kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Jag har en son på 3 månader nu som jag tänkt att kura när han blir 4 månader. Jag har precis läst "sova hela natten" och tycker den är jättebra. Oliver har inga "grava" sömnproblem, han skrapar nog ihop mellan 15-16 timmar om dygnet. Han somnar oftast mellan 20-21, sover sedan till allt mellan 03-05, äter och somnar om. Jag väcker honom kl 7 och har sedan schema under dagen där han sover ute i vagnen 3 ggr. Eftersom han inte sover jättedåligt tänkte jag vänta till efter jul, så min sambo också hinner läsa boken.
Problemen jag har är att när vi väl ska lägga honom för kvällen, så kan de ta väldigt lång tid innan han somnar, han gnäller oftast, ibland skriker och oftast slutar de med att vi låter honom snutta sig till ro med nappen och sedan somnar.. När jag läst boken så inser jag att han verkligen skulle kunna somna på ett tryggare sätt! Han kan somna av sig själv, jag hör att han vaknar på nätterna ibland men somnar om osv. Jag har dock märkt att när han väl vaknar, som ofta är i "vargtimmen" så är det inte längre för att han är hungrig som det alltid varit förut. Jag matar alltid honom och sen lägger jag honom så somnar han om, men det skulle ju vara skönt att kunna använda "verktygen" då istället, för nu kan jag inte få honom att bara somna om när han är så pass vaken.
På dagarna "vagnar" jag honom, inte till sömns, men lugn och sen somnar han av sig själv.
Att om en månad få honom att sova 12 timmarsnätter skulle vara jätteskönt, för jag tror inte att han kommer göra det av sig själv..
Så jag har lite frågor angående kuren:
1. Måste man buffa åt det håll som beskrivs i boken? med höger hand på rumpan osv, just nu sover Oliver åt det andra hållet och dessutom skulle jag föredra att buffa med vänster, alltså spegelvänt eftersom jag är vänsterhänt.. så e de ok att göra det eller finns de en speciell anledning till att man buffar "åt höger"?

2. Eftersom han inte är jättestökig, så kanske han bara kommer tycka det är jätteskönt att ligga på mage när jag väl börjar så att han blir lugn innan jag börjar buffa första kvällen, ska jag helt strunta i buffningen då? kan jag ändå ta till den under natten om de behövs?

3. Nu vet jag ju inte hur allt ser ut om en månad, men om han sover som han gör nu så kommer han ju säkerligen somna första natten och sedan sova säkert 8 timmar innan han vaknar första gången.. måste jag ändå hålla mig vaken? alltså, är det jätteviktigt att jag svarar honom på stört? dessutom, eftersom han vaknar och somnar om av sig själv nu redan, ska jag då ändå första natten svara honom på stört eller ska jag avvakta så som de beskrivs att man gör de efterkommande nätterna?

och jo, när han ska sova ska de ju va kolsvart i rummet såklart, men när man buffar, måste de va de då? de blir ju lixom lite svårt att se då.. =P

Härligt att det finns så mycket hjälp att tillgå när det gäller dom små =)

/ Emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
frk Carlsson

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Emelie, och varmt väkommen hit!

Vilket fint jobb ni verkar göra redan nu :) och bättre lär det bliu. Välkomna till den här fina världen :D :heart: Här finns mer att hämta av den varan, och jag kan varmt rek att ni införskaffar Barnaboken oxå :) som ett komplement och en suvreän "uppslagsbok" men även som "långläsningsbok"eftersom den täcker barn ända upp till 16 år. Just nu är det kanske mat och sömn som styr våra liv, men om ngt år kommer det vara andra utmaningar och då är det gott att få tips och råd som oxå är i samma anda som SHN-tänket.

Ja, SHN är fantastiskt! Att kunna ge sitt barn förmågan att tryggt somna och somna om, vilken grej :D !Det här kommer gå som smort för er, tänker jag, eftersom ni verkar ha den rätta inställningen redan nu, inte minst avs betydelsen av att vara pålästa innan :D Vi här på forumet finns till hands och peppar och stöttar...vi har alla varit , eller är, i samma båt...så vi vet vad vi snackar om :D :thumbsup: :heart:
empinane skrev:1. Måste man buffa åt det håll som beskrivs i boken? med höger hand på rumpan osv, just nu sover Oliver åt det andra hållet och dessutom skulle jag föredra att buffa med vänster, alltså spegelvänt eftersom jag är vänsterhänt.. så e de ok att göra det eller finns de en speciell anledning till att man buffar "åt höger"?

Eh ja, jag ska nog villigt erkänna att jag faktiskt missat det där :wink: Har alltid buffat med höger hand på min högra sida...för att det kännts mest naturligt (eftersom jag då är högerhänt)...Tänker att hade det varit tvärtom hade jag nog kört på det sättet helt enkelt, dvs m vänster hand och/eller från annat håll , om det passat mig bättre. Huvudsaken är väl att man får ett bra "grepp" samt känner sig bekväm och säker i det man gör ? :wink: .
empinane skrev:2. Eftersom han inte är jättestökig, så kanske han bara kommer tycka det är jätteskönt att ligga på mage när jag väl börjar så att han blir lugn innan jag börjar buffa första kvällen, ska jag helt strunta i buffningen då? kan jag ändå ta till den under natten om de behövs?
Jag tänker såhär jag, natt 1 är ju till för att etablera just LUGNET! Och här tänker man ju sig att det handlar om barn som inte har ngt direkt lugn under/ i o m sänggåendet och som ifrågasätter ganska mkt och därför måste invaggas i denna sinnesstämning för att öht kunna gå vidare, slappna av och somna in. Du skriver ju oxå en del om att han faktiskt HAR svårt att komma till ro ibland vid nedläggning på kvällen, och ofta ligger och låter etc.Så kanske är det inte så dumt med en rejäl dos med buffning första kvällen när ni lägger honom, bara för att visa oxå, att nu är det nya tag som gäller (?) :wink:
empinane skrev:3. Nu vet jag ju inte hur allt ser ut om en månad, men om han sover som han gör nu så kommer han ju säkerligen somna första natten och sedan sova säkert 8 timmar innan han vaknar första gången.. måste jag ändå hålla mig vaken? alltså, är det jätteviktigt att jag svarar honom på stört? dessutom, eftersom han vaknar och somnar om av sig själv nu redan, ska jag då ändå första natten svara honom på stört eller ska jag avvakta så som de beskrivs att man gör de efterkommande nätterna?


Hade jag haft ett barn som ibland/ofta somnade om av sig själv så hade jag nog dristat mig till att avvakta första natten isf, men bara en smula. Vid minsta lilla tecken på att han inte löser det själv så hade jag gått in och buffat -natt 1- och sen bytt till ramsan enbart -f rom natt 2. Min man, som är lite mer laid back än jag :roll: , gjorde så med vår yngste son när vi kurade honom för bra precis ett år sen. Men det förutsätter ju alltså att barnet besvisligen klarar av att somna om själv "för det mesta" i övrigt :wink: Ligg på en madrass på golvet utanför hans rum , så kan du småslumra. Man brukar dessutom va så speedad när man gör det här :lol: så man kan inte riktigt sova som vanligt :wink: Ligger du precis utanför dörren så är chansen större att du hör honom väldigt snabbt oxå.
empinane skrev:och jo, när han ska sova ska de ju va kolsvart i rummet såklart, men när man buffar, måste de va de då? de blir ju lixom lite svårt att se då.. =P
Går hur bra som helst! :D Har aldrig upplevt ngr problems med det. När man kliver in gnm dörren så "vet man" ju var man har sängen och sen är det bara att känna sig fram med händerna. Jag har t om bytt blöjor i kolmörkret flera ggr, utan problem (har alltid haft vårservetter och blöjor inom nära räckhåll).När synen tar slut så kompenserar hjärnan med att kunna navigera m h a andra kroppsdelar (iaf min upplevelse). Måste man ha lite ljus, t ex vid blöjbyte..då har vi kört med en liten ficklampa som har fått ligga i fotänden av sängen.Så lite störningsmoment som möjligt.

Tips! Plocka undan ev leksaker och annat innan sängdax :lol: Det är lagom kul att trampa på nån jävla hår bit det första man gör när man kommer in..been there kan jag säga...

Hur är det med maten då? Det rekommenderas att man äter mer än bröstmjölk vid kurning. Börja med smakisar så snabbt ni kan och öka på i stadig takt. Mätt mage är en förutsättning för 12 timmars natt ( 5 mål/dag, det är den totala mängden mat som räknas). Kanske får ni vänta lite, tills killen börjar få i sig iaf gröt och välling och så kan ni tuta på bra med smakisar som snabbt blir riktiga portioner på sidan om.

Ha det gott, och återkom gärna om behov uppstår! :D

Varma hälsningar, Sanna
Senast redigerad av frk Carlsson den fre 02 dec 2011, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Tack så mycket för alla svar :)
Ja tänker då angående buffningen, när han vaknar upp på natten och om jag går in, fast han skulle somnat om, så gör de ingenting?

Sen undrar jag en annan grej angående schemat;
Jag har tänkt att börja kurningen natten till fredag den 6/1, och en dryg vecka senare ska han få börja på Babysim, lördagen den 14:e. Om jag kör de schemat ja har tänkt så kommer babysimmet krocka med sovtiden. Kursen börjar tolv och han ska sova halv ett. Detta gäller alltså 8 lördagar. Så vad är bäst; att jag gör om schemat helt så att de matchar, eller kan man ändra just dom lördagarna? De handlar kanske om att han får somna en halvtimme senare.
Och om man kan det, är det okej att han påbörjar sin sov i bilen på vägen hem och att man lyfter över honom i sängen eller sabbar de saker då?

/ Emelie :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
frk Carlsson

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av frk Carlsson »

empinane skrev:Ja tänker då angående buffningen, när han vaknar upp på natten och om jag går in, fast han skulle somnat om, så gör de ingenting?
Är nog inte riktigt med på vad du menar här (?) :wink: . Buffa ska du göra natt 1, vid varje uppvak. Under natt 2 kan du anv buffningen dlevis om du tycker det behövs, men ramsan skall oxå för börja användas. F rom natt 3 anv du enbart ramsan och går inte in, annat än om det tillstöter KRIS.

Ang schemat och babysimmet: Under kuren och uppföljningsveckan ska schemat följas till punkt och pricka varje dag för att barnet skall ha en chans att sätta det i lilla kroppen :wink: Efter det är det självklart "tillåtet" att anv sig av marginalkvarten , t ex lägga tidigare/senare vid behov när det behövs (men inte alltför ofta sådär i början). Samma tider gäller varje dag!

Jag hade nog sett till att göra schemat från början så att det passade med babysimmet.Under uppföljningsveckan hade jag sett till att vi stannade hemma, då ska det vara så lugnt som möjligt och schemat måste som sagt få en chans att sätta sig. Många frågar oss om såna här saker och vi råder alltid att stanna hemma från aktiviteter under kurandet.

Hinner ni få in lunch innan? Babysim tar mkt på krafterna, så möla in ordentligt med mat, kanske kan ni komma i god tid innan och äta innan passet börjar.
En lösning kan ju vara att ha med en till vuxen som snabbt tar honom när han är färdig och duschad och påklädd, och stoppar ner honom i vagnen och så får man helt enkelt ta en promenad där man är.

Hur länge är simpasset? När jag har gått på babysim har det bara varit 30 min eftersom små barn inte ska vara i bassäng längre än så. Försök kolla upp det och mecka schemat efter det. Kanske kan ni ge honom lite extra sovtid under fm-luren de här dagarna, så han har lite mer sömn i ryggen när han ska bada sen (lär behövas, och dessutom om det är så att får vänta lite extra på att gå coh lägga sig).

Ja, så tänker jag :D

/Sanna
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Angående buffningen menar jag enbart under första natten..

Förlåt mig om jag helt har missat detta i boken, men ja har inte riktigt fattat hur man ska göra under dagslurarna. Just nu så skriks de hej vilt när han ska sova på dagen och va jag hittat i boken står de bara att man ska hålla tiderna (såklart) och att han gärna ska sova i vagnen. Ska man "lägga tillrätta"? Ska man ramsa? Va gör jag när han protesterar? Och om han vaknar under luren? Ja ska läsa boken en gång till, ja kanske bara missat detta.. =P~

Under uppföljningsveckan ska man ta de lugnt, har tänkt å bara va hemma, men får man ha besök? Har några mamma-vänner som ja brukar umgås med.

Slutligen, är detta ett bra schema:
Morgon 6.30
Frukost 7.00 (han behöver vakna till lite..)
Sov 9-11
Lunch 11.00
Sov 13-14.30
Mellis 14.30
Sov 16.30-17 (eller hellre 20 min?)
Middag 17 el 17.30?
Sova natt 19.00
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej empinane! :lol:

Gällande dagarna så är det precis detsamma som du gör vid kvällsläggningen. Din lilla parvel kommer att vara mycket trött på dagarna. Så han kommer inte att vara något trevligt sällskap till sina små-kompisar :wink: . Vänta tills i slutet av uppföljningsveckan innan ni tar emot besök, är mitt råd. Helst skall uppföljningsveckan vara över, men man kan tjuvstarta med lite kortare hem-besök.

Schemat ser bra ut. Tror du han klarar sig på enbart 20 minuter på em.luren? Annars kan du korta fm-luren något och ha 45 minuter på eftermiddagen? Mellan frukost och lunch är det 4 timmar ( så inom rimlig gräns) men kanske blir han väldigt hungrig där? Skulle det funka med 3,5 timma mellan frukost och lunch? Middagen hade jag kört 17.30.

Nattslurken?

Lite tankar från mig. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Jag skulle egentligen hellre ha detta schema

6.30 vakna
7 frukost
9-1030 sova
1030 lunch
1230-1400 sova
14 mellis
16-17 sova
17 middag
1830 nattslurk
19 sova


Men de e då babysimmet som ställer till de eftersom de slutar halv ety, så då kommer han typ inte somna förrän kvart i.. och babysimmet börjar innan uppföljningsveckan e slut.. men ja vi får se..

Till en annan grej:
Jag tänkte köpa en sovvagn, och undrar hur bred den måste va om han ska sova på mage i den? Den han har nu är 30 cm och de känns ju lite lite.. nån som låter sin bebbe sova på mage i vagn? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Nat »

Hej,

Du skulle kanske kunna göra som så att du hoppar babysimmet tills sömnen sitter bra och börjar sedan gå där och får flexa lite med sömnen en dag i veckan. Alternativt att du lägger ett schema som passar med sömnen och slipper tänka mer på hur mycket "oreda" det ställer till med. Lite upp till dig här, men jag skulle inte råda att flexa för mycket med sömnen då det lätt blir att den lille aldrig lär sig schemat.

Ditt schema:
6.30 vakna
7 frukost
9-1030 sova
1030 lunch
1230-1400 sova
14 mellis
16-17 sova
17 middag
1830 nattslurk
19 sova

Lite tankar om det:
* Om det inte finns någon speciell anledning så hade jag tagit frukost direkt när han vaknar, liten kommer att vara hungrig efter 11 1/2 timmes natt

* välj gärna 45 minuter som sömnlur 3

* Lägg sista luren 16:15 till 17:00 och middag direkt där kl 17

Babysim
simningen är kl 12:00 till 12:30 eller hur? sen tar det kanske 1 timme innan du stiger in genom dörren hemma, ytterligare 30 min innan lillen är nattad? du skulle alltså få liten i säng vid 14 alltså 2 timmar senare än planerat, hela schemat kommer då att påverkas starkt av detta.

Finns det annan kurs som ligger "bättre placerad" enligt ert schema?

Kan du lägga liten att sova lunch kl 14 istället för 12 och lägga att sova natt kl 20 istället för 19 och således skjuta hela schemat? typ i stil med nedanstående schema som jag knåpade ihop:

08:00 vakna + frukost
10:00 - 11:00 Sova (60 min)
11:00 mellis
12:00 - 13:00 Babysim
13:00 lunch
14:00 - 16:00 Sömnlur 2 (120 min)
16:00 Mellis
17:30 - 17:50 Sömnlur 3 (20 min)
18:30 Middag
19:30 Nattslurk
20:00 Sova natt

12 timmar natt
3 timmar och 20 minuter
Summa 15 timmar och 20 minuter


En 4-månades bäbis behöver 15 timmar och 30 minuter per dygn http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Nu har vi bestämt att vi struntar i babysimmet.. han får väl bada oftare istället eller nåt.. :P anledningen till att frukosten ligger lite senare är för att han just nu inte alls är så pigg på att äta direkt när han vaknar. Men märker jag att de ändras så ger jag ju såklart direkt. Då kommer de ju bli 4 timmar till lunch, ja tror han klarar de, men ja tänkte om man kan slänga in lite mellis innan luren, typ lite banan bara eller är de dumt med "halva" mål?

Med risk för att upprepa mig; men är de nån som har sovvagn och har tips på hur bred den bör vara om han ska sova på mage? Och tips om modell som då är tillräckligt bred? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Och jo, ja tänkte då schemat:

6.30 vakna
7.00 frukost
9.00-10.30 sov
10.30 lunch
12.30-14.00 sov
14.00 mellis
16.00-17.00 sov
17.00 middag
18.30 nattslurk mm
19.00 sova natt

Föregående skrev att jag ska korta sista soven till 45 min, då blir de ju sammanlagt bara 15 h och 15 min. Spelar de ingen roll? Är de bättre att bara ha 45 med tanke på sömnrytmen?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Nat »

halloj,
Nu har vi bestämt att vi struntar i babysimmet.. han får väl bada oftare istället eller nåt.
Skönt att ni tagit beslut, ni kan ju alltid försöka hitta en kurs med bättre tider lite senare när ni är färdigkurade.
Är de bättre att bara ha 45 med tanke på sömnrytmen?
45 min är bättre än 60 minuter med tanke på sömncykler MEN blir då resultatet alldeles för lite sömn kanske 60 min ändå är att föredra. Sen finns ju alternativet att dra upp en annan lur istället. Nu när du inte ska babysimma finns ju mycket större frihet att leka runt lite med schemat. Du kan ju exempelvis dra upp sömnstund 2 till 2 timmar..
Med risk för att upprepa mig; men är de nån som har sovvagn och har tips på hur bred den bör vara om han ska sova på mage? Och tips om modell som då är tillräckligt bred
Vi kurade när sonen var 5 1/2 månad, han är och var en stor grabb och när vi testade med magläge i vår Teutonia 3-hjuling från 2011, vi fick vi nästan trycka ner honom. Självklart gick inte detta alls, men grön som jag var lät vi stackarn sova så i kanske 2 veckor innan vi insåg det orimliga och lät honom sova i spjälsäng istället. Ska jag vara helt ärlig tror jag inga av de moderna 3-hjulingarna är tillräckligt breda. Kanske en äldre BRIO-variant eller Emmaljunga.. Några mått har jag tyvärr inte.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Ja de skulle jag ju kunna. Då blir de ju en kvart mer per dygn istället men de kanske e bättre? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Nat »

du skulle ju kunna göra så här:

7.00 vakna
7.00 frukost
9.00 - 9.45 sova
10.30 lunch
12.00-14.00 sova
14.00 mellis
16.00-16:45 sova
17.00 middag
18.30 nattslurk mm
19.00 sova natt

natt 12 h
dag 3 och 30 min
summa 15 h och 30 min
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Kan man inte annars bara lägga till en kvart på natten på mitt schema, alltså natt 18.45-06.30?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Vet du, man skall göra ett schema som passar en själv. Jag tycker ju att Nat har ett ypperligt förslag till dig. Jag personligen hade inte gjort ett schema med en udda nattsömn. Men om du tror att det fungerar för er, så kör. Vi ger ju bara förslag utifrån våra erfarenheter och vad som fungerat för oss, självklart är det upp till dig att skapa ett schema anpassat till liten.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"