Omkura 16 månader?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
milla82
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 08:38
Ort: Nykarleby

Omkura 16 månader?

Inlägg av milla82 »

Hej! Behöver er hjälp igen. Kurade min dotter för 10 månader sen då hon var 6 månader. Hon har sovit hur bra som helst sen dess och allt ha fungerarat perfekt. Nu i samband med att hon fick öron och ögoninflammation för 2 veckor sedan har läggningen blivit en katastrof :( , vi gör som vi alltid gjort men ändå ställer hon sig upp och gråter hysteriskt. Påminner henne och försöker göra husljud men det hjälper inte. Har ju gjort misstaget att ta upp henne då hon var som sjukast och vet inte hur jag ska få det reparerat.
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen milla82! :lol:

Då ska vi se, det var lite trist sjukdom där ja. Då kommer ju livet lätt ur balans för de små. Då är det så viktigt att vi som föräldrar beter oss som om allt är i sin ordning. :wink:

Hon har frågat något och fått ett svar som inte var särskilt tillfredsställande. Hon fick det bekräftat att det är nog något konstigt på gång, eftersom mamma ( kanske i all välmening, förståss :wink: ) plockar upp mig. "Aha-det var farligt och läskigt, jag känner mig konstig, då är hela världen konstig"

Men eftersom detta har skett så nyligen och hon sovit gott, så tror jag att det kan vara tillräckligt att liksom minikura bort detta. Att helt enkelt köra från natt 2 i lathunden, och att då köra solfjädern som lugnade verktyg. Hänger du med? Tror att detta kan göra gott för er båda- så att du får attityden på plats igen. :wink: I min mening så är negativa förväntningar, en av de största bovarna i alla barnavård. Man förväntar sig helt enkelt ett beteende, och det blir till en självuppfyllande profetia. Det tycker jag att vi bryter.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
milla82
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 08:38
Ort: Nykarleby

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av milla82 »

Tack för ditt super snabba svar :D . Har haft en kaos natt bakom oss igen, med en dotter som somnade brevid mej :cry: , för att att inte väcka de andra kl 23.30 när hon annars brukar gå och sova kl 20.30. Och som annars brukar gladeligen gå till sitt rum när vi säger att hon ska sova börjar nu att gråta. Det verkar som att förknippar sin säng med att det gör ont (vilket det säkert gjorde då hon skulle sova med öroninflammation. Hur ska vi svänga det?
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen!

Ja, nu hoppade nog inte tjejen in för egen maskin och la sig brevid mamma inte. :wink:

Så nu får vi rätsida på detta, tycker jag. :lol:
Jag antar att du har SHN-boken? Läs gärna hela som uppfräschning. Bara nyttigt, vill jag lova. Du tar en kik på lathunden och startar helt enkelt en liten kur för att få rätsida på detta. Du börjar från natt 2 i lathunden. Dvs. köra en solfjäder vid det effektiva beskedet (den får ta den tid den tar om hon varvar upp sig rejält), ramsa vid uppvak (dialogen startar- 100 frågor-101 svar)- och använda det lugnande verktygen vid KRIS. På så vis etablerar ni ett lugn igen och kan starta att odla ramsan, som skulle varit er bästa vän genom sjukdomstiden. :wink: Om hon har varit en SS innan, så tycker jag inte att det ska vara nödvändigt att helt omkura henne.

Ni får helt enkelt ge henne det tillfredsställande svaret- att sängen är en trevlig plats och att där sover man så gott, så gott. :lol: (helt enkelt rensa sängen från alla vargar ni släppt in :wink: )


:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
milla82
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 08:38
Ort: Nykarleby

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av milla82 »

Tack för dina svar Lillhoppans mamma! Tyvärr så kör man ju den enkla vägen just då när allt kör ihop sig och alla behöver sova och man är trött, sjuk och gnällig själv också. Men har nu lustläs hela boken (nästan) och ska med en positiv attityd, värk medicin åt mej själv, få dotter att somna och sova hela natten i egen säng [-o< !
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av LilloppansMamma »

Det här kommer att gå toppen, känner jag! :lol:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
milla82
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 08:38
Ort: Nykarleby

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av milla82 »

Godmorgon :D! Uppdaterar lite läget nu på morgonen. Meya somnade genast igår kväll och sov sedan till 22.00. Då hon vaknade ramsade jag och hon grät inte alls lika hysteriskt som tidigare kvällar utan blev ju mest arg att jag inte kom och tog upp henne. Så höll vi på 1 timme innan hon somnade om. Sov sedan till 06.00 då hon vakande och grät till men somnade om själv. Sover ännu men ska snart väckas =D> .

Känner mej väldigt taggad inför ikväll nu när förra natten gick så bra och jag har själv fått sova 7 timmar i sträck :D
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av Sofias mamma »

Jättebra jobbat, det låter verkligen som du vet vad du gör :thumbsup: :-D
Hon vet ju vad som gäller, ni har bara haft en tillfällig dikeskörning, snart är ni helt på banan igen :D

Ser fram emot rapport imorrn :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
milla82
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 08:38
Ort: Nykarleby

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av milla82 »

Tack! Har haft en kväll med många korta uppvak. Men som tur var somnade hon om ganska snabbt när jag ramsade. Men stackaren är nu inne på sin 3dje antibiotika kur för öronen nu på 3 veckor. Men gav den starkaste dosen av värkmedicin hon kan ta och hoppas att hon inte har så mycket värk. Nepp, nu ska jag gå och sova och hoppas att få sova hela natten.
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, hur gick det inatt?
:heart: :sleep: :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
milla82
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 08:38
Ort: Nykarleby

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av milla82 »

Har haft internet besvär så jag har fått vara utan dator i några dagar. Läggning och nätterna går nu som en dans igen =D> .
Så otroligt skönt att Meya sover igen och få ha kvällarna för sig själv.

Ska nu tatuera in ramsan i pannan så jag aldrig glömmer eller tvivlar igen.

Stort tack [-o< [-o< [-o< !
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av LilloppansMamma »

Inte ska du behöva tatuera in ramsan i pannan. :shock: :mrgreen:

Underbar läsning!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Omkura 16 månader?

Inlägg av Sofias mamma »

Vilken härlig läsning :thumbsup: :-D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "