3,5-åring som trotsar mig galen

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
JW

3,5-åring som trotsar mig galen

Inlägg av JW »

Hej,

sonen är nu sömnkurad och som ett brev på posten har nu storasysters trots tagit sig extrema proportioner. Känner mig idag helt förtvivlad över situationen eftersom jag definitivt inte har hanterat den bra och känner mig helt otillräcklig - och dessutom är smått rädd för vad som ska hända imorgon. Som bakgrund har vår dotter ett starkt temperament och är en envis muskelbyggare - liksom sin mor. Hon är självständig och vi har definitivt inte hemfallit åt ngn styra o ställa, tvärtom, har vi nog låtit henne komma undan med det mesta och kört paktande blandat med en massa förebyggande åtgärder och snabba insatser så att det inte ska eskalera till ngt värre. När "ngt värre" inträffar är det ofta stora katastrofer, det skriks vansinnigt och mkt länge - hon ger sig verkligen inte i första taget. Till detta hör min bakgrund med en mamma som var relativt "hård" i sin uppfostran. Jag kan komma ihåg situationer som mkt liten då jag kände mig kränkt (kan inte komma på ngt bättre ord än detta) över hur liten tilltro hon hade till att jag kunde fatta egna, bra beslut. Detta har nog överskuggat lite för mkt och jag har gett för mkt tilltro till storasysters förmåga att "uppfostra" sig själv. Jag är alltså smärtsamt medveten om att jag antagligen bara har mig själv att skylla för vad jag skapat. Förhoppningsvis kan jag dock med lite hjälp vända på detta...

Ska försöka ge några konkreta exempel. Dessa situationer har under de senaste veckorna kommit så gott som dagligen, vi har antagligen 2-3 trots/trotsförsök i timmen.

Direkt på morgonen: vaknar ofta riktigt sur; galltjuter "Mamma, kom". Kommer in i rummet, försöker ofta lägga på en riktigt glad min men får oftast muttrande tillbaka. Sedan börjar trotsandet. Vad det än är så är det fel. Får ofta bära henne uppför trappan, ofta med lillebror på andra höften. Alternativet att vägra bära och låta henne gå resulterade tex för två veckor sen i över en timmes galltjut i trappan. Hon gick ett trappsteg kanske var femte minut och försökte hela tiden få mig att gå och hämta henne. Till slut stod hon en meter från mig och sträckte ut händerna och skrek att jag skulle hämta henne. Sedan börjar krånglet med frukosten - ska sitta på bänken/inte på bänken. Rätt/fel smörkniv. Smör på rätt/fel sida av brödet. Fel pålägg. Imorse gick det ännu längre. Jag fick inte äta gröt utan skulle äta smörgås som henne. Sedan ska hon sitta i mitt knä och äta.

Rent generellt har vi hanterat det så att jag försöker förekomma genom att fråga om bröd/sida/kniv/pålägg genom två alternativ. Har vi bråttom och måste iväg tar jag ingen diskussion om att sitta i knät eftersom vi i så fall inte skulle hinna iväg (kan ta en timme extra). Vissa frågor sätter vi helt stopp för, tex att hon ska bestämma vilken mat jag ska äta. Hela morgonen handlar alltså om att välja vilken fight man tar. Tar man inte första fighten så kommer det situation på situation hela tiden som måste lösas. Är det illa så orkar jag till slut inte. Tålamodet tar slut och jag blir arg (har tyvärr alldeles för lätt att bli arg :twisted: ).

Ofta tar den här första trotsomgången slut så fort hon fått i sig lite frukost. Humöret stiger och sen kan det var lugnt länge. Det som skiljt sig de här sista veckorna är att det sedan bara fortsätta i varje liten situation där vi på ngt sätt interagerer. Gå ut/handla/laga mat etc etc.

En hemsk situation i förmiddags: Vi ska gå över till grannen och gratulera på födelsedagen. Vi tar fram paket och gratulationskort. Under gårdagen hade vi ett break down när vi gjorde kortet ihop och hon vägrade låta mig få skriva på kortet - hon skulle "göra allt själv". Stubinen var kort då och efter en liten stunds meningslöst förhandlade tar jag kortet och skriver klart och stoppar undan. Att se kortet igen utlöser alltså igen denna frustration. På en sekund börjar hon galltjuta att "bara hon ska skriva på kortet" och försöker riva av kortet av paketet. Jag säger att hon kan göra ett eget kort och tar fram papper och penna (här börjar jag bli lite stressad, grannen väntar med fika och lillkillen som ska få sin lunch där börjar bli hungrig). Sedan trotsas det om allt under stor frustration, kan inte välja färg/jag ska välja färg/jag väljer fel färg/ska rita själv/inte rita själv etc etc etc, allt under värsta gnälltjut. Nu är jag ordentligt stressad och blir riktigt arg eftersom hon dessutom försöker riva sönder paketet mellan varven. Jag sätter ett ordentligt stopp med riktigt arg röst och håller fast henne i armarna medan jag nästan ryter åt henne att lugna sig. Inget jag är stolt över :oops: . Hon lugnar ner sig och vi kan lite senare gå till grannen. När vi sitter där känns det som hon är märkbart tagen av det som hänt och jag tar henne i knät och bara kramas en stund, vilket tas tacksamt emot.

Skillnaden nu är att jag tidigare sett en sorts lättnad när jag till slut blir arg och "säger ifån på skarpen" som gör att det kan vara lugnt i några dagar. Den senaste veckorna har utbrotten dock kommit tillbaka ganska snart - i detta fall två timmar senare i mataffären.

I mataffären: Hon har en egen kundvagn och hon har plockat lite varor i vagnen. Sen slänger jag i en salladspåse i vagnen och hon blir vansinnig. Tar upp påsen och slänger den med ett tjut på golvet. Detta är inte ovanligt och hon vet att jag kommer be henne att plocka upp den. Föreberedd som jag är säger jag istället "Oj då" och tar fram en ny salladspåse. A gnäller då "Vi ska ta upp den ihop". Sen tar hon handen om min hand och ser till att jag tar upp den :? Hon gör alltså som jag gjort vid tidigare tillfällen... Eftersom jag just nu inte orkar med mer spelar jag bara med. Tyvärr är ju nästa utbrott ofta bara minuter bort.

Så, min egen slutsats av dessa få exempel är att vi måste vara mer konsekventa och att vi måste börja fostra. Frågan är dock om vi ska fortsätta välja fighter - för egentligen tycker jag att inget av morgonbeteendet eller de andra exemplen är acceptabelt beteende. Eller har jag för stora krav på en 3,5-åring med dåligt morgonhumör? En underbar lösning hade ju varit att få lite mer social delaktighet under morgonen och vi har kämpat. Tex att hon ger hunden mat, hämtar tidningen, plockar ut frukostmat ur kylskåpet, brer sin egen macka - men det funkar bara om hon är på ok humör från början. Vaknar hon svårt sur (som hon gör 4 dagar av 5) vägrar hon göra dessa saker. Vad tror ni kloka?

Är jättetacksam för alla reflektioner. Just nu äter detta all min energi och blir mer och mer passiv mellan trotsutbrotten eftersom jag vet att allt jag kommer försöka göra ihop med henne kommer resultera i ett nytt utbrott.

Stort tack på förhand :heart:
Jenny
A - 080425
H - 110409
miniz

Re: 3,5-åring som trotsar mig galen

Inlägg av miniz »

Hej! :D

Trotsàldern kan vara utmanande och utmattande för liten och för stor. Därför är det bra att ha verktyg att använda sig av när det stormar.

Ge stadiga svar.
Stà för det du säger.
Var hennes bästa vän.
Var hennes klippa i livet, när det stormar stàr du som stadigt stöd.
Tänk
:arrow: leda
:arrow: visa
:arrow: lära
:arrow: hjälpa
Humor är viktigt, skratta tillsammans varje dag, flera gànger om dagen.
Utrevistelse.
Rutiner.
Social delaktighet.

Och läs trotskapitlet i Barnaboken
och fostran delen
och om social delaktighet
och trotstràdarna under favoriter
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=138889
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17083
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 02&start=0
JW skrev:Får ofta bära henne uppför trappan, ofta med lillebror på andra höften. Alternativet att vägra bära och låta henne gå resulterade tex för två veckor sen i över en timmes galltjut i trappan. Hon gick ett trappsteg kanske var femte minut och försökte hela tiden få mig att gå och hämta henne. Till slut stod hon en meter från mig och sträckte ut händerna och skrek att jag skulle hämta henne.
Varför inte bara gà och làta henne komma själv. När man läser det (sà här utifràn) ser det ut som underhàllning fràn din sida. Du kan bara säga att du gàr och fixar frukost och att hon kan komma upp när hon är klar (med glad röst utan negativa förväntningar :wink: eller varför inte invitera till att ni gör frukost i hop om hon inte vill gà upp kan du bara börja sà kommer hon sen). Gör det en lördag det inte är stressigt.
JW skrev: Har vi bråttom och måste iväg tar jag ingen diskussion om att sitta i knät eftersom vi i så fall inte skulle hinna iväg (kan ta en timme extra).
Hemma hos mig sitter man inte i knät när jag äter! :mrgreen: Men det är hos mig det.

Läs och àterkom gärna med funderingar.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
JW

Inlägg av JW »

Hej och tack för svar!

Dagen efter jag postade detta inlägg var den lilla tyrannen :D utbytt mot en solstråle och har så varit sen dess. Verkade som de sista dagarna innan inlägget varit ett slags peak hittills i trotsen men som verkar ha gjort nytta. Känns verkligen som hon utvecklats, vilket man ser när det lugnat sig. Hon har tex själv tagit initiativ till social delaktighet och t.o.m. varit arbetsledare ("Om du städar där uppe så städar jag här nere"), hur sött som helst.

Har även fått PM:at bra trådar om morgonhumör och det är bra att påminnas om att vissa barn är extremt blodsockerkänsliga. Som 1-åring tog vi henne raka vägen från sängen till grötskålen eftersom hon praktiskt taget tjöt hela tiden tills hon hade fått mat. Dessutom tips om att kissnödighet kan utlösa riktigt dåligt morgonhumör, ngt som jag själv trott mig sett hos henne ibland men bara trott varit tillfälligheter. Va skönt att höra att andra sett samma sak...
JW skrev:
Får ofta bära henne uppför trappan, ofta med lillebror på andra höften. Alternativet att vägra bära och låta henne gå resulterade tex för två veckor sen i över en timmes galltjut i trappan. Hon gick ett trappsteg kanske var femte minut och försökte hela tiden få mig att gå och hämta henne. Till slut stod hon en meter från mig och sträckte ut händerna och skrek att jag skulle hämta henne.
Varför inte bara gà och làta henne komma själv. När man läser det (sà här utifràn) ser det ut som underhàllning fràn din sida. Du kan bara säga att du gàr och fixar frukost och att hon kan komma upp när hon är klar (med glad röst utan negativa förväntningar eller varför inte invitera till att ni gör frukost i hop om hon inte vill gà upp kan du bara börja sà kommer hon sen). Gör det en lördag det inte är stressigt.

Vad det gäller situationen i trappan så var detta en typisk lördag där jag bestämde mig för att ta fighten. Beskrev den nog inte så bra... Naturligtvis sa jag när hon direkt började krångla att vi skulle göra frukost ihop och lite paktande "åh vad jobbigt det är att gå uppför den dumma trappan", men insåg att det var lönlöst, hon sökte verkligen en maktkamp. Jag gick upp och gjorde frukost, matade lillkillen, läste tidning etc och under hela tiden vrålade hon i trappan. Mitt enda svar, ngn gång då och då var "kom upp, det finns frukost här". Som besvarade med illvrål varje gång "du SKA komma och hämta mig". Resultat gav det dock för att vi har inte haft ngn mer situation i trappan. Dock en undran om det händer en gång till; bör jag:

1) Låta henne vråla som en galning i trappan tills hon kommer upp självmant. Känns inte som vanmakt utan ren och skär maktkamp.
2) Sätta stopp för vrålandet genom en förvisning och vänta utanför dörren tills hon slutar skrika?

Vi har bara använt förvisning ett fåtal ggr - det ger ett väldigt snabbt resultat men hon blir också nästan panikslagen när jag stänger dörren och säger att hon får vara med oss så fort hon slutar skrika. Efteråt är hon alltid lite nedstämd och påverkad, men samtidigt kommer lättnaden en stund senare och hon blir glad och lugn.
Ge stadiga svar.
Stà för det du säger.
Var hennes bästa vän.
Var hennes klippa i livet, när det stormar stàr du som stadigt stöd.
Tänk
leda
visa
lära
hjälpa
Humor är viktigt, skratta tillsammans varje dag, flera gànger om dagen.
Utrevistelse.
Rutiner.
Social delaktighet.
Med lite facit i hand kan jag se att hon verkligen sökte en gränsdragning och tydliga svar och att hon inte gav sig för än jag var riktigt tydlig. För övrigt så försöker vi leva efter ovan nämnda rättesnören, vissa dagar bättre än andra...

Tack :heart:
A - 080425
H - 110409
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D
JW skrev:Dagen efter jag postade detta inlägg var den lilla tyrannen utbytt mot en solstråle och har så varit sen dess.
Du är inte den första att konstatera detta, vad kan man säga, Annas forum är MAGISKT. :heart: :mrgreen:
JW skrev:Har även fått PM:at bra trådar om morgonhumör och det är bra att påminnas om att vissa barn är extremt blodsockerkänsliga. Som 1-åring tog vi henne raka vägen från sängen till grötskålen eftersom hon praktiskt taget tjöt hela tiden tills hon hade fått mat. Dessutom tips om att kissnödighet kan utlösa riktigt dåligt morgonhumör, ngt som jag själv trott mig sett hos henne ibland men bara trott varit tillfälligheter. Va skönt att höra att andra sett samma sak...
PM kom frân mig dâ jag efter att ha läst JWs inlägg direkt kom att tänka pâ vâr käre storebror och hans morgonhumör som faktiskt blivit bättre just av att fâ nânting i magen DIREKT samt gâ pâ toaletten sâ fort det bara gâr. Jag skulle nog ha svarat direkt i trâden, men just det här med fostran tycker jag av och till är supersvârt sâ jag har svârt att komma med nâgra goda râd till andra. Pluggar här inne pâ Barnafostran samt med Barnaboken och sâ kör jag praktik dagligen med storebror, snart kanske jag kan drömma om en liten fostranexamen. :lol: Min ständigt inneboende Vän Av Ordning börjar fâ lite ont om plats. :wink:

Vilken otrolig tur för mina barn att ni finns här alla kära forumister :heart: som utan att ni vet om det gör mina barns vardag sâ mycket trevligare.

:heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!
Vad skönt med lite lugn i mellan varven.
JW skrev: 1) Låta henne vråla som en galning i trappan tills hon kommer upp självmant. Känns inte som vanmakt utan ren och skär maktkamp.
Jag tycker inte det är maktkamp. Jag tycker det är helt normalt att gà upp för trappan. :lol: Maktkamp kan det bli om det styrs och ställs om olika saker med trappgàendet, vem ska först, hur man ska gà, inte krypa osv. Om du störs av hennes vràlande gör du nàgot med det, förvisning eller visa til skrik/vràlrummet. Kanske trappan kan vara vràlstället, om hon vill skrika i vardagsrummet visar du henne till trappan att där kan hon varsàgod skrika om hon vill, sà mycket hon vill!
Sarisparis skrev: Vilken otrolig tur för mina barn att ni finns här alla kära forumister :heart: som utan att ni vet om det gör mina barns vardag sâ mycket trevligare.
Ja visst, det är sà bra att hänga här för dà pàminns man hela tiden om att räkna till 10 och säga hoppsan och ojdà, istället för att bli Vän Av Ordning och säga nej hela tiden. Det är lätt hänt, särkilt om mamman är trött och/eller hungrig...

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
JW

Inlägg av JW »

Ja, forumet är magiskt :D . Att tvingas skriva ner sina tankar och reflektioner gör allt så mkt tydligare och man ser själv var det felas... I mitt fall ser jag ju att jag måste vara tydligare och stadigare när det börjar blåsa.

Jag pluggar även mkt på forumet, och får praktisera direkt hemma.
Ja visst, det är sà bra att hänga här för dà pàminns man hela tiden om att räkna till 10 och säga hoppsan och ojdà, istället för att bli Vän Av Ordning och säga nej hela tiden. Det är lätt hänt, särkilt om mamman är trött och/eller hungrig...
Japp, och när jag läser detta inser jag även att jag inte anser mig vara Vän av Ordning, men det är kanske mest på ytan. Istället för ett hoppsan och ojdå är jag istället personen som biter ihop och står ut. Är extremt envis och uthållig och har jag bara bestämt mig för att inte "rubbas" av en massa småstrul, kladd, småtrots etc så gör jag inte det. Men det ser nog inte så äkta ut för barnen. De ser nog bara en mamma som egentligen blir ganska irriterad men som inte säger ngt (förrän det ngn gång brister och då blir jag jättearg)... Ska fundera på det där...

Kram
A - 080425
H - 110409
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning =D> Missförstå mig rätt, JW :heart:

Tack, ni kära.

Det där med surt morgonhumör - varför inte drastiskt förenkla det hela och väcka barnet med en liten frukostmacka på sängen med ett glas juice eller mjölk :?:

"Godmorgon, älskling :P Titta vad du får :P Kom ner med disken sedan, hej hej så länge :P "

Effekten uteblir inte, jag lovar :mrgreen:

Törs du, så gör det (i tre morgnar), och rapportera sedan förloppet av den lilla minikuren :lol:

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
JW

Inlägg av JW »

Tack Anna! :heart:

Vi körde en liten variant imorse, några mackor framför Bolibompa i morgonrocken. Gissa om hon blev förvånad när jag sa vad som skulle hända... Vi undvek iaf alla morgonkriser och det kanske är ett acceptabelt sätt att komma igång på morgonen.

Annars har vi fortsatt lugna dagar - och jag är en praktikperiod mer erfaren när nästa trotsperiod startar :)

Tack! :heart:
A - 080425
H - 110409
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Som mitt inne i trotsen är detta en tråd jag kommer följa - den gav och ger mycket vill jag lova. :D

Här kör jag MYCKET med detta "kom när du är färdig, jag går dit och dit så länge"... osv osv - och lämnar.

Förvisning, särskilt med muskelbyggare, är inte att underskatta - forma den efter As behov. Du kanske inte behöva stänga dörren utan bara stänga till, eller pyssla i nästliggande rum med hennes dörr öppen???

Rakar rör så fort som möjligt är bra när E trotsar som en stark. Här har vi en mångfacetterad tjej, hon trotsar både som en stark och som en känslig - mamman har bråda dagar att hinna ställa om verktygen mellan varven. Stark fram till 15, känslig därefter... kanske också styrs av blodsocker, förebygger med mellis etc. Men man kan inte förebygga allt - så är det bara.

Jag har bestämt mig för att föra min tillvaro - de fighter som dyker upp tar jag helt enkelt - jag tror hon känner min säkerhet i det och inser att "det inte är nån idé"-typ...

När hon säger att hon inte vill följa med ut, säger jag bara "då får du inte följa med ut"... och börjar gå nerför trappan. Då hinner jag inte många steg förrän "men jag VILL följa med"... Då får hon ett glatt "Ja, kom!" Tar i handen och bara går ner.

Menar inte att kapa din tråd, är dock ganska säker på att vi har mycket att vädra då vi ses. :wink:

Kram på er!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
JW

Inlägg av JW »

Hej igen!

Har nu varit hos självaste Anna :heart: på kurs (den f.d. Profylaxgruppen-kursen...). Jag och min syster fick ett flera timmar långt underbart lärorikt samtal där jag blev ytterligare påmind om vikten av "Ojdå" + fråga efter barnets lösning. Jag är ju ganska så duktig på att tala om hela tiden hur saker ska lösas och hanteras (inte bara för små barn :oops: ...), så här har jag mkt att jobba på.

Men, jag är tydligen inte helt omöjlig att lära 8), vill bara berätta ett exempel på en situation som löst sig så bra...

Vi har precis satt oss i bilen hem från förskolan och märker att A är lite småsur. "Men jag vill att någon ska sitta bredvid mig" gnäller hon med trotsröst (lillebror sitter i framsätet och hon där bak). Mitt standardsvar hade varit "Ja, det förstår jag - men jag måste ju köra bilen. När pappa är med kan jag sitta bak hos dig...". Istället blir det följande dialog:

Mamma: "Oj... Hmmmmmm, hur ska vi göra det?"
A: "Du kan sitta bak hos mig" (fortfarande lite gnälligt)
Mamma, mkt fundersam: "Hmmmmm.... ja...men vem ska köra bilen????"
A funderar en liten stund: "Jag vet, pappa kan köra bilen"
Mamma: "Jaaaa! Det måste vi säga till honom när han kommer hem från jobbet"
A, supernöjd: "Jaaa, det ska jag göra!"

Ibland är det så lätt (särskilt om man är lite förberedd och dessutom på bra humör :) )...

Kram och tack igen Anna för all hjälp!

(PS. Ikväll börjar kurningen av systers lilla kille. Vi är superladdade!)
A - 080425
H - 110409
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

JW skrev:Har nu varit hos självaste Anna :heart: på kurs (den f.d. Profylaxgruppen-kursen...).
Underbart. :heart:
JW skrev:Vi har precis satt oss i bilen hem från förskolan och märker att A är lite småsur. "Men jag vill att någon ska sitta bredvid mig" gnäller hon med trotsröst (lillebror sitter i framsätet och hon där bak). Mitt standardsvar hade varit "Ja, det förstår jag - men jag måste ju köra bilen. När pappa är med kan jag sitta bak hos dig...". Istället blir det följande dialog:

Mamma: "Oj... Hmmmmmm, hur ska vi göra det?"
A: "Du kan sitta bak hos mig" (fortfarande lite gnälligt)
Mamma, mkt fundersam: "Hmmmmm.... ja...men vem ska köra bilen????"
A funderar en liten stund: "Jag vet, pappa kan köra bilen"
Mamma: "Jaaaa! Det måste vi säga till honom när han kommer hem från jobbet"
A, supernöjd: "Jaaa, det ska jag göra!"
Bra jobbat! =D> Jag tycker att det är sâ fascinerande vilket gensvar man fâr när man verkligen lyssnar till vad de smâ har att säga och med smâ ledfrâgor leder vidare resonemanget till nâgot som funkar för alla. Nu har vâr storebror (4 âr igâr! :heart:) börjat överraska mig genom att komma med alldeles egna lösningar som jag inte alls hade i tanken. Men de funkar ju minst lika bra som det jag hade tänkt att "vi" skulle komma fram till. Sâna gânger är det verkligen sâ roligt att lâta saker och ting ske pâ hans vis, han blir sâ glad och stolt och sen spinner han vidare med andra roligheter. :thumbsup:
Det är sâ lätt hänt att pâ ren automatik svara "Nej, det gâr inte" och dâ fâr man ju oftast (den välförtjänta :oops: ) reaktionen i form av ett "nej" tillbaka och pâ det stiger frustrationen lätt hos alla parter. ](*,) För att inte tala om hur mycket roligare det är att vara förälder när man oftare börjar sina meningar med "ja" än "nej". :P
Visst har du läst den här eminenta trâden frân favoriterna TIPS: Börja alltid en mening med JA
JW skrev:Ibland är det så lätt (särskilt om man är lite förberedd och dessutom på bra humör :) )...
Känner verkligen igen mig. Helt otroligt att det kan vara sâ LÄTT bara för att man, som du säger, har tänkt igenom saker och ting innan och har blodsocker och annat under kontroll. :wink: Och sâ startar man en god cirkel som ökar chanserna till en fortsatt trevlig dag.

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning var det ja :lol: =D> :lol:

Och TACK för härliga rader i Gästboken häromdagen, bl a detta:
JW skrev:Själv har jag även övat på min Ojdå läxa och den börjar sitta ganska bra, när jag rannsakar minnet tror jag inte vi haft en enda maktkamp den senaste veckan. Däremot har jag haft många härliga dialoger med min dotter som visat sig ge ganska intressanta lösningsförslag på en del intressekonflikter :) - så mkt roligare än mina tråkpedagogiska styra&ställa svar. --- Tack för all hjälp och inte minst tack från två små barn, ett som har fått lugn och ro på natten och ett som har fått roligare och en mamma som det går att snacka med :)
Jag blir ju så glad, så glad, så glad. Som ett barn :lol: O:) :heart: \:D/
JW skrev:Ibland är det så lätt (särskilt om man är lite förberedd och dessutom på bra humör :)
Precis :mrgreen: Och till det ger ett första litet halvbekymrat, lagom häpet OJ DÅ rena inträdesbiljetten :thumbsup:

Tack för strålande exempel :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"