Omkura ngr fragor

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Omkura ngr fragor

Inlägg av Flora »

Hej igen,

Vi har kurat var dotter när hon var 5 månader och det gick ganska bra. Vi var jättenöjd och livet var bra. Jag har en gamla tråd för barn till 12 månader, men nu är hon lite äldre - 15 månader - och därför tänkte jag att det passar bättre här.

Ni har varit en så stor hjälp sista gången så jag tänkte att skriva igen. Den här gången känner jag att vi måste göra en liten minikur eller omkura henne. Det började att bli sämre den här sommaren när vi var på semster och sov i samma rum. Hon började skrika ganska högt i morgon timmerna omkring 5 och ramsa hjälpte inte. Eftersomvi kunde låta henne skrika för långt i hotellet började vi att ta upp henne, låg henne i vår säng, gav välling etc. Vanliga fel... Sen började hon dagis och hon hade seperationsångst.så det blev även sämre men att vakna under natten.
nu är det så här:
- hon drickar välling 19 och sen är hon jätte trött, hon sover inte i famn men är hundstrött. Vi kan lägga henne och hon somna nästan direkt, men vill ha lite ljus från hallen
- hon vaknar första gång mellan 24-2. Hon reagera inte på ramsan, men när vi gick in och håll handen på hennes rygg till hon sover efter ca.10-15min är det tyst igen (jag vet inte bra att vi stanna till hon sover)
- hon vaknar igen andra gång mellan 4-5 och är mer vaken.skriker som galen, bara lugna sig när man ger välling. Efter det sove hon inte om,har försökt allt: later bli henne, ta på egen säng var hon bara leker. Om man hartur sover hon igen efter 1timme för1-2timmar...

Nu har hon landat på dagis och vi känner vi kan jobba på 'sova hela natten'igen.
Vi ska börja på fredagoch jag är motiverat som helst.
Jag vet att jag måste reactivea ramsan igen och inte gå in,ta henne upp eller ger välling.

Men jag vill vet:
- börjar man helt om med buffar eller börjar man nu med solfjäder eftersom hon är äldre och vi har gjort det när hon var liten
- gå man in direkt när hon skriker på första natten som det var sista gången eller vänta man nu lite längre
- hur jag har sagt sover hon inte i famn när hon får välling, men är jättetrött.är det ok eller måste man ge välling tidigare sen och försöker att hon är helt vaken när vi lägga henne
- är det ok att vi har lite ljud framför dörren när vi lägger henne,vi hade det mörkt innan men hon kände vara mer tryggt så.vi kan stänga av när vi lägger oss sen.
- på dagissover hon mellan1.5-2.h även om dem ramsa inte och klappa dem. Men tänker det är ok, och att hon vet så är det på dagis men hemma är det annorlunda.vad tänke ni?

Igen stor tack för alla svar.det var lång berättelse och eftersom jag är från tyskland inte det bästa svenska,men jag vill bli förbereddad som bäst jag kan innanfredag så jag känner mig som säkert somhelst.

Här är var schema:
7.00 vaknar och välling
7.45 frukost
9.45 mellis på dagis
11.15 lunch på dagis
12.15-13.45 sova på dagis
14.30 mellis på dagis
17.30 middag
18.00 bada, lek etc.
18.45 välling
19.00 sova

Kanske 12timmar funkar inte100% hon har inte gjort det tidigare även när hon sov bättre, men e.g. Hemma soverhon 2timmar på lunch.

Kram flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Omkura ngr fragor

Inlägg av miar70 »

Hej Flora och välkommen till äldrebarn :D

Vad bra att ni tänker hjälpa er flicka att hitta tillbaka till sköna sömnen igen, det behöver hon :heart:

Ska se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar!

Flora skrev:- börjar man helt om med buffar eller börjar man nu med solfjäder eftersom hon är äldre och vi har gjort det när hon var liten
:idea: Du behöver inte buffa henne nu. Solfjäder räcker gott och väl :!:
gå man in direkt när hon skriker på första natten som det var sista gången eller vänta man nu lite längre
:idea: Om du ser på det här som en ny kur, ja då går du in direkt. Tänker du att det är en minikur kör du på natt två. Om jag får tycka, så är det läge för en helt ny kur.
hur jag har sagt sover hon inte i famn när hon får välling, men är jättetrött.är det ok eller måste man ge välling tidigare sen och försöker att hon är helt vaken när vi lägga henne
:idea: Det allra bästa är att hon skrattar och har kul ända ner i sängen och det kan vara svårt när hon nästan sover. Ditt eget förslag att ge vällingen lite tidigare är toppen och försök att lägga krut på roliga läggningar - det ska vara superkul att lägga sig :D
är det ok att vi har lite ljud framför dörren när vi lägger henne,vi hade det mörkt innan men hon kände vara mer tryggt så.vi kan stänga av när vi lägger oss sen.
:idea: Jag antar att du menar ljus och inte ljud? Visst kan du ha dörren på glänt och liten ljuskälla, det viktiga är att det blir mörkt sen för ljus stör. Och ljud är toppen utanför dörren, det är nåt vi ofta tjatar om; husljud!
på dagissover hon mellan1.5-2.h även om dem ramsa inte och klappa dem. Men tänker det är ok, och att hon vet så är det på dagis men hemma är det annorlunda.vad tänke ni?
:idea: Japp, precis så tänker jag också!

Lycka till på fredag och hojta till om det är nåt du undrar över. Och du - din svenska är jättebra =D>

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: Omkura ngr fragor

Inlägg av Flora »

Tack mia för ditt svar. Kan inte vänta till imorgon...!

Håller med att det känns mer som ett nyt kur men på andra sidan sover hon ganska snart vid läggning, så traffik kanske stör..kanske mer på natten att gå inn direkt? Vad tycker du?

Skratt vid läggning har alltid blir lite svart. Vi gjorde det på väg till sängen, låg henne ner ganska snabbt sen och ramsade ut. Vi gjorde inte så mycket skrat när vi precis låg henne eller när hon redan var i sängen - fel?

Ahh, självklart menade ljus :-) Med husljud förstår jag och att det är bra att ha ljud utan röst men gäller det också för äldre barn, e.g. Hon hörar mig prata på telefonen eller höra tv i background? Eller är det inte bra?

Ok sista fråga: i ditt erfarenhet hur tidigt ger man välling innan läggning sen så de är inte förtrött?

Kram flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Omkura ngr fragor

Inlägg av Elle »

Hej Flora!

Här hemma serverades vällingen ca 30 min innan nattning och sedan bus och skratt en god stund innan juvelerna hoppade i säng.

Husljud är bra, både tv, telefon etc. Det signalerar att ni finns där och håller vakt och juvelen kan somna och sova gott hela natten.

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: Omkura ngr fragor

Inlägg av Flora »

Hej,
Vill bara säga att det gick ganska bra sista nätterna. Hon vaknade två gånger i fredag o lördag men sen var det en gång. Sista natten bara kl. 5.30 och hon sov inte om så jag tåg henne upp 15 min innan. Så nu måste vi kämpa på med det men det är en stor skillnad igen att hon sover 19-5.30 utan att vakna :-)
Tack mia och elle för era tipsar! Vi kämpa på :-)))

Flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Omkura ngr fragor

Inlägg av Sofias mamma »

Hej Flora,
bra jobbat =D>
Hur går det nu?
:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: Omkura ngr fragor

Inlägg av Flora »

Hej,
Det går ganska bra om jag tänker hur det var innan. Självklart inte perfekt, men jag hoppas det kommer. Speciell att hon är lite förskyllt också.

Vi lägger henne kl. 19. Ibland 18.45 hon frågar efter sängen! Det tar 5 min max sen är det tyst. Hon vaknar lite kl. 22.30 men normalt sover hon om själv.
Igår vaknade hon kl. 4. Sov om 4.15, vaknade igen kl. 5, sov om kl. 5.30 till 6.30.
Dagen innan var det kl. 5.30 och hon kunde inte sova om igen så vi tåg ut henne kl. 6.30.

Jag kan säga att det är lite så där omkring kl. 4-5.och om det är senare har hon det svart att sova om. Hon har alltid varit en ganska vaken tjej, så om hon kan sova 11-11.5 timmar om natten och 1.5-2.00 på lunchtiden är jag jättenöjd. Lunch funkar ganska bra. Hon sova mellan 1.5-2h, ok idag var det 1h men hon vaknade av hennes hust :-(

Hur gör ni när era barn husta? Gå ni in och ger lite vatten i sängen?
Kram flora
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Omkura ngr fragor

Inlägg av miar70 »

Flora skrev:Det går ganska bra om jag tänker hur det var innan. Självklart inte perfekt, men jag hoppas det kommer.
:D Härlig inställning, och du har så rätt - det kommer!
Vi lägger henne kl. 19. Ibland 18.45 hon frågar efter sängen
Åh, härligt :D
Hur gör ni när era barn husta? Gå ni in och ger lite vatten i sängen?
Såklart måste en unge med hosta få vatten om det behövs :D ett tips: ställ en skål med hett vatten och en hackad (röd)lök i under hennes säng, smörj henne med lite Vicks på bröstet så har kommer säkert hostan att hålla sig borta.

En liten varningsflagg för tidiga morgnar: försök få till ett omsomnande och att det är du som får väcka, annars är risken stor att morgnarna kommer att börja tidigare och tidigare :? och det vill vi ju inte :wink: .

Om hon säker på att du har koll på både läggning och väckning kommer hon att sova lugnt till dess att du väcker henne. Hon vet att du har kollen :D

Kram och fortsatt lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: Omkura ngr fragor

Inlägg av Flora »

Tack mia för tips och pepp!
Men en fråga - hur skulle man vecka henne om hon inte somna om igen?? :-(
Först tänkte vi att hon skulle sova till kl. 7 men det funkade aldrig. Så det seut som 6.30 passar bättre. Men hon är mest vaken själv sen... Jag tänkte att köpa en väckerklockan och försöker det.
Kram flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Omkura ngr fragor

Inlägg av Elle »

Hej Flora!

Visst har ni beckmörkt inne hos dottern? Det är A och O där i morgontimmarna. Det ni kan göra är att säga en pangramsa, dvs en ramsa ni säger direkt vid första pip i vargtimmen, hög och tydlig som markerar att det ännu är natt. Om ni vill kan ni sätta på musik eller så låter ni henne vara. Väckarklockan ringer sedan när det är morgon och gå in med den till henne så hon får stänga av den själv. Snart trillar poletten ner att mamma o pappa har koll=jag kan sova hela natten lång och klockan ringer=morgon.

Ni jobbar på så fint, snart är ni i mål!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "