Lilla Freddy 111028

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
tjugohundraelvabebis

Lilla Freddy 111028

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

De första veckorna på sjukhuset och även efterföljande vecka i hemmet var minst sagt svajig.
Sedan några dagar känner jag att jag har "fått kläm" på det hela och lösningen hette mat. Mat, mat, mat och ännu mera mat. Så fort jag ignorerade alla råd jag har fått från sjukhuspersonal och BVC föll bitarna på plats.

Nu när matfrågan är löst faller även sömnen på plats.
Då han ännu endast är 5 veckor gammal har jag inte spikat något som helst schema utan jag följer hans naturliga rytm som kan variera något från en dag till en annan men grunden är den samma och man kan faktiskt urskilja ett mönster som är helt och hållet hans eget.

Han äter ca 200 ml ersättning per mål och han äter i omgångar under ca 1,5-2 timmar. Sedan följer en sömn om ca 2,5 h.

Gårdagen såg tex ut så här:

07.05-08.15 Mat mm
08.15-11.00 Sover. Knorrar lite vid läggning men somnar helt på egen hand. Det blir inte tyst i sängen först kl 08.35
11.00-12.20 Mat mm.
12.20-13.30 Sover ute i vagnen under promenad.
13.30-13.40 En liten skvätt mat då han vaknade när jag bar upp honom och tog av overallen. Protesterade vid omläggning i sängen men somnade lugnt om efter några klunkar.
13.40-15.50 Sover i sängen
15.50-17.30 Mat mm. Läggs i sängen men börjat skrika. Tar upp direkt och en extra rap slinker ur. Somnar bums efter det.
17.30-20.40 Sover som en stock. Av egoistiska skäl väcker jag honom men det är svårt att hålla honom vaken.
20.40-21.45 Mat mm lyckas efter en del knep för att hålla honom vaken.
21.45-00.43 Sover
00.43-01.20 Mat. Krånglar massor! Spottar ut maten och skriker under en lång stund. Försöker med rap osv men efter blöjbytet som sker under protester går det lite bättre med maten. Spottar dock och har sig fortfarande. Får i sig ca 60 ml och somnar som en slagen hjälte.
01.20-04.00 Sover
04.00-04.40 Mat
04.40-07.15 Sover

Ett par funderingar dök upp i mitt huvud under gårdagen.
Den första gäller vagnsovandet under promenaden.

Han somnar snabbt och sover bra i vagnen, men mina leder tillåter inte promenad och rörelse under hela hans sovpass så det blir drygt en timmes promenad. Lederna tillåter heller inte att jag står still utomhus resterande tid som han sover. Jag måste alltså in. Vi bor i lägenhet på tredje våningen utan hiss så att ta med vagnen upp och in är uteslutet. Det innebär att jag måste ta upp honom och klä av overall samt lägga om honom i sängen.
Han vaknade denna gången (hör trots allt till ovanligheten att han vaknar av det) och ville inte somna om direkt. Jag serverade då honom en liten skvätt mat och han slocknade direkt.
Är det fel av mig att ge mat i det läget? Han blev ju nöjd och sov gott på det men jag vill inte införa vanor som sedan måste brytas om några få veckor. Det känns onödigt att göra honom förvirrad genom att låta honom skriva alla spelregler nu och sedan tvärt ändra om. Jag vill försöka göra övergången till spikat schema när det är dags så smidigt som möjligt för både honom och oss.

Nästa fundering väcktes under kvällen då han sov över 3 timmar. Av rent egoistiska skäl väckte jag honom då. Jag fasade nämligen över att han skulle få för sig att göra morgon redan vid 04 då han brukar vakna för att äta. Jag var inte alls sugen på att sitta upp länge med en pigg bebis då. Sedan tyckte jag att han borde få i sig ytterligare ett stort mål mat inför den egentliga natten. Var det fel av mig att väcka upp honom? Det var ganska knöligt att hålla honom vaken under första delen av målet, men efter blöjbytet var han pigg och med på noterna. Det var inga problem för honom att somna efter avslutat mål.

Sedan undrar jag lite kring nattmålen. Är det så att man ska ge fullt mål även på natten? Att få i min lilla ett fullt mål tar tid. Det krävs att man delar upp det i etapper med både korta och långa pauser. Ska man göra så även under natten sedan då man har spikat schema blir det ju ingen skillnad på natt och dag.

En mycket stor del av mitt och sambons livkretsar kring ishallen och hockey. Vi är ofta på matcher både hemma och borta.
Genom att vara i ishallen bland människor får jag mitt sociala behov tillfredsställt och om jag missar en eller fler matcher kan jag känna en kraftig abstinens. Jag känner mig då instängd och extremt uttråkad vilket innebär att jag blir rätt odräglig här hemma :wink:
Hittills har vi haft med oss den lilla på några hemmamatcher, men det var innan jag började föra anteckningar över hans dygnsrytm. När han har varit med till ishallen har han sovit i vagnen med avbrott för mat och blöjbyte. Det har känts smidigt, men så här i efterhand inser jag att jag har ruckat en hel del på hans naturliga rytm de kvällar han har varit med.
Sovpassen blir längre och matstunden kortare i ishallen.
Dessutom störs han nog av alla de förflyttningar som blir.
Först upp ur sängen här hemma för att kläs på och sedan ner i bilstolen, ut till bilen, från bilen till vagnen och sedan ska han tillbaka till bilstolen, ut ur bilen, kläs av och tillbaka ner i sängen.
Hur gör alla andra som inte alltid befinner sig i hemmet? Visst borde det väl gå att kombinera på något vis utan att störa honom allt för mycket?

Nu ska jag se till att avrunda här då jag räknar med att han vaknar inom 10-15 minuter. Det är ju en klar fördel med att föra anteckningar. Man har ganska klart för sig när han ger sig till känna igen och kan planera dagarna efter det.

Ja, se där ja. Nu hördes det första knorret. Snart drar han igång stora trumman :lol:
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tetz

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av Tetz »

Hejsan! :D

Först måste jag bara börja med att ösa över dig beröm! =D> :-({|= Trots en tuff start med lite taskiga råd angående maten, så har du lyssnat både på dig själv och din lille och vänt på skutan. :D
tjugohundraelvabebis skrev:Nu när matfrågan är löst faller även sömnen på plats.
Då han ännu endast är 5 veckor gammal har jag inte spikat något som helst schema utan jag följer hans naturliga rytm som kan variera något från en dag till en annan men grunden är den samma och man kan faktiskt urskilja ett mönster som är helt och hållet hans eget.
Huvudet på spiken :!: Precis så ska det funka, även om det svajar för oss alla mellan varven.
tjugohundraelvabebis skrev:Den första gäller vagnsovandet under promenaden.
Eventuellt stökande under sovpasset brukar gå bättre om liten får somna i stillastående vagn. Dvs. att du inte börjar gå med vagnen förrän han somnat ordentligt. Annars vaknar många små så fort vagnen stannar.

Alternativt skulle du kunna låta honom sova den luren inomhus med öppet fönster, så får han den friska luften. Overall i sängen går utmärkt! :P Jag har haft svårt att göra såna där förflyttningar, så jag har försökt minimera stöket :wink: Du skulle även kunna vända på steken, dvs. låta honom somna i kallt rum med overall på sig och sedan lyfta över till vagnen och promenera under den sista sovtimmen :D
tjugohundraelvabebis skrev:Nästa fundering väcktes under kvällen då han sov över 3 timmar. Av rent egoistiska skäl väckte jag honom då. Jag fasade nämligen över att han skulle få för sig att göra morgon redan vid 04 då han brukar vakna för att äta. Jag var inte alls sugen på att sitta upp länge med en pigg bebis då. Sedan tyckte jag att han borde få i sig ytterligare ett stort mål mat inför den egentliga natten. Var det fel av mig att väcka upp honom?
Nej, du gjorde helt rätt! :D Du styr upp det hela lite vackert för att få in en bra dygnsrytm, samtidigt som du följer honom finfint!
tjugohundraelvabebis skrev:Sedan undrar jag lite kring nattmålen. Är det så att man ska ge fullt mål även på natten?
Nix, nattmålen är bara en kortare påfyllning på ca 20 minuter. Det är ingen fara om det tar 30 minuter för en liten långsam-ätare, men mer tid än så rekommenderar jag inte.
tjugohundraelvabebis skrev:00.43-01.20 Mat. Krånglar massor! Spottar ut maten och skriker under en lång stund. Försöker med rap osv men efter blöjbytet som sker under protester går det lite bättre med maten. Spottar dock och har sig fortfarande. Får i sig ca 60 ml och somnar som en slagen hjälte.
Min första tanke: Är han verkligen hungrig här? Vaknar han själv eller väcker du för mat den tiden :?:
tjugohundraelvabebis skrev:Hur gör alla andra som inte alltid befinner sig i hemmet? Visst borde det väl gå att kombinera på något vis utan att störa honom allt för mycket?
Klart du inte ska uggla inne hela tiden! :lol: 8) Det blir lättare att planera sedan när du har ett schema spikat. Exempelvis åka dit lite tidigare för att undvika att åka mitt i ett sovpass etc. Att matstunderna blir kortare och kortare underlättare också. Jag har blivit en hejare på att ta med mig kaffetermosen när jag behöver vänta ut/in ett sovpass :P Nu, innan du har ett schema, så får du ta det lite som det kommer beroende på dagsformen. Det är ingen fara om det blir lite tokigt en dag, ni är väl knappast på hockey VARJE kväll? :wink:

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
ladyline

Inlägg av ladyline »

Härligt att så mycket fallit på plats!

En tanke kring vagnbestyret. Vi bor också på tredje våningen utan hiss och har löst det så att vi har två vagnar, en ute och en inne. Och en hårdlift som passar i båda som enkelt bärs upp och ner med sovande bebis i. På så sätt funkar det fint att byta inne/utevistelse mitt i sovpassen när det blir nödvändigt. det kanske skulle funka för er med? Eller så har du redan tänkt på det och har nåt bra skäl att låta bli... :-)
tjugohundraelvabebis

Nu har det gått några dagar och tiderna har ändrats lite.
Ett kortare vakenpass på morgonen om ca 1 timme och sedan löper det på med 1,5 vakentimmar och 2,5 sovtimmar tills kvällen då han gärna vill vara vaken längre, omkring 3 timmar.
Dock är han väldigt sömnig under den tidiga kvällen och väldigt svår att hålla vaken. Det känns som att jag har provat allt men han är omöjlig att hålla vaken då.
Inte ens om jag lägger honom på bordet framför mig på hårt underlag kvicknar han till. Det gör ju att han blir väldigt pigg lite senare på kvällen.
Omkring 22.30 gör vi kväll efter det långa vakenpasset och trots att den lilla magen är mätt vaknar han omkring kl 01. Dock verkar han inte vara hungrig för det går inte i många droppar mat innan han börjar spotta och protestera. Sova är han dock inte alls sugen på utan verkar vara väldigt pigg och vill vara uppe trots att det är nedsläckt och tyst överallt.
Sedan vaknar han omkring kl 04 igen och då går det i lite mer mat och han har inga problem att somna om efter det, men då sover han bara en timme eller två innan han vaknar och är vrålhungrig. Då går det i massor med mat och sedan somnar han om och jag väcker honom då vid kl 08.

Med tanke på att han inte alls verkar hungrig vid första nattuppvaket testade vi att vagna honom, vilket inte alls fungerade för oss. Dessutom fick vi klagomål av grannarna som tycker att det dunsar i golvet :shock:
Vi har en emmaljunga duo och under promenaderna ute är fjädringen underbar, men det är en tung vagn att vagna med och jag upplever den som rätt stum inomhus. Jag fick till och med blåsor i händerna av allt vagnande första natten.
Då vi gav upp vagnandet lade vi tillbaka honom till sin säng och där buffade jag honom. Han slocknade på två röda, så buffningen fungerade då men de andra nätterna har det inte gått att buffa honom till sömns när han vaknat första gången. Jag trugar med mat men det spottar han bara ut, vill inte sova osv.
Hur ska jag göra då? Det känns ju rätt onödigt att han vaknar "bara för att" och inte pga hunger.

Andra gången han vaknar under natten är han ju lite hungrig, men den hungern borde inte vara så stor att den inte kan vänta någon timme för det går inte i mycket mat alls innan han börjar spotta och ha sig. Samtidigt nöjer han sig inte att vara utan mat trots att man buffar.
Tredje gången han vaknar går det i mycket mat och då är han också rätt nöjd med det.

Jag tycker att hans nattmönster är rätt underligt med tanke på hur fint han äter och sover under dagen och jag vill gärna försöka styra upp det innan det blir ett vanemönster.
I morgon är det 6 veckor sedan han föddes, men han skulle inte ha kikat ut först den 4/12 enligt UL och jag är osäker på om man törs styra upp allt för mycket om man ska gå efter korrigerad ålder. Han är helt fri från gulsotet och pigg och kry bortsett från en jobbig snuva. Vi avklarade det rutinmässiga 6- veckors läkarbesöket på BVC igår och han var precis lika utvecklad som vilket barn som helst förutom att han är lite mindre till storleken :wink:

Vad det gäller sömnen i vagnen efter promenaderna har jag gjort så att jag har klickat av och kånkat upp liggdelen och så ställer jag den i hans spjälsäng utan att ta av honom overallen. Innan jag går ut ser jag till att öppna fönstren i sovrummet så att det blir svalt och skönt tills vi kommer tillbaka. Då sover han vidare där utan att vakna.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tetz

Inlägg av Tetz »

Stöket vid kl 01 skulle kunna bero på att han har för lite vakentid på dagen. För att öka vakentiden kan ni göra på två sätt:
:arrow: Pröva att försöka hålla honom vaken liiiite längre än 1,5 h i sträck. Det kan handla om 5 minuter extra vakentid per vakenpass.
Eller
:arrow: Väck när han sovit mer än 2 h (eller kanske 2 h 15 min) istället för 2,5 h.

Men gå varsamt fram så han inte blir övertrött :D Håll ett öga på dagens totala vakentid.
tjugohundraelvabebis skrev:Vad det gäller sömnen i vagnen efter promenaderna har jag gjort så att jag har klickat av och kånkat upp liggdelen och så ställer jag den i hans spjälsäng utan att ta av honom overallen. Innan jag går ut ser jag till att öppna fönstren i sovrummet så att det blir svalt och skönt tills vi kommer tillbaka. Då sover han vidare där utan att vakna.
Bra att ni fått det att funka! :thumbsup: Frisk luft gör alla gott!

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
tjugohundraelvabebis

Jag funderade också på om det kunde bero på att han sover lite för mycket så jag har ju försökt att hålla honom mer vaken, men det är såååå svårt när han i princip är omöjlig att väcka under eftermiddagen. Om jag tar upp honom kan kan fortsätta att sova en timme trots att jag lägger på hårt underlag, tänder lampor, tjoar, klär av honom, matar osv. Då blir det kanske bara ½ timme som han är vaken och det är ju för lite.

Gårdagen var en riktig pest. Då var han omöjlig att få att sova istället. Från kl 15.30-22.00 var han klarvaken och vägrade att sova. Sedan sov han till 00.40 och då vaknade han som vanligt utan att vilja ha mat.
Efter det var han omöjlig att få att sova. Han snörvlade massor och precis när han höll på att somna in drog han ett djupt andetag och upptäckte att det var täppt i den lilla näsan och såklart blev han upprörd över det. Så höll det på i 2 timmar så jag gjorde inget annat än att klev i och ur min egen säng.
Omkring kl 03 fyllde han upp en blöja som hade uteblivit under dagen och jag som har uruselt mörkerseende var såklart tvungen att ta med honom till badrummet och tända upp.
Efter det fortlöpte det som innan. I och ur sängen. Vid kl 06 fick jag somna bara för att väckas av sambons klocka ½ timme senare. Liten började också att knorra då men somnade om.
Jag väckte honom vid 08 för jag tyckte inte att det var någon bra idé att vända på dygnet så jag tänkte köra på som vanligt idag men jag misstänker att han kommer att vara ohyggligt svårväckt lite senare. Även under förmiddagen igår var det en del krångel som dock löstes av mer ljud och stök när han skulle sova.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
tjugohundraelvabebis

Nu har jag känt efter ordentligt och observerat under dagen och jag anar att 1,5 h vakentid är för lite då han inte hinner få i sig tillräckligt med mat. När han var vaken 2 timmar idag fick han i sig mer än 200 ml och det klarar han inte under 1,5 h.
Kan det vara där skon klämmer kanske?
Det är ju klart att sömnen krånglar om han inte får i sig tillräckligt med mat. Jag har även märkt att hans mage är så där förfärligt trög igen (kommer inte igång först på natten och då efter mycket stånk och gråt) och det löste sig förra gången med mer mat.

Hur mycket går det i de små magarna egentligen?
Han väger nu vid fulla 6 veckor 3660 g och är 52 cm lång så det är ingen stor kille, men väldigt glupsk och hungrig(?).

När jag erbjuder mat säger han nästan aldrig nej till mer mat. Visst får jag truga ordentligt men det går alltid i en extra skvätt. Nackdelen är då att han kräks en del. Visserligen bara överskott, men det vore ju lättare om han kunde tacka nej till mat när han är full istället för att äta tills han kräks.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tetz

Inlägg av Tetz »

tjugohundraelvabebis skrev:Nu har jag känt efter ordentligt och observerat under dagen och jag anar att 1,5 h vakentid är för lite då han inte hinner få i sig tillräckligt med mat. När han var vaken 2 timmar idag fick han i sig mer än 200 ml och det klarar han inte under 1,5 h.
Kan det vara där skon klämmer kanske?
Det är ju klart att sömnen krånglar om han inte får i sig tillräckligt med mat. Jag har även märkt att hans mage är så där förfärligt trög igen (kommer inte igång först på natten och då efter mycket stånk och gråt) och det löste sig förra gången med mer mat.
=D> Jag tror du läser av situationen alldeles utmärkt! :D
tjugohundraelvabebis skrev:Hur mycket går det i de små magarna egentligen?
Mer än man tror! :wink: Jag har alltid tänkt att det är bättre att det kommer upp lite än att det saknas. Anna W brukar säga att det inte går att få i ett spädbarn för mycket mat, för det kommer ut i endera änden :lol:

Och det är bättre att han får lite extra tid på sig att bli mätt, eftersom han verkar äta ganska långsamt. Maten är den viktigaste nyckeln så låt honom käka på! :D

Och så skickar jag en KRAM till dig :heart: Man är inte människa efter en sån där riktig stöknatt :( Jag tycker att du gjorde helt rätt som väckte kl 08. Det har jag också gjort för att försöka komma upp på banan igen med en bra dygnsrytm.
tjugohundraelvabebis

Jag är så glad att jag har hittat hit.
Det är ett lärorikt forum som dessutom erbjuder en trivsam miljö utan påhopp där man kan bolla funderingar.

De senaste dagarna har minst sagt varit ganska stormiga och jag känner att vi har varit ganska off track.

Idag vaknade jag upp och kände att vi tar nya tag men min inställning slog om och bet mig ganska rejält där bak.
En akut öroninflammation blossade upp på mig och svärmor fick rycka in medan jag avklarade ett besök på akuten.
Den lilla hade fått ordentligt med mat innan och lades i sin säng. Det brukar bara vara att lägga ner honom så somnar han och sover gott under dagen, men så är han ju så fin att se på tycker farmor så hon har lite svårt att låta den lille sova ifred.
Självklart hade hon stått och tittat på honom och då hade han svårt att komma in i en djupare sömn. Man vet ju själv hur det är om någon stirrar på en då man sover. Det känns trots att man inte är riktigt medveten och ibland kan man till och med vakna och vara skrämd av det.
Stirrandet övergick till klappande när hon märkte att han var lite orolig och sedan var det kört.
Det blev inte mycket till sömn alls och det har tagit ut sig under dagen med en del gnäll och dålig matlust.

Det längre vakenpasset han brukar vilja ha om den tidiga kvällen var nog inte alls aktuellt för den lille som säkert ville ta igen en del sömn. Jag försökte hålla vaken genom att han fick ligga på golvet i köket medan jag stökade men det var inte alls populärt. Högljuda protester var det!
När dammsugaren åkte igång tystnade han och när den stängdes av vred han upp volymen ordentligt.
Något sade mig att det var en övertrött kille som talade så han åkte bums i säng. Jag hann nog inte ens lägga det lilla huvudet till rätta innan han sov.
Det gick inte i så mycket mat så jag räknar med att han säkert ber om påfyllning flera gånger under natten men det kan jag leva med.

De nya tagen får vänta till morgondagen. Då blir det till att observera och känna efter vad som kan tänkas fungera för nu är det inte lång tid kvar tills det är dags att spika ett schema och då vill jag att det känns självklart så att man slipper omvärdera och röra till det.

Idag fick fick vi även hem en annan vagn som ska fungera som innevagn. En äldre vagn med en fjädring som känns helt rätt när det gäller att vagna, för nu har jag tänkt att få fason på det tidiga nattuppvaket då lillen inte alls är särskilt hungrig.

Jag känner mig väl förbredd och min inställning är det inga fel på. Det svåra är att få omgivningen med på noterna, men det ska inte vara någon omöjlighet när de väl får klart för sig vad som gäller. Jag är envis och bestämd som synden så de får helt enkelt bara finna sig i det :wink:
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
tjugohundraelvabebis skrev:Jag är så glad att jag har hittat hit.
Det är ett lärorikt forum som dessutom erbjuder en trivsam miljö utan påhopp där man kan bolla funderingar.
Ja, jag håller med, jag är också väldigt glad att ha hittat hit!! :heart:

Angående gårdagen så får man tänka att en gång är ingen gång! Alla dagar blir inte exakt som man tänkt sig och det är inte meningen heller. Så länge jag har tungan rätt i mun och knyter ihop säcken till kvällen så är jag nöjd. Och du verkar stå stadigt på jorden även när det stormar, så det här kommer ni greja galant! :D

Hoppas att du kryar på dig snabbt!

tjugohundraelvabebis

Ja, jag håller med, jag är också väldigt glad att ha hittat hit!!

Angående gårdagen så får man tänka att en gång är ingen gång! Alla dagar blir inte exakt som man tänkt sig och det är inte meningen heller. Så länge jag har tungan rätt i mun och knyter ihop säcken till kvällen så är jag nöjd. Och du verkar stå stadigt på jorden även när det stormar, så det här kommer ni greja galant!

Hoppas att du kryar på dig snabbt!
Tack så mycket!

Den lilla åt lite dåligt under ett par dagar och fick ordentligt ont i magen. Det var inte så att han inte ville äta för hungern fanns där men han kämpade så hårt att maten drog ut på tiden och till sist tog tröttheten överhanden.

Jag märkte att han liksom sög ihop flasknappen så att han knappt fick någon mat i munnen. Istället svalde han massvis med luft och att få i honom hela flaskan var snudd på omöjligt.
Så kunde vi ju inte ha det så min lösning blev att köpa nappar storleken över och det verkar ha varit rätt.
Nu får han i sig mat utan att kämpa sig trött och han slipper svälja massor med luft. Första målet med större napp fick han igår kväll och redan idag på förmiddagen gav magen med sig =D>
Som han har kämpat med den onda magen!

Något jag undrar en del över är morgonen. Han har helt plötsligt blivit väldigt morgontrött och är inte så pigg på att vara vaken någon längre stund vid frukosten. Det tar max 45 minuter innan han stupar och han är verkligen omöjlig att hålla vaken så där har jag gett efter. Han klarar av att sova 2,5 h efter frukosten utan problem.
Under dagen är han pigg och väldigt med under vakentimmarna men på kvällen kommer tröttheten på besök igen. Omkring kl 19-20 tvärslocknar han.
Kanske vill han ha 12 timmars natt?
Skulle det kanske fungera att göra kväller för honom omkring 19.30 och sedan ge en extra påfyllning då jag går och lägger mig omkring kl 22?
Det verkar som att det blir ett test redan idag då han åter slocknade kl 19.30.
Kanske hoppar han över 01- målet av sig självt då. Jag vågar inte hoppas för mycket på det då han har varit väldigt intensiv de senaste nätterna. Jag håller tummarna för att det har berott på magtrassel för så väldigt hungrig har han då inte varit varje gång han har vaknat.

Det är svårt att hänga med i svängarna nu när han ändrar sig lite efter några dagar. Jag försöker att föra anteckningar men nu har han förvillat mig ordentligt. Jag tänkte att anteckningarna skulle underlätta då det är dags att spika schema för vår del men nu vet jag inte riktigt om jag vågar lita på dem :?
Det är ju trots allt ett tag kvar så jag kan ju med fördel observera lite till och förhoppningsvis slipper vi mer magtrassel nu så då kanske det rättar till sig så att vi får något att gå efter.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej tjugohundraelvabebis och varmt välkommen hit! :heart:

Vilket spännade liv som väntar lille Freddy den dagen han faktiskt inser vad som händer runtomkring där i ishallen (säger jag som är uppväxt i Foppaland :mrgreen: ).
tjugohundraelvabebis skrev:Något jag undrar en del över är morgonen. Han har helt plötsligt blivit väldigt morgontrött och är inte så pigg på att vara vaken någon längre stund vid frukosten.
Ja, morgonpasset brukar vara det tröttaste. Men försök att tänja lite, lite. 45 minuter känns i kortaste laget. Men har du förärats med ârhundradets tröttmössa sâ kanske det är vad han klarar. Hâll koll pâ dagens vakentimmar, 7-8 kan du sikta pâ.
tjugohundraelvabebis skrev:Kanske vill han ha 12 timmars natt?
Skulle det kanske fungera att göra kväller för honom omkring 19.30 och sedan ge en extra påfyllning då jag går och lägger mig omkring kl 22?
Visar han tecken pâ att vilja ha natt tidigt, sâ häng pâ. Mânga tvâmânaders tar tacksamt emot tolvtimmarsnätter, vâga tjuvstarta lite. :wink: Att ge en liten pâfyllning när du gâr och lägger dig kan vara ett smart drag. :thumbsup:

Hoppas att ditt öra inte ställer till med besvär och att du fâr mâ bra i övrigt.

tjugohundraelvabebis

Hej tjugohundraelvabebis och varmt välkommen hit!

Vilket spännade liv som väntar lille Freddy den dagen han faktiskt inser vad som händer runtomkring där i ishallen (säger jag som är uppväxt i Foppaland ).
Tack så mycket :D

De senaste gångerna har han varit ganska vaken då vi har varit ishallen och det är med stora ögon han ser sig omkring. Det är säkert väldigt spännande för honom.
Ja, morgonpasset brukar vara det tröttaste. Men försök att tänja lite, lite. 45 minuter känns i kortaste laget. Men har du förärats med ârhundradets tröttmössa sâ kanske det är vad han klarar. Hâll koll pâ dagens vakentimmar, 7-8 kan du sikta pâ.
Egentligen är han nog ingen tröttmössa utan det är nog trassliga nätter med många uppvak och svårigheter att somna om som tar ut sin rätt på morgonen.

Idag var det dock en annan femma.
Vi gjorde natt tidigt igår kväll och han somnade tacksamt in utan krusiduller. En påfyllning blev det ca kl 22.
Sedan vaknade han kl 01.20 och var då riktigt hungrig. Han slukade flaskan inom 20 minuter och verkade vilja ha mer men jag ville inte dra ut på nattmålet så jag lade honom att sova vidare och hoppades på att själv få göra detsamma :wink:
Först var det höga toner och många protester men efter några bestämda tag med vagnen ändrades tonen.
Då fick jag nog lite skäll. Han lät nämligen inte ledsen utan det lät mer som "Dumma mamma. Varför ställde du inte väckarklockan och tog upp mig i sömnen så att jag slapp vakna till och bli pigg för nu är det ju skitsvårt att somna om
My mistake :oops:
Strax före 03 somnade han om men den sista timmen kunde han reda ut på egen hand utan att jag lade mig i.

Sedan hade jag faktiskt ställt klockan vid 04 men då sov han djupt och jag ville inte låta honom gå miste om den viktiga djupsömnen så han fick säga till själv istället. Det gjorde han kl 05.30 och efter det målet somnade han om lätt som en plätt.

Sedan var klockan inställd på 07.30 så att jag skulle kunna gå upp innan honom och vara redo med flaskan. Tji fick jag. De vakna timmarna under natten tog ut sin rätt och jag hörde inte ens klockan. Istället vaknade jag av att han gjorde sig påmind från vagnen kl 08.30.

Nu var det minsann ingen trött kille utan han var väldigt pigg och åt med god aptit. En fin morgonpresent i form av ett kladdigt blöjbyte fick jag också. Nu när han har varit så trög under några dagar jublar man och applåderar för en sådan sak :wink:

Nu lade jag honom efter 1 timme, men han hade absolut klarat mer. Att jag lade honom berodde enbart på att jag har lite svårt att klura ut passande tider så att han får rätt antal vakentimmar och sömn. Jag får ta den tiden nu på morgonen att klura ut det så blir det rätt vid nästa mål. Förhoppningsvis.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Du kommer att fixa det här galant! =D> Det ser jag mycket tydliga tecken pâ. 8)
tjugohundraelvabebis skrev:Då fick jag nog lite skäll. Han lät nämligen inte ledsen utan det lät mer som "Dumma mamma. Varför ställde du inte väckarklockan och tog upp mig i sömnen så att jag slapp vakna till och bli pigg för nu är det ju skitsvårt att somna om
Att kunna läsa av sin nästan pinfärska bebis sâ fint är värt allt beröm. =D>
tjugohundraelvabebis skrev:Jag får ta den tiden nu på morgonen att klura ut det så blir det rätt vid nästa mål. Förhoppningsvis.
Ha som mâl att vara vaken 2 timmar och sen sova 2 timmar. Det behöver inte vara krângligare än sâ. Om det sen blir 1,5 timme vaken och 1,5 timme sömn är inte hela världen. Grejen är att veta vad du siktar pâ, dâ kommer du dit i sinom tid. Fram till tvâ mânader är det lite svajigt, men man börja bygga en bra grund genom att hjälpa till sâ mycket som gâr för att ge en bra RYTM.

Och GRATTIS till den välfyllda blöjan! :lol:

tjugohundraelvabebis

Jämfört med nätterna under förra veckan var denna natt himmelsk!

Vi gjorde natt för den lille kl 19.30 igår och sedan väckte jag vid kl 22 för påfyllning som planerat.
Klockan ställdes innan 01 för ytterligare påfyllning och det gick ju hur smidigt som helst. Inga insomningsproblem efteråt.
Klockan väckte mig än en gång vid 04 och då var det inte lika smidigt för det hade nämligen hänt saker i blöjan vilket krävdes lampa i badrummet. Då hann han piggna till lite men efter maten somnade han om.
Sedan vaknade han vid 05.20 och förde lite oväsen men det var inget som inte gick att få ordning på med några vagndrag.
Bara EN liten brand att släcka i natt alltså. Det kändes bra.
Så snart vi har fått ett par fridfulla nätter ska 01- målet bort för fridfulla nätter skvallrar om att man gjort något rätt under dagen känner jag.

Kl 07 i morse var det frukost och lillen höll ut 1 ½ timme och var faktiskt en solstråle under hela tiden.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"