13 månaders vägrar äta annat än bröd, druvor och clementin..

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

13 månaders vägrar äta annat än bröd, druvor och clementin..

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Mitt tålamod är slut. GAHHH! För två veckor sedan var Elias magsjuk, med diarré. Han åt knappt någonting förutom just druvor och clementin på en vecka. Sen kom han igång med bröd. Druckit bra hela tiden. Han tar inte välling så det har jag inte kunnat ge heller. Sedan en vecka tillbaka har han även börjat äta havregrynsgröten på morgonen igen men sen är det stopp. :cry:

Innan magsjukan (som jag trodde var kindtänder på g, först, innan storasyster med blev sjuk) så åt han stora portioner av lunch och middag. Potatismos med antingen kött, kyckling eller fisk plus grönsaker. Jag hade redan innan magsjukan lite dåligt samvete för att han inte börjat äta mer själv. Vi matade i honom hela portionen och han hjälpte till själv så mycket han fick in med sin sked. Ofta också ett bröd eller annan "muta" för att smidigt få i honom hela portionen.

När jag försöker nu med min hemmagjorda mat så spottar han ut det så fort han får in i munnen. Vänder bort huvudet. Jag tar det som att han fått nog av passerad mat och vill börja äta samma som oss. Han äter bröd. Ris och pasta äter han ibland. Men så fort jag blandar i nått annat så spottar han ut. Slänger på golvet och vänder upp och ner på tallriken. Just ja, majs och broccoli äter han med.

Jag håller på att bli tokig!!! Jag orkar inte testa 3 olika varianter på mat inför varje mål. Nu till lunch serverade jag lasange. Han spottade ut tugga efter tugga. Pillade i sig majsen. Sen fick han en clementin som han slukade i princip hel. :) Bananen som jag försökte med innan clementinen mosade han bara sönder.

Hade jag gett honom en polarkaka hade han ätit den med. Men när han vände på tallriken och viftade ut allt över hela köksgolvet, efter att han trilskats med maten i en halvtimme, så blev jag så arg så han fick gå till sängs omedelbums. :cry:

Gör jag fel? Ska jag servera det jag vet att han äter så han blir ordentligt mätt eller vänta in att han blir tillräckligt hungrig så han äter det som bjuds??? Han måste ju kunna börja äta samma mat som resten av familjen nu.

/Lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: 13 månaders vägrar äta annat än bröd, druvor och clement

Inlägg av helamig »

Hej! Hur går det för er?? Förstår att ditt tålamod tryter. Man får "fuska" tycker jag när man har 3 relativt små barn. (tänker på äta själv med sked) Gör det enkelt för dig vad det nu innebär. Ge honom det han tycker om. Äter han inte ena målet är han förhoppningsvis hungrig nästa. Vi har också haft sådana perioder här och visst känns det inte helt bra när dom inte äter men jag tycker inte man ska behöva testa många olika rätter varje måltid.

Kanske någon annan kan komma med nåt bra tips!

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: 13 månaders vägrar äta annat än bröd, druvor och clement

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Jo det går bättre. Han får riktig mat och det går väl framåt. Tycker mest om pasta, ris och grönsaker. Spottar ut kött, fisk eller kycklingen. Men han får iaf i sig så han blir mätt. Känns bra.

/Mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 13 månaders vägrar äta annat än bröd, druvor och clement

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag är ledsen jag har missat ditt inlägg. :oops:

Det låter som om du har en sån där som inte gillar "geggamoja" utan vill ha allt i olika högar på tallriken. Inget konstigt med det. Servera 2-3 grejer på tallriken i olika högar bara. Typ majs, ärtor och kokade morotskuber med massa smör så klarar han sig. Avcado bitar? Kikärtor som man trycker till och då är de skalade? Bönor av alla de slag?
Protein, gör typ en omelett som du skär i stavar man kan äta. Jag gräddade mina i brödform i ugnen och smaksatte.

Spetsa mat på en minigaffel är skoj.

Har du tittat under matinspirations tråden?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=6677

Här tror jag någonstans att jag har lagt upp ett gäng bra plockmat. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"