HJÄLP jag är grinfärdig! Kura när barnen delar rum?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
johjoh
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 nov 2011, 17:01

HJÄLP jag är grinfärdig! Kura när barnen delar rum?

Inlägg av johjoh »

Här kommer många problem i ett:
Vi har en tre-åring och en ett-åring och från att allt varit ganska ok har det kajkat ur med båda.
Storasyster har alltid varit en ganska så bra sovare och tack vare bra Anna-tips behövdes aldrig regelrätt kur med henne. Lillebror kurade vi vid fem månader och det gick sjukt bra! Till en början. Sedan i somras vaknar han dock tidigare och tidgare. Och tidigare. Och ibland mitt i natten. VIlket gör att han då väcker storasyster eftersom de delar rum. Och för att inte skapa fullständig nattlig kalabalik så har hon (som alltid sovit hela natten i egen säng) börjat vilja komma över till vår säng. Och för att somna om tjata om välling klockan fyra på morgonen. VIlket vi också till slut gått med på eftersom man blir sinnessjuk av två gapande barn mitt i natten.
SÅ till frågorna. Om vi nu ska kura om lillebror (vilket vi uppenbarligen måste om vi inte ska behöva gå upp 5-5.30 i all evighet, HUR gör man för att få honom sova förbi klockan 5 til 06.30 som vi vill, det känns som vi provat ALLT?
Och VAR gör man av storasyster om man inte vill att hon ska vänja sig att flyttas till vår säng?
Och hur får man sedan, när lillebror förhoppningsvis har rättat till sig, tillbaka Storasyter till där hon var?
Hur gör ni andra som har barn som delar rum? Jag blir galen, jag måste få SOVA!
Tacksam för alla tips
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: HJÄLP jag är grinfärdig! Kura när barnen delar rum?

Inlägg av miar70 »

:D Hej johjoh och välkommen till forumet :!:

Förstår din frustration, det är inte för intet som sömnlöshet används som tortyrmetod i vissa länder. Och barnen mår såklart också dåligt av att inte sova sammanhängande nätter, så det är jättebra att du tar tag i det här nu :thumbsup:

Jag tänker att båda barnen behöver kuras, vad tror du om det? Frågan är om ni ska kura båda samtidigt eller ta en och en, det måste ni själva fundera er fram till. Kanske kan ni frigöra ett annat rum för lillebror under kuren så att storasyster kan få ha kvar sin säng och kuras där, samtidigt?

Vargtimmen hanterar du som vilket nattligt uppvak som helst, ett tips kan vara att du helt enkelt låtsas att klockan är två på natten (för din egen attityds skull) om gossen vaknar vid fem. Att börja tänka på att det är nära morgonen och bli stressad av det kan stjälpa den bästa attityd, så kura hela vägen ut, ända fram till morgonen ska börja.

Sen ett tröstens ord om syskon och dela rum: mina sex barn har alla delat rum, inte alla samtidigt dock :lol: , men egna rum har de fått först vid 10-11 år. Och det har så gott som aldrig varit så att de väckt varandra och vi har varit med om det mesta som kan hända nattetid (magsjukor, krupphosta, trotsvrål, vargtimmar, sömngångare - you name it :roll: ) och syskonen har snarkat och sovit vidare i sina sängar. Så min, och många andras erfarenhet här på forumet, är att syskon i rummet är en trygghet och en tillgång. Det kan faktiskt vara så att de får separationsångest när de väl ska få egna rum, det har jag varit med om :heart:

:idea: Glöm inte heller att kolla över dagarna, hur ser det ut med social delaktighet, utevistelse, maten, skrattet? Dag och natt hänger ihop, men det vet du säkert redan :D
Så: läs på, planera rent praktiskt hur ni ska göra med barnen, bestäm startnatt och kör på :D

Och här finns vi om frågor dyker upp!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
johjoh
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 nov 2011, 17:01

Re: HJÄLP jag är grinfärdig! Kura när barnen delar rum?

Inlägg av johjoh »

Tack för trösterika ord. Det är något fantastiskt med hjälpsamma människor, tack Mia!
Du har såklart rätt. Båda ska ju kuras. Läste ditt inlägg sent igår kväll först efter att vi redan satt igång med lillebror. Men nu inatt flyttar vi bara över honom till vårt rum och fortsätter där och sätter igång med storasyster i sin säng.
Lillen är jag egentligen inte orolig för. Trots en skrikfest utan dess like igår vid läggning och tre uppvak mellan 4 och 6.30 imorse så känner jag mig säker på att det kommer att funka. Det har ju redan gjort det en gång med honom.
Det är vår stora tjej som jag (måste jag erkänna fast det är pinsamt) är supernervös inför att kura. Hon är så att säga...hmmmm.... bestämd.

Men okej, vi kör!
Problemet med henne är ju vällingen och att hon vant sig vid att jag lyfter över henne till vår säng. Hon vet att hon inte får gå upp ur sängen själv och gör det inte heller.
Jag läste tipset om väckarklocka och tyckte det verkade smart.
Jag säger helt enkelt att när klockan ringer (06.45) Då är det morgon och då får man gå upp och dricka välling.
Men vad ska jag göra mitt inatten med en jätteverbal och superilsken unge som jag vet kommer att gallskrika om både välling och att sova i vår säng? Jag måste väl svara henne och inte ramsa som någon slags maskin, det blir väl helkonstigt?
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: HJÄLP jag är grinfärdig! Kura när barnen delar rum?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej johjoh och välkommen hit!
Jag hinner bara svara dig lite hastigt innan jag ska iväg på annat, kanske någon annan hinner med att svara dig mer idag.
johjoh skrev:Men nu inatt flyttar vi bara över honom till vårt rum och fortsätter där och sätter igång med storasyster i sin säng.
Har ni ordnar så att han har en egen avgränsad hörna i ert rum eller sover ni i annat rum? Ni bör inte sova i samma rum under kuren, utan behöver ramsa utanför rummet osv.
johjoh skrev:Det är vår stora tjej som jag (måste jag erkänna fast det är pinsamt) är supernervös inför att kura. Hon är så att säga...hmmmm.... bestämd.

Men okej, vi kör!
Problemet med henne är ju vällingen och att hon vant sig vid att jag lyfter över henne till vår säng. Hon vet att hon inte får gå upp ur sängen själv och gör det inte heller.
Jag läste tipset om väckarklocka och tyckte det verkade smart.
Jag säger helt enkelt att när klockan ringer (06.45) Då är det morgon och då får man gå upp och dricka välling.
Men vad ska jag göra mitt inatten med en jätteverbal och superilsken unge som jag vet kommer att gallskrika om både välling och att sova i vår säng? Jag måste väl svara henne och inte ramsa som någon slags maskin, det blir väl helkonstigt?
Jag tror vi alla upplever våra barn som mycket bestämda och ju större barn desto större frågor kan man säga. Jag tror dock inte att just ditt barn är mer bestämd eller frågvis än andra barn :wink: :D . Läs på ordentligt i andra trådar av kurning av 3-åringar så får du mycket råd och tips hur du bör gå tillväga :thumbsup: . Sen är det ju så att lite större barn kan ta lite längre tid att kura än mindre, men det behöver inte vara så. Vi brukar säga att man kan räkna med att första natten tar 2 nätter, andra tar 2 osv, men du märker själv hur det går, det läser du av själv :) .

Förklara för henne vad som gäller med vällingen nu och påminn på natten efterföljt av ramsa. Inga långa diskussioner :roll: :) .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
johjoh
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 nov 2011, 17:01

Re: HJÄLP jag är grinfärdig! Kura när barnen delar rum?

Inlägg av johjoh »

Jag vet att man inte ska ropa hej och allt det där. Men över förväntan måste man säga. Och vilken toppenidé med klockan. Den är succé. Tack för det tipset!
I lördags natt stålsatte jag mig och laddade för en katastrofnatt. Hade förklarat noggrannt att "när klockan ringer då får man dricka välling i mammas och pappas säng för då är det morgon". Klockan 01.15 vaknade jag av "Hur länge är det kvar till klockan ringer mamma", och när jag förklarade att det var länge och att hon skulle sova följt av ramsa så satte lite cirkus igång där jag imponerades av hennes påhittighet. Allt från "mamma jag vill ha välling/sova i din säng/ha nattlinne för den här pyamasen är varm/ha fler gosedjur/dricka mjölk/ha en kram och roligast av allt som svar på ramsan ett jätteilsket: "Men åhhh jag är ingen bäbis faktiskt". Hon var svinarg tillochfrån i en timme och jag var väl inne två, kanske tre gånger. 02.15 skrek hon till slut ilsket "men mamma jag är trött!" så jag sa att "då tycker jag du ska sova" följt av ramsa. Och så var det tyst. Tills klockan ringde och hon rusade upp och stängde av den och hoppade upp och ner och sa "igen mamma, igen vill jag ha klockan".
Så vi gjorde det inatt igen. och 06.44 vaknade jag av "när ringer klockan mamma". Och då var det ju lätt match att få henne vänta en minut tills den faktiskt skulle ringa. Så tack, tack, tack för allt pepp!
Och även om jag vet att det såklart inte gick så här lätt så vet vi ju nu hur vi ska göra i fortsättningen.

Pappa och lillebror däremot har vargtimmeproblem och höll på i de intilliggande rummen mellan 05.00 och 06.00 i princip var femte minut tills det slut belv tyst och vi fick väcka 06.45.
Och eftersom ni bevisligen är kurarproffs på det här forumet fortsätter vi att luta oss mot er och undrar:
Vad menas exkat med pangramsa? Ska man göra något annorlunda just i vargtimman?
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: HJÄLP jag är grinfärdig! Kura när barnen delar rum?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej johjoh! :lol:

Denna process som SHN är kräver sin man och sin kvinna. Man ska inte behöva stålsätta sig för katastrofnätter. Man kopplar helt enkelt på attityden och lite j*vlar anamma, som jag läser mellan raderna att du har. :wink: :lol:

Till din fråga angående pangramsan. Pangramsan används bara en gång (4x verser)vid de tidiga morgonuppvaken. För just i vargtimmarna vill vi undvika för mycket verktygandet och definitivt trafiken in till de små. För mycket verktygande och trafik signalerar:

:arrow: "vargen kommer, det är nog inte så säkert i din säng, så jag springer in och räddar dig". När man i själva verket skall hålla sig utanför tältduken och hålla lejonen borta, med laddad bössa. :wink:
:arrow: Morgonen har kommit! Och vi vill ju inte luras eller hur?

Vargtimmarna kan vara lite jobb med att nöta bort. Det är tålamod som gäller. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
johjoh
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 nov 2011, 17:01

Re: HJÄLP jag är grinfärdig! Kura när barnen delar rum?

Inlägg av johjoh »

En kort statusuppdatering: En och en halv vecka efter "nej nu jäklar"-känslan och dubbelkurstart sover båda två riktigt riktigt bra. Visst har stora tjejen vaknat några gånger på nätterna men då för att ropa "när ringer klockan?" och visst har vi då haft våra duster om olika saker som hon testar med oss. Men vällingen har hon helt glömt och att komma till vår säng är det inte längre tjat om. Wow!
Lillkillen trasslar vi lite med sista halvitmmen på morgonkvisten ännu så länge, men det kommer nog ordna till sig till slut.
Så var för sig sover de ju på det hela taget toppen!
Men nu ska vi ju flytta tillbaka lillebrors säng till deras gemensamma rum och då är jag rädd för samtidiga uppvak igen och jag vill VERKLIGEN inte tillbaks i det vi var förut för det var HEMSKT. Några allmänna tips om hur man bäst hanterar ihopflytten? Och vad gör man när båda vaknar och skriker i samma rum och triggar varandra?
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: HJÄLP jag är grinfärdig! Kura när barnen delar rum?

Inlägg av LilloppansMamma »

Vilket fint arbete ni har lagt ner! Man blir glad ända i själen, när man läser om era framsteg. :heart:

Dina funderingar får jag lämna åt någon med erfarenhet av sammanflytt av syskon, för där har jag inga tips att komma med. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: HJÄLP jag är grinfärdig! Kura när barnen delar rum?

Inlägg av miar70 »

Hej johjoh :D

Nu har ni kanske redan flyttat ihop barnen, det har ju gått nån dag sen du skrev? Om inte så är ett tips att göra ett inflyttningskalas där barnen och du hjälps åt med att flytta, bädda, kanske ha lite picnic därinne och riktigt fira hur KUL det ska bli att äntligen få sova tillsammans \:D/

Sen kan jag ärligt säga att syskon ger varandra trygghet och väcker väldigt sällan varandra. Skulle de göra det då använder ni era verktyg och ramsar båda över samma kam.

Jag är helt säker på att det kommer att gå/har gått hur bra som helst!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "