Hyperemesis Gravidarum

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Luvisen

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Luvisen »

Tack Stilla! :heart:

Tack Bluna! :P Tänk att jag ska få ge mig på SM också! Spännande! Hoppas du har det gött med din bebbe!

Tack Tetz! :heart:

Bemötande varierar ju givetvis fr dag till dag. BM som var så vresig och neggo kanske hade en dålig natt. Och en sån kan ju givetvis dyka upp varsom. :lol: :(

Jag litade på andras omdöme när jag valde sjukhus första gg #-o när jag faktiskt vet bättre. Jag var varit massvis på sjukhus i mitt liv av tusen olika anledningar och jag vet tex att Karolinska Sjkhs är riktigt bra. Har även inside info där att personal trivs med varandra och deras personalomsättning är relativt låg. Medans den är ganska hög på Danderyd tex. Sånt påverkar bemötandet självklart.

Sen tycker jag att KS personal verkar väldigt kunnig. Har möt flertal som varit himla barska MEN de är snabba och det dom gjort har fått mig att känna mig bättre och det är det som räknas för mig. Så jag var ganska säker på att det var dit jag ville denna gg men nu blev jag tveksam. Jag har haft samtal med dem om sen avnavling och deras och min definition skiljer sig.

Har även talat med SÖS och där tyckte de att jag var skvatt galen som ville att navelsträngen skulle sluta pulsera helt på egen hand. (Det kan ta mkt längre än några få min som nu är standard på sjukhusen) Och K-vitamin sprutan kunde de bara skippa om jag skrev under två dokument som klargjorde att jag tog allt ansvar för följderna av detta beslut...
jag blev positivt överraskad när personalen faktiskt FRÅGADE om k-vitaminet, istället för att bara ge sprutan
Det låter ju jättefint. :shock: Hoppas på det då!

Säg mig Tetz, hur sen blev avnavlingen för er? Minns ni? Fick du krysta ut moderkakan? (Sorry om det blev lite väl ingående här men jag är mkt intresserad av denna fråga...)

Tack allihop för input! Alltid bra att höra andras erfarenheter!

Kram! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tetz

Inlägg av Tetz »

Luvisen skrev:Säg mig Tetz, hur sen blev avnavlingen för er? Minns ni? Fick du krysta ut moderkakan? (Sorry om det blev lite väl ingående här men jag är mkt intresserad av denna fråga...)
:lol: Ingen fara!
Jag skulle tippa på att de navlade av efter ca 5 minuter (lite svårt med tidsuppfattning där :lol: ). Jag krystade ut kakan efter avnavlingen.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
emu

Inlägg av emu »

Födde också på bb stockholm men hade också otur med personal när det väl var dags. Hade också önskat sen avnavling men det blev inte så då lillan hade navelsträngen runt halsen, däremot frågade de om k-vitaminet. Hade tänkt skippa det men eftersom det blev sugklocka så kändes det som att det kanske var bra att ta det. Ibland blir det inte som man tänkt sig...

Konstigt att sös var så anti, det kan ju ibland också hänga på vem man pratar med, om det inte är en uttalad policy på sjukhuset förstås.
Nelly f. 28 maj 2011
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tetz skrev
Jag skulle tippa på att de navlade av efter ca 5 minuter (lite svårt med tidsuppfattning där ). Jag krystade ut kakan efter avnavlingen.
Tack för generös info! :D Ser då att det inte var fullständig sen avnavling för en av poängerna med den är att moderkakan töms fullständigt på blod, krymper och faller ut av sig själv. Detta tar minst 15 min eller mer. Sedan har jag förstått att det klampar strängen oavsett när de klipper på KS (även andra sjukhus) just för att ta syreprovet som säkerställer vårdens kvalité. Min tanke är att de inte ska klampa alls utan bara nypa den under de få sekunder som behövs för att ta provet... Vi får väl se om man kan få till det. Hoppas hoppas! [-o<

emu-Ja, visst tusan kan det bli HELT annorlunda än man tänkt, tråkigt nog... :( :evil: Jag får utgå att det blir precis som jag vill :mrgreen: och sedan köpa det som faktiskt blir förutsatt att det som görs verkligen ligger i det lilla barnets intresse. :wink: Har förstått att det finns ett flertal situationer där de nuvarande rutinerna tyvärr utgör björntjänster. :(

Värme! Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kan knappt tro att det är sant!! Kräklandet har dragit sig tillbaka!! Efter att ha knaprat Losec i ca 2 veckor börjar det avta!! Tjohoo!

Jag mår visserligen pyton iaf hela tiden och har tidvis yrsel som får mig att vackla som en berusad men det är ändå underbart skönt att slippa kräkas och ha ont i magen!! \:D/

Lergigan Comp fick jag också men den hjälpte inte ett dugg. Det blev bara värre så den ligger i sopen. Hmf! Det var samma förra grav. :roll:

Coca colan hjälper inte lika bra längre mot illamående men det verkar som jag kan byta ut det mot äpple och solroskärnor. 8) Vilket ju bara är bra. Tihi!

Är så oerhört tacksam att jag nu återigen kan äta små mängder frukt! Som jag längtat! =P~

Ärtan skulle komma 29 feb (skottis :wink: ) , vilket jag tyckte lät festligt men sen ändrade de till 27 feb. Äkta hälften är lättad av ngn anledning... :-s Han vill inte ha en skottis...

För två dgr sen kände jag en tydlig liten spark- fasen vad gulligt! Kan inte vänta på att få se detta under!!! :P

Förresten! Äkta hälften gjorde en insats! Jag kände mig deppig för jag kollade med BB SÖS och de tyckte att sen avnavling gick fin fint men de hade ingen plats... ](*,) KS och Huddinge ville inte gå med på att vänta ut ngn moderkaka utan har som rutin att avnavla efter 2-3 min....MEN så ringde Äkta Hälft till SÖS igen, vanliga förlossningen, och stötte på värsta trevliga BM som tyckte att det lät jättefint med seeeen avnavling samt skippande av K-vitaminet! :D Vad glad jag blir! Nu känns det tryggt. Hoppas bara nu att vi får plats! [-o<

Värme!/Luvisen
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Luvisen, vad glad jag är för din skull. Tänk, ett syskon lyckliga :? Bebis? Vad skall han få heta nu, han kan ju knappast vara Bebis längre eller? :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D âh vad skönt att du äntligen fâr mâ (lite :wink: ) bättre! Ljuvligt med smâ sparkar i magen, dem kan jag sakna ibland. :heart:

Jag är sâ impad av att du gav dig pâ detta igen. =D>

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Torsmamma:
Tänk, ett syskon lyckliga Bebis? Vad skall han få heta nu, han kan ju knappast vara Bebis längre eller?
Ja, tänk! Ofattbart på någe vis. Och underbart. :heart:
Tja Bebis ja...han har nu gått till att bli Bebispojken :lol: :oops: ...När ärtan väl kommer får han nog bara bli Lillpöjk.

När man väl ser en riktig nyfödding brevid kommer Bebis att se ENORM ut i jämförelse...! :o :lol: Jag vet ju att han inte är ngn bebis men det är svårt att tar bort "ränderna" . :oops: :lol: :wink:

Sarisparis- Tack söta du! Det värmer ska du veta! :heart:
SM rookie
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Så bra! Jeg er så glad for din skyld!
Ja, min storebror ble sikkert flere kilo tyngre i løpet av de dagene jeg var borte da lillesøster kom til verden - helt sikkert :!: :wink:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:lol: :lol: :lol:
SM rookie
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej Luvisen,

stort grattis till lilla ärtan, vad spännande!

Jag födde på Huddinge och skrev i förlossningsbrevet att jag önskade sen avnavling, trots att de ju ska ha det som rutin. Nu har jag iofs inte alls varit insatt i hur pass sen en sen avnavling ska vara... Men den urgulliga barnmorskan klämde och kände på navelsträngen både länge och väl innan det var dags för att avnavla. Och jag krystade inte ut moderkakan, jag tror hon ryckte lite lätt i navelsträngen och så ploppade den ut. Hur lång tid detta tog har jag verkligen ingen aning om, tiden stod liksom stilla där ett tag. :)

Kanske hade vi turen att råka på personer som verkligen förstod vad vi önskade med vår förlossning, för det blev precis så vi ville, om inte ännu bättre. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hellu!
Och jag krystade inte ut moderkakan, jag tror hon ryckte lite lätt i navelsträngen och så ploppade den ut.
Jag har hört talas om detta tillvägagångssätt. Har förstått fr en del BM att det är riskabelt då det kan orsaka kraftiga blödningar. Turligt nog gick dig bra för dig! Vad bra!

Vad det höll på med på min första förlossning vill jag inte ens tänka på men är evigt tacksam att det trots allt gick bra. Sort of... :( :D Inga jättekomplikationer iaf. :P
Kanske hade vi turen att råka på personer som verkligen förstod vad vi önskade med vår förlossning, för det blev precis så vi ville, om inte ännu bättre.
Underbart! :heart: Hoppas jag får erfara samma sak denna gg! [-o< [-o<
SM rookie
emu

Inlägg av emu »

Skönt att få må bättre! Hoppas det håller i sig i fortsättningen också.

Du har inte funderat på doula? Eller klarar maken att bevaka dina intressen när det väl är dags?
Nelly f. 28 maj 2011
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jo, jag har faktiskt funderat på doula. Men känner mig lite velig. Å ena sidan bra, å andra sidan så känner jag mig så utsatt dessto fler folk är omkring mig. Tycker bäst om att vara själv i sådana situationer...Lite blyg också... :oops:
Eller klarar maken att bevaka dina intressen när det väl är dags?
Ja du emu....det är frågan det. Tycker han svajar väldigt. Ena dagen är han klippan självt andra dagen vill han inte vara med alls på ngn ny förlossning. Han blev helt knäckt efter första så han är väldigt motvillig mot hela upplevelsen om man säger. :cry:
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Luvisen :D

Hur mâr du nu? Hur gâr det med förberedandet?
Luvisen skrev:När man väl ser en riktig nyfödding brevid kommer Bebis att se ENORM ut i jämförelse...! :o :lol:Jag vet ju att han inte är ngn bebis men det är svårt att tar bort "ränderna" . :oops: :lol: :wink:
Ja, jag kan bara instämma. Kommer fortfarande ihâg (och kommer nog aldrig att glömma :lol: ) första blöjbytet pâ storebror Arvid (dâ tvâ âr och tvâ mânader) efter att Mats hade kommit till oss. Vilken JÄTTERUMPA! :shock: :lol:

Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"