Påminnelser i livet med ett trotsbarn

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Kristin87

Påminnelser i livet med ett trotsbarn

Inlägg av Kristin87 »

Jag kände nyligen att vi fullständigt hade havererat vad gällde hanteringen av Tuvas trots. Jag trodde att vi gjorde rätt men oj vad dålig det har gått och då måste vi ju har gjort fel :evil: . Men så gick jag in här och läste på i alla trotstrådar jag kunde hitta och framförallt den här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... lit=syskon
Redan dagen efter märkte jag en skillnad i mitt eget förhållningssätt och Tuva reagerade verkligen med lättnad. "Varför har du inte alltid gjort så här mamma? Pucko!" #-o
Hur som helst blev resultatet att jag skrev ihop lite tips och råd till mig själv som jag ska skriva ut och sätta upp på kylskåpet så att jag inte kör in i en vägg igen. ](*,) [-X
Tänkte att det säkert är fler som kan behöva en påminnelse i livet med ett trotsbarn så jag har lagt upp dokumentet (pdf) här: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... ZjRi&hl=en
Tuva 081001 Vinglig men framgångsrik SM från början
Alvin 100218 SM-ad från början men inte lika framgångsrikt...
hottitotta

Re: Påminnelser i livet med ett trotsbarn

Inlägg av hottitotta »

:thumbsup: Åh vilket bra dokument du har fått ihop!
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Ja, ojojoj! :D Det där kan man behöva påminna sig lite till mans... :lol: :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande :wink: :lol:

Det här ville jag kopiera in, att verkligen STÅ här för direktläsning (och sedan till våra favoriter :!: ). Men jag kunde ju inte få till det så där vackert layoutat som du gjort.

Kan någon :?:

Det är så rätt, så vackert, så bra, så som du har gjort det hela till ditt eget, med egen insiktsfullhet och egen - praktik, om man säger =D> Som fungerar.

Så fick du mig riktigt rörd och glad. Jag har sått mina frön och får se hela trädgårdar växa.

Tack, du kära, kloka Kristin87 :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

annawahlgren skrev::D Strålande :wink: :lol:

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... ZjRi&hl=en :-({|=

Det här dokumentet ville jag kopiera in, att verkligen STÅ här för direktläsning (och sedan till våra favoriter :!: ). Men jag kunde ju inte få till det så där vackert layoutat som du gjort.

Kan någon :?:

Det är så rätt, så vackert, så bra, så som du har gjort det hela till ditt eget, med egen insiktsfullhet och egen - praktik, om man säger =D> Som fungerar.

Så fick du mig riktigt rörd och glad. Jag har sått mina frön och får se hela trädgårdar växa.

Tack, du kära, kloka Kristin87 :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

När små raringar trotsar

- Inget av det ta kommer fungera om inte känslan och at ti tyden är den samma som orden -

Trots är frågor
Frågorna ”Vad händer om jag slår lillebror?” ställs i påståenden: slår lillebror. Och svaren ”Att slåss är inte ett
acceptabelt beteende” ska komma i handling: visa acceptabelt beteende (klappa fint)/pakta/varna/förvisa.
Minimalt med ord, maximalt med handling

Ju större utbrott desto lugnare förälder
När världen stormar som mest omkring en (eller inuti en) måste det finnas åtminstone en orubblig punkt i
tillvaron som kan visa på en väg ut.

Gå i pakt
När det är nåt man inte får eller inte kan. ”Jag vet! Visst är det typiskt att man inte kan göra så? Det ser ju
verkligen roligt ut... Men hur kan man göra i stället då? Kanske så här eller så här? Jamen DET blev ju bra!"

Lyssna
Be om hjälp – får man ett nej ber man om hjälp i handling, var hjälplös – och ta emot den.
”Jag kan inte!” besvaras lämpligen med ett intresserat ”ojdå” och var intresserad tills problemet är löst (ev. kan det
behövas puffar i rätt riktning ”kanske så här”). Fundera ut lösningar på problem tillsammans, pakta med barnet.

Positiv kontra negativ
Se till att uppmärksamma postiva beteenden istället för negativa.
Istället för Nej: ”Ojdå, det blev visst fel. Så vet du ju att man inte gör. Jag kan ju inte göra så mot dig hur skulle
det se ut, ojoj? Så hur är det man gör?” Barnet gör rätt. ”JA, det är ju SÅ man gör!” Fortsatt trevlig ton.
”Jag såg att det höll på att bli fel där men så gjorde du inte det vad BRA det var, vad DUKTIG du är!”

Allting kommer till den som har tid att vänta
”Oj då, blev du arg nu? Ja, vi kan prata sen när du är färdig” och gör ingenting. Botanisera förnöjt för dig själv så
löser sig säkert problemet av sig självt. Men ignorera inte.

Om förvisning
– sker endast om beteendet är oacceptabelt, lugnt och beklagande (aldrig arg – då blir det till bestraffning)
”vad tråkigt att du inte kan vara med oss”, illa får man bete sig i sitt rum inte bland folk
– får aldrig ske om barnet skriker i vanmakt
Varning först (på tu man hand, ta undan barnet utom hörhåll för andra), sedan påminnelse, alltså varning igen,
och tredje gången förvisning med artigt men orubbligt beklagande. "Tyvärr, du kan inte få vara med, om du säger
sådana saker till folk, det får man säga för sig själv när ingen hör. Du får komma när du kan prata vanligt igen.
Och då vill jag se det, på en gång!" Då ska hon alltså visa att hon både vill och kan. Annars blir det ögonblicklig
förvisning igen: "Du var visst inte färdig riktigt med de där otrevligheterna. Då får du ta hand om dem själv. Du
får komma..." etc (upprepas exakt som första gången). Förvisningen ska genomföras noga, tills "utbrottet" är över
och barnet reagerar med lättnad, vilket betyder att svaret, i handling, var nöjaktigt; för barnet tillfredsställande.

Inget ältande
När utbrottet är slut är det slut och det är den självklaraste sak i världen. Aldrig någonsin hån eller ”vad var det
jag sa” eller annan kommentar om beteendet. När utbrottet är över fortsätter livet sin gilla gång i nöjd, glad och
trevlig ton.

Bästa betyg är barnets lättnad
Har man gett rätt svar på barnets frågor följer barnets lättade reaktion.

/ Var det så du ville ha det Anna?
Värme, Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis. Tack. Suveränt :wink: :lol:

Till favoriterna :!:

:heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Favoritad! :wink: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
LillaVargen

Inlägg av LillaVargen »

Ja, just det här behöver jag också, suveränt. Det här hängs upp i köket bums :!:
Lilla Vargen född 22.juni 2008
Lilla Lejonungen född 17.mars 2011
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"