vantar till en ettåring

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

vantar till en ettåring

Inlägg av titti_lie »

Eller snart ettåring.

Vantar ÄR ju jobbigt, de dras av och är tjocka och bökiga eller kalla. Har ni tips på bra vantar till en liten person under hennes första vinter? Vill ju gärna också att hon ska kunna använda sina händer ute.

En annan fundering, också om vantar. Våra tre barn är alla tumsugare och de två yngsta sover ute i vagn nu på vintern. Det där med sönderklippt vante och att peta ut tummen är ju bra, men fungerar det verkligen mitt i kallaste vintern? För tummen är ju inte konstant i munnen, bara vid insomnandet och vid skarvar. Erfarenhet av det?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: vantar till en ettåring

Inlägg av videunge »

ha ha jag hade samma fundering...
kolla här Vanttråd på kackel

vad gäller tummen så tror jag det är lugnt om man är varm i övrigt så att säga och man ligger ju nerbäddad. MEn jag vet inte säkert eftersom ingen av mina varit tummsugare.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: vantar till en ettåring

Inlägg av Tetz »

titti_lie skrev:En annan fundering, också om vantar. Våra tre barn är alla tumsugare och de två yngsta sover ute i vagn nu på vintern. Det där med sönderklippt vante och att peta ut tummen är ju bra, men fungerar det verkligen mitt i kallaste vintern? För tummen är ju inte konstant i munnen, bara vid insomnandet och vid skarvar. Erfarenhet av det?
Kan ni inte ge napp istället? :mrgreen: :lol: Äh, skoja bara. Jag tror inte det är nåt problem alls att tummen skulle bli för kall. Se till att liten ligger vindskyddad bara :D

Min vantvägrande stora dotter accepterade till slut tunna tumvantar, men det var ett par stycken som "försvann" under vintern :wink:
http://www.stadium.se/mode/juniorklader ... ol-mtn-f11
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: vantar till en ettåring

Inlägg av Rosine »

Hej titti_lie
För vår son använde vi bekväma tumvantar i ull (vår favoritmärke är Minimundus), fast tummen hamnade inte i tumhålen, och ovanpå pappas medeltjocka ullstrumpor (med lite elastan, tror jag) som vi kunde dra långt upp på armen. Fördelar: Dem kan inte tas av och ull värmer även när den blir blöt.

Vår dotter är också tummsugare och vi använde vantar med avklippt tumme. Det blev inte för kallt förra vintern.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"