bajsvarg

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

bajsvarg

Inlägg av knyttet »

Hej,

Lillan är 18 mander och har aldrig förut bajsat i badet. Hon har heller aldrig pratat eller intresserat sig för vare sig bajs- eller kissande. För nagra veckor sedan rakade det komma en reäl laddning just under badet (fyra kindtänder pa gng samtidigt, kanske därför det blev lite okontrolerat) och jag blev förvanad och tänkte mig inte alls för och hojtade till pappan som var utanför att "ojoj lillan har bajsat i badet".

Sa här i efterhand sa inser jag ju att det var väldig orutinerat av mig men jag tänkte inte pa att hon förstod när man inte pratade till henne och att hon skulle bli sa förskräckt. För det blev hon. Helt panik för allt bajs som simmade runt i badet.

Efter det har det hänt ett par tre ggr att hon bajsat i badet och blivit panikslagen när hon ser bajset. Hon har ocksa blivit väldigt medveten om att titta i blöjan efter bajs och titta i blöjan efter vi har bytt för att se om det finns bajs. Och sa säger hon "bajs, buärk, buääärk". Vi har aldrig sagt att bajs skulle vara "buärk" mer än möligtvis när hon velat undersöka hundbajs pa gatan eller rota i sophinken.

Hur avdramatiserar vi detta? Är det dags att introducera potta och berätta om hur man kissar och bajsar där? Jag har köpt en potta men vi har inte bekantat oss vidare med den än att den star pa toaletten och att jag har sagt att man kissar i den. Hon brukar sätta sig i den och säga kissa när jag är pa toa, men hon vill inte dra ner byxorna och kissa i den sa jag har lämnat det sa.
Men i badet blir hon orolig sa fort hon ser minsta lilla partikel i vattnet...

En annan fraga som hör maten till, sedan nagra mander tillbaka sa är intresset för gröten pa kvällen mattligt. Hur bör matschemat se ut för en 18man? Räcker det med frukost, mellis, lunch, mellis och middag? Hon äter middag kl 18 och har natt 19.30-7.30, klarar hon sig till frukost efter middagen? Nu har vi kört gröt efter badet vid 19, men ska jag helt ta bort, ge nagot mindre eller baka ihop det med middagen? Vad brukar ett och ett halv aringar ha för kvällsmats rutin?

Tack tack,
kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: bajsvarg

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hon verkar ju ha blivit väldigt "rutinmässig" och behöva bajsa en viss tid, Kan du inte sätta henne på pottan i badrummet medans ni tappar upp vattnet tänker jag? Även om det inte handlar om att bli dagtorr så börjar många bajsa på potta eller toa lite innan.

Sen kanske ni kan ha lite extra uppmärksamhet kring hennes signaler i badet och ta upp när hon verkar behöva bajsa och sätta på potta/toalett så hon lär sig att bajset skall vara i potta. typ.

Råkar det sen komma i badet får man väl ihop fiska upp det, spola ner det och duscha av henne, med duschen för att sen fylla på med nytt vatten.

Det viktiga tror jag är att du är lugn, och metodisk och säger OJDÅ, kom bajset där! Bajset skall ju vara i pottan, kan man säga.
Hon kan väl stå kvar i badkaret medans ni tar bort det och sen bada vidare som inget hänt. Det tror jag är det viktiga. ATt bli upplyft och borttagen och sen få sluta bada blir ju en "rädda du är i livsfara" handling. Det är ju det du vill undvika.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: bajsvarg

Inlägg av knyttet »

Tack för ditt svar.

Ja det var ju min första tanke när jag sag att hon blev sa förskräckt, att tappa ut vattnet med ett "ojda" och fylla pa med nytt och fortsätta det hela som vanligt, istället för att "rädda henne". Men tyvär sa tror jag bara det blev värre genom att jag lät henne vara kvar i badet och bli ledsnare och ledsnare...Till slut gick det inte att distrahera pa nagot sätt och jag var tvungen att ta upp en förtvivlad liten tjej. De andra tva tre gangerna sa tog jag ur henne direkt och spolade ur karet och tappade upp nytt vatten för att hon inte skulle känna sig tvingad att sta i "det hemska" medans vattnet rann ut och bli ledsen.

Men även om hon bajsar pa relativt regelbundna tider (som ej är bad tiden, det har bara hänt 3ggr), sa verkar hon bli ledsen/arg över att jag ska dra ner byxorna och sätta henne pa pottan, sa jag har inte vagat insistera för att skapa ännu mer "problem" runt det hela. Men det kanske är för tidigt....Ska jag lata det hela bero lite till eller finns det nagot smidigare sätt att fa henne att fatta galoppen med pottan utan att det blir protester?

tack och kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"