Sedan några dagar känner jag att jag har "fått kläm" på det hela och lösningen hette mat. Mat, mat, mat och ännu mera mat. Så fort jag ignorerade alla råd jag har fått från sjukhuspersonal och BVC föll bitarna på plats.
Nu när matfrågan är löst faller även sömnen på plats.
Då han ännu endast är 5 veckor gammal har jag inte spikat något som helst schema utan jag följer hans naturliga rytm som kan variera något från en dag till en annan men grunden är den samma och man kan faktiskt urskilja ett mönster som är helt och hållet hans eget.
Han äter ca 200 ml ersättning per mål och han äter i omgångar under ca 1,5-2 timmar. Sedan följer en sömn om ca 2,5 h.
Gårdagen såg tex ut så här:
07.05-08.15 Mat mm
08.15-11.00 Sover. Knorrar lite vid läggning men somnar helt på egen hand. Det blir inte tyst i sängen först kl 08.35
11.00-12.20 Mat mm.
12.20-13.30 Sover ute i vagnen under promenad.
13.30-13.40 En liten skvätt mat då han vaknade när jag bar upp honom och tog av overallen. Protesterade vid omläggning i sängen men somnade lugnt om efter några klunkar.
13.40-15.50 Sover i sängen
15.50-17.30 Mat mm. Läggs i sängen men börjat skrika. Tar upp direkt och en extra rap slinker ur. Somnar bums efter det.
17.30-20.40 Sover som en stock. Av egoistiska skäl väcker jag honom men det är svårt att hålla honom vaken.
20.40-21.45 Mat mm lyckas efter en del knep för att hålla honom vaken.
21.45-00.43 Sover
00.43-01.20 Mat. Krånglar massor! Spottar ut maten och skriker under en lång stund. Försöker med rap osv men efter blöjbytet som sker under protester går det lite bättre med maten. Spottar dock och har sig fortfarande. Får i sig ca 60 ml och somnar som en slagen hjälte.
01.20-04.00 Sover
04.00-04.40 Mat
04.40-07.15 Sover
Ett par funderingar dök upp i mitt huvud under gårdagen.
Den första gäller vagnsovandet under promenaden.
Han somnar snabbt och sover bra i vagnen, men mina leder tillåter inte promenad och rörelse under hela hans sovpass så det blir drygt en timmes promenad. Lederna tillåter heller inte att jag står still utomhus resterande tid som han sover. Jag måste alltså in. Vi bor i lägenhet på tredje våningen utan hiss så att ta med vagnen upp och in är uteslutet. Det innebär att jag måste ta upp honom och klä av overall samt lägga om honom i sängen.
Han vaknade denna gången (hör trots allt till ovanligheten att han vaknar av det) och ville inte somna om direkt. Jag serverade då honom en liten skvätt mat och han slocknade direkt.
Är det fel av mig att ge mat i det läget? Han blev ju nöjd och sov gott på det men jag vill inte införa vanor som sedan måste brytas om några få veckor. Det känns onödigt att göra honom förvirrad genom att låta honom skriva alla spelregler nu och sedan tvärt ändra om. Jag vill försöka göra övergången till spikat schema när det är dags så smidigt som möjligt för både honom och oss.
Nästa fundering väcktes under kvällen då han sov över 3 timmar. Av rent egoistiska skäl väckte jag honom då. Jag fasade nämligen över att han skulle få för sig att göra morgon redan vid 04 då han brukar vakna för att äta. Jag var inte alls sugen på att sitta upp länge med en pigg bebis då. Sedan tyckte jag att han borde få i sig ytterligare ett stort mål mat inför den egentliga natten. Var det fel av mig att väcka upp honom? Det var ganska knöligt att hålla honom vaken under första delen av målet, men efter blöjbytet var han pigg och med på noterna. Det var inga problem för honom att somna efter avslutat mål.
Sedan undrar jag lite kring nattmålen. Är det så att man ska ge fullt mål även på natten? Att få i min lilla ett fullt mål tar tid. Det krävs att man delar upp det i etapper med både korta och långa pauser. Ska man göra så även under natten sedan då man har spikat schema blir det ju ingen skillnad på natt och dag.
En mycket stor del av mitt och sambons livkretsar kring ishallen och hockey. Vi är ofta på matcher både hemma och borta.
Genom att vara i ishallen bland människor får jag mitt sociala behov tillfredsställt och om jag missar en eller fler matcher kan jag känna en kraftig abstinens. Jag känner mig då instängd och extremt uttråkad vilket innebär att jag blir rätt odräglig här hemma
Hittills har vi haft med oss den lilla på några hemmamatcher, men det var innan jag började föra anteckningar över hans dygnsrytm. När han har varit med till ishallen har han sovit i vagnen med avbrott för mat och blöjbyte. Det har känts smidigt, men så här i efterhand inser jag att jag har ruckat en hel del på hans naturliga rytm de kvällar han har varit med.
Sovpassen blir längre och matstunden kortare i ishallen.
Dessutom störs han nog av alla de förflyttningar som blir.
Först upp ur sängen här hemma för att kläs på och sedan ner i bilstolen, ut till bilen, från bilen till vagnen och sedan ska han tillbaka till bilstolen, ut ur bilen, kläs av och tillbaka ner i sängen.
Hur gör alla andra som inte alltid befinner sig i hemmet? Visst borde det väl gå att kombinera på något vis utan att störa honom allt för mycket?
Nu ska jag se till att avrunda här då jag räknar med att han vaknar inom 10-15 minuter. Det är ju en klar fördel med att föra anteckningar. Man har ganska klart för sig när han ger sig till känna igen och kan planera dagarna efter det.
Ja, se där ja. Nu hördes det första knorret. Snart drar han igång stora trumman