Det här är alltså vår femte natt i natt, första på uppfäljningsveckan.
Innan jag började kuren har jag nästan aldrig haft problem med att natta min son på 8-månader. Han har "bara" haft problem att han vaknar typ hundraelva gånger per natt och har gjort det sen födseln. För ca 3 veckor sen började han bli jättegnällig, klängig och ledsen så fort jag lämnade rummet. Och nattningen började strula. Det i samband med hans alla uppvak fick mig att bestämma mig för att nu är det dags för kuren.
Det är väl kanske inte det enklaste att börja just när ens barn har sin 8-månaders ångest, men Anna Wahlgren säger ju att det är nu barnet verkligen behöver sin sömn, så vi kör på.
Just i denna stund ligger killen och skriker och gnäller på sitt rum. Gör ont i hjärtat, men det gjorde han ju andra sidan när han fick ligga bredvid mig också när han skulle somna (innan kuren).
*Vänta, går och påminner!*
Så där. Fick påminna honom lite argt att nu är det natt. Fick ett minst lika argt svar tillbaka, men han tystnade efter en minut. Ville verkligen inte "störa" igen med bekräftelsen, men bekräftade ändå 1x2 vid dörren och förväntade mig vilda protester. Trötta klagomål blev det, men nu har han tystnat. Allt som allt (om han nu har somnat) tog kvällens nattning 32 minuter... Och "var tvungen" att gå in och lugna honom med tillrättalägging 2 ggr. Jobbigt, i modershjärtat!
Försök att tänka att han skulle vara gnällig och klängig ändå, eftersom det antagligen är hans 8-månaders kris (det kan jag intyga). Och som AW säger, det är nu han behöver sin sömn!
Lycka till!

Lotta