9 månader, har haft problem med nacken i början
9 månader, har haft problem med nacken i början
Hej, redan från BB märkte jag att min son var mkt känslig för ljud. Han vaknade till vid minsta lilla ljud. Vi tog bort mjölk för att undvika sk koliken. Han blev periodvis hysterisk när han inte kunde komma till ro. Det visade sig att han var stel på höger sida i nacken. Vi sökte en barnkiropraktor, när han var tre månader. Det hjälpte lite efter andra gången. Idag är han nio månader och är allmänt mkt känslig, både i magen (har lätt att bli för hård) och i hörseln. Han rycker till och blir rädd för ljud som han inte är inställd på. Det kan vara storebrors (5 år)glada skratt. Han har mkt behov av närhet. Han klarar ej av att sova middag mer än 40 min. Han vill sova längre och blir jette ledsen. Buffning och vagn hjälper ej. Sömnen på nätterna har blivit kaotiska. Han vaknar var 40:e, 20:e och 10:e minut. Även när han är dödstrött och ska nattläggas vaknar han efter 40 min och då, om vi är tillräckligt snabba, buffar vi när han gnyr sig och då kan han somna om. Han ammades till han var 6 månader och fick bröstmjölk tills han var 7 månader. Då sov han efter de 40 minuters uppvakning, hela 6-8 h. Nu vaknar han vid minsta lilla prutt i magen. Han blir hystersik om vi inte lyfter och vyssjar honom. Grannar har knackat genom väggen när han varit hysterisk (okontaktbar). Han är mkt rädd. Jag vågar ej införa Sova hela natten metoden ännu för att jag ej ska skada honom känslomässigt, pga hans känslighet. Vi hade stor glädje av den metoden på vår äldsta son som än idag sover mkt bra. Hur ska vi gå till väga :?: Jag/vi orkar heller ej med att lyfta upp honom 15 ggr/natt och gå omkring m honom. Ska vi vänta tills han har blivit något äldre? HJÄLP???
Re: 9 månader, har haft problem med nacken i början
Hej och välkommen hit!
Även ett barn som är känsligt och rädd behöver få sova, kanske till och med mer än andra. Men som sagt var, du måste vara redo mentalt och beredd att satsa 100 % på en kur innan ni startar den.
Lycka till oavsett vilken metod ni väljer!!
Vissa barn är känsliga för ljud och andra för ljus. Är man trött blir man överkänslig mot allt och minsta lilla ljud kan få ett barn (eller vuxen) att hoppa högt. Ett utvilat tryggt barn klarar mer av det mesta, höga ljud, synintryck och allmänt stimmig tillvaro.Hej, redan från BB märkte jag att min son var mkt känslig för ljud. Han vaknade till vid minsta lilla ljud.
Om jag förstod vår egna sjukgymnast rätt så är det vanligt med stelhet i nacken på många barn från födseln och att symptomen förstärks när de ligger på rygg och då automatiskt fortsätter välja att ha huvudet lutat åt samma håll. Den rekommendationen vi fick för detta var mycket magläge och att bära barnet med det örat neråt vars motsvarande sida var stel. Vi blev väldigt mycket hjälpta av att låta sonen sova på mage och mycket magläge på dagtid.Han blev periodvis hysterisk när han inte kunde komma till ro. Det visade sig att han var stel på höger sida i nacken.
Har ni kört en regelrätt metod eller bara buffat lite då och då vid behov?Han vill sova längre och blir jette ledsen. Buffning och vagn hjälper ej.
Det känner du såklart bäst själv och du och en eventuell partner måste vara helt säkra på att det känns rätt innan ni startar en kur. 100 % säkerhet på att ni verkligen gör rätt och att SHN är något för er och sedan starta kuren. Dock skulle jag starkt avråda att "förbruka" verktygen (buffa, vagna, ramsa, solfjädra) innan en eventuell kur. Spara dom tills kuren då de behövs då.Han är mkt rädd. Jag vågar ej införa Sova hela natten metoden ännu för att jag ej ska skada honom känslomässigt, pga hans känslighet.
Även ett barn som är känsligt och rädd behöver få sova, kanske till och med mer än andra. Men som sagt var, du måste vara redo mentalt och beredd att satsa 100 % på en kur innan ni startar den.
Lycka till oavsett vilken metod ni väljer!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tack för uppmuntran. Vi har bestämt oss att vi måste börja kuren ganska omgående. Mina handleder orkar ej bära 15 ggr om natten. Jag måste erkänna att vi har buffat lite och ibland har det räckt utan att vi har sagt ngt på natten. Vi har också kört visan + buffning när han ska gå lägga sig. Men vi har ej lämnat rummet för vår rädslan för hans utbrott. Jag tror att vi är mer känsliga än han är just nu. Men det räcker inte och jag vet att vi måste läsa på. Jag behöver bara den där extra knuffen.
-
frk Carlsson
Hej Levi,
vilket fint pepp du fick av Nat! Sakligt och SANT!
Precis som du/ni är helt personlighetsförändrade av sömnbristen så är ju sonen det oxå. Att han varit känslig för ljud sedan födseln, ja kanske det. Men det får man vara. Sova ska man kunna göra ändå (med rätt vägledning såklart).
Det där med stelheten och hur man behandlar den, det hade jag ingen aning om, men det låter ju klockrent som Nat beskriver det
och när jag läser resten av det som hon skrivit till dig så känner jag bara att shit, här får ni ju verkligen svar på att er sons fysiska "problem" sannerligen inte är ngt hinder för att börja kura
:thumbsup:
Men jobbigt har ni det
! Både sonen och resten av familjen.
Det kan bli så annorlunda med barn nr 2, man känner inte igen barnet el sig själv och så blir det knas fast man vet hur man eg borde göra
. Och nu har ni kommit så långt att ni t om är "rädd" för er lilla sons utbrott
.
Jag tror att "boven i dramat" är att ni är så trötta och slutkörda och så vana vid att det ska problematiseras kring sonen att ni som sagt har glömt bort vad ni faktiskt kan
Och du säger själv att han har visat sig svara på buffningen etc, jamen dåså - ös på med resten då :thumbsup:
När man läser SHN-boken så framstår det ju tydligt att kuren är lämplig för alla barn, oavsett fysiska besvär. Iaf har jag tolkat det så
Och er son är ju inget litet spädbarn längre, utan en stor och stark kille som behöver vägledas framåt marsch!
Men nu fick jag intrycket av att ni ska köra och återta ledningen som de braiga och kloka föräldrar ni egentligen är!
Kör på, VI FINNS HÄR!
Varma kramar/Sanna
vilket fint pepp du fick av Nat! Sakligt och SANT!
Det där med stelheten och hur man behandlar den, det hade jag ingen aning om, men det låter ju klockrent som Nat beskriver det
Men jobbigt har ni det
Det kan bli så annorlunda med barn nr 2, man känner inte igen barnet el sig själv och så blir det knas fast man vet hur man eg borde göra
Jag tror att "boven i dramat" är att ni är så trötta och slutkörda och så vana vid att det ska problematiseras kring sonen att ni som sagt har glömt bort vad ni faktiskt kan
När man läser SHN-boken så framstår det ju tydligt att kuren är lämplig för alla barn, oavsett fysiska besvär. Iaf har jag tolkat det så
Men nu fick jag intrycket av att ni ska köra och återta ledningen som de braiga och kloka föräldrar ni egentligen är!
Varma kramar/Sanna
Hej frk Carlsson,
det här är precis vad jag behöver. Jag och min man behöver "feedback". Vi känner oss så utmattade att vi ej orkar tänka klart. Lilla Levi har en sån stark personllighet och jag upplever att jag har tappat greppet. Det låter sjukt, jag vet, att en 9 månaders bebis styr hela familjen. Vi planerar att börja nu till helgen, fredag kväll. Då kommer våran 5 åring att få sova över hos sin moster. Tills dess kommer att vi att studera boken. Men jag känner otrygghet och rädsla för ett totalt misslyckande och kaos.
Kommer vi att lyckas :? :? :? :? :?
det här är precis vad jag behöver. Jag och min man behöver "feedback". Vi känner oss så utmattade att vi ej orkar tänka klart. Lilla Levi har en sån stark personllighet och jag upplever att jag har tappat greppet. Det låter sjukt, jag vet, att en 9 månaders bebis styr hela familjen. Vi planerar att börja nu till helgen, fredag kväll. Då kommer våran 5 åring att få sova över hos sin moster. Tills dess kommer att vi att studera boken. Men jag känner otrygghet och rädsla för ett totalt misslyckande och kaos.
Kommer vi att lyckas :? :? :? :? :?
-
LilloppansMamma
Hej och välkommen, säger även jag!
Jag vet att ni kommer att klara kuren. Det är inte så krångligt jag lovar. Bara man vet VARFÖR då vet man också HUR. Så läs, läs igen och läs igen och kör.
Lägg extra krut på att läsa kapitlena: safarin, lugnet, tryggheten och njutningen. Där finns nyckeln till lyckad kurning. Vid några oklarheter så finns vi här.
LilloppansMamma
Jag vet att ni kommer att klara kuren. Det är inte så krångligt jag lovar. Bara man vet VARFÖR då vet man också HUR. Så läs, läs igen och läs igen och kör.
Lägg extra krut på att läsa kapitlena: safarin, lugnet, tryggheten och njutningen. Där finns nyckeln till lyckad kurning. Vid några oklarheter så finns vi här.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
9 månader; Finns det diplomerade kurare som kurar
Trötta föräldrar undrar om man kan få sitt barn kurad av diplomerad kurare? 
Hejsan,
Självklart!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =27&t=7921
Kontakta någon på listan som bor i närheten av er.
Självklart!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =27&t=7921
Kontakta någon på listan som bor i närheten av er.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
-
frk Carlsson
Hejhopp,
har varit bortrest ngr dagar...
Perfa att ta hjälp av kurare! Jag vet eg inte mer än att det där gör man upp med den kurare man "anlitar". Jag vet att en del kommer hem till en första och andra natten och sen backar de. Efter det håller man kontakt via tfn och mejl och så träffas man för en utvärdering. Typ
.
Om man inte får tag på nån i närområdet så kan en del stötta via tfn enbart. Men som sagt - bäst är nog att mejla och/eller PM:a och kolla med dem som kurar
Jag har iiiingen aning om det kostar och hur mkt isf. Beror säkert på vem det blir ni träffar. Ang det där med att det ären person som ska "passa"så tänker jag att det har de nogbergis med i tänket
Man får säkert träffas först och hälsa på varann etc innan man bestämmer sig.
/Sanna
har varit bortrest ngr dagar...
Perfa att ta hjälp av kurare! Jag vet eg inte mer än att det där gör man upp med den kurare man "anlitar". Jag vet att en del kommer hem till en första och andra natten och sen backar de. Efter det håller man kontakt via tfn och mejl och så träffas man för en utvärdering. Typ
Om man inte får tag på nån i närområdet så kan en del stötta via tfn enbart. Men som sagt - bäst är nog att mejla och/eller PM:a och kolla med dem som kurar
Jag har iiiingen aning om det kostar och hur mkt isf. Beror säkert på vem det blir ni träffar. Ang det där med att det ären person som ska "passa"så tänker jag att det har de nogbergis med i tänket
/Sanna
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, Hur går det för er? När tänker ni kura?
Hur ser schemat ut?
Jag är här ihop med massa bra hjärtebarnskontrollanter och vi är peppade som få. Hoppas ni är det med?
Hur ser schemat ut?
Jag är här ihop med massa bra hjärtebarnskontrollanter och vi är peppade som få. Hoppas ni är det med?
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej,
vi behöver verkligen back-up nu. Jag tror annars inte att vi kommer att fixa det själva. Levi blir om en vecka 10 månader. Här är schemat:
20.00 sova inför natten
07.30 morgon
08.00 välling
09.00 fruktpuré (mosad banan m avokado + sharonfrukt eller ngt liknande)
10.00 sova 1½ h
12.30 lunch
13.30 frukt
15.00 middagslur 45 min (hämtar store bror på dagis 13.45. Det skär sig lite m middagssömnen,därför blir vi tvungna att byta f.m-passet med e.m-passet)
16.00 middag
19.30 välling/gröt
Helst hade vi velat att han skulle sova 13.30 1½h .
MVH/ Levis mamma
vi behöver verkligen back-up nu. Jag tror annars inte att vi kommer att fixa det själva. Levi blir om en vecka 10 månader. Här är schemat:
20.00 sova inför natten
07.30 morgon
08.00 välling
09.00 fruktpuré (mosad banan m avokado + sharonfrukt eller ngt liknande)
10.00 sova 1½ h
12.30 lunch
13.30 frukt
15.00 middagslur 45 min (hämtar store bror på dagis 13.45. Det skär sig lite m middagssömnen,därför blir vi tvungna att byta f.m-passet med e.m-passet)
16.00 middag
19.30 välling/gröt
Helst hade vi velat att han skulle sova 13.30 1½h .
MVH/ Levis mamma
Hej!
Har ni fått tag i någon kurare eller kör ni själva?
Jenny
Har ni fått tag i någon kurare eller kör ni själva?
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej
det blir nog bäst att vi kör själva. Vi har laddat till ikväll. Pappan tar första natten. Ja han har t.o.m tagit semester tre dagar för att gå igenom denna trosprov. Ja nu gäller det att ha tro. Tron på att man kan förflytta "berg". Så tungt känner jag att det är.
Vill bara säga att det blir justering på schemat. Eftermiddagsluren kommer att vara lite tidigare, kl. 14.30 på 45 min.
det blir nog bäst att vi kör själva. Vi har laddat till ikväll. Pappan tar första natten. Ja han har t.o.m tagit semester tre dagar för att gå igenom denna trosprov. Ja nu gäller det att ha tro. Tron på att man kan förflytta "berg". Så tungt känner jag att det är.
Vill bara säga att det blir justering på schemat. Eftermiddagsluren kommer att vara lite tidigare, kl. 14.30 på 45 min.
Lycka till! Vi finns här!
läs på ännu mer så ni vet hur ni ska göra i natt! Tänk på allt det positiva som kommer i stället för allt jobbigt som har varit, ni är på väg åt rätt håll.
Jenny
läs på ännu mer så ni vet hur ni ska göra i natt! Tänk på allt det positiva som kommer i stället för allt jobbigt som har varit, ni är på väg åt rätt håll.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903