Schemahjälp till lilltrollet

lilltrolletsmamma

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av lilltrolletsmamma »

Oj, du svarade så snabbt att jag trodde att mitt eget svar förvunnit! :lol:

Då hade jag ju inte fel för mig hur en minikur skulle fungera.

Nu på morgonen blev det strul vid läggningen igen (naturligtvis). När det började bli lite panik tog jag upp. Men då började han skratta och ville leka så jag la honom igen. Sedan avvaktade jag en massa och stödde med husljud och enbart ett fåtal ramsor. Då somnade han efter ca 10 min.
Jag blev därför lite osäker på om det är så vi bör göra eller om vi ändå ska ta buffningskampen en kväll. Jag vet liksom inte vilket som är mest effektivt och mest skonsamt för lillgrabben. Till saken hör att morgonvilan oftast är den som är enklast så det kanske inte går lika bra i eftermiddag eller ikväll.

Jag känner i alla fall att attityden börjar komma smygande tillbaka. Skönt. Igår var en hemsk dag när attityden inte fanns.
Lilltrollet ~ Jan 2011
lilltrolletsmamma

Första vilan gick perfekt efter läggningen. Styrkt av detta laddade jag inför andra vilan. Då tyckte sonen att det var onödigt att bråka utan snackade sig själv till sömns.
Det gjorde mig naturligtvis ännu starkare och laddade på attitydförrådet. Så nu inför kvällen bestämde vi att inte buffa och istället försöka avvakta. Visst blev det skrik. En hel del faktiskt och det kändes som om ramsan inte riktigt tog. Två tillrättaläggningar blev det sedan sov gossen sött. Och det hela tog mindre än 10 min!

Det känns som om trollet börjar bli frisk nu och som att vi nog kommer att klara oss ur det här utan en minikur. Vi hoppas på det i alla fall. Buffa var tydligen inte medicinen för oss utan avvaktan.

Tack för allt stöd!

:heart: :heart: :heart:
Lilltrollet ~ Jan 2011
miniz

Inlägg av miniz »

Vad skönt att det gàr bättre!
Sjukdom ställer till sà mycket bàde hos liten och stor.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
lilltrolletsmamma

Han blev inte alls frisk, istället blev han ännu mer förkyld. :( Och sömnen blev ännu mer förstörd...

Just nu känns det faktiskt ganska hopplöst. Den här förkylningen verkar aldrig vilja ge med sig.
Oftast går läggningarna bra. Problemet är bara att han vaknar en gång i timmen hela natten. De flesta uppvaken är korta och han somnar om efter att jag lagt honom tillrätta men nästan varje natt kommer ett uppvak där det blir totalpanik och andningsproblematik så att jag måste ta upp.

Återigen misstänker jag att det får bli en minikur så fort förkylningen är borta. Men jag är dundernervös för det. Vi har aldrig haft problem med nätterna förut. Det har bara varit läggningarna och eventuellt dagssömnen som krånglat då och då. Aldrig nätterna. Och vi har aldrig behövt ha "ramskrig" med sonen. Tillrättaläggningar har räckt vid uppvak men nu känns det ju som om det är rena motorvägen in i hans rum om nätterna.

Jaja, är väl bara att härda ut nu och sedan ta tag i allt. Har vi supertur försvinner problemet av sig självt när han blir frisk. Annars är det ju bara att rycka upp sig och börja ramsa. För sova det ska han!
Lilltrollet ~ Jan 2011
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Äsch så tråkigt med en sådan dunderförkylning!

Jag ska ge er lite knep för att hjälpa kroppen bli frisk:

1. Höj huvudänden rejält - 7 cm går alldeles utmärkt!
2. Ställ in en bunke med ångande hett vatten i sovrummet strax innan läggning. Droppa i eterisk inhalationsolja (typ eukalyptus, pepparmint eller annat uppfriskande). Rummet blir som en turkisk batu i light-variant och det brukar hjälpa tilltäppta andningsvägar jättebra!
3. Se till att han får stora doser C-vitamin (flera gram om dagen). Sök efter ett i askorbatform, det är snällare för små magar. Helhetshälsa har, för att nämna ett exempel.
4. Undvik komjölksprodukter och spannmål. De är slem- och inflammationsframkallande. Kroppen får inte belastas extra nu.
5. Amma så mycket som möjligt!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
lilltrolletsmamma

Tack för tipsen Sagalinda!

Huvudänden är redan höjd sedan förra förkylningen, kändes aldrig som någon idé att sänka.
Att amning hjälper har jag själv kommit på. Har gått från en amning per dygn till ca 4 nu. Tyvärr ligger ju en av dem ofta på natten... :(

Var köper man eterisk inhalationsolja? Finns det på apoteket eller måste man kolla hälsokostaffär?
Vet du namnet på någon c-vitamin i askorbatsyra? Sökte på Helhetshälsa men blev inte klokare av det. Hur ges detta till en bebis?
Är det jag eller lilltrollet som ska undvika komjölk och spannmål?

Även om jag fortfarande hoppas på att problematiken ska ge med sig så fort förkylningen släpper så känner jag att jag måste planera för en minikur så att jag är beredd i så fall.
Jag är helt med på att jag ska verktyga direkt vid första pip första natten. Vad jag däremot inte känner mig säker på är hur jag ska verktyga. Att buffa har ju inte fungerat så bra för oss på sistone, det känns som om trollet bara blir förbannad eller ännu mer förtvivlad. Men att gå direkt från att ta upp och amma vid panik till att ramsa och lägga tillrätta känns inte heller helt bra. Då kanske han känner sig övergiven?

Som det är nu så är det stor skillnad mellan uppvaken på natten och hur det kan vara på dagen. På dagen är det oftast ilska som ibland övergår i lite gråt. På natten är det däremot total förtvivlan. Som om han inte är rädd för vargen utan som om vargen redan står och biter honom i fötterna...

Jag förstår ju att det förmodligen blir ett par jobbiga nätter innan lugnet lägger sig och att det måste få vara så. Men eftersom vi aldrig haft det så här så är jag rädd att jag inte kommer att klara det. Kommer jag att klara stå emot när lilleman står i sängen helt förtvivlad och sträcker armarna mot mig och säger "mamamamamama"?
Lilltrollet ~ Jan 2011
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Oljan kan du säkert köpa på hälsokosten! Annars kan den hittas i välsorterade varuhus - jag brukar köpa den där. Titta vid avdelningen för barntillbehör, alternativt hygien och hälsa.

Här ser du produktinfo om ett bra C-vitamin i askorbatform:
http://www.helhetshalsa.se/sv/e-handel- ... at-300-g-/

Kolla med hälsofackhandeln, alla säljer inte Helhetshälsas produkter men du får nog garanterat tag i det via Internet! Det är i pulverform, så det är inte krångligare än att du blandar ut det med lite mosad frukt :wink:

I första hand är det lilltrollet som ska undvika komjölk och spannmål, men i andra hand också du. Proteinerna (kasein och gluten) går över i bröstmjölken och påverkar den lille negativt. Det finns en utmärkt bok om detta, en riktig ikon, som heter Nu räcker det! och är skriven av Ursula Jonsson.

Ifall buffning inte fungerar - hur är det då med solfjädern?

Frågan om du kommer att kunna "stå emot" kan inte jag svara på. Det vet du bara själv. Om du ens tvivlar på din egen förmåga att behålla rätt attityd hela loppet igenom, är det inte lönt att starta en kur. Då gör du mer skada än nytta. Vänta tills Attityden infinner sig! En dag vet du bara att NU banne mig ska det bli ordning på nätterna - och då är det inga problem att köra :wink:

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
lilltrolletsmamma

Återigen, stort tack!

Ni får ursäkta men det är så skönt att kunna bolla lite med er att jag nästan utnyttjar det. :oops: Ni har så kloka svar på allt.

Jag fattar inte varför min attityd har försvunnit så. Men jag har (återigen) bestämt att jag ska lägga alla kurförsök på hyllan tills lilltrollet är helt friskt. För dessförinnan är det dömt att misslyckas.

Lilltrollet ~ Jan 2011
lilltrolletsmamma

Liten uppdatering för de eventuellt intresserade:

Nu är lilltrollet frisk från sin förkylning och nätterna har återgått till det normala, helt utan att vi gjort någonting. Fortfarande har vi kvar småbesvär som skarvar vid vilorna men de är små och lättöverkomliga och försvinner förmodligen snart.

Jag ska försöka bära med mig det här i minnet och nästa gång trollet blir sjuk så ska jag tänka på att det blir bra efteråt och på så sätt behålla mitt lugn.

Återigen, stort tack!

:heart:
Lilltrollet ~ Jan 2011
miniz

Inlägg av miniz »

Vilka sköna nyheter! :D
lilltrolletsmamma skrev: Jag ska försöka bära med mig det här i minnet och nästa gång trollet blir sjuk så ska jag tänka på att det blir bra efteråt och på så sätt behålla mitt lugn.
Bra ide!

Kram.
fem älsklingar
lilltrolletsmamma

Hej igen!

Jag håller nu på att planera våren och tänkte därför vara ute i god tid med schemaförändringen för lilltrollet.

Vi hade tänkt ha vårt lilla troll hemma ett tag till men av olika anledningar så fungerar inte det utan vi måste sätta honom på dagis redan i februari (några veckor efter att han fyllt 1). :cry:
Det gör att vi måste ändra om hans schema ganska rejält. Nu sover han ju 11-1,5-1,5 och det fungerar bra. När han börjar dagis måste det förmodligen bli 12-1,5 istället. (Förmodligen hade det varit nödvändigt även om han varit hemma eftersom jag har svårt att tro att han skulle kunna sova 2,5 h mitt på dagen.) Dessutom måste vi förskjuta tiderna så att han somnar tidigare på kvällen och vaknar tidigare på morgonen.

Min fråga är nu NÄR ska vi göra schemaändringen?
Är det bäst att börja så fort som möjligt och införa 12-45-1,5 för att sedan när han är 1 år gå över till 12-1,5?
Eller ska vi vänta tills det är dags att ta bort förmiddagsvilan helt och då gå direkt på 12-1,5?
Risken med det andra alternativet är ju att han inte kommer att hinna vänja sig vid det nya schemat innan det är dagisstart. Nackdelen med det första är ju att det blir två ändringar istället för en.

Lilltrollet ~ Jan 2011
miniz

Inlägg av miniz »

Jag hade nog infört 12 timmarsnaten nu, sà hinner den sätta sig innan dagisstart. Sedan justeras resten av dagen när det är dags. Ni kan vänta med tidig morgon till det närmar sig (om ni är som andra som älskar att sooova pà morgonen :wink: ).

Kram.
fem älsklingar
lilltrolletsmamma

Tack miniz, då ska vi ändra på morgonen så fort det passar. Men först har jag en annan fundering.

Det börjar bli väldigt svårt för lilltrollet att somna vid sina vilor. Idag tog det 35 min innan han slutligen kom till ro. (Och jag misstänker till och med att han somnade med bajsig blöja, i så fall första gången någonsin. :shock: ) Han är nöjd hela tiden (förutom eventuellt de första 20 sekunderna) och ligger där och snackar med sig själv. Så det är egentligen inget problem oftast. Men ibland är det som om han tröttnar på att inte kunna komma till ro och då blir riktigt arg eller ledsen. Trollet vaknar sedan oftast av sig själv bara någon minut innan jag tänkt väcka. Han sover hela nätterna och väcks oftast av mig men vaknar ibland någon minut innan jag ska väcka.

Detta gör att han numera sover max 1 h istället för 1,5. Ibland sover han bara 45 min. Men det verkar inte påverka resten av dagen om han sover mindre. Så länge han somnar (hänt enstaka gånger att han inte kommer till ro alls) så spelar det inte så stor roll hur länge han sover.
Så här var det ju innan vi bytte schema förra gången och jag fick ju då rådet att byta. Men nu är det väl ändå lite tidigt att byta schema? Om jag förstått det rätt så är det dags först när han är 1 år och nu är han ju inte ens 11 mån.

Någon som har någon input på detta? Känner att jag inte vill börja ändra till 12 h natt innan jag är säker på hur mycket sömn han behöver och ska ha.
Lilltrollet ~ Jan 2011
lilltrolletsmamma

I väntan på svar måste jag tyvärr berätta att vi fått ett nytt problem, igen. Den här hösten har det bara varit fnurra på fnurra känner jag.

De senaste tre kvällarna har läggningarna inte fungerat alls. Han har tokskrikit direkt vi lagt ner honom i sängen och sedan skrikit tills han spytt ner hela sängen. Då klarar vi inte det längre utan tar upp. Det gör att han har ammats till sömns tre kvällar i rad. Dagarna har gått bra fram tills idag då det inte gick alls. Likaså nätterna, han har sovit hela nätterna fram tills i natt då han var helt hysterisk.

Hur ska vi ta oss till? Känns ju inte alls bra att han skriker tills han spyr. Igår provade vi att ta upp innan han spydde men då var han genast glad och busig och fick då lägga sig igen. Efter en stunds arga skrik spydde han och när vi då tog upp för att byta skakade hela han och hulkade. Då mår man inte så bra som mamma...

Varken jag eller sambon känner att solfjädern är något för oss. Ingen av oss skulle fixa att stå och hålla honom i 45 min om det skulle krävas och då kan man ju lika gärna låta bli. Finns det något annat sätt?

Lilltrollet ~ Jan 2011
lilltrolletsmamma

Sista inlägget kan ni hoppa över. Självklart vet jag hur vi ska bli av med fnurran på kvällen och idag tog vi tag i det på allvar. Vi hörde att han mest var arg i början. Dessutom hördes det att han försökte framkalla kräkningar. Till sist lyckades han men till skillnad från innan så bytte vi i sovrummet och la honom direkt. Då blev han så klart skitförbannad eftersom hans plan gick i stöpet. Det tog 30 min allt som allt innan han somnade. Tyvärr kändes det lite som om han grät sig till sömns vilket jag tycker är jobbigt, så klart. Nu hoppas vi på bättring tills imorgon. Vi märker ju tydligt att det bara blir sämre och sämre om vi tar upp så det är ju inget alternativ.

Däremot undrar jag fortfarande över dagslurarna. Idag tog det 50 min att somna på förmiddagen och 40 på eftermiddagen. Nöjd och glad men det kan väl inte vara meningen att han ska vara vaken så länge? På morgonen är han alltid jättetrött och vill bara sova vidare så det känns som om han hade tyckt om att få sova 12 h natt och bara 1 dagslur. När jag läst runt lite här har jag sett att en del ändrar till 1 lur vid 11 månader och det är han ju om en vecka ungefär.

Vad tror ni om det här schemat?:

8.00 Vakna, frukost
9.00 Egenlek och sova/vila om han vill
11.15 Lunch
13.00 Sova 2 h
15.00 Mellanmål
17.30 Middag
19.30 Kvällsslurk
20.00 God natt

Lilltrollet ~ Jan 2011
Skriv svar