :D
Sickan79 skrev:men det är så konstigt, hon gnäller snabbt nuförtiden, trots att jag ser till att hon får mer sömn än nånsin i hennes lilla liv..
Kanske just därför. :shock: Nu när hon börjar fâ korn pâ hur skönt det är att sova sâ kanske hon "lâter sig vara" sâ trött som han faktiskt är. Förstâr du hur jag menar? Det ger med sig, oroa dig inte, snart är hon riktigt i kapp.
Sickan79 skrev: :?: hur lång tid tar det att amma utan napp?
Det är jätteolika. Vissa bebisar är supereffektiva och äter allt de behöver pâ mindre än tio minuter. Det beror ju pâ âldern ocksâ förstâs, men när de väl fâtt upp tekniken kan det gâ jättefort. Ett bra sätt att hâlla koll pâ om det är tillräckligt är sömnen. Sover hon sina tvâ timmar i sträck dagtid sâ har hon ätit tillräckligt.

Ta det lugnt och ha mâlet för ögonen sâ kommer ni dit fortare än du anar.

Sickan79

Inlägg av Sickan79 »

hej hej

tack för uppmuntrande svar Sarisparis!!

nu har vi nått riktigt långt och det är ju som magi hur fort detta gått och hur snabbt siri lärt sig!! det har gått så bra att jag inte behövt fråga er på ett tag, och nu vill jag mest berätta hur bra det gått!! :D

allra bäst är att jag själv vågar ta ledningen och känner mig säkrare på metoden - vilket gör att jag gör det som passar Siri bäst, och struntar i 2h vaken 2h sömn.
men detta hade inte gått utan er!!!
stort tack för ert stöd och svar Sarisparis och Saramilana!!!!! :D :heart: :heart: :heart:

nu ser vardagen ut såhär:
det är en sovsuccé utan like!! :)
siri är vaken 1,5h åt gången, sover sedan mellan 45min eller 1 h. ibland 2h.
jag tar upp henne om hon vaknar efter 45 min eftersom det inte är nån idé att få henne att somna om. på dagen sover hon totalt ca 5h.
natten-
vi lägger henne kl 20 och hon somnar ofta rätt snabbt.
hon vaknade vanligen 2 ggr per natt tills för 3 dygn sen då jag bestämde mig för att vagna bort det 1a målet!
hon vaknade då kl 01 och efter 30 min vagning och mycket skrik och protester somnade hon om och sov till 05! :D (några dagar tidigare hade hon sovit 8 h i rad, samt hon har gått upp extremt snabbt i vikt sen hon började amma utan plastnapp, så jag visste liksom att hon kunde sova mer än 5h i sträck)
natten därpå så vaknade hon kl 02, jag vagnade 5min och sen sov hon till 06.30!
i natt vaknade hon 04, vagnades då så att hon sov till 05, sen försökte vi vagna så att hon sov till 06 - det gick, men hon vaknade hela tiden.
så jag borde ha gett mat redan vid 04 eller 05.
i natt tänker jag ge mat vid 05 och hoppas att hon klarar det.
det innebär 9h sömn och hon är ju nästan 3 mån och är numera en tung liten klump :heart:, så det borde hon fixa tycker jag.

så några frågor
:?: :arrow: kan vi köra på såhär lite fritt och vänta med schema tills hon är 4mån?
:?: :arrow: tips hur man kan göra flytten från vagn till säng lättare?
:?: :arrow: vi låter henne vara lite i sängen i vaket tillstånd och leka lite nu på dagarna, så att hon ska känna igen sig när flytten till säng sker - är det dumt eller bra att låta henne leka där? (då kanske hon tänker att det är en lekplats istf sovplats menar jag)

jag är redan nu rädd för flytten till säng eftersom vagningen verkligen fortfarande är nödvändig för att få henne att somna. men hon är ju bara tolv veckor, så ska lugna mig. vi kan ju köra vagn i många veckor till.

stort tack igen till er Saramilana och Sarisparis!!!

numera sover jag och min sambo gott i samma säng och bebis sover gott i sin vagn, och det har inte tagit mer än fyra veckor att gå från kaos till ordning!!! :D :D :D
Mamma till
Siri född 2011-10-27
Alva född 2014-07-28
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Vad härligt ni verkar ha det, så fint jobbat! =D> =D> =D>
Sickan79 skrev: :?: :arrow: kan vi köra på såhär lite fritt och vänta med schema tills hon är 4mån?
Jag tycker om idén med att ta ledningen över litens mat- och sovtider. Jag vet hur mycket min lilla orkar med och hur mycket som är lagom att sova under dagen, likväl som jag vet hur ofta det är lagom att äta för att hon ska må som bäst. Jag lägger inte över det ansvaret på henne, som ju inte levt så länge i denna värld. Med samma tider varje dag tycker jag också det blir lättare att planera utflykter och besök samtidigt som jag vet att hon kommer vara glad och nöjd hela tiden. Men det ska inte kännas som en börda med ett schema, tycker du det fungerar som det gör nu så kör på! :D
Sickan79 skrev: :?: :arrow: tips hur man kan göra flytten från vagn till säng lättare?
Det kan vara så att sängen känns jättestor jämfört med den lilla vagnen. Lägg ihoprullade handdukar runt om henne så känns den lite mindre. Flytten från vagn till säng här hemma gick jättebra, jag tror att hon bara uppskattade att få gott om plats!
Sickan79 skrev: :?: :arrow: vi låter henne vara lite i sängen i vaket tillstånd och leka lite nu på dagarna, så att hon ska känna igen sig när flytten till säng sker - är det dumt eller bra att låta henne leka där? (då kanske hon tänker att det är en lekplats istf sovplats menar jag)
Det tror jag inte är ett problem, många har ju ensamleken i sängen.

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Heja heja!!! \:D/ \:D/ Vilken härlig läsning!! :D
SaraMilana skrev:
Sickan79 skrev: :?: :arrow: kan vi köra på såhär lite fritt och vänta med schema tills hon är 4mån?
Jag tycker om idén med att ta ledningen över litens mat- och sovtider. Jag vet hur mycket min lilla orkar med och hur mycket som är lagom att sova under dagen, likväl som jag vet hur ofta det är lagom att äta för att hon ska må som bäst. Jag lägger inte över det ansvaret på henne, som ju inte levt så länge i denna värld. Med samma tider varje dag tycker jag också det blir lättare att planera utflykter och besök samtidigt som jag vet att hon kommer vara glad och nöjd hela tiden. Men det ska inte kännas som en börda med ett schema, tycker du det fungerar som det gör nu så kör på! :D
Jag håller med SaraMilana, tycker själv att det är väldigt skönt att ha ett exakt schema, men det ska ju inte bli nån press! Huvudsaken att det passar ER familj!

Vill också säga att jag känner igen mig så mycket i det här "duktig flicka, vill så gärna göra rätt att man plötsligt inte kan tänka själv...." Ta en titt på min tråd om Irma så kan du få dig ett gott skratt när det gäller detaljerade frågor!
Är så skönt efter ett tag när man kommit in i det hela och kan våga lita på att det man själv bedömer är rätt faktiskt ÄR rätt (för det mesta :P) !

Lycka till, ser fram emot att följa din tråd i fortsättningen!

Kram från en TILL duktig flicka!

:heart: :heart: :heart:

Ps, såg att Irma och Siri är nästan lika gamla! :)
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sickan79

Inlägg av Sickan79 »

hejhej fantastiska hjälpare!!!!

haha läste ''duktig flicka''- tråden jag fick tips och kan väl säga att det mesta där stämmer även på mig, jag är en duktig lillasyster. :D

underbart också att läsa din tråd irmas mamma!
skrattade gott åt dina detaljerade frågor, :) känner igen mig så
det känns så typiskt duktig flicka liksom -
man berättar exakt för att få exakta svar för att kunna göra exakt rätt.
som om ens egen bebis skulle vara en exakt vetenskap och inte en individ, hehe :D
men då man som duktig flicka är ny som mamma, ny med bebis och ny med anna wahlgren så vill man ju få svar och känna att man gör exakt rätt. :wink: :D

jag tänkte avlägga en ny liten rapport om siri.
allt rullar på så fint, siri kan nu orka vara vaken lite längre, ofta blir vakentiden 1h45min
sen sömn på det, fortfarande kör vi fritt utan schema, men jag styr ju hennes sovtider så att det passar henne samt synkar med dagens schema.
men det resulterar typ ändå att och sovtiderna är någorlunda lika varje dag.
och nu har vi nått så långt att ibland behöver vi inte ens vagna, vilket ju känns fantastiskt! :D
siri är väldigt förtjust i sin tumme och så fort hon hamnar i vagnen börjar hon smaska på den. hon kan trösta sig själv med tummen vilket känns super. :D
kanske mindre kul sen om hon vägrar sluta med tummen, hehe :? men just nu är det toppen.
hon sover ca 4-5 h på dan och sen mellan 20-07 på natten
hon vaknar kl 05 för lite mat och sover sen vidare till 07. har inte vågat vagna bort det målet ännu, hon är ju inte fyra månader ännu och jag ger ju bara bröstmjölk.

har börjat öva ensamlek i sängen, hon har klarat en kvart som längst, oftast klarar hon bara 7min, men vi kämpar på.

det nya lilla moln på himlen är att hon ibland trillar över på rygg -
(siri sover på sidan, en kompromiss mellan mig och min sambo)
då vaknar hon och skriker och man får gå och vända henne rätt på rygg.
jag har smalnat av vagnen och har rullade handdukar runt henne.
det är lite trångt och varmt för henne, men vill ju att hon ska slippa vakna pga av ryggläge flera gånger per natt.

:?: :arrow: några tips för rygglägeproblematiken
jag tänker och hoppas att när hon blivit proffs på att rulla över till sida i vaket tillstånd, kanske kan klara av det själv på natten också?
:?: :arrow: ett annat moln är att hon skriker mycket vid bröstet, men hoppas det bara är en slags fas som går över.
ibland skriker hon massor och det är svårt att få henne ta tag och börja amma, sen, ofta då det slutar rinna fort, men ibland innan, så skriker hon och jag byter bröst. sen skriker hon vid andra bröstet och då tänker jag att hon är klar. men hon blir så vansinningt upprörd. detta är nytt för mig. nån som känner igen den problematiken?

tack tack och tack igen för all hjälp och stöd
ni är fantastiska
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
det är så kul att berätta för folk att vi får sova om natten och sprida goda ord om anna wahlgren, inte minst i dessa tider..
Mamma till
Siri född 2011-10-27
Alva född 2014-07-28
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Sickan79!

Vilken härlig läsning!! :D Kul att det går så fint för er!

Sickan79 skrev:
underbart också att läsa din tråd irmas mamma!
skrattade gott åt dina detaljerade frågor, :) känner igen mig så
det känns så typiskt duktig flicka liksom -
:lol: :lol: Haha!! Men visst är det skönt att veta att man inte är ensam...?
Sickan79 skrev: :?: :arrow: några tips för rygglägeproblematiken
jag tänker och hoppas att när hon blivit proffs på att rulla över till sida i vaket tillstånd, kanske kan klara av det själv på natten också?
Vi lade Irma på sidan i början innan vi fick vårt andningslarm, och då använde vi en speciell liten kudde som hette Delta Baby Sleep, det kändes både säkrare, effektivare och mindre varmt och bylsigt än att palla upp med kuddar/handdukar. Kanske nåt för er?

Sickan79 skrev: :?: :arrow: ett annat moln är att hon skriker mycket vid bröstet, men hoppas det bara är en slags fas som går över.
ibland skriker hon massor och det är svårt att få henne ta tag och börja amma, sen, ofta då det slutar rinna fort, men ibland innan, så skriker hon och jag byter bröst. sen skriker hon vid andra bröstet och då tänker jag att hon är klar. men hon blir så vansinningt upprörd. detta är nytt för mig. nån som känner igen den problematiken?
Det känner jag igen mig i exakt!! Och jag vet många andra som har det likadant, även om det kanske är en klen tröst... :?

Det som funkade för oss när vi hade det som jobbigast var att sitta under en filt (fick rådet att lägga en liten filt över Irma för att minska synintrycken, men det gick hon absolut inte med på, så vi satt under en stor men luftig filt båda två...)

En annan grej som funkade ibland var att gå omkring och amma. Kanske stanna framför nåt spännande som lillan kunde kolla in, och sen tratta in tutten liksom i förbifarten :wink: Lite meckigt, men vad gör man inte?!
Ibland tyckte pluttan att det var roligare att sitta på köksbänken och äta, såg väldigt komiskt ut, och man kanske får böja lite på knäna för att komma i lagom höjd med tutten, men det funkade också ibland!

När vi höll på som mest så tänkte jag ett tag att det kanske var dumt att slå knut på sig själv för att hon skulle äta, att jag kanske skulle krångla till hennes inställning till mat i största allmänhet, men nån gång provade jag att tolka hennes ointresse av bröstet som att hon var mätt (men fortsatte förstås att erbjuda gång på gång hela timmen), men då sov hon som en kratta sen, så det var iaf inte vår melodi!

Nu har problemen lugnat ner sig här, nu brukar det räcka med att jag kör min egen variant av ömma järngreppet (om hon äter på vänster bröst så har jag vänster hand på hennes rumpa och höger hand har ett lugnande grepp om hennes bakhuvud) och gungar henne lite i famnen/buffar lätt i rumpan om hon börjar krångla så lugnar hon ner sig! :D

Hoppas nåt av tipsen kan funka för er! Lycka till! :D
Sickan79 skrev: det är så kul att berätta för folk att vi får sova om natten och sprida goda ord om anna wahlgren, inte minst i dessa tider..
Visst är det!?! Det är det bästa som finns!! :P :D

:heart: :heart: :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Såg just att jag skrivit "Vilken härlig läsning!" I båda mina inlägg till dig.... Töntigt värre!! :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"