Ensam kurare
Re: Ensam kurare
Gällande musik: det behöver verkligen inte vara varken mozart eller ens klassisk musik. P3 fungerar så bra så för vår son, mycket insatt i världsnyheterna blir han oxå 
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tack båda för tips
Nu ska jag jobba vidare med att hålla min lilla tjej på bra humör och vaken tills nästa sovtid
När går tröttheten över?
kram
kram
Mini 110329
Hej,
Det beror nog lite på.. både hur lyckad kurningen är samt barnets ålder när det kuras. Din dotter är väl runt 7 månader nu va? Min son kurades när han var 5 1/2 månad och det tog cirka 3 veckor innan han blev piggpiggelin.
Det beror nog lite på.. både hur lyckad kurningen är samt barnets ålder när det kuras. Din dotter är väl runt 7 månader nu va? Min son kurades när han var 5 1/2 månad och det tog cirka 3 veckor innan han blev piggpiggelin.
Stämmer hon blir 7 månader den 29/10
Det är i alla fall lite bättre idag än igår. Värst är morgonen och kvällen men eftersom resultatet är så bra så känns det helt okej 
Mini 110329
ja precis!
sen är det ju heller inte så att de blir super pigga "PANG BOM", utan de blir successivt piggare och piggare tills de är helt utvilade.
sen är det ju heller inte så att de blir super pigga "PANG BOM", utan de blir successivt piggare och piggare tills de är helt utvilade.
Tack söta alltid trevligt med pepp
Har en gnällig liten tös ikväll och det sker alltid vid samma tid dvs 22-23. Har inte alls gått in de senaste nätterna och hon har lyckats somna om av sig själv el ramsa utanför. Fast nu låg jag och funderade på om man kan gå in när det är tyst och kolla av? Fast det kanske är dumt under uppföljningsveckan? Jag kanske släpper in vargar istället.. Vill bara se om täcker ligger på då det är väldigt "kallt" i rummet.. Hönsmamma som man är
Funderade på om jag har för kyligt men har för mig att det stod något om att barn gillar att det är svalt i rummet. Är det inte de ena så är det de andra
Vet inte varför jag börja tänka på det helt plötsligt. Kanske för att det nyss var ganska höga protester..
Mini 110329
-
frk Carlsson
Hm ja, säkert
Känner igen mig. Försök skjuta undan de där tankarna när de kommer, alt räkna till ca 100 el så innan du gör ngt (då brukar det ha lagt sig
). En bra grej jag fick med mig när vi kurade vårt första barn var att SHN faktiskt inte "utlovar" att barnet aldrig kommer att vakna/låta på natten/när det sover. Och så ÄR det ju
Skillnaden är att vi vet hur vi ska bemöta uppvak/gnöl etc. Precis som du beskrev att du gjorde
:thumbsup:
Kram.
Skillnaden är att vi vet hur vi ska bemöta uppvak/gnöl etc. Precis som du beskrev att du gjorde
Kram.
hua dessa morgonar är nog det tuffaste..vaknade strax innan 06 och jag började med husljud och satte sen på radion. Hon var ledsen hela tiden men absolut inte hysterisk utan gråter och är allmänt ledsen och sur.. Tillslut vid 06:30 när det lugnade sig lite gick jag in och gjorde morgon. Blir osäker på om jag ska dra till en pangramsa när hon börjar gråta eller göra som jag nu har gjort? Igår gjorde jag rummet ännu mer mörkt så det kan inte vara det som är problemet.
Sen vet jag nu att det kommer bli galet tufft fram till 09:30..Tips?
Kom på att på söndag slutar sommartiden...typiskt nu när jag börjar sätta tiderna
Blir det som att börja om?
kram
Sen vet jag nu att det kommer bli galet tufft fram till 09:30..Tips?
Kom på att på söndag slutar sommartiden...typiskt nu när jag börjar sätta tiderna
kram
Mini 110329
gomorgon!
Att vakna vid 22-23 tiden är väldigt väldigt vanligt och än idag kan min son vakna till vid just den tiden. Det som skiljer hans uppvak åt nu för tiden är att han ligger och pratar med sin snutte istället för att gråta eller skrika. Jag kan inte komma ihåg när jag senast behövde ramsa vid den tiden på kvällen dock fanns det en tid under kurningen och uppföljningen när jag ofta fick gå in och lägga en bestämd ramsa.
Om du tycker att dottern verkar kall när du tar upp henne så kan du väl köra med dubbla pyjamasar, köpa en fodrad och/eller ta på raggstrumpor att sova i?!? Alternativt höja tempen en aning på elementen om det är möjligt. Man kan givetvis också smyga in och kolla av men risken är ganska stor att man stör samt även gör barnet oroligt.
Sommartid och vintertid är inga problem, det löser sig lätt!!
Innan bakning sanerar man barnet för man vet ju aldrig vilka kroppsdelar som kommer att komma i kontakt med ingredienserna. Efter bakningen sanerar man barnet för man vet att exakt HELA bäbisen kom i kontakt med alla ingredienserna
Att få de små barnen att lära sig sova hela vägen fram till kl 7 kan vara lite trixigt och ofta är det just den sista timmen som är problemet. Successivt brukar det ge med sig men det kan gott ta några veckor där man vissa dagar gör framsteg för att dagen efter gå tillbaka ett halvt steg igen. Tålamod och husljud är receptetvaknade strax innan 06 och jag började med husljud och satte sen på radion. Hon var ledsen hela tiden men absolut inte hysterisk utan gråter och är allmänt ledsen och sur.. Tillslut vid 06:30 när det lugnade sig lite gick jag in och gjorde morgon.
Att vakna vid 22-23 tiden är väldigt väldigt vanligt och än idag kan min son vakna till vid just den tiden. Det som skiljer hans uppvak åt nu för tiden är att han ligger och pratar med sin snutte istället för att gråta eller skrika. Jag kan inte komma ihåg när jag senast behövde ramsa vid den tiden på kvällen dock fanns det en tid under kurningen och uppföljningen när jag ofta fick gå in och lägga en bestämd ramsa.
Om du tycker att dottern verkar kall när du tar upp henne så kan du väl köra med dubbla pyjamasar, köpa en fodrad och/eller ta på raggstrumpor att sova i?!? Alternativt höja tempen en aning på elementen om det är möjligt. Man kan givetvis också smyga in och kolla av men risken är ganska stor att man stör samt även gör barnet oroligt.
Sommartid och vintertid är inga problem, det löser sig lätt!!
Tips mot gnäll: ut i det friska höstvädret, på med massa kläder och gå ut och undersök världen. Alternativt öka på sociala delaktigheten. Något som min son alltid uppskattar är att baka. Rent golv är prio 1. Sen lägger du fram ingredienserna på ett bord men alla redskap på golvet. Ta ner en ingrediens i taget till golvet som ni tillsammans undersöker och måttar. Att smaka av hör såklart tillSen vet jag nu att det kommer bli galet tufft fram till 09:30..Tips?
Innan bakning sanerar man barnet för man vet ju aldrig vilka kroppsdelar som kommer att komma i kontakt med ingredienserna. Efter bakningen sanerar man barnet för man vet att exakt HELA bäbisen kom i kontakt med alla ingredienserna
Tack för tips 
På söndag när det blir vintertid är ju min sista dag i uppföljningsveckan och en annan kurare jag pratade med tyckte att jag skulle köra vidare med de tider som hon är van med nu i sin kropp dvs väckning 06 istället för 07 osv.. i en vecka till och sen ändra!? Vad tror ni blir bra så här för mig i slutskedet av uppföljningsveckan? På ett sätt kan jag få fördel av ändringen eftersom hon vaknar 06 redan idag men alla injobbade tider blir "fel" med en timme
kram
På söndag när det blir vintertid är ju min sista dag i uppföljningsveckan och en annan kurare jag pratade med tyckte att jag skulle köra vidare med de tider som hon är van med nu i sin kropp dvs väckning 06 istället för 07 osv.. i en vecka till och sen ändra!? Vad tror ni blir bra så här för mig i slutskedet av uppföljningsveckan? På ett sätt kan jag få fördel av ändringen eftersom hon vaknar 06 redan idag men alla injobbade tider blir "fel" med en timme
kram
Mini 110329
Glömde fråga när jag törs flytta över henne från kurrummet till sitt eget rum? Nu i och med vintertid osv!? Så att jag får tillbaka min säng 
Mini 110329
Mm jag lämnar över till något annat hjärta att svara på frågan om att ändra till vintertid.
Dock kan jag svara på frågan om att flytta dottern till ditt rum.
Jag tycker att det smartaste är att du tar flytten samtidigt som det ändras med tiden så tar du båda dessa ändringar samtidigt. Det blir troligtvis ett dygn med många frågor så här gäller det att putsa på attityden. Som vanligt gäller råden att lägga på extra mycket utomhusaktivitet och social delaktighet när barnen är gnälliga som de gärna blir när de sover sämre och känner sig osäkra på vad som händer med världen.
Dock kan jag svara på frågan om att flytta dottern till ditt rum.
Jag tycker att det smartaste är att du tar flytten samtidigt som det ändras med tiden så tar du båda dessa ändringar samtidigt. Det blir troligtvis ett dygn med många frågor så här gäller det att putsa på attityden. Som vanligt gäller råden att lägga på extra mycket utomhusaktivitet och social delaktighet när barnen är gnälliga som de gärna blir när de sover sämre och känner sig osäkra på vad som händer med världen.
Eftersom jag har köpt barnaboken nu hänger jag med på vad ni menar med social delaktighet
Min tjej älskar det plus att vara ute som vi har varit väldigt mycket just nu.
För min del skulle jag gärna ta tidsändring på en gång istället för att vänta men jag vill ju göra vad som är bäst för lilla hjärtat. Frågan är om jag kan börja fasa in det nu från och med idag med lite kvartar eller om det blir bättre att ändra rakt av!? Vi får se vad någon annan har för råd
Huvudsaken det blir den bästa övergången för min tjej.
Tack och bock
kram
För min del skulle jag gärna ta tidsändring på en gång istället för att vänta men jag vill ju göra vad som är bäst för lilla hjärtat. Frågan är om jag kan börja fasa in det nu från och med idag med lite kvartar eller om det blir bättre att ändra rakt av!? Vi får se vad någon annan har för råd
Tack och bock
kram
Mini 110329
Vid tidsomställningar har jag tagit kvartar på flera ställen. Nu skall vi ju ställa tillbaka klockan. Så jag hade börjat med att ta upp en kvart senare på morgonen än jag brukar.
Alltså om morgonen normalt börjar kl07 och du ställer om din klocka kvällen innan så tar du upp 06.15
Sen drar jag ytterligare en kvart på nästa lur. Den ligger i vårt fall kl 09.oo. Med omställd klocka så blir det08.30Då har du kommit ikapp en halvtimme.
Skjut på nästa lur ännu lite till och flytta med maten. I vårt fall kl 12 i vanliga fall. Nu blir det 11.45 Då har man trekvart. Sen att natten blir en kvart längre gör inget. Speciellt inte som vakentiden på dagen blir något längre den dagen. Eller dra en kvart till så är liten i säng till 19 som vanligt.
lycka till!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start