kur på 4 åring? lillasyster kuras just nu

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
ellen11
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 15 okt 2011, 13:03

kur på 4 åring? lillasyster kuras just nu

Inlägg av ellen11 »

Är två veckor in på kuren med min lilla ellen 7 månader. Allt gåt bra (har bara sista morgontimmen kvar att ordna till. Min stora flicka Maja snart 4 år tänkte vi kanske börja med.
Hon somnar 20.00 efter 15 minuters sagoläsning och att vi ligger i sängen tills hon somnar. Då smyger vi ut.
Hon kan vakna en eller två gånger på natten och kallar på oss. Vi har då gått in och lagt oss.Hon har somnat om på stört och vi har smugit ut igen.
Hon vaknar sedan glad på morgonen vid 7.
Hur ska vi göra kuren med henne?
Hur mycket ska hon sova (sover inte på dagen)?
Hur gör vi på morognen? (om hon skall sova längre än till sju?)
Ska vi vänta med henne tills lillasysters sitter perfekt eller ska vi ta stora tjejen nu också när vi ändå är igång (deras rum ligger vägg i vägg med varandras och vårt )
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: kur på 4 åring? lillasyster kuras just nu

Inlägg av miar70 »

:D Hej ellen11 och välkommen hit till äldrebarn :!:

Roligt att läsa att det går bra med kur av lillan, bra jobbat!

Klart ni ska hjälpa Maja att somna gott och sova gott hela natten :thumbsup:

När man ligger hos barnet till hon somnar förväntar sig hon att ni ska ligga där när hon vaknar också, det är därför hon ropar er till sig. Om hon däremot får lära sig att somna själv så kommer hon att kunna somna om själv också :D

Ni kurar ungefär på samma sätt som ni gjorde med Ellen, utan buff såklart men med samma fokus framåt och med samma attityd - det är däri hemligheten ligger :wink:

Gärna sagoläsning, men det bästa är om ni kan ha den i soffan eller i mamma och pappas säng. Och mycket bus och skoj innan läggning, det ska vara überkul att lägga sig \:D/

Prata med Maja och berätta för henne vad ni tänker om hennes läggningar och nätter. Oj, vad kul det ska bli - bara positivt utan frågor från er sida!

Läs på lite extra om att kura äldre barn här:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aldre-barn

Jag tror ni fixar det här galant, ni är ju liksom inne i kurtänket nu! Om ni ska köra kur för Maja nu eller vänta till Ellen är i hamn måste ni själva avgöra, det viktiga är att ni är förberedda och har fokus framåt - men det där kan ni ju redan :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
saferide
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 21:41

Re: kur på 4 åring? lillasyster kuras just nu

Inlägg av saferide »

Vi har precis fått en fungerande natt och morgon med min son, och detta vaknande mitt i natten börjar precis avta! För oss verkar bra kvällsrutiner, mycket skratt, en övertygande och självklar attityd(! att alla sover i sin säng på natten, på natten sover man och du är ju världsbäst på att sova i din säng!) funkat. :D

Vi har fortfarande lite problem med att han kommer upp på nätterna, och det låter (i mina öron i varje fall) helt sjukt, men den självklara lösningen som funkat för oss är att prata med Noah. Säga till honom att han inte behöver komma upp något mer på natten, utan att han kan försöka somna om själv. När han vaknar på morgonen ropar han på oss, så säger vi att han kan komma upp för det är morgon (när vi inte går upp innan honom då). Han är så himla mycket gladare om dagarna och vi med! =D>
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: kur på 4 åring? lillasyster kuras just nu

Inlägg av Susanne G »

Vad härligt för er alla. :D =D>
Ge honom en väckarklocka som ringer när det är morgon och som han själv får stänga av. Då behöver han inte ropa på er alls. :wink:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "