Syskon som väcker varandra

Skriv svar
Lydia

Syskon som väcker varandra

Inlägg av Lydia »

Hej!

(Har haft en tråd på "späda och små", men detta gäller syskon, varav den ena är äldre. Så jag startar en ny tråd här. Rätta mig gärna om frågan borde ligga nån annnastans.)

Lillasyster flyttade in till storebror för ett par månader sen. Läggningarna och första halvan av natten går bra. Men i vargtimmen (ibland ännu tidigare) strular det rejält och de väcker varandra.

Lillasyster är sm:ad och bekant med ramsan sen tidigare. Hon har på det stora hela sovit bra, men jag tror det är dags att kura/minikura henne och på allvar börja använda ramsan som ett verktyg så att hon verkligen blir en säker sovare. Hon vaknar just nu 2,3 gånger/natt, bla när hon hamnar på rygg och jag måste hjälpa henne att vända sig tillbaka.

Storebror har alltid varit en säker sovare och har svarat bra på ramsan. Men när lillasyster kom tog pappan över nätterna med honom och i samband med det började pappan gå in till honom istället för att ramsa utanför. Det stora kruxet med storebror är att han ibland vaknar och behöver kissa i vargtimmen. Det här generar en hel del trafik till deras rum och stör lillasyster (som man måste passera då). Så i vargtimmen väcker de helt enkelt varandra och allmänt kaos uppstår.

Mina funderingar: Är det viktigt för syskonen att sova tillsammans? Eller ska vi flytta in lillasyster till vårt sovrum? (Vi bor litet och har inga fler rum.) Hur gör vi med storebrors kisserier? (Han har spjälsäng och klättrar inte ur den. Växasäng skulle kanske lösa det dilemmat, men skapa andra.) Är det möjligt att kura lillan och ändå fortsätta trafikera rummet pga storebror? Kommer inte det att skapa en oro hos henne? Vad kan vi göra med storebrors uppvak? Vilket dilemma borde vi ta tag i först?

Tacksam för all hjälp och alla inputs jag kan få!
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
chokladkaninen

Re: Syskon som väcker varandra

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lydia! :D

Beroende på hur illa det står till med Lillasysters sovande så skulle jag välja att satsa krutet på henne i din situation. Storebror kommer ihåg det där med ramsan och behöver bara påminnas. :wink: Så ramskura henne så att du har något att ta till ifall hon vaknar av brorsans kisserier, och om det är hon som väcker honom ramsar du bara från tårna som om du aldrig har gjort annat. Det köper han. 8)

Ang hans kissande så vet jag att folk har testat olika varianter, att ta bort några spjälor i sängen och möjliggöra egenhändigt kissande med potta och ficklampa (öva på dagen i så fall! :lol:), att ta upp och kissa när man själv går och lägger sig, osv. Här har det räckt med att barnen kissar innan de lägger sig och så ersatte vi kvällsvällingen med en kvällsbanan, så blev det inte så kissnödigt på natten. :wink:

Det är mysigt och bra för syskon att sova tillsammans. :heart: Och särskilt om ni har lite plats finns det inget skäl att flytta isär dem, sträva istället efter att lära dem (=visa) att ni tar hand om deras ev problem så att det andra syskonet inte behöver ta något ansvar (=vakna och kolla läget). :D Här sover ungarna igenom varandras kvällsstojande, nattkissande, mardrömmar, morgonpigghet, magsjukor.... you name it. Efter att väl ha vant sig vid att sova tillsammans har de sällan eller aldrig stört varandra. :D

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lydia

Inlägg av Lydia »

Tack chokladkaninen för dina uppmuntrande ord!

Jag vill verkligen att de ska sova tillsammans.
Just nu är alla dock så slutkörda att jag tillfälligt flyttade in lillasyster till oss, för att ha närmare att "assistera" henne (ja, galet, jag vet :oops: ) och för att brorsan förhoppningsvis ska sova bra ett tag. Jag tänkte kura henne så snart det är möjligt. Är övertygad om att det kommer att gå ganska smidigt eftersom hon redan är bekant med ramsan, har ett tydligt dagsschema, kan somna själv etc.

Om hon ska kuras i vårt sovrum (för att sen flytta in till brorsan igen), är det något särskilt jag bör tänka på? När kan jag flytta tillbaka henne igen?

När det gäller kisseriet så tycker jag varianten med att ta upp halvsovande innan man lägger sig själv, låter intressant. Vet du om det finns nån bra tråd på temat? Har även börjat dra ner på vällingen och ge banan istället.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Lydia!

Om du ska kura lillasyster i ert sovrum, så undrar jag om du och gubben flyttar ut tillfälligt? Det borde ni göra, om du inte har möjlighet att skärma av en egen vrå åt tösen. Det är inget vidare att kura och sova i samma rum...

Jag skulle inte flytta ihop dem förrän uppföljningsveckan är till ända och ni har kunnat utvärdera. Men man kan också tänka att barn som kurats hos Anna åkt hem efter fyra nätter och fortsatt sova där :D Så det är upp till er!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Lydia

Inlägg av Lydia »

Tack för svar Sagalinda!

"Gubben" är redan utskickad till vardagsrummet. Jag ska försöka skärma av runt hennes säng. Men blir det konstigt om jag sover i samma rum? Vi har, som sagt var, inte så många andra ställen jag kan sova på.

Hade tänkt vänta till helgen med att börja. Då är nämligen storebror hos farmor och farfar. Men just nu är nätterna katastrofala och jag kan nog inte vänta tills dess. Får ändå ingen sömn just nu.

Det borde inte vara nån jättestor grej eftersom hon redan känner till ramsan och har fungerande rutiner. Somna på kvällen gör hon lätt. Det är de ständiga uppvaken och att jag måste sluta assistera henne på alla möjliga sätt för att hon ska kunna somna om. Jag ska putsa på attityden allt vad jag kan nu.

Funderar bara på om 8-månadersångesten kan försvåra det hela? Men känner inte att alternativet är att vänta ett par månader heller.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Du har rätt Lydia - att vänta är inget alternativ. Hennes eventuella 8-månadersångest blir inte heller bättre av att inte våga sova tryggt...

Alltså, även om det heter att barnet kan kuras i samma rum som föräldrarna sover i, förutsatt att det har en egen avskärmad vrå, så förespråkar jag att hon får ett helt eget rum under kuren. Ett rum där du kan dra igen dörren och hon inte behöver höra dina andetag...

Kanske du kan sova på golvet på madrass utanför "hennes" rum?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Lydia

Inlägg av Lydia »

Skönt att du säger det där om 8-månadersångesten. Jag tänker också att hon ändå (eller kanske extra mycket då) har behov av bra nattsömn.

Jag körde i natt i samma rum, men skärmade av henne ordentligt, gick ut och ramsade och smög in och la mig. Det kändes trots allt ganska bra.

Imorse märkte jag att hon hade tänder på väg, och att hon även var lite snuvig. Funderar just nu på om jag ska vänta en natt innan jag backar till enbart ramsan. Kanske bara korta ner vektygandet så mycket jag kan?
miniz

Inlägg av miniz »

Hur gàr det?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Lydia

Inlägg av Lydia »

Det har gått jättebra! Hon svarade fint på ramsan och sov bättre än hon gjort på länge. :)

Några frågor:
-Är sömnbehovet fortfarande 14,5 h vid 8 månader? När brukar man behöva dra ner på sömnen. Hon behöver fortfarande 20 minuter på eftermiddan (trots två timmars lunchvila).

-Planen just nu är att låta henne sova kvar i den avskärmade vrån (innan vi flyttar henne till brorsan) inne hos oss tills hon har kommit över 8-månaders ångesten. Vad tror ni om det? När kan man förvänta sig att "ångesten" klingar av för denna gång?

-Om hon vaknar t.ex. en halvtimme innan morgontid. Är det lönt att ge en pangramsa då? Och i värsta fall buffa och solfjädra henne lugn?
miniz

Inlägg av miniz »

Citerar mig fràn en annan tràd.
miniz skrev:
Späda barns sammanlagda sömnbehov uppgår till följande:

• En månadsgammal baby: ca 16,5 tim/dygn.
• Två månader: ca 16 tim/dygn.
• Tre och fyra månader: ca 15,5 tim/dygn.
• Fem och sex månader: ca 15 tim/dygn.
• Sju och åtta månader: ca 14,5 tim/dygn.
• Nio, tio och elva månader: ca 14 tim/dygn.
• Tolv månader och hela andra levnadsåret: ca 13,5 tim/dygn.

Klippt in fràn
http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... n-per-dygn

När àngesten klingar av märker du. :wink: Det är olika fràn barn till barn hur länge det sitter i och hur det sitter i. Om du vill ha henne inne hos er eller flytta in till brorsan fàr du känna pà själv. Jag vet att jag stör mina barn vid att sova i samma rum, sà vi har en avskärmad vrà i vardagsrummet för den minsta (och han bryr sig inte om vare sig film, musik eller dialog) var han fàr sova i ro och fà sin ramsa pà morgonen eftersom han inte fatta att vi har vintertid... Han sover alltid där eftersom barnrummet är fullt. :roll:

Pà morgonen pangramsa och en öronpropp, mot överkoncentration. :lol: . Med en öronpropp hör man om de vill nàgot, samtidigt som man har ett litet filter.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Lydia

Inlägg av Lydia »

Tack! :)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"